hoi meiden,
Nieuw hier en lijkt me eens leuk om mijn vraag eens neer te leggen bij jullie.Mijn dochter is nu 22 maanden, moeizame start waarbij ik 24 uur bij haar moest zijn en dus echt helemaal nooit iets voor mezelf heb kunnen doen. Nu merk ik dat ik vaak te soft ben en te veel gericht op haar ben. Als voorbeeld dat ik nooit douche als ze wakker is of net slaapt, want stel dat ze me nodig heeft of wakker van me word.
Ze is heel pittig ( zeggen anderen) en op het moment moet ik ook zeggen dat ze me heel erg aan het uitproberen is. Ze wil werkelijk alles zelf doen, ook de onmogelijke dingen als als iets niet mag of lukt…gillen en brullen. De gezelligheid is ver te zoeken op het moment. Alleen spelen lukt niet en ze wil heel graag dat ik MEE ga en KIJK bij haar. Ik sta dus weer standby! Het komt door mezelf maar ben onzeker en bang dat ik haar heb verwend met mijn aandacht en reageren op haar vragen. Nu probeer ik wat harder te worden. Koekje mam, nee schat we gaan zo eten. Whaaaah! Zo moeilijk maar ik ga haar echt geen koekje geven zo vlak voor het eten.
Maar goed, moet ik strenger worden of hoe gaan jullie hier mee om? Herkent iemand zijn kind in mijn dochter?? Is het de leeftijd of heb ik echt een pittig ding!
groetjes van Denise
22 maanden en peuterpuberteit...of toch niet
Ja ze komt nu echt op de leeftijd dat ze je uit gaat proberen en dat is volkomen normaal maar soms wel zwaar irritant.
Het is nu echt belangrijk om duidelijke grenzen aan te geven en je daar ook aan te houden. Ja is ja en nee is nee. Dat zal best driftbuien opleveren maar als je die negeert zal ze leren dat dat niet werkt.
Zorg ook dat je met je partner op een lijn zit zodat ze jullie niet tegen elkaar uitspeelt.
Je kunt nu ook best een strafplekje introduceren als je dat nog niet gedaan hebt. Die gebruik ik niet voor driftbuien die bestaan uit krijsen/huilen maar wel voor gooien met dingen/slaan en ander onacceptabel gedrag. Ook als ik iets verbied en hij doet het toch zet ik mijn zoon in de hoek. Daar laat ik hem 2 minuten zitten en dan leg ik uit waarom hij in de hoek moest en moet hij sorry zeggen. Werkt prima hier en mijn zoon is ook best pittig.
Wat betreft alleen spelen, het wil ook nog wel eens helpen om van te voren dingen aan te geven. Bv mama gaat nu eerst stofzuigen en daarna gaat mama met jou een puzzel maken. Als je moet poetsen is het ook nog wel eens handig om haar mee te laten helpen. Dat is goed voor haar zelfvertrouwen en jij kunt zo gewoon je werk doen.
Maar zoals je jezelf al zegt moet je echt strenger worden. Dan weet je dochter waar ze aan toe is en grenzen geven een kind een gevoel van veiligheid.
Succes ermee.
groetjes ramona
ik herken alles wat je zegt. ook dat ik niet ga douchen als hij wakker is of net slaapt precies hetzelfde als ik qua dat betreft.
wij zijn nu pas op het punt beland dat we zeggen: wij gaan concequenter zijn.
Hij kan wel is heel zielig huilen dat ik nog wel is toegeef maar sinds een paar weken is dat afgelopen en merk ik dat Rico weet waar hij aan toe is. Dus je hoeft niet zo zeer strenger te zijn, maar wel Concequent blijven.
als je kind nooit iets mag gaat het juist dwars liggen. dat is zowel in de peuterpuberteit (want daar zit je kindje echt wel in!) als in de tiener-puberteit.
Rico mag dus hier ook dingen zelf “beslissen” ik ga niet om elk pietluttig ietsje zeuren.
als hij een keer vaker tv wil kijken mag hij dat best van mij. mits het niet te gek wordt als hij 2 kleuren klei wil mengen. ga ik niet zeuren dat hij dat niet mag (wat kost dat nou snapje?) in het begin was ik nogal zovan: pff dan zie je de kleur niet meer dus speel maar met 1 kleur en daarna met een andere.
qua die dingen ben ik een stuk soepeler geworden omdat hij ook het gevoel wil hebben dat hij een “stem” heeft binnenin het gezin.
wij bepalen b.v. wat hij eet. hij bepaald HOEVEEL hij eet.
al is het 1 hap, prima dan maar 1 hap.
de dingen waar een kind een machtsspel van gaat maken zijn vaak de dingen waar papa en mama zich het drukte om maken.
b.v. eten. HIJ MOET EN HIJ ZAL ETEN! 'ha, denkt peuter…bekijk het lekker ik doe wat IK wil"
en hoe meer wij daar tegen in gaat hoe stugger je peuter.
dus; probeer soepel te zijn, maar wel concequent.
jij bepaalt de tijden wanneer je kind wat doet, zij bepaald hoe ze het wil doen, mits het geen gevaar oplevert.
een kind heeft ruimte nodig, letterlijk als figuurlijk… want proberen ze niets zelf, worden ze gefrustreerd.
als rico een keer op een rare manier van de bank af wil klimmen…tja ik hou hem niet meer tegen. ik schuif de tafel ver genoeg weg, en hij ziet maar hoe hij eraf komt.
vorige week was het BOEM! aaauw mamaa!!" ja jongen… dan had je maar normaal moeten doen.
van fouten leren ze, van eigewijs zijn ook
nee je meisje is vast niet pittiger dan de standaard peuter… rico is wel 2 weken later begonnen dan je dochtertje met peuteren mara dat moet niet uitmaken.
de piek is pas rond 2.5 dus maak je borst maar nat!
bedankt voor de snelle reacties! ik ben vaak ook wel soepel in dingen maar vind het moeilijk ’ streng en consequent’ te zijn.
heb wel mijn grenzen natuurlijk en heb haar nu twee keer bij de muur gezet, maar ze moet er gewoon om lachen!
in bad gaan wil ze nu ineens ook niet, panisch reageren, tja en maak dan maar de keuze, hup erin ( met gevolg dat ze nog banger wordt) of aan haar de keus laten wanneer ze er weer aan toe is…Moeilijke keuzes vaak hoor.
Ik kleed haar bijvoorbeeld aan waar het uitkomt. Soms loop ik als een gek achter haar aan omdat ze het super vind om weg te lopen ( gelukkig ziet niemand me) Daarom kleed ik haar nu vaak voor de tv aan. Maar soms voelt het als een verlies…wie is er nu de baas!
maar goed, ik ga mijn borst natmaken en kijken hoe ik consequenter moet gaan worden! Tips altijd welkom!!!