hoii dames, silvano heeft 38,5 graden … spreekt men dan van koorts of verhoging, want ik heb gehoord dat baby’s wel wat kunnen hebben. Kan iemand me zeggen wat ik kan doen, want hij is heel hangerig en suf…
Liefss Patty
hoii dames, silvano heeft 38,5 graden … spreekt men dan van koorts of verhoging, want ik heb gehoord dat baby’s wel wat kunnen hebben. Kan iemand me zeggen wat ik kan doen, want hij is heel hangerig en suf…
Liefss Patty
niemand??? ik maak me toch een beetje zorgen… huisarts bellen of niet?? zijn temp is weer gestegen en had hem strakjes al een paracetamol gegeven…
In principe is koorts niet zo gevaarlijk dát je een huisarts moet bellen. Maar telefonisch overleg kan altijd. Ik heb óók wel eens gebeld, en dat ze dan zeiden can valt wel mee, je hoeft niet te komen. Ben je toch gerustgesteld! Maar ik zou mee meer zorgen maken als hij rond de 40 graden zit!
Groetjes Manderijn.
Als een baby jonger is dan 6 maanden en het kindje heeft koorts, dan moet je altijd contact opnemen met de huisarts voor overleg.
Dus nu huisartsenpost bellen.
Oh wacht even, ik dacht in de ticker te lezen dat Sylvano 3 maanden en 2 weken oud is, maar het is nog 3 maanden en 2 weken tot zijn eerste verjaardag. Dan geldt huisartsenpost bellen niet. Dan zou ik het nog even afwachten en gewoon zorgen dat-ie in elk geval goed drinkt.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 17 Aug 2012 20:25:02
Hoop dat het inmiddels weer wat beter gaat met Silvano!
Zolang je kindje goed drinkt hoef je je niet meteen veel zorgen te maken. Je kindje mag best moe en hangerig zijn, dat ben je zelf immers ook wanneer je koorts hebt, maar het moet natuurlijk wel op je reageren.
Je kindje heeft koorts ook nodig om virussen te kunnen bestrijden, dus het is niet altijd nodig om paracetamol te geven.
Ik geef mn zoontje, zolang z’n koorts nog oploopt liever geen paracetamol tenzij het rond de 40 graden of hoger komt. Maar dan blijf ik dat een keer of 2/3 ook om de 4 uur herhalen.
Wanneer je in de eerste koortspiek (dus wanneer de koorts ontstaat en nog oploopt voordat het weer wat minder wordt) paracetamol gaat geven dan is het verstandig om dit na een paar uur te herhalen (lees even de bijsluiter om de hoeveel uur dat precies moet zijn want dat weet ik niet meer bij die kleintjes), ook als hij op dat moment niet zo’n hoge koorts meer heeft (ter voorkoming van een eventuele koortsstuip aangezien je dat met eenmalige paracetamols zou kunnen uitlokken). Dit geldt overigens niet meer voor de tweede dag hoor, dan kan je gewoon een paracetamol geven wanneer je kleine echt niet lekker in zn vel zit of pijn heeft, maar dan is het risico op koortsstuipen veel kleiner.
Als jij je echt zorgen gaat maken, gewoon de huisarts bellen, daar zijn ze voor en als ze het niet nodig vinden om je kindje te zien, kunnen ze je in elk geval gerust stellen of adviezen geven.
Beterschap voor t kleine mannetje!
Groetjes Carolien.
ik ben toch maar naar de huisartsenpost gegaan en hij heeft keelontsteking en een luchtweg infectie.
Hij heeft nu een antibioticakuur gekregen en ik hoop dat het snel weer beter met hem gaat. Maar dan heb ik nog een vraagje: bij koorts afkoelen of laten zweten?? Ik krijg hier thuis allemaal verschillende antwoorden. Kunnen jullie me helpen?
Hij moet warmte natuurlijk wel kwijt kunnen. Dus luchtig kleden en lekker laten zweten. Dus niet extra deken…juist niet. Maar luchtig lakentje oid…
Verder veel drinken… Eten nu minder belangrijk.
En kuur helemaal afmaken. Ook als hij koorts vrij is…
Altijd vervelend zieke kindjes… Vertroetel hem maar lekker!!
Nee, bij koorts niet laten zweten (althans niet door extra warm aan te kleden etc.). Bij koorts luchtig aankleden, luchtig in bed (dus geen extra deken ofzo). Gewoon zorgen dat het lichaam de koelte kwijt kan, anders kan het oververhit raken.
Sterker nog, ik geef bij koorts gewoon paracetamol. Zakt het lekker, voelen ze zich wat beter, eten en drinken beter, en zijn naar mijn idee sneller opgeknapt.
Maar dit werkt alleen bij koorts door een virus. Als ze koorts hebben door een bacteriële infectie zoals Silvano heeft, dan zakt de koorts niet ver genoeg met paracetamol.
Alle beetjes helpen, dus je kunt het natuurlijk wel proberen.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 23 Aug 2012 21:45:37
ik geef hem 3x per dag paracetamol voor de pijn en de koorts, het helpt niet veel maar hij kan slapen, ik heb hem nu een tshirtje en pyjamabroek aangedaan, geen rompertje, hij heeft een ledikantdekentje over zich heen maar die schopt hij er meteen weer vanaf, hij wil niet eten en drinken gaat ook moeilijk ( vanwege de keelontsteking) ik geef hem daarom 1x per dag een waterijsje en dat wil hij wel, dus hij krijgt wel vocht binnen. door de dag heen probeer ik hem met lepeltjes, water naar binnen te schudden. Zn melk drinkt hij wel en avondpapje ook.
Er bestaan toch ook suikervrije waterijsjes?
Dus gewoon meer ijsjes geven. Zoet maakt niet uit, hij moet zijn vocht krijgen en dat maakt nu even niet uit op welke manier.
Met extra fruit kun je het vocht ook op peil zien te houden.
Ik geef als ze niet willen drinken ook nog weleens chipjes (gewone nibits ofzo). Dat is zout en daar krijgen ze vanzelf dorst van.
Groetekes, Sje