1e plasje op de wc gedaan, en nu?


#1

Hallo

onze zoon heeft vandaag zijn eerste plasje op de wc gedaan, maar wat nu? Direct zijn luier afdoen of even nog wachten tot hij wat vaker op de wc/ het potje heeft geplast, omdat het ook toeval kan zijn?

En dan direct vanaf 's ochtends op de wc/potje zetten om de zoveel tijd (vb om het half uur of zo?)

Tips zijn zeker welkom en de stickerkaart hangt al aan het prikbord, dus dat zou hopelijk ook motiveren.

Bedankt alvast!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#2

Ik zou in elk geval doorgaan met die stickerkaart. Ik zou nog wel even de luierst aanhouden. Of van die luier-onderbroekjes kopen. Dat kan ook extra stimuleren wat betreft zindelijkheid.

Wat ik verder deed was elke keer voor ze naar bed gingen (nacht en middagslaapje) en nadat ze uit bed kwamen (na nacht en middagslaapje) op het potje zetten. Op die momenten is de kans het grootst dat er ook echt een plas komt en krijgen ze mogelijk al wat ritme. Bovendien train je dan automatisch de zindelijkheid wat betreft bed droog houden.

Groetekes, Sje


#3

Die stickerkaart ga ik zeker mee door, en bovendien heeft hij van oma een centje gekregen (5 ct) om in zijn spaarpot te doen. Maar ja, dat ziet hij daarna natuurlijk niet meer en de stickerkaart wel. Ik heb al een tijd van die luierbroekjes thuis, dus die kan hij dan mooi aan. En het op het potje/wc zetten voor en na het slaapje, is ook een goed idee!
Dank voor je tips!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#4

En een wat-je-vooral-niet-moet-doen-tip: boos worden als het mis gaat (dus als-ie geen luier om heeft en in z’n broek plast). Wel aangeven dat je het jammer vindt omdat hij al zo goed op de wc of het potje kan plassen en dat je hoopt dat het volgende keer wel weer goed gaat. En verder gewoon niks doen.

Ook niet boos worden als-ie een terugslag krijgt. Veel kindjes krijgen door bijzondere gebeurtenissen (ziek geweest, geboorte, sterfgeval, verhuizing, etc.) een terugslag en dat is heel normaal. Gewoon niet boos worden, weer poosje luier om en dan komt die zindelijkheid vanzelf weer terug.

En het kan net zo makkelijk, zeker gezien zijn leeftijd, dat-ie het zo snel zo goed doorheeft dat-ie volgende week helemaal zindelijk is! Je hebt er van die bijzondere gevalletjes bij!

Groetekes, Sje


#5
quote:
plasje gedaan, wat nu?

Doorspoelen en broek ophijzen naturlijk

M.


#6

He, zelfde schuitje! Wij zijn al een paar dagen bezig. Brilverkleiner van Cars, stickers van Cars, en gaan met die banaan! Gaat als een tierelier.
Probleem is alleen hier dat hij totaal in paniek raakt als ik hem zijn luier(broekje) aflaat. Dan bungelt zijn piemeltje
Morgen maar een slipje van zijn zus aan.

Trouwens, ik hou hier nu nog wat aan tijden vast ja. Na het opstaan. Rond 10 uur. Na de maaltijd. 3 uur, en weer na de maaltijd. Dan zit je wel aardig goed.

Groetjes Manderijn.


#7

Volgens mij heb je niet alle berichten in dit topic gelezen. Daar staan namelijk sowieso al verschillende tips in hoe je het aan zou kunnen pakken.

Groetekes, Sje


#8

Was helemaal niet zo onaardig bedoeld als je het geïnterpreteerd hebt, maar je kunt je misschien voorstellen dat je vraag vreemd overkomt als er in het topic al verschillende tips genoemd worden hoe zindelijkheidstraining evt. aangepakt kan worden.

Dan concludeer ik dat je de rest van het topic niet gelezen hebt. En dat maakt niet uit, maar ik ga niet nog eens mijn tips typen als ze er al staan als je het niet erg vindt.

Groetekes, Sje


#9

Nou zo’n rare reactie was dat niet van Sje, want in mijn bericht boven jou vraag heb ik het zelfs met de tijden erbij staan hoe ik het aanpak.

Groetjes Manderijn.


#10

Hier werkte het totaal niet om een luier of luierbroekje aan te laten. Dan lieten ze gelijk alles lopen. Bij beide zodra de intresse er was dus gelijk cold turkey. Potje in het zicht en ze daar regelmatig opgezet. moet je wel ff de tijd voor hebben, liefst een paar dagen niets plannen en geen uitstapjes. En een flinke stapel broeken en ondergoed op voorraad. Vooral Rens vond dat heel stoer, je bent nu groot dus krijg je grote jongensondergoed. Gezien de leeftijd van je zoontje is hij daar misschien ook wel gevoelig voor.
Beiden waren hier zo binnen een week zo goed als droog. Rens was toen 2,5 en Noa 20 maanden. Beiden hebben ze weleens terugvallen gehad. Erg vervelend voor hun. Wat ik dan deed was gewoon rustig blijven, verschonen en zeggen volgende keer beter geeft niets. pamper weer aan werkte hier echt averechts dus dan kon ik wel veel wassen. Maar dat was steeds maar een paar dagen.
Later hier ook bij uitstapjes nooit geen pamper meer om, dat zorgde hier gelijk voor terugval. Wel altijd schone kleding in de verzorgingstas en plastic tasjes om eventuele natte kleding in te doen. Ook een plastic tas op de zitting van de autostoel en de buggy in het begin. Dat was al snel niet meer nodig.

Groetjes Ramona


#11

20 maanden Moon? Wauw! Het kan dus gewoon wel.

Groetjes Manderijn.


#12

Blijkbaar waren kinderen in de tijd dat er nog geen wegwerpluiers waren over het algemeen ook veel jonger zindelijk omdat die katoenen luiers sneller irriteerden.

De wegwerpluiers van tegenwoordig zijn veel te comfortabel en voelen te lang te droog aan waardoor een kind zelf ook niet gemotiveerd wordt om aanstalten te maken om zindelijk te worden.

Ik was destijds ook voor mijn 2e verjaardag al zindelijk blijkbaar. Ik stam uit de katoenen-luiers-tijd.

Groetekes, Sje


#13

Ja vlot he met 20 maanden. En eigenlijk zonder noemenswaardige zindelijkheidstraining. Voor dat ze 1,5 was vroeg ze uit zichzelf soms al om het potje. Toen ook al een poging gewaagd maar toen lukte het nog niet. Met 20 maanden na alle drukte van de feestdagen ging het ineens wel prima. Maar ze was er echt wel uit zichzelf aan toe. Ik heb haar nergens toe gepusht. Ze wilde zelf graag. Nou moet ik wel zeggen dat het een klein bijdehandje is die in veel dingen aardig voorloopt op haar leeftijdsgenootjes dus dat speelt misschien ook wel mee. Zo heeft ze zichzelf gisteren in ene leren steppen terwijl rens al in geen tijden naar dat ding omgekeken heeft dus daar kan ze het niet van afgekeken hebben. Ze blijft ons verbazen.
Maar ik denk ook zeker dat die katoenen luiers meespeelden vroeger. En dat moeders misschien wat eerder geneigd waren om door te zetten omdat die poepluiers wassen natuurlijk niet echt een leuk karwei was. Ik zie het heel vaak gebeuren dat na 1 dag zonder pamper en een boel ongelukjes de moed alweer opgegeven word en de pamper weer aangaat. Behoorlijk verwarrend voor die kleintjes vind ik. Werkte hier echt niet.
e meeste kinderen die ik ken waren cold turkey zo zindelijk. Moeten ze natuurlijk wel aan toe zijn het heeft geen zin om met 18 maanden aan de gang te gaan als het kind daar nog helemaal niet mee bezig is.
Werkt overigens wel prima voor 3 jarigen die het allemaal wel makkelijk vinden. De meesten zijn na een paar dagen natte broeken het echt wel beu.
Scheelt trouwens wel lekker in de kosten. Hier nog 1 pamper voor de nacht, maar als ik haar er vroeg uithaal(7.00) is die meestal nog droog.

Groetjes Ramona


#14

Hier ook de cold turkey methode. Na 3 dagen had hij het door. Indd de tijd voor nemen en niet moedeloos worden want je wadt wat af die eerste dagen. Hij was toen 2 jaar en 7 maanden ongeveer. Tot nu toe (hij is nu 4 1/2) nog nooit geen terugval gehad. (Ff afkloppen )
Potje heb ik nooit aan gedaan wou hij ten eerste zelf niet en ben ik geen voirstander van. In mijn wc had ik daar geen plaats voor en in mijn huiskamer vind ik niet zo smakelijk, zeker niet als je visite hebt. Ook had ik geen zin om een potje mee te sjouwen als ik ergens nasr toe moest en daar moest hij dan ook gewoon op een wc.
Leer je ze eerst potje kun je naderhand nog een keer aan de gang met de wc

Liefs Michelle


#15

Bij onze zoon was het eenmalig helaas. Ik ben vanaf a.s. donderdag 5 dagen vrij, dus ik ga ook zijn luier afdoen en dan nogmaals proberen. Hij wil niet op het potje maar direct op de wc (wel lastig om te zien of hij dan echt iets doet).

onze dochter begint er ook al lol in te krijgen om op het potje te gaan, dus wellicht kan bij haar ook snel de interesse gewekt worden.

Hopelijk heeft hij het snel door!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#16
quote:
Hij wil niet op het potje maar direct op de wc (wel lastig om te zien of hij dan echt iets doet).

Hoeft niet lastig te zijn. Gewoon wat droog toiletpapier leggen op de plek waar normaal gezien zijn urine de wc-pot zou raken.

Groetekes, Sje


#17

Zou handig zijn, 2 tegelijk zindelijk. Noa wil hier sowieso alles kunnen en doen wat haar grote broer doet dat scheelt ook. Als hij niet op het potje wil maar liever op de wc dan zou ik dat lekker zo laten. Hier hadden ze ook voorkeur voor de wc. Veel succes.


#18

@Sje: dat is inderdaad een goede tip van dat wc papier. Ik hoop dat hij het oppikt en ik 5 dagen wat meer gemotiveerd raakt. Hij wil graag op de wc, maar heeft nog geen geduld om echt te blijven zitten. En volgens mij vindt hij het wel handig dat hij nog een luier om heeft
Ik denk dat ik het nog spannender vind dan hij, haha.

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#19

Heb je wel een brilverkleiner op de wc-bril liggen? Dat zit comfortabeler dan die grote wc-bril. Dus mocht je nog niet zo’n verkleiner hebben, dan is dat misschien de reden dat-ie niet rustig op de WC blijft zitten.

En een voetenbankje wil ook nogal eens helpen. Dan bungelen die beentjes niet zo en dat zit ook prettiger.

Groetekes, Sje


#20

Ik heb inderdaad zo’n verkleiner tussen de pot en de bril. het voetenbankje staat er nog niet onder (ernaast om erop te kunnen klimmen), maar dat is zeker een goed idee! Thanks!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers