A klanken

Hallo allemaal,

een tijdje terug heb ik al eens een topic geopend over praten. Nu zijn we een aantal maanden verder en onze dochter maakt nog steeds geen a klanken zoals baba, dada, papa etc. Volgens het bureau had ze dit dus al in september moeten doen. Is zij nu echt zo laat. Ze doet nog steeds alleen heel hard krijsen. ik vraag me dus echt af hoe dit bij jullie gaat.

groetjes Jeuly

Hier begint ze nu echt begrijpelijke klanken te zeggen. Ze wijst bv naar de klok, dan zeg ik tik/tak en iedere keer als we nu bij de klok staan zegt zij Taktak
papa=tata en mama=memem. Als ik het liedje van zag 2 beren broodjes smeren zing dan begint zij zelf al hihi haha te zeggen. zo lief! Ging hier ook ineens heel snel. Een maand geleden zei ze nog niks en nu leert ze iedere dag wel wat bij. Ze wil ook echt leren, want wijst dingen aan en dan wil ze dat ik zeg wat het is. Ik zou gewoon nog even afwachten en je geen zorgen maken. Veel tegen haar praten en dingen blijven benoemen. Al zeggen ze nog niks, ze slaan al wel heel veel op!

mama1980

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Toen wij Sylvie hadden gekregen heb ik ontzettend veel boeken, tijdschriften en op internet gelezen. Gewoon om dingen te leren, hoe alles in elkaar zit enzo.
Baby’s verschillen zoooooo enorm in de ontwikkeling en daar spelen zoveel factoren een rol bij.
Je hoeft je echt nog geen zorgen te maken. Pas als je kindje 2 jaar is en nog niks kan zeggen, dan mag je je zorgen maken.
De ene baby is gewoon sneller als de andere. Je kan haar natuurlijk wel stimuleren door veel met haar bezig te zijn ermee. Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk

Om de spraakontwikkeling van je baby te stimuleren is natuurlijk het allerbeste zoveel mogelijk tegen haar praten en zingen is ook heel erg goed
Voorlezen is ook een goede stimulatie. Gewoon uit een heel simpel boekje van nijntje ofzo
Veel succes ermee

En dan wel graag gewoon Nederlands praten.
Geen babygebabbel doen om maar geluiden uit te lokken.
Gewoon Nederlandse volzinnen.

Niet allerlei woorden bedenken om in kindertaal te vertellen
wat je bedoeld, maar gewoon zeggen wat je wilt zeggen.

M.

Hier eentje ban 2 waar nog maar net een paar woordje uitkomen. papa en mama zei hij wel met 10 maanden maar pas met andrhalf kwam er weer een woordje bij. Hij zit nu op 6 ofzo en ik hoefde me nog geen zorgen te maken.

Wat je zou kunnen doen, dat heb ik zelf net voor zijn tweede cverjaardag gedaan is even na de ha om de oren na te laten kijken, voor je eigen geruststelling want al was de hoortest na de geboorte goed dat wil niet zeggen dat de oren nu nog goed zijn. Denk aan dichtzitten door verkoudheden.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

mijn oudste zoontje kletste me al heel vroeg de oren van men kop af
men jongste zoontje heeft ass autistiche spectrum stoornis
hij is nu drie en begind nu pas te praten
maar dat komt door zijn ass natuurlijk
mijn nichtje is ook erg laat met de a klanken maar dat is vanzelf goed gekomen
meer dan oefen kan je niet doen …

Hier ook nog alleen maar mama hoor
en ze zeggen toch dat babies of hun energie stoppen in het leren kruipen ed of dat ze woordjes leren…? Nou ik heb hier een druktemaker en afentoe brabbelen maar echt woorden, het komt allemaal vanzelf wel Het CB houdt een gemiddelde aan, maar ze vergeten er een spreiding omheen te geven.

Haar oortjes zijn inderdaad door de cb arts gecontroleerd en ze zaten niet dicht. Verder reageert ze wel goed op geluiden, dus dat zal wel in orde zijn. Inderdaad motorisch gaat ze wel heel goed, het zal er dan toch wel mee te maken hebben, energie in het ene stoppen en niet in het andere. Het is zo dat als ze op het cb al die dingen vragen en ze liggen achter, dan krijg je al meteen zo’n stempel en dan ga je je alweer zorgen maken! We wachten dus nog maar even af.

Groetjes Jeuly