3,5 jaar en nog elke nacht wakker


#1

Mijn ventje is inmiddels 3,5 jaar, maar is nog steeds elke nacht wel een keer wakker… Het is een tijdje goed gegaan dat hij gewoon de hele nacht doorsliep en in zijn eigen bed, maar zoals vanavond was hij behoorlijk aan het spoken, en is al 1x wakker geweest waarna ik heb direct weer in zijn bed heb gelegd.
's ochtends word hij moeilijk wakker, wat soms heel irritant is omdat we 3x per week 7 uur op moeten staan, omdat hij dan naar de creche gaat, en hij word dus elke nacht wel een keer wakker omdat hij bij mij in bed wil.
Soms vind ik het niet erg, bijvoorbeeld in het weekend een keer maar ik maak hem dan wel duidelijk dat hij de avond erna gewoon in zijn eigen bed moet slapen en daar zegt hij ook wel ja op, maar vervolgens word hij toch continu huilend wakker 's nachts…
Hij heeft al een nachtlampje zodat hij makkelijk in slaap kan vallen ( behalve deze avond dan ) maar als ik op bed ga doe ik zijn lampje gewoon uit, geef hem nog een kus en dan slaapt hij gewoon door, tot een uur of 3 's nachts…
Best frustrerend en het lijkt mij bijna niet normaal dat een 3,5 jarige nog elke nacht wakker word…
Iemand die deze problemen herkent? tips? alles is welkom!

Nathanael is van 10-06-09


#2

hoi, ik heb natuurlijk (nog) geen ervaring met deze leeftijd, maar wat ik het eerste dacht is, mss wat consequenter zijn, want ik denk dat dit nog niet een leeftijd is waar afspraken kunt maken met hem over toegestane dagen of tijden; voorbeeld; wel in het weekend bij mama in bed en niet op andere dagen. Ik denk dat daar e.e.a. in het koppie van je ventje onduidelijk is.
Gok je hoor

groetjes, Annelies


#3

tip; lampje met tijdschakelaar. Jij bepaald de tijd dat het tijd is om op te staan, dus als de lamp aan is, is het een nieuwe dag en mag hij uit bed en zolang de lamp uit is, is het nog te vroeg. Dat kun je hem heel snel aanleren. De eerste keren zodra de lamp aan is direct naar hem toe en hem belonen. Zo lang de lamp uit is en hij roept je, ga je 1x naar hem toe om te checken. Is er niets aan de hand dan vertel je hem dat het nog te vroeg is want de lamp is nog niet aan. weg gaan en niet meer terug totdat de lamp aan is.
Onze dochter is nu 21 maanden en dit trucje werkt bij haar super. Het is heel duidelijk voor een kind en dat is juist wat ze nodig hebben.
succes Annelies


#4

@Annelies,

Dankje voor de goede tip! Ik zal kijken waar ik zo’n lampje kan krijgen, en dan gaan we dat proberen!

Nathanael is van 10-06-09


#5

Heb je enig idee waarom hij s’nachts zo zit te spoken en steeds wakker wordt?
Heeft ie gedroomd, is ie bang, heeft ie pijn, moeite met ademen, snurken, snel warm of juist koud? Overdag snel overprikkelt wat invloed kan hebben op zn slaap?
Ik zou daar zelf eerst een beetje naar op zoek gaan, proberen het te plaatsen.

Mijn zoontje is ook 3,5 en wordt ook bijna elke nacht wel huilend wakker met dromen, of badend in het zweet, of gewoon overstuur. Soms kan hij duidelijk aangeven wat er aan de hand is, maar ook heel vaak niet. We hebben daar dus ook al vele nachten mee lopen aanmodderen, maar deze week is duidelijk geworden dat naast de vele oorontstekingen hij ook fors vergrootte neus-keelamandelen heeft en denkt de KNO-arts dat zijn onrust snachts daar ook voor een groot deel mee te maken heeft. En eigenlijk vallen de puzzelstukjes voor wat betreft de zorg rondom Jasper ook snachts nu ook wel wat op zn plek. Ik meen me te herinneren dat Nathanael ook wel een beetje een zorgenkindje is, geregeld ziek, of heb ik dat verkeerd?

Groetjes Carolien.

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb4f.lilypie.com/adMKp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Fourth Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb1f.lilypie.com/IrETp2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” /></a>

Gewijzigd door - Mama van Jasper op 15 Dec 2012 00:54:57


#6

Hoi Hoi,

Het is erg lang geleden dat ik gereageerd heb op een topic, maar deze komt me wel heel bekend voor.

Ik heb een dochter die in Maart 3 wordt en die heeft ook zelden nachten dat ze doorslaapt. Mandy heeft heel lang bij ons in bed gelegen omdat ze anders niet sliep (alles geprobeerd), maar dit gebeurd sinds een half jaar weinig meer.
Ze probeert het nog wel, maar als ik zeg dat ze gewoon moet gaan slapen doet ze dit 9 van de 10 keer wel.
De reden waarom Mandy wakker wordt 's nachts weet ik vaak ook niet. Soms is ze haar fiep of haar nijn (knuffel) kwijt, maar vaak is er m.i. niets aan de hand.

Weet dus hoe vermoeiend dit kan zijn (zeker nu ik 37 weken zwanger ben), maar hoop altijd maar dat het over gaat.

Succes en ik lees braaf mee met de tips

Groetjes, Sandra