3,5 jaar en niet zindelijk!

Ik weet het niet meer. Mijn zoon van ruim 3,5 is nog steeds niet zindelijk!
We hebben het sinds hij 2 jaar is vaak geprobeerd (op het potje en op de WC met verkleinbril), dat is misschien ook de reden dat hij nu bang voor de WC is. Op het potje wil hij al heel lang niet meer. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen en over 4 maanden wordt hij alweer 4.
Weet iemand wat ik kan doen? Boekjes over op het potje gaan en zindelijk worden, vindt hij wel leuk om te lezen, maar daar blijft het dus ook bij. Verder zegt hij ook nooit of hij heeft gepoept, ook al vertel ik hem herhaaldelijk dat hij dat moet doen. En dat poepen doet hij meestal 2 á 3 keer per dag… bah! Het grootste probleem, denk ik, is dat hij echt niet wil.

Wie kan ons helpen???

Gewijzigd door - pokkie op 01 Jun 2009 17:22:12

Ja, heb ik ook al geprobeerd. Het deed hem helemaal niks. Ook, later, met die kleine gepofte, gekleurde snoepjes geprobeerd, maar werkte ook niet.

Vandaag heeft hij zonder luier, met onderbroek en korte broek in de tuin gespeelt. Ik heb hem steeds gevraagd of hij moest plassen (wat hij niet moest) en dan plast hij nog in zijn broek. Ik had het nog niet door en ik vroeg hem of hij al moest plassen (nee, nog steeds niet), daarna zag ik dat zijn broek nat was. En hij glashard beweren dat hij niet geplast had…

Misschien dat je iets te vroeg bent begonnen met zindelijkheidstraining voor hem en dat hij daarom zo reageerd.

Misschien dat je van voor af aan moet beginnen. Hem meenemen naar de WC om te laten zien wat jij daar doet. Regelmatig op de WC zetten en er een feestje van bouwen.
Pappa laat zien hoe je in de WC moet plassen. Een stikker in de WC plakken waar hij op moet mikken. Er zijn als het goed is van die stickers te krijgen die tegen water kunnen.
Je kunt ook een balletje in de wc pot leggen waar hij op moet mikken.
Het balletje moet dan een drijvend plastic balletje zijn anders spoel je hem door.

Er word gezegt dat jongens zowiezo later zindelijk zijn dan meisjes.

Hoi,

Ik zou het eens met de huisarts bespreken of het cb hij moet binnenkort voor zijn laaste controle daar.
Misschien dat ze je een keer kunnen doorsturen naar de ka of een psygoloog. Die laatste klingt zwaar maar misschien kan zij of ij er uit krijgen waarom hij niet wil toegeven of op de wc wil plassen en poepen.

Ik zou dit zeker nu op deze leeftijd niet op zijn beloop laten.

groetjes

lon106

wij hebben op een gegeven moment gewoon geen luier meer omgedaan.
het potje vond hij helemaal nix dus die hebben we overgeslagen.
en daarbij keer op keer herhaalt dat hij gewoon naar de wc moest.
en ja… zeker de eerste week ging het meerdere malen per dag mis.
maar we hebben gewoon stug volgehouden, en de aanhouder wint (meestal)
zeg er wel bij dat het poepy op de wc een tijdje langer duurde voor dat helemaal goed ging.
maar op een gegeven moment wert ik daar wel zo moe van dat ik zei, ruim het zelf maar op mama doet het niet meer, nou dikke tranen natuurlijk, maar die keer daarop gaf ie wel aan dat hij naar de wc moest, en ik merkte het vaak aan hem als hij op zijn tenen begon te lopen/huppelen.

suc-6

Groetjes Marianne mama van Ruben

hoi ,

mijn zoontje wordt eind deze maand 3,5 en is ook nog niet zindelijk.
We zijn flink aan het oefenen, soms wil hij uit zich zelf naar de WC
maar de andere keer doet hij het gewoon weer in de luier.
Ons advies van het CB is van de zomer flink zonder luier buiten laten oefenen.
Jongens zijn in het algemeen vrij laat, meestal na hun 3e pas.
De kinderen van mijn schoonzusje waren ook laat, pas met 3 jaar en 10 maanden
dus 2 maanden voor dat ze naar de basisschool gingen. Op de basisschool hebben we het er ook over gehad(waar hij naar toe gaat) en het komt soms voor dat kindjes nog niet zindelijk zijn als ze 4 jaar zijn. Meestal is het dan een paar weken en dan zijn ze ineens zindelijk, dus eigenlijk niets om je zorgen over te maken. (dan schamen ze zich, dat ze in de broek hebben geplast)
Wij doen het ook natuurlijk, want iedere ouder wil graag dat zijn kindje vroeg
zindelijk is, maar wij blijven gewoon een aantal keren hem per dag aanbieden dat hij naar de WC gaat, we hopen natuurlijk ook dat hij zeker voor zijn 4e zindelijk is.

Suc6 ermeee

gr. chantal mama van 2 kids

Ik weet niet precies hoe je een verhaal moet plaatsen, dus ik hoop dat ik het zo goed doe?

Ik zit hier met het zelfde probleem:
Ik heb zelf een dochtertje van 3,5 jaar die maar niet zindelijk wilt worden!
Ik heb alles al geprobeert.
Ik ben begonnen met het potje toen ze 2 jaar was, ze ging er heel af en toe op om te kijken wat het was.
Als ze niet wou, dan hoefte het niet persee.
Nu ze er niet meer bang voor is en weet wat het is, moet ze dus nu elke dag op het potje.
Ook al vanaf het begin dat ze kon kruipen en lopen, ging ze al met mij mee naar de wc om te kijken wat ik daar deed, en om te kijken dat het dus niet eng is.
Dat is altijd heel erg goed gegaan. Ze is er dus ook absoluut niet bang voor.
Nou komt het probleem.
Als zij in haar blote kont loopt, dan gaat ze wel plassen op het potje.
Maar als ze moet poepen, dan houd ze het net zo lang in tot dat ze een luier om krijgt! (en dat kan ze echt een hele dag volhouden!)
S’avonds als ze gaat slapen krijgt ze nog wel een luier om.
Ik wil dr eerst overdag zindelijk hebben.
Ik heb lief tegen dr gedaan, en boos, en extreem boos, maar ook extreem lief, en veel gepraat met haar, en afspraken gemaakt, en beloningen gegeven, enz enz enz enz enz enz enz, maar NIKS helpt.
Als ik met haar naar de stad ga, dan krijgt ze ook een luier om omdat ik weet dat ze anders in haar onderbroek gaat poepen (en misschien ook wel plassen)
Want thuis poept ze ook wel eens een heel klein beetje in haar onderbroek omdat ze het al de hele dag ophoud.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, en sta op het punt om gek te worden.
Veel mensen om me heen zeggen ook dat ze nu echt zindelijk moet gaan worden i.v.m onderanderen de basisschool.
Ik voel me een waardeloze moeder die niks kan.
Is er iemand die mij kan helpen???
Dit probleem heb ik ook al bij het consultatiebureau besproken toen ze 2 jaar was en 2,5 jaar was en 3 jaar.
Toen ze 2 jaar was, vroeg ik om tips. Toen ze 2,5 jaar was toen vroeg ik of het al tijd was voor het potje, toen ze 3 jaar was vroeg ik of het niet al te laat was.
Nu is ze 3,5 jaar en ik heb het gevoel dat het consultaiebureau mij heeft laten zitten. Volgens hun was mijn dochtertje nog te jong om zindelijk te worden. Tot nu toe hebben ze nog geen 1 keer gezegd dat het nu tijd is voor het potje/wc en hebben ze geen tips gegeven.

Lang verhaal he?
Ik weet het gewoon echt niet meer.

hoi
Mijn advies is ook, geen luier aan doen, maar gewoon een onderbrek en broek. Regelamtig herhalen dat hij naar de wc moet als hij moet.
Misschien een stikker systeem, voor elke “rake” poging een stikker! Kaart vol? mag jekiezen wat we eten die avond!
En vooral niet meteen zijn broek uittekken als hij erin heeft geplast, klinkt vies, maar hij moet het echt vervelend gaan vinden! dus ff 10 minuten wachten en dan verschonen. Vergt een hoop inspanning en energie van jullie maar werkt meestal wel! (ervaring uit oppas situatie, en werk)

succes ermee!

Gidget

3,5 jaar is wel laat, maar niet abnormaal. Zeker niet bij jongens. Mijn neefje was zelfs 4 en mijn zus heeft er nooit een probleem van gemaakt, omdat ze het gevoel had dat het daarmee erger werd. Toen mijn neefje op zijn 4 naar school ging, was het METEEN over. Blijkbaar zat er voor hem een soort grens op, zo van: ik ga nu naar school, nu ben ik groot en nu ga ik naar de wc. Zelfs 's nachts heeft ze nooit een nat bed gehad. Hij was van de een op de andere dag zindelijk. Té veel druk erop zetten lijkt mij ook averechts werken. Ik kan me voorstellen dat je je er zorgen over maakt, maar probeer niet te veel te dwingen. Als een kind een reden heeft om niet zindelijk te willen worden, dan helpt ‘dwang’ ook niet. Gewoon blijven proberen, eventueel met een beloninkje. Je ziet dat het bij mijn neefje ook is gelukt en sneller dan gedacht. Succes!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ja hoor voor een week terug had ik hier het zelfde probleem met Justin
Ik heb tegen hem gezegt jij gaat naar de basisschool en daar mogen geen luiers aan
Omdat de juf daar geen tijd voor heeft
Van het een op het andere moment ging de luier af
en ja soms is er nog een ongelukje
Maar vind dat het super gaat
En ook ik heb allesssssssssssssssss geprobeert

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin