20 maanden en niet willen eten

Hallo

Kane is nu 20 maanden en heeft nooit heel goed gegeten buiten zijn opvolgmelk. Boterhammen en warm eten is een kriem. Hij lust bijna geen beleg en vers avondeten wil hij nog steeds niet alleen potjes van friso en olvarit.

De laatste 4 dagen eet hij nauwelijks iets… drinken doet hij dan wel.
Hoe gaan jullie hier mee om? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

groetjes Joyce

joyce Kurstjens-huber

Mijn dochter (ook 20 mnd) eet met tijd en wijlen slecht. Maar dan is het “niet eten?” jammer dan, morgen een nieuwe kans. Ik bied geen vervangende maaltijd aan omdat zij niet wil eten.
Weet je zeker dat hij het niet lust? Het klinkt namelijk als uitproberen. Als hij weet dat hij een makkelijk potje krijgt als hij niet eet heeft hij ook geen reden om zn bordje leeg te eten…
Wil er ook bij zeggen dat mijn dochter ook vaak heel goed eet, kan me voorstellen als het altijd een slechte eter geweest zou zijn dat ik er ook anders mee om zou gaan.

Groetjes Nancy

Hij heeft de leeftijd van uitproberen. Ik zou hem aanbieden wat je voor hem hebt en wil hij niet, dan niet. Als ze honger hebben, eten ze uiteindelijk echt wel. De natuur heeft het zo geregeld dat kinderen zichzelf nooit uithongeren. Potjes zou ik hem echt niet meer geven, hij kan al lang prima ‘gewoon’ eten. Zo lang hij goed drinkt, is er niets aan de hand. Ze kunnen wel eventjes zonder eten.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

Ik sluit me aan bij Mriek!

Hij lacht zich suf dat het hem lukt om alleen maar dingen te krijgen die hij lekker vindt. Niet intrappen! Klaar met potjes, gewoon met de pot mee laten eten en gewoon vers beleg op brood!

Zolang hij drinkt is het goed en als-ie niet eet wat je hem voorzet (en waarvan je weet dat-ie het gewoon lust) dan eet-ie maar niet! Jammer dan. Bord weg en klaar ermee. Ook niet op een ander moment aanbieden en geen alternatieven aanbieden. Hij wacht maar lekker tot de volgende maaltijd!

Klinkt heel hard, maar het is het enige wat werkt om te laten merken dat jij de baas bent en dat er niet met je te sollen is.

Groetekes, Sje

En dan sluit ik me aan bij Sje

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

Nou dan kunnen we elkaar “helaas” de hand geven. Hier ook zo’n slechte eter, pfffff. Mijn klein nu bijna 19 maanden en ik ben sinds gister officieel qua warm eten over op vast voedsel. Hij eet niks en probeert niks. 's Ochtends brood is een kriem eet hij bijna niets van. Ik geef hem lang genoeg de kans en dan zet ik het weg. Dan moet hij idd ook wachten tot het volgende eetmoment. Mijn kleine idd ook altijd een moeilijke eter geweest en ik heb hier veel te veel op toegegeven. Tja en dat maakt het er voor nu niet makkelijker op. Als hij afgeleid wordt onder het eten dat gaat het wel beter, boekje etc. Maar ik herken het in ieder geval. Maar ben nu aan het doorzetten hoe moeilijk ook. Onze tweede is hier op komst en zal naar alle waarschijnlijkheid volgende maand geboren worden en heb dan simpelweg de tijd niet om uren met de oudste bezig te zijn omdat die niet wil eten. Hij eet wel koek, brood, chips, bananen, kiwi, frietjes dus het is niet dat hij het niet kan.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

quote:
Hij eet wel koek, brood, chips, bananen, kiwi, frietjes dus het is niet dat hij het niet kan.

Dat bedoel ik dus, lekkere dingen gaan er meestal wel in!

Overigens, dat afleiden met een boekje, moet je ook mee stoppen. Straks gaat het van kwaad tot erger met speelgoed op tafel, of eten voor de TV. Etenstijd is etenstijd! Geen toestanden erbij halen want ook daarmee laat je zien dat er met je te sollen is.

Groetekes, Sje

@Sje, ja ik weet het wat dat boekje betreft. Kun je nagaan dat ik al aan het afbouwen ben… Ik heb een paar foutjes gemaakt wat betreft het eten van mijn zoontje en heb dat op bepaalde punten te ver laten komen. Maar als moeder ga je soms rare dingen uithalen om je kind maar te laten eten. Ik weet dat het allemaal niet de bedoeling is en ben daar nu ook verandering in aan het brengen. Maar pffff (zullen soms ook de hormonen zijn) wat is dat soms moeilijk. Maar goed, het CB heeft mij gezegd dat hij uiteindelijk wel gaat eten als ik maar volhoud, dus dat is nu mijn taak. Het moet gewoon, daar de tweede zich binnenkort aandient. Ik weet wel dat ik het bij mijn tweede echt ander ga aanpakken! Ik wist niet dat het zo moeilijk is als je kindje dagen niet eet.

Goed dat je het inderdaad terug aan het draaien bent, want als je daar nog langer mee zou wachten dan is het nog veel moeilijker om terug te draaien.

Als een kindje niet eet is dat veel minder erg dan wanneer een kindje niet drinkt. Zolang hij goed blijft drinken, gewoon stug volhouden wat betreft streng zijn met eten. Er komt echt een moment dat-ie weer gaat eten.

Als je zelf een poos weinig eten binnen zou krijgen en je hebt op een bepaald moment echt mega-honger, dan eet je vanzelf wat je voorgezet wordt (ook al dacht je dat je het nooit zou lusten). Als je honger hebt, eet je alles, zeg ik altijd maar. En zo werkt dat met peuterpuberige kinderen ook.

Groetekes, Sje

ik zou op een leeftijd van 20 mnd geen potjes meer geven maar vast voedsel.
en ze houden als nood als jullie bv wat eten wat hij nog niet kan eten.
het is echt een kwestie van volhouden hij gaat zich zelf echt niet laten verhongeren hoor.
ik kan je een vb noemen die van mij drinkt vanaf januari uit een beker en kan dat heel goed, maar melk moest absoluut in z n fles en het liefst nog warm.
maar ik bleef hem die beker aanbieden met melk het is nu juni en EINDELIJK accepteerd die nu melk uit een gewone beker en koud nu ook.
Dus het is echt een kwestie van volhouden, ze zijn goed er goed in om mama,s voor de gek te houden.

Ze zijn idd erg goed in het mama’s voor de gek houden )! Volgens mij heeft die kleine van mij daarvoor als in cursus gevolgd toen hij nog in de buik zat…soms…pffffff.

nou wij hebben dat ook … bij 20 maanden en toen weer een week okay, en nu wast weer bal 23 maanden maar kreeg van mijn moeder zo’n tijdschrift, en daar zat een velletje in met ’ beloonstickers’ nou wij eten nu al 4 dagen rustig, we kunnen ook een gesprek voeren, er word niet gedramt en er word waarrempel gegeten !
en dan mag ze na het eten een stickertje uitzoeken, hoe simpel kan het zijn dacht ik gisteren… misschien ook wat voor die kleine van jou !

Pippy is geboren 17.07.2009