Hoi,
Alex is een maandje te vroeg geboren wil da dan ook zeggen dat zijn ontwikkeling een maand achterstaat?
valerie
Hoi,
Alex is een maandje te vroeg geboren wil da dan ook zeggen dat zijn ontwikkeling een maand achterstaat?
valerie
Nou ik zou niet van een achterstand willen spreken maar qua ontwikkeling moet je er echt een maand vanaf trekken dus. bijvoorbeeld bijvoeding vanaf 6 maanden is voor jou dus vanaf 7 maanden en in Oei ik groei wanneer een sprongetje met 3 maanden wordt omschreven dan is jouw zoontje dus eigenlijk 2 maanden. Staat ook in dat boek als zodanig uitgelegd.
groetjes,
Wendy

Muriel is 6 weken te vroeg geboren. Ik kan niet echt zeggen dat ze een achterstand heeft. Ze is natuurlijk nog wel klein en licht voor haar leeftijd. En in het oei ik groeiboek moet in die 6 weken er af trekken maar ze zat met 6 maanden toch echt al in de 6 maanden sprong want ik heb nog nooit zo duidelijk een sprong mee gemaakt. Verder was ze heel laat met omrollen dat doet ze pas sinds een week maar er zijn ook kindjes die nooit omrollen en ineens gaan kruipen. Ik ben met eten wel heel voorzichtig. Ben pas met 6 maanden wat fruit gaan bij geven en 2 weken later wat groente gaan bijgeven. En nu met 7 maanden pas pap gaan geven voor kindjes van 6 maanden en ben ook begonnen met 2 schepjes en bouw dat rustig op. In het ziekenhuis trokken ze de weken er altijd af maar bij het CB doen ze dat niet maar je moet gewoon zelf ook goed blijven na denken en goed op je kleintje blijven letten.
Jasper is 7 weken te vroeg geboren. Als ik zijn leeftijd corrigeerde had hij heel duidelijk een voorsprong op het sociale vlak, gericht contact maken, reageren, lachen e.d. Maar in de motorische ontwikkeling, hoofdje omhoog houden, draaien naar de buik e.d liep hij wat achter bij leeftijdsgenootjes. Maarja, dat hoeft niet perse aan het prematuur geboren zijn te liggen, sommige kindjes zijn hier gewoon wat later in.
Ik heb zelf zijn leeftijd wel gecorrigeerd voor wat betreft (bij) voeding, zoals Wendy ook al aangeeft. En verder hield ik het gewoon in mijn achterhoofd, als ze dan op het CB aangaven dat hij iets nog niet voldoende goed kon, prima…geef hem nog even 7 weken de tijd
Goed naar je kindje kijken, je voelt zelf wel aan of het in zijn ontwikkeling goed gaat!
Groetjes Carolien.
Hallo,
Hier zes weken te vroeg. Het beste kun je gewoon kijken naar de ontwikkeling van de baby zelf, het gaat bij elke anders. Op het ene vlak kunnen ze ver voor liggen op leeftijdsgenoten op het andere vlak moet je toch weer die correctie van een paar weken maken. Maar het is niet standaard alles - die maand.
Zo kon hij al met een paar maanden zitten en staan met hulp, terwijl hij dit nog steeds nog lang niet hoeft te kunnen. Maar het rollen, hoofd optillen als hij op de buik ligt etc. was bij hem weer veelste laat.
Het cb moet je er wel regelmatig aan herinneren dat hij/zij te vroeg is.
Wat voeding betreft hoef je niet zo voorzichtig te zijn. Hou er wel rekening mee dat zijn maag werkt op andere voeding sinds de geboorte dus daar raakt hij/zij aan gewend. Naar zes maanden is het aangeboren ijzervooraadje op, zonder correctie! Dit heeft de baby dan nodig in de vorm van opvolgmelk, bijvoeding etc. Waar je gewoon voorzichtig mee kan beginnen. Hoewel het cb of eventueel de kinderarts je daar natuurlijk beter advies over kunnen geven, als je daar op het moment vragen over hebt.
Ze worden vanzelf wel groot hoor, hebben ze weinig hulp bij nodig