40 plus moeders

Hallo…?

Zijn er ook oudere mamma’s met kleine kinderen hier op het net? Ik heb er zelf een van bijna 3 en een van 7 maanden. En heb je dan ook pas op ‘late’ leeftijd besloten dat je i.p.v. geen kinderen er toch een wilde? En dan toch nog een…en dat het dan nog lukt ook? Zelf wordt ik deze maand veertig. Niet dat ik dat erg vindt. Mijzelf zegt ‘leeftijd’ niet zo heel erg veel. Misschien wil ik er in de toekomst nog wel een. (Als het lukt natuurlijk.)

Ik ben heel erg blij dat ik toch nog van gedachte ben veranderd. Het bevalt goed, zeg maar. Wel vind ik het soms verschrikkelijk vermoeiend en wil ik ze soms ‘achter het behang plakken’. Maar ik heb inmiddels gelezen dat ook de jongere vaders en moeders hier onder leiden.

Hoe bevalt het ouderschap jullie en heb je er wel/geen spijt van. Niet dat spijt heben enige zin heeft natuurlijk.

Pascale.

Gewijzigd door - yannick op 20 Jun 2007 09:46:11

Gewijzigd door - yannick op 11 Jul 2007 10:05:43

hoi
ik kreeg mijn eerste met 25 , dat is vrij jong natuurlijk (tegenwoordig)
nummer twee kwam toen ik 27 was en nu heb ik een heel leuk na komertje
op mijn 34ste
ik vind op alle leeftijden is het pittig hoor hahaha
alleen die op mijn 27ste was een makkie , maar dat lag niet aan mij maar aan het kind hihihi
tegenwoordig is het heel normaal op wat oudere leeftijd kinderen krijgen , wat ik alleen jammer vind , is dat de opa’s en oma’s steeds ouder worden , want stel nou dat jou kind ook laat kinderen krijgt , dan ben jij vrij “oud” oma
maar ja aan de andere kant tegenwoordig is iemand van 60 niet echt oud hahahah
en we hoeven dan misschien niet zoveel op te passen wha ha ha

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 7 mnd

Tja, dat van die ‘oude’ opa’s en oma’s dat klopt natuurlijk wel. Van de andere kant moeten opa en oma toch ook een beetje oud zijn. Tegenwoordig zie ik wel erg veel hippe opa’s en oma’s. Die hebben helemaal geen tijd voor de kleinkinderen…

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik jou nog wel een ‘jonkie’ vind…

Pascale

ja daar heb je ook weer gelijk in
aja joh zo heb elke leeftijd wat , misschien dat die oudere oma’s weer gaan breien voor ons hihihihi
maareh… ik vind mezelf al best een “ouwe doos” hahahahahaha

groetjes Nancy ,mama van Randy 10jr, Damon 7jr en Chloë 7 mnd

Toch ben ik nog steeds benieuwd of er ook ‘oudere’ vrouwen (39/40 enzo) op deze site te vinden zijn.
Hebben jullie bv extra onderzoeken laten doen? Denk aan vruchtwaterpunctie, nekplooimeting etc. En hoe is jullie dat bevallen?
Wat is jouw reden om later toch nog een kind te krijgen? Lichamelijk/geestelijk, etc.

Gewijzigd door - yannick op 14 Sep 2007 21:50:57

39/40? Hm…heeeeeeeeeeeeeel officieel mag ik morgen pas reageren maar ik doe het gewoon nu al.

Ik was 35 toen ik de oudste kreeg en 36 toen ik de jongste kreeg. Het is geen bewuste keuze geweest om zo laat moeder te worden, van mij had het al 15 jaar eerder mogen gebeuren, maar het heeft gewoon niet zo mogen zijn (verbroken relatie, scheiding, etc.).

Achteraf ben ik blij dat het zo gelopen is, want met kinderen een scheiding ingaan is verre van ideaal.

In de eerste zwangerschap heb ik geen extra onderzoeken gehad, in de tweede zwangerschap heb ik een combi-test laten doen. Dat is een nekplooimeting in combinatie met een bloedtest. Daaruit kwam een prima uitslag en dus hebben we geen verdere onderzoeken gedaan.

Ik voel me geen oude moeder en de kinderen zijn nog zo jong dat ze niet eens doorhebben wat een jonge en een oude moeder is. Ik zeg altijd maar zo: je bent zo jong als je je voelt. Ik zie er sowieso een stuk jonger uit en voel me ook zo.

Maar tegen de tijd dat de meiden wel wat kunnen rekenen enzo, dan zullen ze ongetwijfeld het verschil uitrekenen tussen mijn leeftijd en die van de moeders van vriendinnetjes. En zeker in de puberteit zal ik regelmatig het verwijt krijgen dat ik maar een oude moeder ben. Tja en tegen die tijd zien we wel weer of dat echt zo is en hoe ik me voel bij dat “stempel”.

Ik hoop alleen dat onze meisjes niet zo oud moeder worden, want ik wil eigenlijk geen oude oma zijn t.z.t. Ik wil nog lekker fit en vitaal leuke dingen met mijn kleinkinderen kunnen doen.

Groetekes, Sje

hoi

Ik wordt in februari 38 en heb nu een dochtertje van net 1 jaar oud.
Ook een “oude moeder” dus…

Ik heb de wens om nog dit jaar weer zwanger te raken want ik wil graag een zusje of broertje voor Evy.

Er zitten wat nadelen aan om een oudere moeder te zijn. Maar ik weet bijna zeker dat oudere mamma’s en papa’s veel meer in staat zijn om echt te genieten van hun kindje en meer geduld hebben, dan hele jongere ouders. Omdat je andere dingen belangrijker vind dan toen je nog 20*/25 was.

Ik had nooit de juiste partner om kinderen mee te krijgen, maar achteraf ben ik wel blij dat ik niet zo heel jong kinderen heb gekregen.

Een 3 a 4 r jaar eerder was wel leuk geweest…

Luna

Luna, ga jij allerlei onderzoeken laten doen?
Zelf heb ik beide keren een vruchtwaterpunctie laten doen. De eerste keer omdat de nekplooimeting en de bloedtest elkaar tegenspraken. Overigens toen wel even schrikken hoor. Maar die eerste punctie is zo goed bevallen dat ik de tweede keer ook zoveek mogelijk zekerheid wilde hebben op een gezond kind. Tja, dan speelt leeftijd echt wel een rol. Zoveel te ouder, zoveel temeer kans op allerlei afwijkingen…helaas!

Kleinkinderen…daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Dat komt natuurlijk ook omdat pas heel laat heb besloten dat het misschien toch leuk is om kinderen te krijgen/hebben. Maar het is dan inderdaad wel handig als ze jong kinderen krijgen. Alhoewel, het is ook fijn om vantevoren al veel tijd voor jezelf te hebben gehad. Dat scheelt weer, met kleine kinderen blijft er niet zoveel tijd meer voor jezelf over.

hoi Yannick,

een beetje een late reactie. Als het niet nodig is doe ik geen punctie. de vorige keer heb ik wel een nek-plooi-meting gedaan. Dit keer doe ik ook wel de triple test maat geen punctie, behaLve als er iets niet lijkt te kloppen.

Ik zou ook geen kindje weglaten halen als het bivoorbeeld, het downsyndroom zou hebben. Anders wordt het als het en kasplantje zou blijven of heel erg ziek zou zijn…

Nog een nieuwtje,… ik ben nu 17 dagen na de eisprong…nog steeds een hoge temp, nog niet ongesteld dus ws zwanger…

Groetjes Luna

Hoi Luna 777,

Mag ik je dan alvast feliciteren! Geniet ervan, voordat je het weet is het alweer voorbij. Tenminste, ik hoop dat je gezond zwanger bent!

Tegen mij hebben ze, inmiddels bijna 4 jaar geleden gezegd, dat het geen zin heeft om beide testen te doen. Overigens nadat ik ze al had gedaan. Moet je nog maar even goed navragen bij verschillende deskundigen. Het handige is nl. dat ze er niet allemaal hetzelfde over denken. Lekker handig…

Hallo Pascale,
Ik ben ook een oudere moeder. Wij zijn de trotse ouders van 2 prachtige dochters van net 5 en net 1. Zelf ben ik in december 40 geworden en mijn vriend is net 45 geworden. Bij ons was er ook pas op latere leeftijd sprake van een kinderwens. Wij hadden het geluk dat ik beide keren direct zwanger was. Ik heb een moeilijke eerste bevalling gehad en me daarna nog lange tijd absoluut niet fit gevoeld. Het heeft dan ook een hele tijd geduurd voordat ik zover was dat ik weer wilde proberen zwanger te worden.
Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik geen testen gedaan, toen was ik 35 en heeft de verloskundige het wel uitvoerig besproken. De nekplooimeting was er toen net. Tjidens mijn tweede zwangerschap heb ik een vruchtwaterpunctie laten doen, vond ik een hele lastige beslissing. Na de uitslag kon ik ook pas gaan genieten van mijn zwangerschap.
Ik hoop eerlijk gezegd, heel egoistisch, ook dat mijn kinderen op jonge leeftijd kinderen krijgen. Het lijkt me ontzettend leuk om bijv een dag voor mijn kleinkind(eren) te zorgen…
Het moederschap bevalt uitstekend, enige nadeel vind ik dat ik niet zoveel contacten heb met andere oudere moeders met kinderen van dezelfde leeftijd.
Groetjes

Hoi Astrid,

Bedankt voor je reaktie. Nee inderdaad, leeftiijdsgenoten met jonge kinderen ken ik ook maar weinig. In mijn eigen vriendenkring hebben degene die al kinderen hebben kleintjes in de leeftijd van 5 tot 13 jaar. Waarvan degene met die van vijf jaar weer een aantal jaren jonger zijn dan ik ben.
Denk jij weleens na over een derde? Het lijkt mij namelijk wel gezellig. Maar je loopt natuurlijk wel steeds meer risico, gezien mijn leeftijd. Eerlijk is eerlijk. Ik ben en voel me overigens wel topfit hoor.

Groet!

sorry dat ik even binnenval maar ik vind wat luna zegt is niet waar dat oudere moeders meer in staat zijn te genieten van hun kinderen en meer geduld hebben dan jongere ik ben zelf 20 en heb een dochterje van 13,2 maanden en ik geniet volop dus het klopt niet wat luna zegt en ik heb een hele hoop geduld, ik hoef niet te werken ben lekker thuisblijf moeder ga trouwens ook nooit meer opstap want dat hoeft voor mij niet ik blijf liever bij mijn dochtertje. dus luna watje zegt geld niet voor iedereen he!

zo dat wilde ik even zeggen

groetjes sanne

Daar ben ik het ook mee eens,staat er los van hoe oud je bent.Iendereen geniet van zijn kids,zou raar zijn als dat niet zo was.En dat er moeders zijn die regelmatig nog uit willen,wat is daar mis mee??Daar hoef je ook echt niet jong voor te zijn.Wil niet zeggen als je moeder ben dat je dan niet meer van andere dingen mag genieten.Wat ik wel vind is,dat ik het een voordeel vind om jong moeder te zijn,want je hebt dan veel meer energie als dat je ouder bent.Als je pas op je 40 aan een kindje begint en je kind word 10,nou hij of zij barst van de energie.Geloof niet dat je dan op je 50e er nog acheteraan kunt.Ik was 22 toen ik moeder werd van de 1e en ben nu 27 en zwanger van de 3e.Mijn moeder was 42 toen ze oma werd,ze is dus een hartstikke jonge oma.Maar de energie om nu nog zelf aan kids te beginnen heeft ze niet.

(mama van 2 kids en 35 weken zwanger van nr3)

Hoi,

Ik zie dat dit er al een poosje opstaat maar wou toch graag nog reageren.
Ik heb mijn man 5 jaar geleden leren kennen met een groepsreis.
Het klikte meteen, we werden verliefd en woonden met een half jaar samen.
(ik ben een zeeuws meisje en Henk woonde in Groningen)
De afstand was te ver (4 uur met de trein) en daar had ik geen zin meer
in.
We besloten te gaan samenwonen.
In juni elkaar leren kennen, eind december samenwonen, 12 september
getrouwd en na een jaar eerste dochter gekregen.
Elke is nu bijna tweeeneenhalf jaar oud en Anne is 10 week.
Ik ben nu 35 jaar en Henk is net 46 geworden.
Ook niet jong meer en we schelen haast elf jaar, maar de leeftijd
maakt niet uit.
Henk ziet er trouwens jonger uit dan de meeste mannen van die
leeftijd.
Heeft te maken met de manier van kleden.
Ik vind 2 kinderen genoeg.
Heeft ook met de leeftijd te maken en ik ben de kostwinner.
Henk zit al 5 jaar werkloos thuis (af en toe een uitzendbaantje gehad).

Groetjes Heleen. mamma van Elke en Anne