10 maanden en alleen maar potjes willen eten

Hallo!

Ik ben een beetje ten einde raad…

Onze dochter demi wil alleen maar potjes eten van 6 maanden en is zelf toch alweer bijna 10 maanden oud!m zelfs de potjes vanaf 8 maanden weigerd ze te eten.

Ik moet zeggen dat we een slecht begin hebben gemaakt om haar alleen maar potjes voeding te geven en nog geen verse groenten omdat ikzelf in de horeca werk en zelf altijd heel laat eet.(oke is geen excuus maar het is nou eenmaal zo gelopen)

maar nu was ik het zat met de potjes en is verse voeding veel gezonder natuurlijk. dus wanneer ik klaar ben met werk ga ik naar huis en ga ik nog ff een nhalf uurtje in de keuken staan om voor haar eten te maken voor de volgende dag.

Maar het is drama! elke keer weer een gevecht aan om haar het eten binnen te krijgen! en wanneer ze weer voor de zoveelste keer de lepel uit mijn handen heeft geslagen en zij helemaal onder bijvoorbeeld de worteltjes zit, gooi ik maar weer dat bordje met wortels in de gootsteen en geef ik haar toch maar weer een potje… en die eet ze wel op.

Ik twijfel altijd heel erg want ik ben eigenlijk tegen een alternatief omdat ze maar moet leren eten wat de pot schaft! maar aan de andere kant ben ik ook weer bang dat ze dan weer te weinig binnen krijgt… het kind moet toch eten!

Heeft er iemand tips voor mij? potjes zijn handig als het een keer niet anders kan maar ze moet gewoon vers voedsel krijgen!

En wat vinden jullie van een alternatief? niet doen of wel?

alvast bedankt!

Groeten
jolanda

Als jullie samen aan tafel zitten eet ze dan mee?
Je zou haar stukjes aardappel/wortels oid in haar handjes kunnen geven.
Eet ze weg gewoon brood/koek ed?
Zijn de potjes van 6mnd gladde substanties of begint dat pas bij 10 maandjes.
Alternatief vindt ik lastig.
Heb je het iemand anders wel eens laten geven of krijg je uk alleen van jouw warm eten aangeboden?

Heb je het potje inhoudt wel eens geproefd? Ik vindt bij wijze een potje bloemkool ed helemaal niet naar bloemkool proeven het smaakt veel zoeter…
ALs je zelf bereiden voedsel klaarmaakt. Doe je er dan wat jus/vlees bij?
Je zou bij elk hapje wat appelmoes erbij op een lepeltje kunnen doen zo smaakt het wat zoeter. Ze zou echt even moeten wennen aan dat eten denk ik zelf want het smaak verschil is echt groot. Wij hadden de potjes van de hoogvliet vandaan. (weet niet wat voor een merk het was)
En potjes zijn niet slecht vindt ik dan. Mijn dochter at 4x per week een potje… zij is ook groot en gezond Ze eet sinds dat ze 1,5 is mee volledig met de pot. (op wat rijst/mie en appart eten voor haar doen na)

Greetz

Hoi Jolanda,
Kindjes en eten, het blijft moeilijk .
Als medisch alles uitgesloten is en je dochter groeit goed, zou ik zeker stoppen met een alternatief aan te bieden. Je kleine meid heeft heel goed door dat ze wel een 6 maanden potje krijgt als ze niets eet. Als ze honger heeft gaat ze echt wel eten.
Laat haar langzaam wennen aan het nieuwe eten, de structuren zijn heel anders. Hier heb ik nooit potjes (heb er overigens niets op tegen, zijn veel kindjes groot mee geworden en ik begrijp het gemak ervan) gegeven en ook nooit een prakje, altijd groenten aardappels en vlees apart. Als je prakje geeft kun je eten altijd mengen met appelmoes of melk (fles/borstvoeding) om het wat smeuiger te maken en zo langzaamaan grover te laten.
Probeer het door te zetten hoe moeilijk het ook is.
Succes!
Groetjes Nancy

Als het puur ziet op de structuur van het potje (6 mnd glad en 8 mnd met stukjes), zou je het zelf ook kunnen pureren de eerste dagen (zodat ze aan de smaak van vers voedsel kan wennen) en daarna steeds grover maken. Ik zou ook geen alternatief aan bieden. Als ze overdag redelijk goed eet, dan krijgt ze genoeg binnen en gaat ze eten als ze honger krijgt. Maar ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan! Succes ermee!

Beste Jolanda,

mijn oudste dochter had dat zelfde probleem (mijn jongste niet overigens). Bij beide heb ik potjes gegeven int begin (en persoonlijk zie ik daar op deze leeftijd niet het probleem van in, maar da’s persoonlijk hoor!).
Mijn oudste wilde ook altijd alleen maar potjes van 6 maanden eten. Pas met een maand of 9 heel, heel soms een potje voor kinderen van 8 mnd en ouder… Toch at ze toen ze een jaar was, wel met de pot mee. Ze moeten echt aan de vastere structuur wennen. En je bent beslist niet de enige (google maar eens!).

Hoe dat zo ver is gekomen dat ze bij ons wel met de pot ging mee-eten? (en geloof me maar… ik heb net als jij regelmatig met mijn handen int haar gezeten!)
We zijn op gegeven moment een half potje gaan geven 8 mnd en de andere helft 6 mnd. Maar ze at zo wie zo altijd al slecht, soms maar een half potje of minder… heel heel frustrerend.

Wat we ook deden was zelf een aardappel (of groente) koken, die prakken en dan door haar 6 mnd potje heen doen. Zo leerde ze langzamerhand meer vaste structuur kennen. Dat werkte wel! En gewoon geprobeerd welke potjes/smaken ze wel luste en welke niet.
Hier bleek dat de potjes met groentjelasagna (met stukjes!) favoriet waren/werden. Dus een pasta-smaak. Zijn we die vaker gaan geven, net als potjes met vis.

Verder hebben we, ik denk vanaf een maand of 10, haar stukjes eten aangeboden. Kreeg ze net als wij aardappels, vlees, groente op een bordje die ze zelf in haar mondje kon stoppen (kleine stukjes). En voor de rest vulden we dat aan met bijv een half potje 6 mnd (maar geen heel potje meer!). En zo heeft ze met de pot mee leren eten.
Nu eet ze nog steeds niet veel, maar zo is ze nu eenmaal.

Ik wens je succes en hoop dat je wat aan de tips hebt!
Enne… geen panniek hoor, ze leren vanzelf met de pot mee-eten. Of het nu met 8, 10, 12 of 15 maanden is… uiteindelijk eten ze net als wij

Ja het is en blijft lastig!

Het mooiste is als ik haar bijvoorbeeld een stuk aardappel in de hand geeft eet ze het wel op! met name als wij ook aan tafel zitten te eten. En ze wil het eten overigens van niemand hoor… ook bijvoorbeel bij mijn schoonmoeder of moeder blijft ze moeilijk doen. De potjes smaken wat mij betreft allemaal een beetje hetzelfde… heel zoet! verder eet ze wel gewoon een hele boterham op dat is helemaal geen probleem! maakt niet uit wat erop zit of het nou kaas of leverpastij of pindakaas is ze eet het allemaal op incl de korstjes!

Bij fruit is hetzelfde… alleen uit de potjes. hoe glad dat je het ook maakt.

misschien moeten we inderdaad gewoon proberen om groenten in kleine stukjes te snijden en dan in haar hand te geven… misschien wil ze dan wel eten…
kleine eigenwijs

tja ik zou me er niet druk over maken, hier ook de oudste die alleen maar potjes wilde, die lust nu werkelijk alles op 11 jarige leeftijd, de jongens weigerden potjes en lusten nu helemaal niks meer

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

quote:
tja ik zou me er niet druk over maken, hier ook de oudste die alleen maar potjes wilde, die lust nu werkelijk alles op 11 jarige leeftijd, de jongens weigerden potjes en lusten nu helemaal niks meer

hahahaha ja komt me ook wel weer bekend voor… de kleine van mijn zus (nu 2) wilde ook geen potjes en is nu ook een moeilijke eter…

Ach, als jij wilt dat ze iets anders gaat eten dan 6-maanden-potjes,
dan moet je niet alsnog 6-maanden-potjes geven.
Eet ze niet? Dan maar niet.
Voordat ze een hongerdood sterft eet ze wel weer…

Bijna 10 maanden is ook sprongetjestijd he, dus flink uitproberen
hoort er ook bij…

Dus lekker blijven aanbieden.
Zeker niet de smaak aanpassen met appelmoes enzo.
Gewoon lekker volhouden, en niet boos worden,
want dat helpt zeker niet.

M.

Inderdaad blijven proberen en eet ze niet dan maar niet. Ze is aan het uitproberen en ze drijft mama tot wanhoop. Zolang ze goed drinkt is er niks aan de hand. Net wat Marsel zegt: ze gaat echt wel weer eten hoor!

De boel lekkerder maken met appelmoes zou ik persoonlijk ook niet aan beginnen. Straks heb je een kind wat alleen nog maar eet als er appelmoes bij zit en dat wil je ook niet.

Groetekes, Sje

Ik heb er hier een van net 1 jaar die ook geen stukjes wil eten, ik heb tot een week geleden bijna alles gepureerd en geprobeert het af en toe iets grover te laten, maar trapte ze dan een paak hapjes in en dan pureerde ik het weer voor haar, ik ben nu zo ver dat ze een paar hapje eet, daarna krijgt ze een beetje toetje, niet te veel , en zo hoop ik dat ze maar wel meer mee gaat eten met de pot.

Ik laat ze altijd eten met haar grotere zus en dan kan ik met mijn man 's avonds later eten, ivm zijn werk. Maar hier wil ze het zelf doen, en dan krijgt ze een lepel in haar had en ik poets daarna dan maar weer de eethoek extra op .

Succes ermee

Gewijzigd door - groentevrouw op 16 Nov 2012 10:59:17