bakmama ja indd en dat is nog heeeeel zacht uitgedrukt het was gewoon eng hoe hij zich gedroeg zo agressief en niet in de buurt van mij willen zijn
het was een extreme driftbui
before you judge me, try hard to love me
bakmama ja indd en dat is nog heeeeel zacht uitgedrukt het was gewoon eng hoe hij zich gedroeg zo agressief en niet in de buurt van mij willen zijn
het was een extreme driftbui
Vorig jaar hebben we veel stof gehad over verschillende hechtingsstijlen,
een van die stijlen komt dus heel in de buurt van wat jij beschrijft, dat hij vrolijk speelt als jij weg bent, maar dan kom je terug en dan is hij eigenlijk toch boos op je dat je bent weggegaan en dit uit hij door je te negeren en dus een dergelijke driftbui te hebben.
Het is zijn manier om te laten merken dat hij je toch wel gemist heeft en op deze manier uit hij het. Wat je er precies aankan doen weet ik niet. Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met dat hij het gewend is om bij jouw te zijn en niet zomaar van je verwijderd. Ik denk wel dat je er niet zomaar mee moet kappen, want op deze manier went hij er op een leuke manier aan om van jouw afwezig te zijn. Anders kun je straks als hij naar de basisschool gaat van voor af aan beginnen en dan kun je niet meer zeggen van oke vandaag niet.
Misschien helpt het als je smorgens nog even een poosje blijft hangen en een kopje thee drinkt ed. of wel een duidelijke afscheid met duidelijk zeggen dat mama hem weer komt ophalen aan de eind van de ochtend. en misschien helpt het om hem boekjes voor te lezen over kindertjes die naar de psz/kdv/basisschool ed gaan. En natuurlijk bereid hem erop voor, van nu ga je slapen en morgenvroeg mag je weer spelen op de psz ed. en smorgens ook weer.
en natuurlijk proberen enthousiast te blijven, ookal voel je je niet altijd zo, van jeuhh je mag weer de hele dag spelen wat leuk he, mama is zo jaloers op je alsof het echt iets speciaals is voor hun wat mama niet mag, is weer eens iets anders dan dat hun het niet mogen.
Ik hoop voor je dat het los loopt op de psz, het is ook gewoon even wennen
jaantje je hebt een goed punt want wanneer ik sorry zei dat ik je heb gebracht heb was het ergste voorbij hij is de hele dag uit zijn hum maar ja ik ben ook nog steeds van mijn aperpo
ik ga wel weer postief over het schooltje praten en zal morgen even naar de bieb rijden om te kijken of er leuke boekjes zijn
miss was het indd een soort van mama straffen omdat ze me alleen liet maar ja dat zal hij toch ook eens moeten leren rn dus betekend de driftbui en mama negeren niet dat hij mij niet moet maar juist dat hij mij heel graag ziet beetje vreemde redenering maar ja kinderen zijn vreemd hahah
och wat naar!
hee maar trek het je niet persoonlijk aan, het kan goed zijn dat hij het gewoon zo naar zijn zin heeft gehad, dat hij eigenlijk uit de situatie gehaald werd waar hij het fijn had.
snapje? dat de verandering te abrubt was van spelen naar weer naar huis. dat wil niet zeggen dat hij het thuis niet fijn heeft, maar dat de verandering van leuk naar een “andere” situatie hem niet beviel.
zou wel even met de leidsters apart gaan zitten, zeg wat je dwars zit.
maar betrek het niet op jezelf meis! dit heeft niks te maken met dat hij jullie niet lief vind of dat hij het niet fijn vind thuis te zijn.
een verandering voor een kind kan af en toe gewoon vervelend uitpakken.
Het heeft absoluut niets te maken met jouw alleen een teken dat hij zo super gek op je is
maar dat hij het ook heel erg leuk vond op de psz. Misschien past het nog niet zo helemaal in zijn begrip, dat hij het ook leuk kan en mag hebben zonder mama.
Hoe haal je hem op van de psz eigenlijk, je hebt er natuurlijk al ervaring mee met zijn broers, maar ik bedoel meer van, pak je hem abrupt op van waar hij mee aan het spelen is, of ga je eerst kijken van een afstandje, of even meespelen op de vloer, of even wachten tot hij klaar is en het afgesloten heeft en enthousiast mee naar huis wil.
Alles heeft zo zijn gebruiksaanwijzing toch
Hier gaan ze 2x per week en daar moet een ochtend en een middag inzitten.
Zo si het toch overal verschillend zie je wel!
Gr, Danielle
Jaantje zegt idd wat ik ook al aangaf in mijn eerdere reactie. Klinkt allemaal logisch toch?
Alleen: heb je gezegd “sorry dat ik je heb weggebracht?” Ik persoonlijk zou dat dus niet doen, want je gaat het aanstaande woensdag dus weer doen dus dat komt dan een beetje raar over toch? En; je staat achter je besluit mag ik aannemen.
Ik ben het eens met de reactie van Bakmama dat een PSZ is om te spelen, het moet leuk zijn voor je kleintje maar ook niet te snel opgeven hoor. Anders had Jack er ook af geweest en als ik zie wat hij nu allemaal doet en kan…en dat ligt niet alleen aan de PSZ hoor maar toch vind ik het wel een verrijking.
Het ophalen hier ( en ook het wegbrengen trouwens ) gaat volgens een vast ritueel voor de ukken. Papa of mama brengt het kindje weg, en mogen dan nog even blijven om een puzzel te maken of samen een boekje te lezen. Daarna is het zwaaien voor het raam en dan wieberen. Om 1145 gaat de deur weer open. De kinderen hebben dan in de kring hun afscheidsliedje al gezongen en ze moeten blijven zitten tot hun papa of mama binnen komt en dat doen ze ook netjes allemaal (TROTS)
Hier is het dus nooit uit hun spel halen, dat lijkt me ook heel erg raar.
Ik denk ook dat je na 1 keer eigenlijk nog helemaal niks kan zeggen, je moet het gewoon een tijdje ( en dus niet 1 of 2 weken in mijn beleving) aankijken.
Succes.
Jaantje nee heb hier totaal geen ervaring mee want zijn oudere broers zijn er nooit heen geweest
hoe ik hem heb opgehaald? heb even staan gluren bij het raam en toen ben ik bij hem gaan zitten hij vertelde wat dat heb ik aan gehoord daarna heb ik gezegd kom we gaan naar huis we gaan je broers halen van school en een broodje eten hij liep toen gewoon mee maar zodra hij zijn jas aan moest weigerde hij en wilde dat de leidster de jas aan deed ook naar de fiets liep hij gewoon mee totdat hij moest gaan zitten
ik denk dat hij toen besefte dat hij echt wegging
hij werd ook als eerste opgehaald op verzoek van de juf maar ik denk dat ik woensdag wat later kom omdat hij dan ziet dat de andere kindjes ook naar huis gaan.
en van dat sorry … ik was ten einde raad ik dacht dat hij me gewoon niet meer moest etc etc vandaag is hij weer gewoon mijn ventje en gisteravond nog lekker samen in bad gespeeld maar ik ga hem er gewoon weer op voorbereiden dat hij woensdag weer gaat en stiekum hoop ik dan dat hij bij het afscheid boos word als dat betekend dat hij bij thuiskomst niet meer zo reageerd
Gewijzigd door - mama van 3 jongens op 02 Oct 2010 08:49:25
christa hier was iedreen nog druk aan het spelen en een deel van de groep ging nu lekker buiten spelen hij had dat ook nog niet gedaan dus het kan ook nog daarmee te maken hebben
ik zou het ook prettiger vinden als ze in de kring de dag al hebben afgesloten en wachten tot ze worden opgehlaad dan word het voor de kids veel duidelijker
je hoeft het niet uit te leggen meisie! wij snappen allemaal heel goed dat je reageerde naar je gevoel, dat zouden we denk ik allemaal gedaan hebben, ik in ieder geval wel!
En zie je nou wel hij houdt meer van jou dan wie dan ook! de verandering ineens was misschien te moeilijk voor hem. misschien volgende keer 5r minuutjes of 10 minuutjes daar blijven voor je m meeneemt?
Hoi Mama van 3 jongens,
Leuk boekje: bobbie naar de speelzaal. Hebben wij speciaal aangeschaft voor de speelzaal en was heel herkenbaar voor ons zoontje.
Het is ook hier heel herkenbaar, die boosheid. De onze was ook helemaal hyper en gillerig na de eerste ochtend. Na de tweede ochtend ging het al iets beter en ben ik samen met hem een broodje gaan halen bij de bakker. Dat was groot feest natuurlijk
Waar ik denk dat het mis is gegaan, is het moment waarop je hem hebt opgehaald. Het is hier boven mijn reactie al eerder gezegd, maar de dag is niet goed voor hem afgesloten geweest. Het einde van de ochtend was voor hem niet duidelijk. Waarom moet ik wel gelijk mee naar huis en mogen de andere kindjes nog wel gezellig blijven spelen? (is de vraag in zijn hoofd dan he) Ik denk dat je de volgende keer gerust kunt wachten tot de juf heeft aangegeven dat alle kindjes naar huis kunnen (na zwaaien of afscheidsliedje). Wacht in het halletje (als dat er is) tot de deur van de groep open gaat. Je bent dan echt niet te laat, want hij ziet andere ouders én de zijne. Prima timing
Bij ons op de speelzaal (waar ik werk) hebben wij ook geregeld ouders die hun kindjes eerder komen ophalen omdat ze een ander kindje bij school op moeten halen. Dit zorgt voor verwarring bij bepaalde kinderen. Wij zingen dan altijd even snel het dag dag liedje waarna het betreffende kind zonder moeite mee naar huis gaat en de andere kinderen spelen gewoon nog even tot ook hun papa/mama binnen komt (of pakken alvast hun tasje in en doen hun jasje aan).
En 3x in de week vind ik niet te veel hoor voor jouw zoontje. Je zegt zelf al dat hij een kleine spraak-/taalachterstand heeft. Dan heeft hij heel veel aan die speelzaal.
Succes, geef niet op! Hij zal het er naar zijn zin gaan krijgen!
freubeltje het naddeel is hier dat net als brengen de tijden flexibel zijn je kan ze tussen half 12 en 12 uur brengen de leidster gaf aan dat ik hem de eerste periode beter om 11.15 kon halen maar ik denk dat ik iets na half 12 ga zodat er al wat kindjes zijn die gehaald zijn of aan het vertrekken zijn dat ga ik iig woensdag even voorleggen.
Die leidster zou moeten weten hoe belangrijk een afscheidsritueel is voor kinderen Ik zou bijna willen vragen: bij welke stichting zijn ze aangesloten? Dan zal ik ze eens vertellen hoe belangrijk rituelen voor kinderen zijn
En je niet laten afschepen hoor.Tis jouw zoontje en als jij denkt dat wat later ophalen beter is voor hem dan moet je dat gewoon doen. Zij kent hem amper en jij kent hem als de beste! Bij ons werd gezegd: zorg gewoon dat je er om half twaalf bent zodat hij jou gelijk ziet staan als we naar elkaar gezwaaid hebben.
Succes!
vriendin van mij had het ook, haar ventje wilde niet naar huis!! het brak ook haar hart. Weetje ik heb liever dat ze huilend weggaan dan dan ze er huilend naar toe gaan… Dan weet je tenminste dat hij het naar zn zin heeft. En mama’s hoeven niet altijd lief gevonden te worden hoor… Meis,…houd het nog even vol!
linny dat is ook wel waar!!
morgen mag hij weer we zullen zien hoe het gaat iig ga ik hem wat later ophalen misschien dat dat wat scheelt in de driftbui.
ik denk dat het best wel scheelt ja,… als je nou even bij hem gaat zitten en een ander kindje wordt opgehaald kun je het altijd uitleggen… zo van kijk dat kindje gaat ook naar huis, boterham eten… en kom wij gaan ook naar huis… Hopen voor je dat het lukt! Succes morgen!
ja maar ik heb nog twee kids die aan de andere kant van het dorp op school zitten en ook gehaald moeten worden dus kan daar geen uur blijven zitten hahaha
hij zal en met 10 minuutjes moeten doen anders kom ik echt in tijdsnood!
maar indd ik ga wel evn met hem zitten kijken hoe de andere kindjes naar huis gaan zal even aan de juf vragen wat de drukste tijd is kwa ophalen dat ik wellicht ook rond die tijd ga of er iets na
En als hij moeilijk mee blijft gaan, kun je ook altijd nog een ophaalritueel maken. Hier gaat het ophalen altijd in dezelfde volgorde: jasje pakken (of heeft ie al aan als ze buiten aan het spelen zijn), bakje en beker (laten) pakken en in tas doen, nog even een plas doen en gedag zeggen tegen de juffen. Is voor hem duidelijk en zo vergeet jezelf ook niets
zojuist weer gebracht hij keel weer wat raar maar ging niet huilen.
ik heb het voorval met de juf besproken en ik kan hem rond half 12 gaan halen dan zullen er ook meer kinderen zijn die naar huis gaan dus hopen dat de driftbui of niet komt of in mindere maten.
dat is wel een goeie want ik heb vorige keer alles bijelkaar gepakt voordat ik hem ging begroeten dus dat ga ik straks samen met hem doen.
thx voor de tip