21 maanden en nog niet lopen

Hallo,

Mijn dochter is 21 maanden oud en loopt nog niet. Ze trekt zich wel op en zet stapjes langs de bank, maar echt los of aan de hand lopen gaat nog niet zo goed.
Ik maak me er niet zo’n zorgen om, omdat ik denk dat ieder kind zijn/haar eigen tempo heeft en dat is prima. Maar ik word met name gek van alle vragen en opmerkingen in mijn omgeving (en creche enzo). Ik ben benieuwd of er op dit forum meer ouders zijn van kindjes die pas laat gingen lopen en hoe jullie dat ervaren hebben?

Groeten,
Marieke

Ik heb zelf geen ervaring, onze meiden liepen allebei heel vroeg, maar de jongste van vrienden van ons liep ook pas na het tweede jaar. Blijkt erfelijk te zijn want de vader van het kindje had vroeger precies hetzelfde gehad. De artsen noemden het “luie gewrichten”.

Uiteindelijk is ze wel gaan gewoon gaan lopen en ze heeft er ook geen nasleep van gehad. Gewoon een late loper dus.

Groetekes, Sje

hoi

Mijn zoontje liep oop pas toen die ruim 20 maanden was
Hij probeerde wel is een paar stapjes maar kwam nooit ver
En toen in een keer liep hij Hij kroop ook pas na zn 1ste verjaardag en dan ook nog eens op een aparte manier zoals een kikker.
ik heb altijd ene beetje het idee gehad dat een mannetje is van de makkelijke
zeg maar liever lui dan moe.
Maarnu hij loopt wilt hij ook niets anders meer hoor
Tegen mij zeiden ze geniet nog maar even van het niet lopen. maar goed
af en toe dacht ik ook wel is zou het wel goed zijn.
En omdat hij op een rare manier kroop moesten we toch een foto maken maar alles zag er goed uit.

Ik zou me er niet al te druk maken hoor! Het komt vanzelf en proberen je niet te druk te maken over de opmerkingen, mensen willen toch vaak even melden dat hun kind eerder met iets is… laat ze maar praten!

welkom in de race… kan jouw kind dat nog nietttt??? echt niet?? ooh wat laat de mijne kon dat allang met 12 maanden etc etc etc

Niets van aantrekken, komt vanzelf. oke als ze met 3 jaar nog niet lopen heb je vast allang aan de bel getrokken…

lekker eigen tempo,gemiddelde kindjes kennen we nou eenmaal niet

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

Ik zeg altijd maar zo: elk kind heeft z’n eigen talenten. Het ene kind loopt snel en praat nog geen woord en heeft nog geen zin om te gaan lopen maar kletst wel de oren van je hoofd.

Groetekes, Sje

hai marieke ik heb mijn zoontje leren lopen door een boekje voor te houden hem het vast te laten houden en dan lopen en dan langzaam aan het boekje loslaten het heeft bij ons geholpen. maar ieder kind is anders als het er aan toe is ze vanzelf lopen. Mijn zoontje was 11 maanden toen hij ging lopen en de dochter van mijn broer ging pas met 19 maanden lopen dus geen probleem komt vanzelf en de een is vlug met lopen en de ander met praten

ach alles op zijn tijd.
Hier een kleine meid van 7,5 maand en draait nog niet om, wel wil ze al gaan zitten.
heb me hier ook zorgen om gemaakt maar ze is veel meer bezig de oren van ons hoofd te brabbelen.
Lopen zal ze waarschijnlijk ook wel laat mee zijn want mijn man en ik waren allebei late lopers.
maar inderdaad de reacties van je omgeving pfff hier ook zo.
draait ze nu nog niet om??? raar hoor
wordt hier ook echt niet goed van.

groetjes Gytha

Hoi…das toevallig…heb net een soort zelfde topic geplaatst.

Mijn dochter is 22 maanden…en mensen hebben t lef niet meer om te zeuren.
Ik was t ook zoooo zat al die vragen dat ik nu bij, de eerste en de beste die zeurt waarom mijn dochter nog niet loopt of staat, zeg dat ze niet moeten denken dat ze de enige zijn die zich dit afvragen. En dat t best vermoeiend is.
En je hoort ze niet meer.
Succes…
Liefs Marsha

MTP

Je kan ook gewoon zeggen dat ze te slim is om te lopen…
Gedragen worden is gewoon veel lekkerder…

Ik hoor ook regelmatig: oh, Jantje liep al met 8 maanden…
Tja, Jeske is bijna een jaar en ze heeft nog niet de behoefte om te staan…
Lekker laten gaan… Tegen de tijd dat de kinders 6 zijn kunnen ze allemaal ongeveer hetzelfde…

onze zoon is nu 2 jaar en loopt ook nog steeds niet. Hij heeft waarschijnlijk wel een reden ervoor, maar ze zeggen dat hij binnen nu en 1 a 2 weken gaat lopen. We zullen zien…dat denk ik altijd maar.
Een tijdje deed het veel pijn om te zien dat andere kinderen van zijn leeftijd wel al lopen en hij nog niet. Of dat kinderen die net 1 jaar zijn en al lopen en hij niet.

Dat heb ik nu wel naast me neer gelegd en wacht gewoon af wanneer hij gaat lopen.
Lucas vindt het ook wel nog een beetje eng. Maar ineens gaat hij het doen daar heb ik wel vertrouwen in. Vandaag deed hij zomaar iets nieuws. We proberen hem steeds te verleiden om achter een loopauto te lopen. Hij deed het echt niet hoor gillen geblazen!!! en vandaag hij staat erachter en loopt zo langs de salontafel, eromheen en naar de achterkamer toe!! ik was echt wereldsverbaasd om dat te zien!! hij kan zelfs al achteruit lopen en zich omdraaien met auto en al! dat vonden we echt heel knap om te zien. Daarom heb ik er wel vertrouwen in dat hij binnenkort gaat lopen!
Lisa onze dochter liep ook laat pas met 19 maanden. Het komt heus wel goed allemaal!

gr, bianca

mama van lisa (14-05-2003) en lucas (31-12-2005)