2 jaar en niet lopen

Hallo,
Wie heeft ervaring met kindjes die heeeel erg laat zijn gaan lopen? Onze jongste is nu ruim 2 jaar en kan staan en langs de tafel schuifelen maar wil en kan niet los lopen. Op de KDV wil hij nog wel eens achter zo’n Nijntje loopwagen lopen (met stijve benen) maar thuis vertikt ie het. Ik word er zo moedeloos van en ik ben wel klaar met dat gesjouw, hij wordt echt zwaar!
De fysio ziet het nog altijd heel positief in gelukkig en er is wel vooruitgang maar het gaat zo ontzettend langzaam!

Niet al te moeilijk over doen.
En zeker niet blijven pushen.
Je zult zien: opeens loopt ie los,
en even later denk je: kroop hij nog maar…

Trouwens, de eerste tijd dat hij loopt zul je toch nog vaak moeten dragen.
(en daarna ook nog…)

M.

Gaat het naar de fysio voor het late lopen of voor iets anders? Je hebt vast vanalles al geprobeerd om hem te laten lopen…lijkt met erg frusterend. Maar zolang er medisch niets aan de hand is zal hij vanzelf wel gaan lopen.
Hoe is hij verder met andere dingen dan wil hij veel leren of vindt hij alles wel goed.

De fysio komt geregeld langs om de vooruitgang te checken en wat oefeningen te doen. Voor de rest ontwikkelt ie zich uitstekend, zijn fijne motoriek is heel goed en sociaal emotioneel is ook niks mis.
Pushen helpt bij hem helemaal niet en dat doen we dus ook echt niet. Het gaat allemaal spelenderwijs. Maar hij vindt het allemaal wel best, kruipend redt ie zich wel…
Maar het duurt gewoon wel erg lang!

Erik loopt sinds 3 weken, hij was dus ‘pas’ 19 maanden. Hij was met al het fysieke wat langzamer dan gemiddeld en met praten is 'ie juist weer verder dan gemiddeld.

Zolang je zoontje zich ontwikkelt en er geen medische aanleiding is waarom 'ie nog niet loopt, dan gaat 'ie het echt doen. Erik deed het ook ineens, alsof 'ie nooit anders gedaan had. Wat bij ons hielp, was met hem lopen aan één handje. Of met een pollepel: hij het ene uiteinde vast en wij het andere en dan lopen. En dan tijdens het lopen jouw uiteinde loslaten en ja hoor: dan lopen ze los!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Bedankt voor de lieve reacties!
Onze dochter liep ook redelijk laat, met 20 maanden. Dus we zijn het wel een beetje gewend. De laatste tijd lukt het wel om hem een beetje te laten stappen aan twee handen, aan 1 hand vind ie nog te eng, maar zo’n pollepel vind ik wel een goed idee. Ik hou het in m’n achterhoofd!
Vandaag heeft ie voor het eerst z’n duwkar thuis geprobeerd, en het ging best goed!! Wel op z’n teentjes, maar dat schijnt ook normaal te zijn.

Het komt wel joh, maar soms moeilijk om dat vertrouwen te hebben, hè? Die pollepeltip kwam van m’n schoonmoeder, vond hem zo slim gevonden. Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker