1 jaar: met de pot mee-eten en gewone melk!

Beste mede-moeders!

Mijn dochtertje Lieve nadert de magische leeftijd van één jaar! Geweldig natuurlijk, het was een erg bijzonder jaar…

Binnenkort zullen er een paar dingen gaan veranderen. Zo mag ze met de pot gaan mee-eten en gewone melk gaan drinken. Eerlijk gezegd… ik zie er erg tegen op. Het gaat nu namelijk hartstikke goed zo. Voordat ze gewend is aan haar nieuwe ‘eten’… bah ik heb er helemaal geen zin in. Maar ze kan moeilijk tot haar 18e uit potjes blijven eten

Hebben jullie tips of ideeen voor een ‘plan van aanpak’?

Ter info: ik zie vooral op tegen dat nieuwe avondeten. Lieve eet als warm eten nu namelijk potjes; zelfgemaakt eten vindt ze maar zozo, ik geef dat soms wel maar dan vaak gemengd met potjes-eten. Lieve eet nu rond 17 a 17:30 uur, dan gaat ze in bad etc, en pas daarna (het is dan ca 19 uur) eten wij, Lieve zit er dan bij, en daarna krijgt zij de avondfles pas. Oftewel: als Lieve mee gaat eten met ons, zullen wij op een eerder tijdstip moeten gaan eten, want pas om 19 uur avondeten is te laat voor haar…
En verder: wat moeten we eten? Iemand goeie ideeen? We eten nu wat te exotisch voor haar denk ik, we moeten meer aardappelen gaan eten. Hoe ging dat bij jullie?

En die melk, mag dat dan wel warm? Eerst maar mengen met opvolgmelk, misschien?

Wat een boel vragen… maar het is ook wel een overgang vind ik.

Twijfelde of ik de vragen niet op het tot 1 jaar-forum moet plaatsen, maar denk dat jullie me beter kunnen helpen… Alvast heel erg bedankt!

Hier wordt gewoon koude melk gegeven, alleen voor de pap niet
Warm eten gaat hier de ene dag beter als de andere. Mengen kun je het nog altijd natuurlijk en dan steeds minder erbij doen. Exotisch eten mogen ze ook hoor als ze het lusten.
Houdt er rekening mee dat bijna alle kinderen rond het jaar moeilijk gaan eten.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi,

Je mag de melk ook warm aanbieden, maar zou het ook eens koud proberen. Hoeft niet meer aangelengd te worden met opvolgmelk, mag wel.
Misschien vindt je dochtertje dit ook lekker.

Gewoon met de pot meeeten en het is ook nog eens veel goedkoper dan potjes!
Zou er gewoon iets leuks van maken, een gezichtje bijv. op het bord.
Dan zal ze er lekker van gaan smullen.
Het is gezelliger om met zijn allen te eten.
Jouw man komt laat thuis omdat je zolaat gaat eten?

Je hoeft ook geen papfles meer te geven.
Geef haar voor het slapen gaan gewoon een bakje kwark met roosvisee en wat stukjes fruit erdoor.

Alvast fijne verjaardag!

Groetjes Lisan.

Hier indd al heel lang geen papafles meer. alleen wat drinken voor het slapen en verder gewoon avondeten met een toetje. Wij eten om kwart over 5 en hij gaat om half 7 naar bed.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Gewoon overstappen op gewone melk, mengen hoeft niet. Je kan het warm blijven maken, maar ook dat hoeft niet. Maar net wat ze lekker vindt.

Geen tips wat warm eten betreft: ze mag alles, mits zout met mate en niet al té gekruid. Je hoeft echt niet meer aardappels te gaan eten, omdat zij gaat mee-eten met jullie hoor. Na het eten een toetje en dan lekker naar bed. Die laatste fles zou ze niet meer nodig hoeven hebben, maar dat is maar net waar je je goed bij voelt.

Hou ons op de hoogte hè?!

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Dani eet nu ook regelmatig met de pot mee, maar echt een succes is het niet. De ene keer vindt hij het heerlijk en de andere keer wil hij geen hap eten. Wat ik hem 's avonds aanbiedt met eten is het ook, dus ik ga niet alsnog een potje maken ofzo. Dan maar geen avondeten. Dit vond ik in het begin heel moeilijk, maar maak me er nu geen zorgen om. Vind het wel jammer dat hij niet altijd lekker met de pot meeeet, maar het is niet anders. Zal wel een keer gaan komen denk ik.

Wij eten meestal rond 17.30. Mochten wij wat anders eten of een beetje laat zijn dan gebeurt het ook wel dat wij pas eten als hij naar bed is rond 19.30, maar meestal eten we gezamenlijk. Wat we ook nog weleens doen is dat Dani zijn eten krijgt, daarna gaan wij gelijk eten en dan krijgt Dani zijn toetje (kan hij lekker zelf een beetje klooien en wij rustig eten).

Dani krijgt overigens ook nog steeds een flesje melk voor het slapen gaan. Hij vindt het nog zo lekker…CB zal het hier absoluut niet mee eens zijn, maar wij voelen ons hier goed bij. Dus je moet doen waaar jij je goed bij voelt!

En maak je niet te druk hoor als je kleintje niet gelijk lekker mee-eet. Is heel normaal!!

mijn meisje is ook net 1 jaar,
en ik doe nog 50/50 ze krijgt gewonen melk
s’morgens en sávonds nog de poeder.
ik doe dit omdat mijn meisje nog te klein en
te ligt is en wil toch dat net dat beetje extra
binnen krijgt maar ze moet ook aan de gewone melk
wennen natuurlijk. kwa eten vries ik ook vaak voor haar
kleine porsies eerder gemaakt eten zoals spagatie, stampot
enz enz dus mochten jullie later eten warm je een prakkie
voor haar op zit hier ook soms vast met de tijd.
en hebben jullie iets wat echt te pittig is nou doe je
toch gewoon een potje geen probleem niemand zegt dat
je daar mee moet stoppen er zijn kinderen die dat tot 3 jaar
door krijgen zo ver ik weet. ook daar zit genoeg in wat ze
nodig hebben het is gewoon goedkoper als de klein met de
pot mee eet zo zie ik het gewoon.
dus doe wat je zelf wilt. succes.

Thanx voor de reacties. Ben wel iets gerustgesteld. Heb ook met mijn vriend gepraat, de neuzen dezelfde kant op gezet.

Om 17 uur eten met z’n allen, dat lukt ons gewoon nooit, ik ben op z’n vroegst dan net thuis, dan nog Lieve van de creche halen, koken, pfff. Ik vond het wel altijd handig, haar oppikken van de creche en dan haar gelijk een potje geven. Nou ja, het avondeten zal dus wel 18 a 18:30 uur worden. En dan lekker in bad, avondflesje (die blijf ik nog lekker een tijdje geven, vind ik erg gezellig) en naar bed.

Ons plan: eerst maar eens kijken hoe ze er op reageert om 's avonds later te eten (en wij op vroeg eten ) en dan haar langzamerhand ‘ons’ eten geven in plaats van een potje. Spannend hoor… Desnoods mix ik nog wat potjes-eten met ons eten, denk ik.

En 's ochtends: we geven nu eerst de fles (opvolgmelk) en dan de boterham erna. Dat zal dus tegelijk moeten. Moet ik nou ook de fles afschaffen? Ze drinkt er prima uit en dat geknoei met die beker… dat bewaar ik denk ik maar voor het weekend op papa- of mamadag.

maak je niet al te druk het is maar een richtlijn waar we ons aan kunnen houden hoeft niet hoor.
mijn meisje krijgt nog lekker 2 keer een fles, s’morgens eentje ipv pap en sávond voor dat ze gaat slapen. moet wel zeggen heb een moeilijke eter.
en als ze weer eens een dag heeft dat ze bijna niets eet geef ik haar zelfs nog een derde fles melk.
en ik zou het drinken met de beker gewoon af en toe proberen zo tussen door om iets te drinken de avondfles gewoon lekker blijven geven.
ooit drinken ze wel uit de beker. geniet nog lekker van ze nu ze nog klein is vindt ik en doe alles op je eigen tempo

SUCCES

quote:
En 's ochtends: we geven nu eerst de fles (opvolgmelk) en dan de boterham erna. Dat zal dus tegelijk moeten. Moet ik nou ook de fles afschaffen? Ze drinkt er prima uit en dat geknoei met die beker... dat bewaar ik denk ik maar voor het weekend op papa- of mamadag.

En pap lust ze niet? Anders lekker makkelijk pap uit een bordje, met 10 minuutjes klaar…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker