10 maanden en opeens huilen en wakker s' nachts

Hoi allemaal,

Ik ben ten einde raad. Mijn zoontje is nu 10 maanden en wordt sinds 3 weken 's nachts opeens krijsend wakker. Een aai over de bol helpt niet, hij is echt klaar en klaarwakker. Hij slaapt vanaf 6 weken oud de klok rond, en opeens is dit veranderd. Ik realiseer me dat we tot nu toe erg verwend waren met hem maar omdat ik dit niet ken van hem en geen ervaring heb met gehuil, vraag ik me af hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Door laten huilen helpt niet, dan raakt hij totaal overstuur. Overdag doet hij dit ook op het KDV, daar slaapt hij bijna niet zelfs. Maar nu thuis in het weekend dus ook niet…
Nou is het zo dat zijn 5e tandje door is gekomen en dat wellicht tand nr 6 op komst is maar bij zijn vorige tanden was het geen drama 's nachts. Het enige wat hem weer in slaap brengt is een fles. Maar dit wil ik hem niet telkens geven gezien het feit dat hij anders veel teveel melk binnenkrijgt. (want hij wil toch perse zijn eerste fles na zo’n nacht). Pff ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik snap gewoon niet hoe het opeens onstaan is. Er is niets veranderd aan zijn schema of ritme trouwens. Sorry voor dit enorm lange verhaal maar ik dacht misschien dat er hier andere moeders zijn die dit misschien ook meemaken?! Groetjes

Hai, dank je voor je reactie! Ik heb voor hem al zo’n knuffel idd en helaas heeft hij nooit een speen geaccepteerd. Dus als ik deze geef dan gaat hij er mee bonzen op de spijlen van zijn bedje haha. Maar het geeft me hoop dat het in jouw situatie dus uiteindelijk overgaat! Das goed om te weten. Dus dat wordt geduldig blijven ondanks de brakke nachten…

Heey,

Mijn zoontje is nu 8, maand en heeft eigenlijk nog bijna nooit door geslapen!
Nu is het de ene nacht wel erger dan de andere, maar de laatste tijd is het echt drama. Voor hij is slaap valt hebben we al een hoop gejank gehad, en dan wordt hij 's nachts nog meerdere keren wakker.
Ik denk ook dat het te maken heeft dat ze door hebben dat ze alleen zijn in hun kamertje, en even een knuffel vn papa of mama kan dan wel helpen.
Hier begint hij dan vaak alweer te huilen als je de kamer uit loopt, dus er zit dan niets anders op dan erbij blijven zitten tot hij slaapt, want anders komen we helemaal niet meer aan nachtrust toe!
Ik denk dat het bij jouw zoontje vanzelf over gaat.
Je kan hem ook uitleggen dat je hem altijd kan horen, bijvoorbeeld door de babyfoon. Dat hebben we ook gedaan, en sindsdien roepthij vaak mama als hij begint te snikken.
Succes ermee! En bedenkt, het is altijd maar een fase.
Liefs, Anne

Stom toevallig weer zeg, Danique heeft dit ook sinds een aantal dagen. Ze wordt inderdaad snachts wakker en schreeuwt dan de hele boel bij elkaar. Moeilijk weer in slaap te krijgen. Heb net met het cb gebeld en die zeggen dat het van alles kan zijn… Dat ze door hebben dat ze bepaalde situaties naar hun eigen hand kunnen zetten, dat ze hebben gedroomd en daarvan wakker zijn geworden, dat ze verkouden is, dat ze in een sprongetje zit, haar tandjes… Jah, zo ken ik er ook nog wel een paar.

Denk dat ik gewoon mijn moedergevoel maar ga volgen. Het is vervelend, dat ze snachts ook ons wakker maakt, maar het is niet anders. Ik check haar luier, kijk of ze het niet te warm/koud heeft. Dan probeer ik haar nog even te wiegen en rustig te krijgen voordat ik haar weer neer leg. Helpt dat ook niet, dan krijgt ze van mij een flesje. De laatste twee nachten sliep ze daarna wel weer in.

Bij Danique komt er alleen bij dat ze smorgens haar pap niet wil, ook geen brood of flesje meer. Tussen de middag gaat het brood ook moeizaam maar savonds wil ze haar warm eten wel weer hebben. Ook de fles voor het slapen gaan gaat er wel in.

Hou me maar vast aan de gedachte dat het inderdaad een fase is.

Als hij last van tandjes heeft kan dit ook heel goed de oorzaak zijn van het slechte slapen (al is 3 weken wel erg lang). Mijn zoontje slaapt altijd heel slecht 's nachts als er tandjes aan het doorkomen zijn. Dit gaat meestal ook gepaard met lichte koorts en veel kwijlen.

Als je kindje 's nachts wakker word zou ik afhankelijk van de soort huil wel of niet naar hem toe gaan. Dani wordt 's nachts ook weleens wakker en soms laten we hem gewoon even piepen en dan slaapt hij binnen een paar minuten weer. Als hij echt heel erg overstuur huilt gaan we erheen en meestal ligt hij dan klem. En dit doet hij dus ook als hij echt ergens last van heeft (tandjes en laatst hele erge rode en pijnlijke billen).

Ik zou wel oppassen met 's nachts weer melk of water geven. Hier kan je kindje weer aan wennen en dat is niet de bedoeling.

Kans is erg groot dat het een fase is. Dus gewoon blijven doen wat jullie altijd deden. Normaal je schema aanhouden. Jullie zullen er dus wel wat vaker uitmoeten, maar bepaal 's nachts goed of het nodig is om heen te gaan of dat je hem even laat huilen. Overdag zou ik er geen gevecht van maken. Geef hem de mogelijkheid om te slapen…Deze fase zal zeker weer overgaan!

Verlatingsangst, dromen, tandjes, manipuleren, sprong. Goh, ik klink wel als het CB van Wil. Haha. Maar ja, dat kan het allemaal zijn.

Jij kan goed beoordelen aan het gehuil of het nodig is om heen te gaan 's nachts. Troosten in z’n kamertje, hem het liefst in bed laten en alleen als het echt niet anders kan eruit pakken (maar dan wel op z’n kamer blijven) en dan weer terugleggen en weggaan. Begint 'ie weer, na 5 minuten weer heen, dan weer heen na 10 min., etc. Net zolang tot 'ie weer slaapt. Het kost jullie inderdaad nachtrust (vervelend!), maar het is een fase en wordt weer beter (zei ze uit ervaring).

Ik zou echt geen melk gaan geven, da’s nog nooit nodig geweest vanaf 6 weken oud en nu zeker niet weer mee beginnen. Hij heeft het op zijn leeftijd niet nodig en krijg dat straks maar weer 'ns afgewend.

Succes!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

kailani is nog wel iets jonger maar ze gaat ook niet slapen zonder speel en haar knuffel… ze is nu de laatste tyd ook s’nacht vaker wakker en geef ik haar speen is het goed en slaapt ze weer verder soms wel 3/4 keer soms nog vaker…
dus kan wel begrijpen hoe je je voelt… even vol houden nog gaat wel weer over zeggen we dan maar he
sucses!!!

[img]http://m1.lilypie.com/UxS2p2.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

Hoi, Dank je voor alle tips en adviezen dat doet me goed dat jullie me even over die onzekerheid heen helpen. Even een update: vannacht ben ik naast zijn bedje gaan zitten om hem te laten merken dat ik er wel was en af en toe over zijn bolletje geaaid. Nou meneertje werd steeds driftiger en driftiger. Zo boos dat hij zelfs niet meer opgepakt wilde worden, hij worstelde zich uit mijn armen. Drama, drama. Toen na een uur af en aan " sirene" heb ik hem weer opgepakt (ik heb de hele tijd naast zijn bed gezeten en hem niet aangekeken) en toen sliep hij zo in mijn armen. MAAR hij heeft geen flesje gehad dus toch nog een soort van overwinning haha.

Goed van je, geen flesje gegeven! Moeilijk hè, dat gehuil 's nachts. Misschien de volgende keer proberen om te troosten en weer weg te gaan? En dan als het huilen doorzet, na een paar minuten weer gaan kijken, etc.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik zou inderdaad ook proberen om hem na het troosten weer even alleen te laten. Bij mijn zoontje werkt het averechts als ik bij hem blijf. Ik denk dat dit komt omdat hij dan steeds geprikkeld blijft om wakker te zijn, omdat ik bij hem ben. Hij kan er dan niet aan toegeven om te slapen.
Dani valt zo ie zo ook nooit bij mij op schoot etc in slaap. Hij moet echt in zijn bedje liggen of bijvoorbeeld in de maxi-cosi…

Wel vervelend dat jullie zo’n rot nacht hebben gehad!! Ik hoop dat het snel beter gaat.

Hey Wil,
Nee ik hem dat nooit meer nagekeken. Ik weet wel dat ik toen ergens in een topic heb gelezen dat adhd bij baby’s heel anders werkt als bij volwassenen en dat ze dus niet perse heel druk hoeven te zijn.
Wat jij beschrijft over Bo herken ik ook erg in Dani. Hij is zo bewegelijk…is hij overigens altijd geweest. Daarom kon hij bijvoorbeeld ook nooit op schoot in slaap vallen enzo, hij was hiervoor veel te druk.
Ook als hij er moe is dan wordt hij alleen maar drukker. Op het KDV geven ze niet met nadruk aan dat hij zo druk is, maar hebben het zeker weleens genoemd. Maar ook omdat hij zo ondernemend is. Hij gaat van de ene naar de andere kant. En hij is ook bijna altijd buiten adem omdat hij zo druk bezig is.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet echt druk om maak. Dani is dit vanaf dag 1 geweest en zal dit waarschijnlijk ook wel blijven. Ik denk dat het nu nog heel moeilijk is om in te schatten of een kindje TE druk is. Ik denk dat wanneer ze echt een concentratie probleem krijgen als ze wat ouder zijn etc dat er dan misschien meer aan de hand is.
Maak jij je druk hierom? Ik denk niet dat dit nodig is hoor…ik zal zo eens op internet kijken of ik iets kan vinden…

@ Wil: een paar dingen gelezen op internet:

ADHD bij heel jonge kinderen (baby’s en peuters) is te herkennen aan een aantal symptomen: veel huilen, overstrekken, moeilijk te troosten, geen rem, geen begin van spel, onhandige motoriek, articulatieproblemen, moeilijk bereikbaar

Vaak zijn personen met een ADD als baby erg rustig (te rustig) geweest en maken zij een trage indruk. Ze zitten bijvoorbeeld graag voor de tv, maar blijken bij navraag waar ze naar keken helemaal niet gevolgd te hebben.

Specifieke kenmerken op de baby/peuterleeftijd:
Deze kenmerken kunnen voorkomen maar hoeft niet en ook niet allemaal tegelijk.

• Veel huilen als baby en later snel in tranen kunnen uitbarsten.
  • Onrustig.
  • Niet snel te troosten
  • Veel zuigbehoefte.
  • Snel van slag.
  • Veel aandacht vragen.
  • Niet alleen kunnen spelen
  • Zich zelf niet kunnen bezighouden
  • Steeds contact willen of veel aandacht vragen.
  • Periodes 's nachts veel huilen hierbij ontroostbaar.
  • Motorisch onhandig.
  • Minder contact met je kind, dan normaal verwacht.
  • Niet luisteren.
  • Afwezig. Of lijkt niet te luisteren.
  • Druk. Overal aan zitten.
  • Gespannen bij aanraken
  • Als een plank aanvoelen bij oppakken.

Eigenlijk vertonen bijna alle kinderen wel diverse van bovenstaande kenmerken, als ze zo jong zijn, alleen vertonen personen met adhd deze in extremere mate, iedere dag en in vele situaties.

10 maanden en “opeens” in een titel doet mij toch denken aan een sprong.

Zeker in combinatie met nieuwe tanden/kiezen kan zo’n sprong lekker heftig worden. En ja, het gaat ook weer over, hoewel dat wel even kan duren.

Misschien 's avonds wat meer te eten geven, zodat ie z’n buik lekker
vol heeft voor het slapengaan.
Te veel aandacht geven is in elk geval ook niet goed.

Chamodent al geprobeerd voor de last van de tanden?

M.