9 maanden en nog niet willen zitten of kruipen

Hallo

Mijn zoontje is 9 maanden, tijgert met een snel tempo door de kamer maar wil nog niet zitten of kruipen. wel probeert hij zich op te trekken. Ook gaat hij vaker in kruiphouding zitten of komt met zn bips helemaal omhoog en staat dan op handen en voeten. Heel leuk om te zien.

Mijn vraag: moet ik het zitten meer gaan oefenen? Je leest veel op internet en ik heb vaak gelezen dat het beter is dat kindjes uit zichzelf gaan zitten en dat het niet goed is voor de rug en heupen om hem zelf te helpen met zitten. Met kussens in de rug heb ik geprobeerd maar hij wil gewoon bewegen en tijgert er dan weer op los.

groetjes mama van Kane

joyce Kurstjens-huber

Hallo Joyce,

Tijgeren is toch waar heelveel babys mee beginnen voordat ze gaan kruipen? Ik denk dat het vanzelf wel komt en dat je je er niet teveel zorgen om moet maken.

Ik denk dat ze bedoelen dat het niet goed is om ze zelf te laten zitten als ze nog te jong zijn. Maar met negen maanden moet het geen kwaad kunnen om het te oefenen. Misschien vind hij het wel veelste leuk om te tijgeren, hij weet dat hij dan overal bij kan komen en snel de kamer door komt, waarom zou je dan nog willen leren kruipen? Gezien uit Kane’s perspectief dan.

Het stil zitten kun je altijd oefenen door hem een keer op een dag even in een eetstoeltje te zetten en wat blokken te geven ofzo. Ik zelf heb nu zon speelbord die je in de box op kan hangen aan de rand van zijn bedje gehangen, bij mijn moeder hangt ereen aan de buitenkant van de box en dan zetten we hem er zo voor neer op de grond, dan blijft hij wel zitten spelen. Hoewel ik er nog steeds achter moet zitten, omdat het een echte wiebel kont is.

Maar elk kind is anders, de een ligt de hele dag het liefst, de ander zit en de ander kun je achteraan rennen het komt wel goed. owja heel veel kinderen slaan het kruipen ook over, die gaan in een keer staan en lopen en zijn niet meer te houden.

Groetjes Jana

Geen zorgen, mijn zoontje is inmiddels 13 maanden, en die kan ook niet kruipen (zelfs niet tijgeren dus je zoontje is nog behendig vergeleken met hem!)
Jasper rolt en schuift zichzelf vooruit (of eigenlijk liever achteruit), hij begint zich nu op te trekken en ging vanmorgen zelf voor het eerst in de box staan!!!
Uit zichzelf gaan zitten kan ie wel, maar dan doet ie dat ook door zich aan de spijlen van de box of ledikantje op te trekken. Zo op het speelkleed liggend gaat ie uit zichzelf ook nooit zitten. Maar hij ontwikkeld zich reuze goed, en is op sociaalvlak (contact maken, kusjes, zwaaien, dingen nadoen, brabbelen en wat woordjes) wel heel erg vooruit gegaan, dus ik maak me er niet zo’n zorgen om.

Ik zet hem niet meer continue in zithouding op het speelkleed (dat heb ik dan weer hier van ikkeben geleerd) maar leg hem gewoon neer zodat ie er zelf moeite voor moet doen. Lukt het hem niet en wordt ie boos/huilerig dan steek ik ter hulp mijn hand uit zodat ie zich daar aan op kan trekken, als ie dan eenmaal zit flink juichen, en met lovende woorden belonen!

En verder lekker laten tijgeren, dan oefent ie ook met z’n motoriek!

Groetjes Carolien.

@mamavanjasper: wat leuk dat je kleine al woordjes kan zeggen je na kan doen enz. ik heb idd wel eens vaker gehoord dat ze niet beide dingen tegelijk kunnen: lopen en praten. die van jou heeft heel duidelijk gekozen voor het praten. dus dat lopen komt nog wel maar dan kan ie al heel wat babbelen hihihi lijkt me super lief dat ie kusjes geeft! wou dat de mijne dit ook al kon super lief.

@Kane: eet hij wel in een kinderstoel? de mijne wilde nooit zitten tot we een kinderstoel hadden aangeschaft. hij mocht er ook alleen maar in als hij moest eten. kort erna kon hij zelfstandig zitten. maar we hebben zelf nooit moeite ervoor gedaan verder. dus het komt echt vanzelf. ook het tijgeren. als ze steeds sneller kunnen tijgeren dan komt kruipen er achteraan. maar sommige kinderen slaan dit ook wel eens over. dus het zou zo kunnen dat je kleine bijv. eind deze week nog leert kruipen wie weet?! en zo niet jammer dan als hij het overslaat en gaat lopen straks. alles mag. het is maar wat ze willen he? niet te druk om maken hoor. laat hem lekker zijn gang gaan. uiteindelijk worden ze net als ons

Groetjes,
Selma

Lilypie First Birthday tickers

Ik zeg uit ervaring: komt vanzelf, wanneer je kleine eraan toe is! Erik rolde de hele kamer door, maar kruipen ho maar. Tot hij 13 (!) maanden was, toen had 'ie het ineens door. En zitten kon hij toen hij 10 of 11 maanden was pas echt goed. Lopen deed 'ie uiteindelijk met 19 maanden. Maar praten deed 'ie al heel snel heel goed, dus daar liep hij dan weer op voor. En zo ontwikkelt ieder kind zich in z’n eigen tempo, op z’n eigen manier.

Groetjes,
M

Lilypie Derde Ticker

grappig ons zoontje is nu ook 9 maand.tijgeren gaat hem ook goed af ,
maar zitten of kruipen hoo maar.
komt vanzelf.
groetjes
<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://m1.lilypie.com/J1Yip2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” /></a>

[img]http://m1.lilypie.com/J1Yip2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Het komt echt goed…
vandaag kon Jasper voor het eerst zomaar vanaf zijn buik op z’n knieen hupsen en vervolgens deed ie iets behendigs met z’n benen en daar zat ie!
En sinds gisteren weet ie hoe hij moet gaan staan in de box

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

Senne is net een jaar en kan nu pas een maand zelf gaan zitten.
Tijgeren doet ze pas sinds afgelopen zaterdag (!) (of iets wat er op lijkt dan)

Ze kon al heel vroeg zelfstandig zitten en wij hebben haar toen vaak gewoon “neergezet” op het speelkleed of in de box. Met als gevolg dat mevrouw natuurlijk nooit leerde kruipen of tijgeren, dat hoefde ze niet.
Sinds wij haar gewoon op haar buik neerleggen is het wel snel gegaan.

Dus… gewoon zijn gang laten gaan, het komt allemaal wel. De een vroeg, de ander laat. Ik kan heel eerlijk gezegd niet wachten tot Senne loopt maar daar zal ik ook wel in op de proef worden gesteld… :smiley:

Groetjes van Sascha en Senne