2 vraagjes over obsessie bal! en geen papa zeggen

ik reageerde net in rainbow’s topic maar dacht, open toch even een nieuwe over deze 2 feitjes.

eerst over die bal.
Rico is al sinds dat ie 11 mnd is echt geobsedeerd door ballen.
alles wat rond is of dat nou stipjes zijn op zijn slaapzak, een manderijn, tomaat meloen (alles wat maar rond is) in de winkel, of gewoon een echte bal of wat dan ook wat maar rond is.
hij wil CONSTANT een bal hij roept het echt de hele dag, BAL BAL BAL BAL!!! in het begin vond ik dit best grappig, maar ik vraag me af of meerdere kindjes dat hebben dat ze echt heel lang op 1 ding gefixeerd zijn.
hij roept om een bal, hij huilt om een bal, hij wil altijd een bal.
hij kan ook nog wel andere dingen zeggen hoor hahahaha, maar ja bal is toch wel echt constant. gaat het over een klok zegt ie: bal tikketakketikketak!
wijst wel naar de klok.
enfin… hoe zit dat met jullie kleintjes en is dat obsessieve “ge bal” normaal?

over dat papa zeggen…
Rico kon toen hij 6 mnd was papa zeggen. overduidelijk papa, niet iets wat lijkt op papa nee gewoon PAPA! toen hij 8 mnd was zei hij mama en sinds dien noemt hij papa geen papa meer maar mama.
heeeeeel soms zegt ie wel papa, maar het is net alsof hij het expres doet.
dan zegt rijco bijvoorbeeld: ik ben papa!
kijkt rico heel erg als een deugeniet zegt ie---->> mmmmmm MAMA!!
en dit is dus al gaande sinds rico 8 mnd is.
hij vertikt het gewoon.
hij zegt heel veel 'b" woordjes waarom is het dan geen : baba ipv papa. hij zegt toch ook gewoon: baab bab (tegen de lamp) en boem en boom! bal!!
wat is er dan mis met papa of desnoods baba?
soms doet ie dat dus wel, dan denkt ie dat wij het niet horen en zegt ie heel zachtjes: papa…papa…
Is het nou niet kunnen of niet willen?
we zitten er niet heel erg op hoor, maar gewoon als papa thuis komt, of als rico naar bed gaat dat ik zeg: zeg maar daag papa~!
dan is het; daa mama!
ik ga het ook niet constant zeggen want dat werkt natuurlijk alleen maar negatief maar gewoon wanneer nodig…

nou dat waren mijn vraagjes wel voor even.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Hahahaha herkenbaar geen papa meer zeggen, Dylano zegt het ook niet meer Alleen als papa niet thuis is zegt hij het wel
Maar veel kinderen op deze leeftijd zeggen alleen maar mama terwijl ze ook papa kunnen zeggen.
Dylano heeft het vandaag wel tegen René gezegd hij wees naar hem en zei papa dus nu misschien doorbroken.

Dylano heeft niet echt iets wat nou echt favo van hem is, dat hij het constant wil hebben.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

die van jullie zijn snel met woordjes.
Aaron zegt sinds ongeveer 2 weken “boem” en Bam en bal.
Nog steeds (hij is anderhalf) geen papa of mama!

Morgen naar het CB (vorige week ivm ziekte ) af moeten zeggen.
Kijken wat ze daar ervan vinden dat hij nog niks/ niet veel zegt.

Gr, Danielle

Hoi,

De een is snel en de ander doet er langer over.
Zou me geen zorgen maken.
Onze dochter begon pas met 2 jaar echt te kletsen.
Daarvoor kwam er eigenlijk niet meer uit dan mamma.
Pappa werd ook pas later genoemd.
Heeft toen een paar keer logopedieles gekregen. Dat was met het 3de jaar en die zei wat kletst ze veel.
Niks aan de hand dus.
De jongste nu die wordt in juli 3 en die praat echt hardstikke goed.
Dat begon zo met 16 mnd geloof ik.
Echt een wijsneus.

Hier niet op 1 ding gefixeerd. Alles is even leuk.

Bij Rico komt dat denk ik doordat hij bal kan zeggen en dat vindt ie leuk om dat steeds te zeggen.

Groetjes Lisan.

haha gelukkig maar…

maar dat bal zeggen dat is echt ECHT heel vaak,
hij kan ook gewoon broem broem zeggen, en mama, en tikketak (klok)
en tut en noem maar op.
maar al die dingen zegt ie gewoon normaal. En dan bedoel ik dat hij dat gewoon niet te vaak en niet te weinig zegt.
maar bal echt constant! in alles wat hijd oet of wil.
terwijl ie toch ook andere dingen kan zeggen.
tutten vind ie ook geweldig om te doen, en dat mag ie wat minder natuurlijk dan voorheen, en dat roept ie ook wel is, maar niet zoals met die bal.
mama zegt ie ook vaak op een dag, maar ook dat komt nog niet in de schaduw van het bal zeggen.
En het wordt niet minder alleen maar erger.

over dat ontwikkelings gedoe met praten…
tja ik ben blij dat ie dingen zegt enzo, maar op andere dingen loopt hij weer wat meer achter.

ik vroeg me bijvoorbeeld ook af wat een kind van bijna 16 maanden ongeveer moet kunnen. want als ik lees dat Eva van Rainbow al op een driewieler zit, nou dat zie ik rico echt nog niet doen. gewoon veel dingen die rico echt nog niet doet waarvan ik bang ben dat hij die al had moeten kunnen.
had ik hem dan meer moeten motiveren ind at soort dingen? ik weet helemaal niet wat bij zijn leeftijd past eigenlijk van het wel en niet kunnen,
van het "wat wel en niet aanbieden"
stom misschien…
simpele spelletjes spelen we wel met hem, het zingen van klap eens in de handjes.
doet ie ook mee klappen en sinds vandaag ook de handjes op het hoofdje.
hij weet waar zijn oren en neus zitten, maar grijpt vooral naar de onze.
hij zwaait als hij moe is, ter teken dat hij wil slapen.
maar echt kwa andere dingen zovan: op een loop auto’tje zitten en vooruit komen doet ie niet, op een fietsje zitten en dat soort dingen ook niet.
Af en toe ben ik bang dat ik het verkeerd aanpak, en dat hij nog meer de baby dingetjes doet, ofja baby, de net dreumes dingetjes dan en dat dat komt omdat ik gewoon totaal geen zicht heb op wat ze rond deze leeftijd moeten leren of kunnen leren.
schaam me rot gewoon.

Ooooo Inge, meid, wat grappig dat jij dit nu zegt! Dat jij het goed vindt dat Eva op de driewieler zit en dat Rico dat niet kan. Ik ben soms namelijk ook bang dat Eva veel minder kan dan andere kindjes! Ik lees ook vaak dat Morgan bv woorden zegt en Michele corrigeert als ze de tas in de hoek gooit, dat Rico woorden zegt, dat Jesse en Tim de deur kunnen opendoen, dat een ander kindje zelf zijn jas gaat halen etc. Eva kan dat allemaal niet. Ik ben soms bang dat zij achter loopt! Ik vind Eva soms best nog klein en onhandig. Zij loopt natuurlijk nog niet, kan niet uit een (rietjes)beker drinken, praat bijna niet (alleen mama, papa, dada, oh-oh en bah) en kan bv geen toren bouwen. Ik wilde daar juist een topic over openen. Ik word er soms onzeker van, als ik lees dat andere kindjes veel meer kunnen en al loopschoentjes aan hebben. Eva kruipt nog steeds met haar slofjes aan…Ze is volgens mij niet dom, heeft veel in de gaten, maar ze is fysiek best wel traag. Ik ben ook benieuwd wat ze over haar zeggen als wij weer naar het cb moeten, want ik zeg dan wel eerlijk dat ze bepaalde dingen niet kan. Daar kunnen ze dan alleen maar mee helpen en tips over geven he? Terwijl ik het wel knap vind dat Eva best al zelf goed kan eten en dingen snapt als ‘een speldje moet in mijn haar, mijn sok moet aan mijn voet’. Ze legt wel verbanden. Bij Eef weet ik ook niet zo of het niet kunnen of niet willen is!

Maar ik herken de onzekerheid wel, dat je denkt dat JOUW kindje achter is. Terwijl Rico en Eef allebei niet achter zijn. Elk kindje kan weer andere dingen. En nee, Eva behoort niet tot de snellen, maar achter is ze zeker niet. Misschien verwachten we (ik?) te veel van ze? Komt dat, doordat je leest dan andere kindjes iets wél al kunnen, dus dan denk je dat dat ook zo HOORT. Maar zolang Rico naar zijn bal blijft roepen (Eef weet volgens mij niet eens wat dat is!) en Eva lekker op haar driewieler blijft scheuren, zijn ze gewoon goed bezig. En misschien kunnen zij wel weer iets wat een ander kindje niet kan of doet! We moeten ons niet onzeker voelen hoor, want met Rico en Eva is niks mis, die zijn ook bijdehand genoeg!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Oh ja, weet je wat zo grappig is? Dat oma juist altijd zegt dat Eva zo slim is en dat ze verder is dan de andere kinderen die zij kent (van vriendinnen). Dan zegt ze: ‘Oh ja, dat kleinkind van die of die, die kan niet achter de kar lopen. Eva wel en die is veel jonger!’ of ‘Eva heeft veel meer tandjes dan dat en dat kindje’. Ze zegt ook vaak: ‘Oooo, Eva is echt slim, ze deed dit of dat!’ Oma is natuurlijk zo trots als een pauw en die hemelt Eva misschien wel op? Maar ik vind dat wel gek eigenlijk, dat je als ouder blijkbaar kritischer naar je kindje kijkt en ook onzekerder misschien wel…?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Hoi,

Je hoeft je echt niet te schamen hoor!
Onze oudste kreeg met 1 jaar een loopauto voor haar verjaardag van opa en oma. Kan hij er nog niet mee rijden, erachter lopen is ook leuk.
Duplo grote blokken om toren mee te bouwen. Blokkendoos de blokjes in de doos stoppen.
Met de bal spelen, op hobbelpaard zitten, in boekjes kijken met plaatjes om te leren, spelen met knuffels in de box, houten puzzel met nopjes,
Op een fiets met zijwieltjes zitten=fietsen is pas interressant rond 2 jaar.
Voor meisjes de pop natuurlijk. Alhoewel ik ook wel eens jongens tegenkom die met een pop spelen.

Groetjes Lisan.

haha ik denk al lach je me nou uit?
ja maar een 3 wieler rijden is toch al veel moeilijker dan een bal roepen en achter ballen aan kruipen?
snap je wat ik bedoel?
ik wil mn eigen kindje niet afvallen hoor, ben hoe dan ook trots op hem, maar idd wat je zegt: de 1 pakt zijn jasje al, doet al deuren open, corrigeert als je iets in een hoek smijt…
tjonge dat doet rico echt niet.
wat rico dan weer WEL doet is: kruipen naar een kabel (moeten nog een rauter hebben voor draadloos internet haha) en dan kijkt ie me aan en zegt al "nee nee!"
zovan: hier mag ik niet aanzitten (en dat doet ie ook bij dingen waar hij nog nooit aan heeft gezeten maar waarvan hijg ewoon weet dat het niet mag)
en dan doet ie het toch balen haha, maar goed dat hij al weet dat iets niet mag is al heel wat! wel balen dat ie het dan toch doet maar goed. kunt niet alles hebben he haha.
wat jij ooit zei (maanden terug) over het oei ik groei, bij de…8 mnd sprong (geloof ik! haha) dat een kindje zijn/haar plasje zelf al in de wc spoelde (vanuit het potje allicht) dat vond ik ook zo bizar. dat kan toch niet!!!
dan ben je echt meestelijk als je dat al kunt op die leeftijd.
tjonge… idd we moeten niet zo onzeker zijn.
maar ik ben gewoon bang dat ik hem beperk in zijn kunnen, alhoewel ik niet weet hoe ik hem dan beperk en in wat…maar toch het blijft knagen

Meiden ik wil alleen iets zeggen overjullie gevoel van onzekerheid. Wel een beetje off-topic maar vooruit.
Ik heb dat ook heel erg gehad en heel soms nog steeds. Jack was motorisch heel snel met alles maar praten ging minder vlot. Niet dat hij achter liep, maar goed, hij heeft een neefje wat even oud is en al ontzettend goed praat, die loopt echt enorm voor. Maar wat echt een valkuil is, waarvan iedereen zegt dat je het niet moet doen en iedereen doet het toch: NIET VERGELIJKEN.
Nou aan dat advies hebben jullie niks want ik doe het zelf ook hoor. En als je dan niet veel vergelijkingsmateriaal hebt…dan denk je al snel iets ergs…
Maar inmiddels weet ik dat Jack helemaal niet achterloopt qua praten ( door CB en door enkele andere kindjes van zijn leeftijd).
Ik denk bij mezelf: het is jouw kind en hij is perfect op zijn eigen unieke manier. Ik houd van hem zoals hij is. En tuurlijk wil je het beste voor je kind en dat hij of zij zich gewoon normaal ontwikkeld, daar gaat het toch iedere mama om!?
Succes meiden!!!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Wat Rico met een bal heeft dat heeft Dani met auto’s. Auto was ook 1 van de eerste dingen die hij zei (na papa/mama en eten).
Nu kan hij soms wel een kwartier achter elkaar auto zeggen en dan opzoek naar auto’s en hij rijdt er de hele kamer mee door. Hij heeft zelf ook een loopauto en die vindt hij ook helemaal geweldig.

En over voor en achter lopen. Ik denk dat dit niet goed aan te geven is bij die kleintjes. Ieder kindje heeft weer zijn eigen interesses. Alles komt vanzelf. Kijk naar Erik van Mriek. Niet los lopen en ineens staat hij gewoon op en doet het. Het kan dus volgens mij heel snel gaan.
Een vriendin van mij heeft een kindje van 1,5 jaar en die praat veel…echt niet normaal wat die allemaal al kan zeggen…mijn nichtje is 1 maand jonger als dat kindje en die praat nog bijna helemaal niet.
Dani praat wel veel, maar nog onverstaandbaar voor ons. Op een paar woordjes na. Ik merk wel aan hem dat hij soms andere klanken en letters zegt…komt allemaal vanzelf. Snap het gevoel wel hoor!!!

ja… dat is ook wat ik net zei ongeveer tegelijkertijd met jouw reactie
dat ik hem natuurlijk niet af wil vallen en dat ik hoe dan ook trots op hem ben.
alleen dat ik gewoon niet weet wat ik al wel en niet met hem kan doen op deze leeftijd, wat ik m wel en niet kan aanbieden behalve de “kleine” dingetjes…

Jesse zegt net als dani heel vaak auto. Hij stopt ook pas als hij een auto heeft gevonden. Verder is het sinds een paar dagen paard en elmo waar hij de hele tijd om vraagt.
Enne rainbow, Eef is echt niet traag hoor! Ze doet het gewoon op haar maniertje.

Liefs

@ Kikie: zegt hij letterlijk auto?
wat knap, rico zegt geen auto maar ipv daarvan; BROEM BROEM

Hij zegt idd auto en doet dan net als Rico ook broem of ffrrr net alsof de auto een kapotte motor heeft.
Jesse praat sinds een paar weekjes best veel. Ik ben ook altijd onzeker of Jesse niet te langzaam gaat, maar denk dan altijd naar van als ze 4 zijn kunnen ze allemaal hetzelfde.

liefs

Dani zegt inderdaad ook echt auto. En bij de “to” gaat hij met zijn lippen naar voren. Ook hij is dan heel zijn speelgoedkist aan het uitpluizen naar auto’s. Laatst gingen we buiten even wandelen. Wilde hij alleen maar op de parkeerplaats heen en weer lopen tussen de geparkeerde auto’s en dan hele tijd roepen 'auto, auto, auto haha

Jesse ook. En dan ook het liefst alle auto’s aan raken.

liefs

Inge ik was als kind blijkbaar ook geobsideerd door ballen ook bij mij was alles bal en hoe klein ik ook was (groeiachterstand) ik pakte ze ook van andere kindjes af in het park, mijn ma werd er gestoort van, maar het is goed gekomen. En Morgan heeft een obsessie voor poppen en dan met name babypoppen ze zegt het niet maar ze wordt hysterisch als er iemand aan komt en ze pakt ze van iedereen af. Van de week was mijn broertje er en zij zat nog in der kinderstoel en hij pakte haar baby born. Morgan gilde meteen neee en keek heel boos. Dus ik zeg hij mag best even naar jou baby kijken. En zij weer nee nee nee.

Enne hier begint pappa nu net te komen. Hoewel het eerst daddy was en nu eerste tata in plaats van pappa maar de kan heel duidelijk pappa zeggen.

Groetjes,

Michèle

hoi mama van Rico

Ik moest erg lachen over je vraag van die bal, dit herken ik zo goed. Mijn zoontje van inmiddels 6jaar had dat ook hij kroop nergens achteraan alleen een bal dat stimuleerde, zelfs zn eerste woordje was BAL, als we erwtjes aten dan waren het balletjes en het ging erin als pap,dus wel handig. Ik zou nu kunnen zeggen dat het een fase is maar dan zou ik in mijn geval jokken want hier is het tot op heden nog niet over, die bal is zn leven geworden, Wat ik helemaal niet erg vind want vanaf drie jaar keek hij al volledige voetbal wedstrijden af en als kabouter plop erop was had hij weinig tot geen intresse. Het is een jongetje geworden die liever buiten doet voetballen dan binnen zitten en vervelen, Hij vind ook alle sport leuk met een bal bv golven, tennis, vollybal. maar voetbal is voor hem het mooiste wat er is en heb hem daar ook altijd in gestimuleert omdat hij dat zelf wilde
misschien heb jij nu ook wel een klein voetbalster in huis, wie weet?
heel veel bal plezier Haha

gr mama van Kevin(6) en Roan(7mnd)

Ook hier een echte bal-freak in huis. Bal was zijn eerste woord, en hij kan al echt voetballen, gooien en schijnt volgens papa met zijn armpjes in de lucht door de kamer te lopen als hij een 'goal’heeft gemaakt . (17 maanden)
Jullie begrijpen wel; dit alles wordt door vader-lief natuurlijk ook overgestimuleerd, maar aan de andere kant, zijn liefde voor ballen was iets wat ook gewoon heel erg sterk naar voren kwam.

Levi heeft het tegenwoordig ook met de gitaar, deze noemt hij ‘taar’ en we hebben maar een kinderexemplaar aangeschaft!!

Leuk hoor, al die verschillende kinderen, met hun eigen unieke interesses!