15 maanden en nog radiostilte

Hallo allemaal,

Wij hebben een zoon van 15 maanden die nog geen woord zegt…
Gebaren of geluiden kent hij wel:

• zwaaien met arm horizontaal op en neer= auto/vrachtauto/brommer/vliegtuig oftewel voertuig
  • smak smak met mond= lekker, hapje?
  • ander soort gesmak met mond=visje
  • buuuu= koe
  • wfff= hond

Verder hoor ik hem regelmatig papapapapapa of blablablabla zeggen, maar hij bedoelt hier niet zijn papa mee, zijn meer leuke geluidjes om te maken.
Nog geen echte woordjes dus.
Vraag me nu af, is dit normaal?
Ik doe er best veel aan om hem tot praten aan te sporen, zo doen we regelmatig aanwijsspelletjes (wie is dat? papa (hand op hoofd) mama (hand op hoofd) )etc.
Ik praat ook niet tégen hem (hoorde op bureau dat dat juist averechts kan werken) maar meer mét hem, maar geen woord terug! Zelfs niet iets wat op mama of papa lijkt
Maak me best wel zorgen…
Wat kan ik doen? Is dit normaal?
Moet wel zeggen, hij loopt al wel als een kieviet en is motorisch heel handig maar wanneer stopt het motorische een beetje en gaat de taalontwikkeling beginnen, en hoe stimuleer ik hem daarin?

Groetjes,

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Uhhh even een vraagje, hij hoort je wel? Ik bedoel zijn gehoor is goed?
Ik zou ook veel tegen hem gaan praten ja, de hele dag, maar goed ik ben een kletskous moeder! hahahah veel boekjes lezen? Ik heb een dochter die met taal juist snel was, dus ik kan niet zeggen of het “normaal” is, maar alle kinderen ontwikkelen zich in d’r eigen tempo, ook die van jou. Als je zeker weet dat er niets met zijn oortjes is, zou ik me er zelf niet zo druk om maken nog. 1,5 a 2 is vroeg genoeg, ik kan me herinneren dat hier mama’s zijn met kids die tot hun 2de amper iets zeggen! Moeilijk he, maar ik zou zeggen, gewoon blijven doen wat je doet! Succes!

Wij hadden precies hetzelfde met onze dochter. Ze brabbelde wel maar zei nog geen enkel woord. Ook zij was motorisch heel snel. Nu is ze alweer 19 maand en heeft een hele uitgebreide woordenschat! Het gaat ineens heel snel! Geen zorgen maken en lekker door blijven gaan met stimuleren! Het komt goed!
Ze zeggen dat je je pas zorgen hoeft te maken als je kindje 2 jaar is en nog geen enkel woord kan zeggen. Dus dan heb je nog even

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Eens met m’n voorgangers. En daarbij: als ze je wel begrijpt (bijvoorbeeld als je haar een opdracht geeft en ze doet dat) dan is het prima.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”

Seth zei met 1,5 jaar ook nog maar 5 woorden en het is daarna pas uit gaan breiden.
Nu praat hij erg goed, dus het komt vanzelf goed!!
Als jullie hem maar begrijpen en hij jullie begrijpt met kleine opdrachtjes.

Liefs, Anne

2 weken geleden was ik voor controle met onze kinderen bij de fysio en kinderarts (beide in het ziekenhuis). De fysio vroeg toen ook of onze zoon al praatte. Nou, veel verder dan papa en mama (en blalalabala, puh dada) komt hij ook niet. Zij vond dat we het in de gaten moesten houden. Onze kinderarts had een lijstje met wat een gemiddeld kind kan/moet kunnen als hij 2 jaar is. Daar stond onder andere op: 3 blokken stapelen, lopen, staand iets van de grond oppaken, hurken, op commando een bal in een doos doen, iets pakken als je dat zegt (vb boekje) en 3 woordjes in een zin spreken. Onze zoon kon alles, behalve het praten. En hij maakte zich totaal geen zorgen. Dus ik zou me geen zorgen maken, als hij gewoon alles begrijpt. Dat doen onze zoon namelijk wel, maar hij zegt ook niets.

Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Elk kind is anders en ontwikkelt zich op zijn eigen manier.

Ik zit in een vriendinnengroep van 16 meiden (en met 21 kindjes) dus dan zie je dat echt heel goed. Sommige die kletsen je de oren van het hoofd terwijl de ander niets of nauwelijks iets zegt. (de 16 jongste zitten allemaal in de leeftijd van 17 maanden tot 20 maanden)

Als je je echt veel zorgen maakt dan zou je kunnen vragen voor een hoortest.
Maar ik denk dat dat nog niet nodig is.
Over een tijdje kletst hij waarschijnlijk zoveel dat je zou willen dat hij eens 5 minuten zijn mond kon houden haha.

Hey dames,

Hij hoort prima hoor! Als ik hem vraag om bijvoorbeeld de telefoon te pakken of de bal of wat dan ook, dan pakt hij het feilloos uit de bak met speelgoed en komt ermee naar me toe. Zijn woordenschat qua begrip is dus heel groot, alleen het praten dus niet… Maar gelukkig lees ik dat ik me er geen zorgen over hoef te maken! Bedankt!

If it’s happening now, we’re going to deal with it now!

Dylano zei met zijn 2 jaar alleen nog maar papa, mama (deed hij al met 10 maanden) en opa en oma verder niets. Met zijn 2 jaar en 3 maanden naar de psz en kletst nu met 3 jaar de oren van me hoofs, hij lijkt het nu wel in te halen. Nu heb ik af en toe kun je ook ff stilhouden please Nog niet alles is verstaanbaar voor anderen maar dat hoeft ook nog niet.
Dus je eigen nog niet drukmaken. Hier zeiden ze op het cb als ze je maar snappen.

Liefs Michelle

De woordenschat van je zoon is groter dan wat er bij die van mij uitkwam op die leeftijd. pas rond de 18 maanden zei hij dingen als papa, mama, bal ed.
Ondanks dat hij laat was met praten heeft hij qua woordenschat altijd voorgelopen vanaf het moment dat ze dat op het cb beoordeelden. Nu is hij bijna 3 en wilde ik dat hij eens ff 5 tellen zijn mond kon houden.
Zou je er niet te druk over maken. mij is destijds verteld dat het hebben van taalbegrip(bv reageren op kleine opdrachtjes) belangrijker is dan het praten zelf. Dat praten komt dan vanzelf wel.

Groetjes Ramona