Aaaahh ik weet het even niet meer

Ik hoop echt dat iemand hier de gouden tip voor me heeft, want ik weet echt niet meer hoe ik het volgende aan moet pakken.

Ik heb een zoontje van 4 jaar oud. Een heel enthousiast, spontaan jochie, maar…met een hele sterke eigen wil. Hij wil zich smorgens dus niet aankleden. Dit speelt al langere tijd en sommige periodes gaat het redelijk. Ik herken een beetje van mezelf toen ik jong was, ik vond nl ook alle dingen die strak zaten (terwijl ze absoluut niet strak waren)niet lekker zitten. Hij heeft dat dus ook, zn broeken zakken zowat van zn billen, maar hij blijft het strak vinden zitten. Loopt ook rustig een hele ochtend met zn hand in zn broek om dat “strakke” niet op zn huid te voelen. Daarnaast heeft hij de pech dat hij een erg brede voet heeft met een hoge wreef, waardoor hij zn schoenen (met klitteband) heel los doet, zodat ze bijna uit gaan met lopen. Het is ieder ochtend zo’n verschrikkelijke strijd. We hebben alles al geprobeerd: belonen met stickertjes en dan een klein kadootje, positief gedrag belonen , zelf kleding uit laten kiezen…enz.
Nu geven we hem 10 minuten de om zichzelf aan te kleden en als dat niet lukt dat doen wij het, wat betekent dat we hem in een soort houtgreep moeten houden en hem dan moeten aankleden. Waarna hij ook vaak alles weer uittrekt en we opnieuw kunnen beginnen Ik vind dat verschrikkelijk, maar weet niet hoe ik hem anders aangekleed naar school krijg.

Ik vind het ergens ook zo sneu voor hem omdat hij het niet bewust doet om te pesten of uit te proberen. Voor zijn gevoel zit het gewoon allemaal niet lekker (en ik houd al zo erg rekening met hetgeen wat ik voor hem koop; geen ruwe stoffen, eerder te ruim dan op maat enz)
Soms zit het ook gewoon tussen zn oren, maar ik weet niet hoe ik dat eruit moet krijgen.

Nou een heel verhaal en waarschijnlijk heb ik het ook heel warrig opgeschreven, maar het zit me zo hoog en wordt er echt verdrietig van.

Gewijzigd door - ptje op 15 Nov 2007 14:55:48

Gewijzigd door - ptje op 15 Nov 2007 21:20:51

dat is een lastige hoor! Houdt hij van knuffelen, of op je schoot zitten, of is het helemaal een kind wat niet van aanrakingen houdt? Als dat zo is zou je dit kunnen oefenen, spelletjes waarbij je elkaar moet pakken bijvoorbeeld, zoals tikkertje, of tekeningen maken op elkaars rug, op schoot voorlezen.
Misschien bestaat er wel iets als kleutermassage, ipv babymassage. Of een activiteit, zoals kleutergym, judo, waarbij hij veel wordt aangeraakt? Misschien weet de juf/ meester iets of de schoolarts? Ik weet niet of je het in die hoek moet zoeken hoor, maar ik zou het ook niet 1,2,3 weten. Als ze op school gaan gymmen, heeft hij dan ook moeite met weer aankleden?
Heel veel succes, ben benieuwd!

Lilypie 3rd Birthday Ticker

Lilypie Breastfeeding Ticker

Hoi Kim,

Dank voor je reactie.
Afgezien van het aankleden heeft hij verder helemaal geen moeite met aanraken of knuffelen, integendeel zelfs.
Het gaat denk ik ook verder dan gewoon dwars kleutergedrag. Daarom is het ook zo lastig. Zijn aversie tegen aankleden en alles wat hem irriteert is groter dan welke beloning of straf dan ook. Iedere keer als we iets nieuws probeere dan werkt dat vaak een paar dagen, maar daarna gaat het weer helemaal mis. Hij vertikt het op dit moment om zn gulp dicht te doen omdat hij denkt te voelen dat zn broeken dan losser zitten. Zn jas wil hij ook niet helemaal dicht om dezelfde reden.

Hij zit wel op gym en dat vind ie geweldig. Voor de rest gaat alles ook perfect.
Pfff, ik blijf het moeilijk vinden.

nou gelukkig gaat dat wel goed!!
Echt heel moeilijk ja, wat kan zo’n knulletjes het zichzelf lastig maken he!? Ik zou het ook niet weten hoor… pffff. Misschien toch contact opnemen met huisarts ofzo? Ligt het niet aan het wasmiddel, dat dit irriteert?

Lilypie 3rd Birthday Ticker

Lilypie Breastfeeding Ticker