6 mnd en nog geen bijvoedingen willen

Mijn kleintje van 6 maanden wi nog steeds geen fruit- of groente hapje. Hij krijgt 1 papfles en 3 melkflessen van 210 en 7 schepjes + johannesbroodpitmeel. De laatste om 18.00 uur en dan is het bedtijd en slaapt tot 06.00 uur. Wie heeft hier ook ervaring mee… ik word er een beetje radeloos van. Hij zal toch een keer anders moeten gaan eten en krijgt hij wel genoeg zo.

Hoor graag wat adviezen of tips

Annebeth

Hoi Annebeth,

Ons dochtertje is ook 6 mnd oud en die eet al groente/fruit sinds 4 mnd.
Als ik het zo lees heb je het al wel geprobeerd.
Babytjes moeten er in het begin erg aan wennen.
Wat je zou kunnen doen is toch elke dag weer proberen.
Wij maken het fruithapje zelf van 3/4 banaan, halve liga en wat roosvisee en
dan pureren.
Probeer maar eens of je zoontje dat wel lekker vindt.
Wij geven dat vaak smorgens vlak voor Anne weer gaat slapen (rond half 8/8 uur)
Het warme eten zou je een paar dagen hetzelfde kunnen geven.
Dan kan je zoontje wennen aan de smaak.
Na een paar dagen wissel je het af voor een andere groente enz.
Je kan ook tussen de middag al een broodkorstje geven.
Kan je zoontje lekker op sabbelen. Of wil hij dit al wel?

Onze Anne is gek op fruit/groente.
Nou ja, bloemkool vindt ze niet zo lekker maar blijven we toch geven.

Laat je nog eens wat horen!

Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 25 week oud

Hoi,

Ik had nog een vraagje.
Jouw kindje slaapt van 18.00 tot 6 uur.
Wordt hij dan snachts ook niet wakker?
Babytjes mogen 10 tot 12 uur zonder een voeding dus daar zit je
net op. (12 uur)
Anne gaat meestal rond 18.00 uur/18.30 slapen.
Wij maken haar om 21/30 nog wakker voor een papfles.
Als ik haar de papfles al om 18.00 geef vindt ik de nacht zo lang.
Gaat je zoontje na de fles van 6 uur smorgens dan ook nog weer slapen of
neem je hem dan mee naar beneden om in de box te spelen?
Als Anne om half 6 de fles krijgt dan slaapt ze vaak nog een uurtje en
is dan genoeg uitgerust.
Hoelang is jouw kindje per keer op?
Anne is vaak met 1 1/2 soms 2 uur al weer moe en slaapt dan weer 2 a 3 uur.
Soms maar 1 uur.
Op het cb (consultatiebureau) vinden ze het veel te vroeg als ik om 18.00 de
fles geef.
Het beste is rond 20.00 maar dan slaapt Anne dus allang.

Groetjes Heleen.

Hoi,

Hier precies zo! (6,5 maand oud) Ook al alles geprobeerd; warm maken van fruit, uit de hand laten eten, liga erdoor, melk erdoor; je wordt er knetter van! 2 keer heeft hij een paar lepeltjes groente gegeten maar de volgende dag weigert hij dan weer als vanouds. Meneer zit wel alles van ons bord te kijken en heeft duidelijk honger… wat hij wel doet is een liga eten (slimme jongen) maar ja, vitamines heh?Ik begrijp je frustratie. Onze zoon heeft wel koemelkvrije voeding en ook nutriton door zijn fles, misschien is de smaak wel apart ofzo dat ze daarom nogal kieskeurig zijn? een raadsel…succes!

groetjes Sharon

quote:
Hoi,

Ik had nog een vraagje.
Jouw kindje slaapt van 18.00 tot 6 uur.
Wordt hij dan snachts ook niet wakker?
Babytjes mogen 10 tot 12 uur zonder een voeding dus daar zit je
net op. (12 uur)
Anne gaat meestal rond 18.00 uur/18.30 slapen.
Wij maken haar om 21/30 nog wakker voor een papfles.
Als ik haar de papfles al om 18.00 geef vindt ik de nacht zo lang.
Gaat je zoontje na de fles van 6 uur smorgens dan ook nog weer slapen of
neem je hem dan mee naar beneden om in de box te spelen?
Als Anne om half 6 de fles krijgt dan slaapt ze vaak nog een uurtje en
is dan genoeg uitgerust.
Hoelang is jouw kindje per keer op?
Anne is vaak met 1 1/2 soms 2 uur al weer moe en slaapt dan weer 2 a 3 uur.
Soms maar 1 uur.
Op het cb (consultatiebureau) vinden ze het veel te vroeg als ik om 18.00 de
fles geef.
Het beste is rond 20.00 maar dan slaapt Anne dus allang.

Groetjes Heleen.

Hey Heleen,

Ik heb het idd al heel vaak geprobeerd. Ik kom net bij het CB vandaan en heb aardig wat tips gekregen. Zoals meeeten met ons, alles aanbieden en smaak ontwikkelen. Zal mij benieuwen. Mijn andere zoon is 7 jaar en dat is ook al zo’n moeilijke eter… zo ga je toch aan je opvoeding twijfelen.

Luke gaat idd om 18.00 erin en ik maak hem niet meer wakker. Hij slaapt dan tot 06.00 of soms wel tot half 8. Hij krijgt dan gelijk zijn fles en meestal is het dan een half uurtje wakker waarna hij weer gaat slapen tot zijn volgende fles (4 uur later) de middagen is hij wakker en slaapt misschien een klein half uurtje. Het CB heeft hier geen commentaar op gegeven en ik vind dit ritme prima. haha vooral in de weekenden.

Annebeth

quote:
Babytjes mogen 10 tot 12 uur zonder een voeding dus daar zit je net op. (12 uur)

Das bij pas geboren babies heleen… niet bij kinderen van al 6 maanden oud.

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Hoi Kim,

Bij ons op het cb zeggen ze dat als je de fles al zo vroeg geeft de nacht
zo lang is voor zo"n kleintje, en dat het dus beter is om nog even
wakker te maken.
En dan na de fles weer verder te laten slapen.
Anne is soms wel in een diepe slaap om 21.30 dus ik zou het eens
kunnen proberen om 18.00/18.30 de papfles te geven. (rond deze tijd gaat ze altijd weer slapen.
Ze hebben mij laatst trouwens vertelt dat 10 a 12 uur het maximim
is.
Onze oudste dochter wilde rond deze leeftijd de hele dag op zijn.
Konden we wel op bed leggen, maar vertikte het om te slapen.
Die ging dan ook savonds laat pas slapen. Dus vandaar de papfles zo laat.

Groetjes Heleen.

Anna slaapt ook het klokje rond. Ze heeft er verder geen last van en zo komt zij ook aan haar rust! Soms slaapt ze ook meer dan 12 uur en daar is ze gewoon happy bij!

Moeder van een mooie dochter Anna, geboren 2 juli 2007.

Hallo,

Hier heeft het ook een goede maand proberen gekost om ons meisje goed vaste voeding te laten eten. Op 6 maanden hebben ze het wel nodig. Dan is melk alleen niet meer voldoende. We hebben gewoon elke dag mooi groente en fruit blijven aanbieden, en de volhouder wint! Maar het duurt lang…
Wat je ook kan proberen is ipv alles te mengen, alles apart aanbieden. Dus de aardappeltjes prakken, de worteltjes prakken en vlees of vis mixen. Alles zo mooi op een bordje van elk een hapje geven. Bij mijn neefje heeft het zo gewerkt. Kan je alleen geen potjes geven. Baby Coock is dan heel handig…
Succes!

Over de slaapuren van een kleintje: kindjes worden vanzelf wakker als ze honger hebben. Dus sommigen slapen 8 uur, sommige 14. Elk kindje zijn eigen ritme.

Groetjes,

Tamara

Hoi,

Ik wilde graag reageren op jouw bericht. Onze dochter van 11 maanden, at bijvoorbeeld geen brood. Pas sinds een week ongeveer eet ze spontaan bijna een hele boterham op. Voorheen was het drie hapjes en dan was het klaar. Ik heb me ook druk gemaakt en achteraf blijkt dus om niks. Dat heb ik al vaker gemerkt ook met andere dingen. Ik maak me ergens druk om en dan lost het zich zomaar in eens op. En dan denk ik, baby’s weten zelf vaak het beste waar ze behoefte aan hebben en ze doen toch alles zoals het bij hun hoort, dus dan moet ik daar maar op vertrouwen. Maar ja, dat zeg ik altijd achteraf, want ook ik heb me druk gemaakt. Krijgt ze dan wel voldoende voeding binnen en wat me dan ook dwars zat was dat andere baby’s bijvoorbeeld al met 9 maanden met de pot mee aten. Op een gegeven moment heb ik geprobeerd haar op advies van het consultatiebureau 's middags dus alleen brood te geven, dus ook geen fles meer. Heb ik één dag volgehouden, haha, was niks voor mij. Maar ja, je probeert alles uit. En wat die potjes betreft, ik geef onze dochter stukjes vers fruit dat lekker zacht is, zoals meloen, kiwi, framboosjes, banaan enzo. Ze was ook niet zo van de potjes. Ze eet ook nog niet zo lang bijna een heel potje avondeten op, ook daar heb ik me druk om gemaakt, maar ook dat ging ineens heel spontaan. Dus tja, het is maar hoe het bij ons is gegaan, maar misschien heb je er iets aan.

Groetjes Margit

Wat ik als tip heb en wat uitstekend werkt bij de meeste babies is de volgende:

Zorg voor herkeninng bij het aanbieden van iets nieuws…
Dat wil zeggen: zorg ervoor dat het eten op 37 graden is (zelfde temp als BV), doe er afgekolfde melk of kunstvoeding bij als basis (smaakherkeninng) en pureer daardoor niet meer dan een nieuwe smaak, bv pompoen, wortelen of boontjes. Geef dat een dag of vijf en geef je baby de tijd eraan te wennen. Pas wanneer hij of zij het makkelijk eet, dan ga je het volgende uitproberen weer op 37 graden vermengd met melk.

Werkt vaak als een trein…

Nog geen week geleden heb ik deze topic aangemaakt. En zoals Margit al schrijft, ook Luke is spontaan gaan eten. Ik heb een week lang alles aangeboden op een lepeltje wat hij zelf in zijn mond mocht doen (niet aandringen werkt averechts). Van slagroomtaart,aardappel (stukje patat en knakworst) tot fruithapjes. En sinds gisteren gaat spontaan het mondje open als ik met een lepel aankom. Groentehapjes, yoghurt etc. Maar ook broodkorstjes. Alles probeert hij, en dat is al heel prettig.

Het kan raar lopen… nu natuurlijk afwachten hoe dit gaat.

Wel bedankt voor alle reacties.

Annebeth