19 maanden en 's avonds niet naar bed willen

hallo,

onze dochter van 19 maanden wil 's avonds ineens niet meer naar bed. Althans ze wil wel naar bed maar als we haar na het ritueel te bed leggen en naar beneden gaan is het huilen. Na 10 a 15 minuten dan toch maar ff troosten en dan gaat ze vaak wel slapen of het herhaald zich nog een keer. Ook is ze vroeger wakker dan normaal, rond 7u en voor heen 8u a8.30u.
Voorheen was naar bed gaan geen probleem. Herkend iemand dit? Is dit nog een sprong?

Hier ook even geweest (afkloppen!) en hier was het een kwestie van uitproberen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Eerst uitsluiten of er niets aan de hand is ziek/pijn, zo niet dan vallen ze vanzelf in slaap.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Slaapt ze tussen de middag nog lang? Misschien iets inkorten?
En ja, de welbekende fases he, uitproberen, testen, dat moet ook doorgaan

Manderijn

Welkom in de peuterpuberteit! Sprongen zijn voorbij na 1,5 jaar. Vanaf nu is het peuterpuberteit en heet het: uitproberen.

Toverwoord = negeren.

Zoek even op niet willen slapen in de zoekfunctie. Ik heb in de afgelopen jaren al tig keer heel de riedel getikt met tips en adviezen. Doe ik niet meer als je het niet erg vindt.

Groetekes, Sje

Peuterpuberteit, kan zeker. Maar 18 maanden (of daar omheen) is ook weer een fase waarin verlatingsangst kan opspelen.

Groetjes,
M

Lilypie Fourth Birthday tickers

Oja hier hetzelfde probleem.
Deze dame slaapt al ruim een maand pas tegen 21.00 terwijl ze er om 19.00 in ligt, keten, kletsen en af en toe huilen en zodra je de kamerdeur open doet krijg je een heeeeeele grote grijns.
Sja t zal wel uitproberen zijn, ik weet het niet, wij gaan af en toe even kijken, leggen haar recht en gaan weer weg, niet gezellig doen, niet boos doen, gewoon neutraal blijven :S

o dat komt en dat gaat hier ook met periodes. Wij hebben hem eigenlijk nooit lang laten huilen. Als hij in zo’n periode zit dan halen wij hem gewoon naar beneden tot hij heel erg moe is en dan leggen we hem terug, 's nachts heeft hij ook veel bij ons geslapen. Nu gaat het alweer een hele tijd prima. Gaat zonder te mokken slapen (of spelen) en slaapt de hele nacht door. Af en toe wordt hij nog weleens wakker in de nacht, maar bij ons valt hij niet meer in slaap, dus dan is het even knuffelen in ons bed en dan terug.
Niet te druk over maken en ook niet bang zijn dat je iets fout kunt doen of dat ze ergens aan zou wennen. Ik zie altijd wel hoe het loopt en doe gewoon wat het beste voelt en het is nog altijd goed gekomen.

22-12-2009 colin geboren