6 maanden en geen fles meer!

Mijn dochtertje is vandaag precies 6 maanden
Ze krijgt fruithapje en groentepotjes maar nu wil ze de flessen niet meer! Nu net de fles heeft ze niet 1 slok op!! Ze vertikt het en gaat moeilijk spartelen enzo…
Please kan iemand mij helpen.
Weet iemand hoe snel ze uit kan drogen?

Hoi Annemie,

Welkom op de site trouwens.

Ben je mogelijk overgegaan op een nieuwe maat speen? Mijn jongste dochtertje wilde namelijk ook op een gegeven moment geen fles meer maar toen bleek dat de verkeerde maat speen erop zat. Ze kreeg veel te veel ineens binnen en weigerde daarom om te drinken.

Door die fruit- en groentenhap kan het ook zijn dat ze er gewoon echt geen zin in heeft omdat haar maagje nog vol zit. Dus zorg dat er niet te weinig tijd zit tussen fruit/groenten en de fles.

Ze zullen niet snel uitdrogen want vergeet niet dat in fruit en groente ook vocht zit. Uitdroging komt meestal alleen voor bij overmatig overgeven en diarree en als ze zo een behoorlijke poos doorgaat met niet of nauwelijks drinken dan zal er op een gegeven moment ook wel sprake zijn van uitdroging.

Uitdroging kun je op de volgende manier controleren: neem wat huid op de bovenkant van het handje tussen je vingers en laat dat weer los. Als de huid weer meteen zo plat mogelijk komt te liggen is er geen sprake van uitdroging. Blijft de huid in de vorm zoals die was toen je hem tussen je vingers had dan is er wel sprake van uitdroging.

Overigens hebben veel kindjes een periode waarin ze die fles weigeren hoor. Soms is dat zelfs maar eenmalig. Ik zou dus gewoon blijven proberen want uiteindelijk zal ze dorst krijgen en moet ze wel drinken.

Als het echt niet lukt kun je proberen de melk te verdikken met rijstebloem (let op rijstebloem heeft een stoppende werking op de darmen, dus niet gebruiken als ze moeite heeft met ontlasting) of bambix en geef bijvoorbeeld de eerste of laatste fles in de vorm van pap gewoon met een lepeltje. Dan heeft ze in elk geval weer een dosis vocht binnen.

Als het weigeren van die fles echt lang aanhoudt zou ik even contact opnemen met de huisarts.

Wat ik ook heb gedaan met een van mijn dochtertjes die van borst over moest op fles en daar maar niet aan kon wennen: de fles aan een stevig lintje in zo’n speelboog hangen en haar daar met het wipstoeltje in zetten. Zo kan ze wat spelen met de fles en zelf op haar eigen manier en tempo opnieuw kennismaken met de fles. Doe er een klein laagje water in. Als ze knoeit is dat niet zo’n probleem en als ze er wat van binnenkrijgt is dat ook prima want dan heeft ze weer wat vocht.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 20 Aug 2006 14:55:08

Oh ja wat dat uitdrogen betreft waar je je zorgen over maakt: hou ook de luiers in de gaten. Als ze nou regelmatig helemaal droge of hele lichtgewicht luiers heeft, dan begint ze sowieso een vochttekort te krijgen.

Groetekes, Sje

Hoi Annemie,
Mijn dochtertje had dat ook een paar dagen en toen was ik er ook
zo bang voor dat ze zou uitdrogen.
Ik begreep bovendien niet waarom ze de fles weigerde.
Later bleek dat er een tandje moest doorkomen en ze pijn in haar
mondje had door die speen.
Ze wilde wel drinken maar het deed zeer.
Toen zijn we haar extra fruit gaan geven om extra vocht toe te dienen.
En joghurt enzo.
Ik zeg niet dat dat bij jouw kindje ook de reden is maar het zou kunnen.

Groetjes van Miranda.