5.30 uur wakker door opstaan geluiden vriend

Hallo,

Mijn dochter van 20 maanden wordt de laatste tijd steeds wakker van de opstaan geluiden van mijn vriend. Hij staat altijd om 5.30 uur op. De badkamer grenst aan haar kamer dus ze hoort wel wat geluiden. Het gekke is dat ze tot een paar weken geleden hier altijd doorheen sliep.

Aan de ene kant begrijp ik dat ze wakker wordt van die geluiden want ik slaap zelf ook niet meer als mijn vriend opstaat. Aan de andere kant vind ik dat ze moet leren dat ze zich dan nog een keer om moet draaien. Want als ze zo vroeg wakker is, houdt ze de ochtend nauwelijks vol.

Ik ga nu elke keer de strijd aan, door haar te laten huilen en te zeggen dat ze moet gaan slapen. Maar dit doe ik nu al 2 weken lang en de ene keer helpt het, maar meestal niet. Ik word zelf ook een beetje chagrijnig van dit gedoe elke ochtend… L

Wat is nu wijsheid, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Laten huilen of accepteren?

Groeten
Iris

Anna wordt ook wakker van de geluiden van pappa. Als het even kan laat ik haar liggen ookal huilt ze. Als ze toch door pappa naar beneden wordt gehaald, geef ik haar een boterham en doe haar daarna weer in bed. Ook dan huilt ze wel, maar ze blijft gewoon liggen. Na verloop van tijd is ze stil. Of ze dan slaapt of niet is voor mij dan niet zo heel erg belangrijk. Ze krijgt dan wel haar rust.

Ik zou helemaal niet op haar reageren. Laat je vriend ook niet op haar reageren. Zodra ze merkt dat jij ook wakker bent of dat je vriend tijd voor haar heeft, denkt ze dat ze wakker mag blijven.

Dus jij moet eigenlijk lekker blijven liggen en je vriend moet nadat hij klaar is in de badkamer vertrekken zonder nog naar haar toe te gaan. Zodra ze denkt dat papa weg is en dat jij nog gewoon slaapt, zal ze als het goed is eieren voor haar geld kiezen.

Groetekes, Sje

Morgan werd altijd wakker en heel soms nog. Hier staat pappa om 5.00 op. Maar ze is er eigenlijk wel een gewend nu. Soms loop ik naar der toe dat alle kindjes nog slapen en dan gaat ze ook wel weer slapen.

Groetjes,

Michèle

Hier wordt Minke ook soms wakker van haar vader die vaak voor werk gaat sporten en dan 0600 uur opstaat. Laten huilen ( als het langer duurt dan vijf minuten, zo lang kijk ik het ook altijd eventjes aan) vind ik echt geen optie want ik doe dan zelf geen oog meer dicht omdat ik dat zielig vind. Ik vind het echt onzin want zij kan geen klokkijken en gaat dat ook echt niet leren als je haar maar laat huilen. Dan worden ze alleen maar meer overstuur is mijn ervaring. Wat zouden ze daar dan van moeten leren vraag ik me af?

Ik ga wel naar haar toe ( als ze blijft huilen ensteeds harder) en leg haar weer neer ( meestal staat ze al te wachten in haar bedje om eruit gehaald te worden) met een speentje en praat zachtjs, geen lampje aan, etc. Zo laat ik wel zien ( althans dat probeer ik) dat het nog geen opstaan-tijd is. Soms gaat ze dan weer slapen en soms niet en dan heb ik dus pech. Ik merk dat ze gewoon makkelijk wakker worden 's ochtends, waar ze 's avonds door een kanon heen kunnen slapen.
Wat ik hoor van vriendinnen wordt dat wel minder als ze wat ouder worden.
Ik ga bijvoorbeeld ook nooit s morgens vroeg op haar verdieping naar de wc want dat is gewoon vragen om wakker worden. Ik ga dan altijd helemaal beneden en sluip door de gang

groetjes

Lilypie
Lilypie

Hey hey

Wij hebben dan de mazzel dat papa ook beneden in de bijkeuken terecht kan (is gewoon keurige bijkeuken hoor), dus papa is ‘verbannen’ naar beneden hier. Het scheelt wel, want Jens slaapt gewoon heel licht na (sowieso) 5.30u, dus wordt van het minste of geringste al wakker.
Maar ja, nu wordt ie niet om 6u al wakker, maar om 6.30u: als papa vertrekt en dus de auto start (onder zijn raam). En als hij daar niet wakker van wordt, dan wel van de buurman met z’n motor 5 min. later. Sja… dikke pech denk ik dan. Als hij uit z’n bed springt om naar beneden te gaan, dan vang ik 'm snel op en gooi 'm terug in z’n bed met de mededeling dat het nog heel vroeg is en dat ie nog even moet slapen net als de rest van de wereld (dat maak ik 'm dan wijs). Meestal houdt ie 't dan uit tot 7u en da’s toch best netjes (al zou ik zelf natuurlijk langer willen blijven liggen!! hihi).

Sja, het is toch een stukje gewenning denk ik.
Al is het hier nog een stukje dramatischer als ie papa hoort wegrijden. Hij raakt dan standaard in blinde paniek, bang dat papa weer heel lang wegblijft. Maar ook daar hebben we een oplossing voor .

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Hier een appartement … dus deuren klappen (van buren) - auto’s starten - zelf douche & naar toilet - eten (borden klapperen) etc etc. Ik lag in het begin (en soms nog) altijd met hoofdpijn op bed bang dat die kleine er allemaal wakker van werd. En papa hoe zacht hij ook probeert te doen (hoe zachter hoe harder ) er rolt altijd wel iets uit zijn hand of de stomme kraan die piept oid.

Gelukkig is Jurian het nu gewend … enne klok kijken kan hij niet … maar wennen dat hij moet blijven liggen als hij toch wakker is dat kan hij wel. Dus meneer niet voor half 8 uit bed hier… Mijn geluk = hij gaat lekker liggen kletsen of duimen…

Manlief hier zegt dat ze het gewend moeten raken wat herrie… anders kan je nooit iets doen. 's Avonds hier idem dito… licht aan in de gang - deurbel (rot herrie) die gaat - buren die thuis komen of weggaan (deur grenst aan zijn kamer en wordt nogal hard dicht gegooid) - en dat allemaal op 1 verdieping … hij is gelukkig allemaal gewend en anders even troosten en weer slapen …

Lastig hoor. Mijn vriend staat ook altijd vroeg op (rond 5.00 uur) en dat gaat tot nu toe altijd goed, maar logisch dat je dochter er wakker van wordt. Eind van de nacht is lichter slapen en dus eerder wakker van geluiden waar ze aan het begin van de nacht doorheen zou slapen. Ik zou het even aanzien en als ze echt erg huilt, naar haar toegaan en proberen duidelijk te maken dat ze nog even moet gaan slapen (speentje, muziekje, zachtjes praten, etc.). En als dat niet werkt, weet ik het ook niet goed.

Je weet vanuit het andere topic over vroeg wakker dat Erik ook altijd vroeg wakker is en dan weigert om weer in slaap te vallen. Ik pak hem dan bij me (niet eerder dan om 6.30 uur) en dan liggen we in het grote bed nog altijd een half uurtje samen te knuffelen. Wel gezellig, maar zou natuurlijk langer slapen. Lukt helaas niet met een brullend kind in de kamer naast je…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Nou als ze niet huilen vind ik het ook geen probleem om nog even te blijven liggen hoor Minke gaat soms ook gewoon heel zoet liggen wauwelen en spelen. Wie weet kan ze dat steeds beter, hoop het maar !!

Lilypie
Lilypie

Dat deed Erik ook altijd Linette, lekker kletsen als hij wakker werd. Maar helaas, van het ene op het andere moment ging het over in ontroostbaar brullen. En waarom? Ik liet hem toen ook altijd liggen hoor tot 7.00 uur. Maar ja, da’s nu dus even anders…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Hallo,

Sje, ik heb er al eens over gedacht om niet naar haar toe te gaan als ze wakker wordt van het opstaan van mijn vriend. Mijn vriend gaat overigens gewoon zijn gang en gaat niet naar haar toe. Alleen ik spreek haar toe.

Alleen als hij het licht uitdoet in de badkamer gaat ze op dat moment echt gíllen. Zelfde als hij even later de deur achter zich dichttrekt. Alsof ze “alleen” gelaten wordt. Terwijl daarvoor ze me steeds roept: “uit, mama, uit, weeeeeh”.

Het complete negeren is wel het proberen waard.

En ja het is moeilijk hoor om te negeren als je zelf ernaast wakker ligt. Ze slaapt nu al met al soms maar 10 uurtjes ’s nachts, da’s toch niet veel voor haar leeftijd?? Ik leg haar expres iets later op bed (19.45 uur) juist omdat ze zo vroeg wakker wordt. Dan hoop ik dat ze nog zo moe is dat ze wel doorslaapt.

Groeten
Iris

Later naar bed brengen werkt veelal averechts… is hier ook zo in ieder geval. Als ik Jens gewoon optijd (vroeg) naar bed breng, dan gaat ie uitgeruster naar bed en slaapt dan wat meer uurtjes.
Plus, al wordt hij dan vroeg wakker, dan komt ie toch aan z’n uren en dat scheelt enorm in zijn humeur overdag!!

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker