1 of 2 slaapjes?

Hoi meiden,

Ik heb een vraag over de slaapjes van Dani. En aangezien het bijna een dreumes is zet ik de vraag maar in het forum 1 tot 4 jaar.
Dani slaapt op dit moment nog gewoon 2 slaapjes. Hij slaapt prima en het schema is bijna elke dag hetzelfde. Dus opzich allemaal goed.
Ik merk alleen aan hem dat hij steeds langer wakker kan blijven en minder snel aangeeft dat hij moe is. Toch stop ik hem altijd na 3 tot 3,5 uur wakker te zijn geweest in zijn bedje en hij slaapt dan ook.
Meestal ligt hij er tussen 10.30/11.00 in en 's middags rond 15.30 nog weer. Gemiddeld ongeveer 1,5 uur.

Nu mijn vraag. Het komt ook vaker voor dat Dani in de ochtend wat langer in bed lig (vandaag ook zo’n voorbeeld 11.00 erin en ligt er nu nog in). Hierdoor ligt hij er vanmiddag ook later in en dus moet ik hem dan na 45 minuten of 1 uur weer wakker maken, anders ligt hij er 's avonds te laat in (nu ligt hij er meestal tussen 19.30/20.00 in).

Wat kan ik het beste doen naar jullie idee:

• hem 2 korte slaapjes laten doen en dus steeds wakker maken (ben ik in de ochtend niet zo’n voorstander van, want hij zal die slaap wel nodig hebben)
  • Proberen om een paar keer per week 1 slaapje te doen en dan kijken of ik hem wakker kan houden tot bijvoorbeeld 12.00, broodje eten en dan naar bed. Dan ligt hij er 's avonds gewoon eerder in rond 19.00

Op KDV laat ik het wel nog even op 2 slaapjes. Is toch een andere omgeving.

Afgelopen weekend zijn wij een weekendje weg geweest en heeft hij elke dag 1 slaapje gedaan van ongeveer 2-2,5 uur. Perfect dus, maar thuis hou ik nog wel de 2 slaapjes aan. Maar het geeft wel aan dat hij ook 1 slaapje goed redt (mits hij goed slaapt natuurlijk).

Zit bij Danique ook een beetje in die periode. Heb het eerst ook een paar dagen geprobeerd om haar in de middag 1 slaapje te laten doen, maar merkte aan haar dat ze daar nog niet aan toe was. Ze sliep dan van ongeveer half 1 tot half 4 à 4 uur. Maar dan was ze èn s’morgens moe en s’avonds ook weer heel erg. Dus heb haar nu nog op 2 slaapjes, van 11 tot half 1 en van 4 tot half 6 ongeveer. Ik zou het gewoon even aanzien als ik jou was. Als hij het kan doen met 1 slaapje, is dat goed toch? Daar moeten ze straks toch heen, als ze wat groter zijn. Met Danique wacht ik nog even.

Herkenbaar, Nora zit ook in de verschuiving…

Wij proberen optie 2, die jij aangeeft en dat gaat best goed. Maar ja, soms is ze echt eerder moe en valt ze in slaap terwijl ze op schoot zit s ochtend en dan leg ik haar erin. Gister ging ze om half 1 naar bed en werd vrij snel, na een klein uurtje alweer wakker. Toen is ze smiddags ook weer naar bed gegaan en heeft nog een uur geslapen. Wij kijken het een beetje aan maar ze weigert haar middagslaap gewoon vaak en is dan wel heel chagerijnig van 5 tot 7, dus vandaar dat wij het zo proberen. Denk dat ze de periode van een beetje zoeken zelf ook nodig hebben voordat het echt naar 1 slaapje gaat.

liefs

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

quote:
Zit bij Danique ook een beetje in die periode. Heb het eerst ook een paar dagen geprobeerd om haar in de middag 1 slaapje te laten doen, maar merkte aan haar dat ze daar nog niet aan toe was. Ze sliep dan van ongeveer half 1 tot half 4 à 4 uur. Maar dan was ze èn s'morgens moe en s'avonds ook weer heel erg. Dus heb haar nu nog op 2 slaapjes, van 11 tot half 1 en van 4 tot half 6 ongeveer. Ik zou het gewoon even aanzien als ik jou was. Als hij het kan doen met 1 slaapje, is dat goed toch? Daar moeten ze straks toch heen, als ze wat groter zijn. Met Danique wacht ik nog even.

Hoelaat ligt Danique er dan 's avonds weer in? Dani heeft nu een beetje hetzelfde slaapritme.
En slapen van half 1 tot half 4/4 uur…wel goed voor een middagslaap zeg!

@ Liske, ja zou ik ook gewoon kunnen proberen. Na broodje in bed leggen en als het een kort slaapje is toch nog even 's middags erin.

Kijk Dani hoeft van mij helemaal niet naar 1 slaapje toe hoor, maar als dit uiteindelijk prettiger is. Opzich is 1 jaar volgens mij ook best jong om naar 1 slaap te gaan.

Wij hebben dat ook periode gehad… dus ik dacht YES Jurian gaat naar 1 slaapje binnenkort… maar wat denk je… hij doet er nu nog 2 per dag.

10.00-11.00 & van 14.00 - 16.00.

Soms wissel ik het wel een dag… dan denk ik vandaag moet ik weg dus we proberen hem dan 1 slaapje te doen. Dit gaat soms… maar dan moet hij de volgende dag echt schade inhalen.

Danique heeft s’avonds nog een fles om 8 uur, soms wat eerder omdat ze dan zo ontzettend moe is… En daarna is het tandjes poetsen en naar bed. Die fles heb ik even over getwijfeld om hem eraf te halen, maar ze drinkt hem nog helemaal leeg, dus hou het nog maar even zo. Zodra ze ermee gaat klooien en hem niet meer goed leeg drinkt haal ik hem er af.

Dylano klooit ook vreselijk met het slapen.
"s morgens meestal 2 uur vna 10 tot 12, maar het gevlg is dan dat hij 's middags dus niet meer slaapt, ligt er nu ook in maar ligt te gillen enzo, niet slapen dan maar rusten
want van 12 na half 7 zonder even te hebben gelegen trekt hij niet.
Doordat hij zo weinig slaapt is hij om half 7 uitgeput en gaat dus om half 7 kwart voor 7 naar bed.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ik zit bij rico met hetzelfde,
maar maak me er niet zo druk om
de ene keer wil ie na zn pap s’ochtends nog doorslapen. dan slaapt ie door tot half 10.
dan gaat ie tegen 1 uur weer slapen tot 3. en dan houdt ie het vol tot half 8 avondpapje. is dan wel om 7 uur moe maar ja dat half uurtje denk ik dan.

andere keren wordt ie s’ochtends pas om 8 uur wakker, wil dan niet meer verder slapen, maar is na zn fruit doodmoe. leg m dan dus even in bed
en kijk wat ie doet. soms wil ie niet slapen soms wel, en dan wordt ie om half 2 wakker. dan is het wel weer moeilijk om m op te houden tot 8 uur.
ik kijk altijd wel wat hij doet.
dan 1, dan 2 slaapjes.
maar leg m wel 2x per dag even in bed. al is het alleen maar dat ie wat tot rust komt en dat ie even in bed rustig kan spelen

Ik heb altijd met Aaron geklloid met slaapjes maar toen hij ruim 1 was (13-1/2 maand ongeveer) merkte ik dat hij smorgens wel even wilde slapen (uurtje) maar als ik hem dan om half 3 in bed legde wilde hij niet meer slapen.
Maar om hem van half 11-11 uur tot 7 uur wakker te houden dat lukte dus niet en ging ik maar wandelen om hem rust te geven.
Toen dacht ik: ik ga rekken tot half 12-12 uur en kijken hoe dat gaat.
Hij ging toen naar 1 slaapje en doet dat nu nog steeds zoiets een uurtje en dan gaat hij ZEKER om kwart voor 7 naar bed! (nu half 7)

Gr, Danielle

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/7kXip1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - aaron op 16 Nov 2009 21:08:22

Ik heb met Rens ook precies hetzelfde gehad, twee keer een kort slaapje en dan toch ook weer niet uitgerust zijn. Bij hem werkt een slaapje beter.
Zijn schema is nu:

7.00 ontbijten
10.00 fruit
11.30 broodje eten
12.00 naar bed
14.30 meestal wel weer wakker
15.00 wat drinken en een koekje
17.00 eten (anders is hij te moe)
18.30 naar bed en slapen tot de volgende ochtend.

Ik ben met hem vrij makkelijk met slapen soms wil hij toch na zijn ontbijt nog even slapen dan doe ik hem gewoon op bed, maar dan doe ik hem’'s middags na zijn brood ook gewoon weer op bed. Hij slaapt nu al best wel een tijdje een keer maar slaapt dan wel langer en is ook uitgeruster.
Als hij nu nog 's ochtends slaapt dan zou ik niet wachten tot 12.00 met zijn brood want dan is hij waarschijnlijk op en wil niet meer eten(was tenminste met Rens zo. Zou persoonlijk om half twaalf al beginnen zodat je hem om twaalf uur op bed hebt. Zou het gewoon is uitproberen vind hij het niks dan lekker gewoon twee slaapjes toch?

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Ja ik moet gewoon het is gaan proberen. op zich gaan de 2 slaapjes nog wel goed en wil hij ook beide keren gewoon goed slapen (meestal), maar ik vind dat hij eigenlijk 's avonds te laat naar bed gaat. Opzich logisch omdat hij nog de middag slaapt. als hij de volgende dag vrij is dan kan hij wel gewoon tot 08.00 in bed blijven, maar als hij naar KDV gaat dan moet hij er echt eerder uit.

Hij heeft denk ik de slaapjes nog wel nodig, maar het verbaasde me hoe goed het ging in het weekendje weg (met dus een slaapje), maar ja toen was er ook veel afleiding natuurlijk.

Ik denk dat 1 of 2 slaapjes niet zo veel uitmaakt, met een slaapje slapen ze over het algemeen wel langer. Rens slaapt nu 2,5 a 3 uur na zijn boterham 's middags en slaapt 's nachts van 18.30 tot 7.00. Wat wel lekker is want dan heb je zelf nog een hele avond. Zeker omdat je hem wakker moet maken om naar het kdv te gaan zou ik gewoon eens een slaapje proberen en dan 's avonds eerder naar bed zodat hij ook dan een volledige nachtrust heeft.

Groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers