19 maanden en nog niet praten

Mijn zoon van 19 maanden praat nog niet hij brabbeld wel wat en schreeuw wel maar zegt nog niet echt een woordje het enige wat hij of en toe zegt is dan mmmaaammmaa of wawwa. heeft iemand een tip hierover hoe ik dat kan stimuleren om woordjes te zeggen. We praten heel veel tegen hem en we zeggen precies wat we doen lezen elke dag een slaapverhaaltje voor als hij naar bed gaat. Volgens het consultatiebureau moet hij al praten maar we doen het wel goed. Dus weet ik het ook niet zo goed meer en ga steeds meer twijfelen aan mezelf. Heeft iemand Mischien een idee of tips voor mij

Tja, je zou toch denken dat hij wel papa en mama kan zeggen… Ik kan je hier niets over zeggen. Had het CB geen tips voor je of zeiden ze alleen maar dat hij nu zou moeten praten??? Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de huisarts en je laten doorverwijzen? Ik weet het niet maar zoals jullie doen met gewoon praten tegen hem dat doen wij ook en hij pikt vanalles op. Dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou proffesionele hulp zoeken voor de zekerheid.

Groetjes Bianca

tja ik zou me er eerlijk gezegd niet al te druk om maken.
het scheelt behoorlijk per kindje wat ze zeggen en of ze uberhaupt al echt woordjes zeggen. ik weet dat er hier iemand op het forum is die d’r zoontje begon pas na z’n tweede met praten.
je kan natuurlijk altijd hulp inschakelen als het je niet lekker zit maar ik zou me er nu echt nog niet druk om maken.

liefs,
Rinske

[img]http://lb2f.lilypie.com/Zkwep2.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

hoi hoi

ja hier een mama van een zoon van 2 die nu eindelijk wat begint te praten en gaat nog langzaam maar dr komt wel vaker wat nieuws uit
zou me niet heel erg zorgen maken niet alle kinderen praten nou eenmaal op schema
mijn oudste zoon was heel vlot mijn tweede pas op zijn derde en nu de jongste dus op zijn tweede

de tijd vliegt voorbij, geniet van elke dag

We hebben hier ook een laat bloeier met praten. Marijn praat wel de oren van m’n kop alleen begrijp ik er weinig van maar de laatste paar maanden praat hij duidelijker en komt hij steeds met meer woordjes en nu met 2 woordjes. Ze zeggen dat je je eigen kind wel begrijpt nou ik niet hoor. Marijn wordt morgen 2 dus maak je geen zorgen, zolang hij je wel begrijpt. Marijn pakt me vaak bij de hand om iets te laten zien en zo iets te vertellen.

Als je je zorgen maakt inderdaad even laten checken. Zijn oren zijn wel in orde?? Mijn neefje praat namelijk slecht omdat ie afgezien van weinig stimulatie gehoor problemen had. Nu hij buisjes heeft gaat het wel wat beter.

Alleen zijn ouders stimuleren hem weinig maar ik lees dat dat bij jou geen probleem is.

Groetjes,

Michèle

rico is ook laat met praten,
hij zegt alleen mama, papa en bal,
hij doet een beetje geluiden na van dingen broem broem ofzo
maar verder ook weinig.
op het cb zeiden ze, zolang jij als ouder weet wat ze bedoelen, maken ze zich tot het 3e jaar niet druk.
ik weet dat het vervelend is soms, omdat je toch om je heen hoort: ooh de mijne zegt dit en dat al.
en dat is leuk voor ze, maar jij wordt er onzeker van.
idd niet druk om maken (makkelijk gezegt, ik maak me ook druk soms haha)
maar ik vertrouw erop als het cb zegt dat ze zich pas zorgen gaan maken dat als ze 3 zijn, en nog niks zeggen wat jij verstaat.

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Wat is nou laat met praten?
Ik vind Rico helemaal niet laat hoor. Met anderhalf horen ze losse woordjes te zeggen. Hoeveel verschilt per kind.
Met 2 zouden de 2 woord zinnen moeten gaan komen, maar dat kan dus ook met 2 jaar en 3 maanden zijn. Het gaat niet van de ene op de andere dag.

Ik heb dit zelf meermalen nagevraagd bij CB, huisarts en zelfs logopediste omdat ik er ook een beetje benieuwd naar was. Mijn zoontje was met lopen en zo erg vlot en met praten loopt hij zeker niet achter maar zijn ontwikkeling hierin ging minder snel.
Het gaat ook enorm met vlagen. Sinds afgelopen weken praat Jack veel meer in zinnen, zelfs 3 of 4 woordzinnen! Hij zegt zelfs: wat zeg je? Of Papa, ben je nou? Of Wie is daar? Enzovoort. De peuterspeelzaal heeft hier ook een goede invloed op.
Wat je zelf kan doen is VEEL boekjes lezen, plaatjes aanwijzen, dingen benoemen, ook als je met hem onderweg bent.
En niet pushen, daar kan hij niks mee.

Als je wilt kun je een consult aanvragen bij de logopediste zij kan inschatten of je zoontje echt achterstand heeft en zo ja of zij kan helpen. Succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

nee vind je dat niet?
dan zijn kinderen van zijn leeftijd gewoon snel… dan zal dat het wel zijn
maar ik hoor vaker dat kindjes van zijn leeftijd wel al best goed praten
en dan wordt je toch best onzeker of je hem wel genoeg stimuleerd

Ook hier geen prater, buiten papa en mama en ja en nee, komt er nog niets uit. En papa en mama zegt hij al vanaf 9 maanden ofzo, dus schiet lekker op maar niet heus.

Voorlezen doe ik niet meer, want daar heeft hij absoluut het geduld niet voor, dus hier is het alles aanwijzen en benoemen. Sinds en paar dagen negeer ik ook even het eee als hij iets wilt en dan zeg ik mama snapt jou niet, maar helpt ook niet
Ik ga er voorlopig nog maar vanuit dat het zijn tijd nodig heeft.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Tja hier wel een kleine die al hele zinnen spreekt en de oren van je hoofd kletst, maar het verschilt echt zo ontzettend per kind, de buren hebben een jongetje die 6 weken jonger is dan Jada, die word dus binnenkort 2, die zegt nog niets verstaanbaars hoor, dat schijnt toch niet zo heel vreemd te zijn! Ja weet het verder niet sommige zijn nu eenmaal sneller met bepaalde dingen dan andere maar over het algemeen word dat ook wel weer redelijk gelijkgetrokken rond de basisschool leeftijd, maar de meiden hebben gelijk, als je je er niet goed bij voelt vraag dan toch even advies bij de HA, of vraag een doorverwijzing! Succes!

Jullie hebben me wel wat gerustgesteld en ik ben misschien toch te ongeduldig. Omdat hij al veel dingen wel doet hij loopt en rent door de kamer klauwterd overal op draait rondjes begint al te huppelen en wil al uit een beker drinken knoeit wel veel maar dat geeft niet. Hij verstaat precies wat je zegt. Loopt achteruit en vind iedere dag nieuwe dingen uit om te doen. Behalve het praten ik zou dus gewoon geduld moeten hebben alles heeft zijn tijd nodig.Als hij gaat praten horen jullie het wel dank

haha michelle, ik moest wel lachen om je verhaal.
kwa dat betreft lijken Rico en Dylano erg veel op elkaar. ook dat EEE en dat geen geduld hebben voor voorlezen.
neem ik m op schoot hij schuift er weer af.
boekje neemt ie mee gooit ie ergens in een hoek neer en gaat weer fanatiek op zoek naar zijn bal (obsessie weet je nog hahahaha)

indd Inge hahahaha, en ik maar proberen voor te lezen. Hij schuift indd van schoot af, neemt boek mee en gooit het ergens weg.
Dylano vind he wel best zo, hij snapt precies wat wij zeggen, en hij denkt als ik eeeee zeg snappen jullie mij ook wel

Liefs Michelle

Zoals hier al eerder gezegd zou ik laten nakijken of hij wel goed hoord. Ik ken ook iemand die maar niet wou gaan praten tot het wel behoorlijk zorgwekkend werd en na een onderzoek bleek dat het kindje niet goed hoorde. Er werd wat aan gedaan, en sindsdien ging het enkel maar vooruit met het praten.

Maar ik lees ook dat hij met alle andere dingen heel goed mee is en dat hij erg veel op ontdekking gaat, dus mss is hij wel erg druk bezig met een ander belangerijk deel van zijn ontwikkeling en laat hij het praten even achterwege.

Het komt heus wel hoor! Gewoon gezellig alles blijven benoemen, liedjes zingen enzovoort.

Liefs
Tanja

@Michelle: ahhahaha, ja hier ook zo 1
hij heeft ook zoiets van: ik ga mijn eigen gang, en val me niet lastig met mijn eigen ding.

hij heeft ook duplo en die komt ie dan ongevraagd in mijn handen duwen.
ik moet dan bouwen, als ik dan geen zin meer heb zeg ik gewoon: nee rico mama is nu klaar ga nu maar even zelf bouwen. hij gaat dan zitten krijsen en dan doe ik ook voor de grap: EEEEEEEE en doen et alsof ik begin te huilen
hij lacht dan heel hard en dan is het over hij merkt dan wel hoe belachelijk eht is wat is doet hehe

@Inge

Ze hoeven dus niets te zeggen ze duwen het bij ons in de handen en wij snappen het

Liefs Michelle

Wat een stom CB hebben jullie!
Aaron is nu 21maanden en begint NU wat te zeggen wat we kunnen verstaan.
Sinds een klein maandje mama maar papa is nog moeilijk en booooowm…en bal en veel meer niet…oja…boemmmm!
Hier bij het CB zeggen ze : ieder kind is anders…de 1 praat snel de ander loopt snel de ander is snel zindelijk.
Maak je niet druk!
Met die leeftijd zei de onze ook eigenlijk nog niks!

Gr, Danielle