@Mamah: Het is in eerste instantie inderdaad een medische echo. Maar dat betekent niet meteen dat je er niet van mag genieten en er niet naar uit mag kijken… Het is OOK weer een moment om heerlijk naar je kindje te kunnen kijken en daar lekker van te genieten. Je krijgt hier in NL officieel al zo weinig echo’s, dat daarom de 20 weken echo OOK als pretecho word gezien. Niet alleen maar, maar ook!
Wij hadden ook ontzettend veel zin in de 20 weken echo en waarom niet? Ook al zouden we te horen hebben gekregen dat ze klompvoetjes had of iets dergelijks… Zouden we dan ineens minder genieten van ons kleine wondertje? Nee dus! Dan zou ze voor ons nog steeds even mooi, lief en even welkom zijn!
En tegenwoordig kunnen ze zo ontzettend veel doen aan al die afwijkingen die gevonden kunnen worden.
En daarbij komt dat ze bij de 20 weken echo niet eens alles kunnen zien, dus er bestaat altijd alsnog een kans dat je kindje met een afwijking word geboren. Moet ik me daarom de hele zwangerschap druk gaan zitten maken? Nee dus
Ik probeer zo veel mogelijk te genieten van ons wondertje. Afwijking of niet, als dat word gevonden zij het zo, daar doe je dan toch niks meer aan. Je kan je er dan alleen nog maar goed op voorbereiden wat je allemaal te wachten staat. Maar het is en blijft je kindje naar wie je zo verlangt ![]()
Tegenwoordig zien de gynaecologen het zelf ook steeds meer als pretecho. Er worden tegenwoordig bij heel veel 20 weken echo’s al dvd’s meegegeven. En het geslacht word bijna altijd verteld als je het wil weten. Dat is een keus van de ouders en als zij het willen weten moet de gyn dat gewoon vertellen.
Je kan ook zien dat de meeste gynaecologen er zelf ook erg veel plezier in hebben. Ik vind dat juist ontzettend mooi om te zien. Stel dat er een afwijking word gevonden, heb je ten minste iemand die ECHT mee leeft.
Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie