Hallo allemaal ik heb een vraag misschien dat iemand van jullie een oplossing weet.
Ik heb een kleine meid van 4.5 maanden echt een schatje, maar ze poept maar 1x per week ik geef BV en iedereen zegt dat dit kan met BV (dokter, lactatiekundige, consultatieburo). Heel leuk allemaal maar half de week gaat ze minder drinken van 165cc naar 90cc en des te langer het duurt des te minder ze gaan drinken. Van de huisarst heb ik al lactulose gekregen dit heb ik al opgevoerd van 5ml naar 10ml en nog geen verbetering. Als ze dan nu poept komt er eerst een harde prop uit en dat dun. Zelf het fruithapje helpt niet en ik krijg er nu haast niets meer in ze heeft vandaag wel 300cc gedronken en een half potje peer. Weet iemand raad
1x per week poepen
Hoi Lucky met hetzelfde geboortejaar als mij
Welkom hier op ikkeben!
Kan me voorstellen dat je er niet helemaal gerust op bent dat je dochtertje maar 1x per week poept. Als de deskundigen zeggen dat dat kan bij BV dan zal dat wel zo zijn, volgens mij gaat het er vooral om of jij merkt of je dochter hier ook last van heeft.
Jasper heeft nl z’n eerste jaar ook problemen met poepen gehad, en bij hem was overduidelijk dat hij er last van had, enorm lang persen, kreunen tot er eindelijk iets kwam, vaak was het bij hem dun (je zou denken dat dat dan makkelijk gaat maar dat was helemaal niet zo). Achteraf bleek het ook te maken te hebben met z’n koemelkallergie. Hij heeft ook lactulose gebruikt, 10 ml per dag. Van wat ik me ervan weet te herinneren had de lactulose wel een paar dagen nodig om echt te gaan werken (ik weet niet wanneer je het verhoogd hebt naar 10 ml?) en je moet het een tijd dagelijks blijven gebruiken om langduriger resultaat te houden.
Als de lactulose echt geen effect blijkt te hebben en jij weet zeker dat je kleine meid er echt last van heeft dan moet je er gewoon weer mee naar de huisarts gaan! Het is echt zo zielig als die kleintjes het er niet uit kunnen krijgen…
Hou haar temperatuur even in de gaten, (heeft soms ook behoorlijk resultaat, het is misschien niet goed maar ik heb hem wel eens extra getempt om de boel maar even naar buiten te krijgen…)
Je kan ook een tijdje dagelijks met haar beentjes gaan ‘fietsen’ (liggend op dr rug en dan met haar beentjes een voor een naar de buik een soort fietsende beweging maken), dat stimuleert de darmen nog wel eens.
Jij zou omdat je BV geeft ook rosevicee laxo kunnen drinken, maar dan weet ik niet wat jouw darmen gaan doen…
Maar ik blijf er bij als het te lang duurt en jij maakt je zorgen, echt weer naar de huisarts. Met die kleintjes geen risico’s nemen of zelf met vanalles gaan expirimenteren.
Zo, nu stop ik eens met dit hele lange verhaal!
Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat het poepen van je kleine meisje snel wat beter mag gaan!
Groetjes Carolien.
Ik zou eens proberen om zelf een week of 2 een koemelkvrij dieet te gaan volgen. Babytje van een kennis van mij heeft hier ook last van en de kinderarts gaf aan dat koemelkallergie zeker een achterliggende oorzaak van darmproblemen kan zijn. Dat babytje krijgt nu hypoaalergene fv en als dat niet werkt moeten ze ook koemelkvrije melk gaan gebruiken.
Op de site van het voedingscentrum kun je hier info over vinden. Bij de albert heyn kun je voedingslijsten krijgen waarmee je precies kunt zien welke producten wel en niet kunnen bij een koemelkvrij dieet. Wel zo handig want melk zit in zoveel producten. Overigens kunnen veel kinderen met kma ook niet tegen soja en kippeneiwit. Als de klachten verdwijnen na dit dieet dan weet je dus dat je kind een allergie heeft. Daarna kun je gaan testen waarvoor precies. Gebruik dan bv een week koemelk maar geen soja en kippeneiwit. Komen de klachten terug dan weet je dat je kind niet tegen koemelk kan. Zo kun je soja en kippeneiwit ook uittesten.
Komen er allergien voor in jullie familie? Dan heeft je kind ook een verhoogde kans op allergien. Zou zelf ook even geen noten nemen, omdat dit ook sterk allergeen is.
Persoonlijk zou ik even stoppen met de fruithap. Sowieso moet je daar erg voorzichtig mee zijn als je een kind hebt wat allergisch is aangelegd, het word ook moeilijker om te onderzoeken waar ze allergisch voor is als ze meerdere soorten voeding krijgt. Zou dus eerst proberen te testen of ze kma heeft. Als dat zo is moet je echt voorzichtig zijn met het introduceren van nieuw voedsel, hier kun je op internet introductieschema’s voor vinden.
Met kma word geadviseerd om met bijvoeding pas te starten met 6 maanden, als je te vroeg begint loop je de kans dat ze nog veel meer allergien oploopt.
Het is idd niet vreemd als een bv baby maar 1 keer per week poept, dat doet mijn dochter ook. Maar die heeft daar geen last van en gaat er ook niet minder door drinken.
Evt kun je misschien een dietist raadplegen. En een osteopaat wil ook nog wel eens wonderen verichten bij baby’s.
Groetjes Ramona
Hier nog 1 die bijna niet poept. Ik geef ook bv en inderdaad ze zeggen dat het normaal is. Wij hebben gisteren voor het eerst een fles kunstvoeding gegeven omdat ik een dag weg was en ik niet voldoende voorraad bv had. Resultaat? Vandaag een ontzettend volle poepluier! Dus ze kan het wel.
Maar als jij zegt dat de ontlasting eerst een harde prop is, lijkt het mij dat er wat meer aan de hand is. Want bv-ontlasting is normaal gesproken zacht. Ik zou denk ik ook even een keer een osteopaat bellen voor advies. Misschien kan die je wat verder op weg helpen.
Groetjes Natasja
Als je BV goed loopt zou ik niet over gaan op koemelkvrije fles voeding, das hartstikke zonde! Maar je kan natuurlijk wel zelf een koemelkvrij dieet volgen. Zorg wel voor goede vervangende producten (geen soja) zodat je op een andere manier voldoende calcium binnen krijgt want bv vraag best veel van je lijf. Neem in elk geval zelf ook 10 druppels vit D per dag.
Voor jezelf best moeilijk om volledig koemelkvrij te eten, maar het loont echt de moeite. KMA geeft inderdaad veel darmproblemen.
Succes met je kleine meid
Groetjes Carolien.
Dank je wel voor jullie reacties. Afgelopen vrijdag op het consultatieburo langs geweest ze was maar een ons per week aangekomen. Dit was natuurlijk heel slecht. Zaterdag een poepbroek nog meer dan mama produceert . Daarna is ze weer als een gek gaan eten ze heeft nu 2 weken lactulose 10ml en nu naast de voedingen 1 potje fruit die ik nu zelf maar pureer en een half potje bruine bonen. Nu vanochtend weer wezen wegen en was ze al 120 gram aangekomen in die paar dagen
. Probeer zoveel mogelijk er in te krijgen in de hoop dat ze nu vandaag of morgen kan poepen en hopen dat ze nu niet weer minder gaat eten. Ze drink nu in ieder geval 165cc aan bv weg. Beter dan afgelopen week toen zat ze op het laatst op 100cc met 2 voedingen.
Gelukkig maar dat het weer een beetje beter met haar gaat!
De lactulose heeft misschien een beetje tijd nodig gehad om goed te gaan werken. Het zal wel een hele opluchting voor haar geweest zijn om eindelijk haar darmpjes even goed te legen!
Hopelijk gaat het steeds een beetje beter!
Groetjes Carolien.
De kleine meid heeft nu iedere dag ontlasting ze krijgt nu een fruit en groentehapje. Helaas is de ontlasting nog erg hard dus doe ik nu door de groente een beetje olijfolie. Hopelijk wordt het ter zijnder tijd beter met de kleine meid want het kost haar heel veel moeite en pijn om het eruit te krijgen. Zelfs de tandjes 2 stuks hebben geen diarree veroorzaakt iedereen zei dat zodra die door gaan komen dan gaat ze aan de sproeipoep helaas dit fabeltje ging helaas ook niet op. We wachten gewoon geduldig af en blijven er gewoon zoveel mogelijk vocht en voeding geven.
Wij zijn nog met onderzoeken bezig in het ziekenhuis voor mijn zoontje van 4 maanden. Hij poept namelijk vrijwel niet en zit zelfs verstopt.
Maar wilde je eigelijk zeggen dat het toevoegen van olie aan voeding niet helpt om de ontlasting dunner te maken, olie wordt namelijk al volledig in de dunne darm opgenomen!. Wat wel kan helpen is prebiotica geven aan je dochter, dit stimuleerd de darmflora en kan de ontlasting dunner maken. Als je dit zou overwegen moet je jezelf wel goed (laten) informeren bij huisarts of CB!
Veel meer dan laxeren kun je zelf niet doen. Zolang ze nog regelmatig blijft poepen is het goed!
Succes en sterkte met de kleine meid!
Groetjes Nancy