1,5 jaar: niet doorslapen zonder speen

Onze dochter is eind deze maand 1,5 jaar en heeft sinds dat ze 4 weken was een speen. Deze speen krijgt ze overdag nooit, alleen met haar middagslaapje en 's nachts met slapen. Overdag gaat het heel goed, ze valt snel in slaap (met speen) en slaapt 2 á 3 uur achter elkaar.
's Avonds eten wij ± 18.00, daarna in bad, daarna is ze vaak nog heel wakker en absoluut niet slaperig. Wij laten haar niet later dan 20.00 naar bed gaan, maar vaak ligt ze er ook niet eerder in.
Inslapen gaat eigenlijk altijd wel goed (met speen), maar daarna begint het. Dan wordt ze rond 22.00 wakker, daarna zo om de twee uur wakker. Elke keer als ik dan de speen erin doe, slaapt ze meteen weer in. Maar op eigen kracht lukt het haar niet, we hebben al een aantal keer geprobeerd om haar te laten huilen, maar soms huilt ze wel 2 uur lang en dan lijkt er nog geen eind aan te komen, dus dan toch maar weer de speen erin.
Ze ligt nooit bij ons in bed, blijft altijd op haar eigen kamertje als wij haar 's nachts eruit halen. Heeft een beertje die bij haar in bed ligt, verder ligt er niets.

Deze situatie is er al maanden, ik denk al wel vanaf dat ze 1 jaar was.

Wij hebben ondertussen geen idee meer wat we moeten doen en vallen om van de slaap. Iemand tips?

Maar als ze niet slaapt zonder de speen, dan toch lekker wel de speen?
Onze jongste is nu 2, en slaapt denk ik ook niet zonder. Dus die houd hem nog maar lekker even!
Of was dat je vraag niet? Want die is me eigenlijk niet helemaal duidelijk

Groetjes Manderijn.

@manderijn dat was indd de vraag niet volgens mij haha. Zoals ik eruit begrijp kan ze zelf de speen er niet in doen. Of ze is hem kwijt. Behalve de speen aan een doeke doen heb ik verder geen tips.

Liefs Michelle

Oh haha ik was denk ik niet helemaal duidelijk.
Nee op zich is de speen niet zo’n probleem, maar wel dat ik er gemiddeld 5 keer mijn bed uit moet om hem er weer in te doen.

Kind van 1,5 zou zelf wel zijn/haar speen in moeten kunnen doen. Doet ze het overdag wel zelf? Is het tot ze 1 was nooit een probleem geweest? Is het donker op haar kamer? Zodat ze de speen letterlijk niet kan vinden? Dan zou een nachtlampje kunnen helpen.
Wij hebben speendoek aan de speen van onze zoon, misschien een idee?

Zou het kunnen zijn dat ze gewend is geraakt aan het feit dat als ze maar lang en hard genoeg huilt snachts , er iemand aan haar bed komt? 9ik opper maar iets)

Succes, het is zwaar die lange nachten (hier het eerste jaar niet 1 nacht door geslapen )
Groetjes Nancy

Meerdere speentjes in haar bed leggen? Als ze in het donker zoekt, dan vindt ze er vast eentje?

Ik begreep het al niet helemaal

Hier liggen 2 spenen in bed, voor als er 1 door de spijlen heen valt, kan hij de andere pakken!

Groetjes Manderijn.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!
Een tweede speen hebben we zelf ook al geprobeerd,
Maar die gooit ze ook uit haar bed, door de spijlen heen.
Een doekje aan de speen hebben we nooit geprobeerd, dus dat
Doen we vannacht meteen! En we beginnen ook
Meteen met niet meer erheen gaan.
Nachtlampje heeft ze niet, dus als het doekje niet werkt
Kunnen we dat nog doen.

Bedankt!

Euh…dat zijn wel veel veranderingen in één keer: doekje aan haar fijne speentje en papa en mama die niet meer komen helpen als ze haar speen niet meer kan vinden…(soms kunnen we ook te veel verwachten in één keer ) Soms moet je ze even op gang helpen de eerste nacht. Is ze speen kwijt vannacht, geef haar dan het doekje en vertel haar dat ze daar weer haar speentje kan vinden. En ja, misschien moet je dat een paar keer doen, maar ze zal het snel genoeg doorkrijgen

Wij hadden verschillende doekjes (tutpopjes) met spenen in bed liggen en we gingen voor we zelf gingen slapen altijd nog even kijken of alle spenen nog wel in bed lagen. Soms lag hij er boven op, soms lagen ze allemaal naast het bed. Maar voor wij sliepen, lagen ze weer allemaal netjes aan het hoofdeind zodat hij ze altijd kon vinden. Dat werkte hier ontzettend goed.

(Oh ja, wij zijn absoluut van het niet-laten-huilen 's nachts dus wellicht dat je niets aan mijn tips hebt )

Oh, moet ik ineens terugdenken aan iemand die hier eens een topic gestart heeft over het evt. met leukoplast vastplakken van het speentje zodat het kindje door zou slapen.

Daar zijn we toen flink overheen gevallen met z’n allen zeg! Hoe dom kun je zijn?!
Brrrrrrr…

Groetekes, Sje

Mijn jongste is nu 15 maanden en slaapt ook met speen.
s avonds kijk ik altijd als ik naar bed ga waar haar spenen zijn. Ze heeft er 2 in bed. Ik leg ze bovenin iets ‘vast’ tussen matras en bedrand in. Kan ze ze er niet meteen uitmeppen als ze zich weer eens omdraaid in bed. Ze slaapt hier nogal onrustig namelijk.
ik weet dat er ook ‘glow in de dark’ speentjes zijn, zou je even bij een drogist naar kunnen zoeken. Weet niet of dat wat is? Maar dan ziet ze d’r sneller.
Tja… en vaak je bed uit… ik weet (helaas) hoe slopend dat is. Vooral bij de oudste eerste jaar veel uit bed geweest. Nu moet ik er nog regelmatig 1-2 keer uit voor een huilend kind wat niet meteen stil is…
Sterkte!
Oh hier werkte een doekje aan de speen overigens niet… maar dat is vaak ook persoonlijk per kind denk ik.

Sterkte!

Nou even afkloppen, maar vannacht een doekje
Door de speen gedaan, ik heb haar één gehoord en
Toen was ze snel weer stil, dus waarschijnlijk haar speen gepakt.
En vanmorgen doorgeslapen tot 8 uur. Waarschijnlijk gewoon geluk
Maar toch wel even lekker.

Glow in the dark spenen?? Hihi wat ze toch allemaal verzinnen
Maar kan me voorstellen dat het werkt!

Het kan zelfs ook nog zo zijn dat het helemaal niks met de speen te maken heeft maar dat ze te laat op bed ligt. Het hoeft niet hoor, maar kan. Als kindjes te laat op bed gaan slapen ze minder goed en meestal ook minder lang. Dus ik zou als vast tijdstip 19.00 en maximaal 19.30 aanhouden. Als ze dan nog niet moe is kan je proberen haar middagslaapje in te korten. Maar dit zou ik pas gaan proberen NA alle speentips Niet alles tegelijk want dan raakt ze helemaal van slag.
Sterkte!

Groetjes

Hoi,
Misschien is het ondertussen al opgelost, maar ik dacht, ik reageer toch nog maar even met een tip die bij ons erg goed gewerkt heeft: de speenketting. Wij hadden het zelfde probleem met onze dochter: 5 keer per nacht er uit omdat ze haar speentje kwijt was. Toen heb ik op aanraden van een vriendin een speenketting gekocht: een kort bandje met een lusje aan de ene kant waar je de speen aan vast kan maken, en aan de andere kant een knip zoals een bretelsluiting. Deze maak je vast aan de slaapzak of pyjama. Zo kan het speentje niet uit bed vallen en kan je kindje er altijd zelf bij. Het bandje is lang genoeg om niet vervelend te zijn voor je kind, en kort genoeg om niet gevaarlijk te zijn.

Ik heb er zelf destijds een gekocht bij de Hema, maar daar zijn ze vrij vaak uitverkocht is mijn ervaring. Ze zijn ook via internet wel te vinden. En als je een beetje handig bent maak je ze zo zelf, met een leuk bandje, een drukknoopje (waarmee je dan het ene uiteinde als een lusje door het speentje haalt) en een bretelsluiting.

Misschien is het niet meer nodig, maar anders succes!

Groetjes,

Judith

Hoi, even reageren op de speenketting, maar daar hebben wij niet zulke goede ervaringen mee en ik zou deze nooit zonder toezicht en al helemaal niet in bed laten.

Onze dochter Amy is 1,5 en dit is een leeftijd waar ‘slaapproblemen’ kunnen beginnen, zeker als jullie kindje een echt eigen willetje heeft. Maar het is ook een leeftijd dat ze weten dat jij die speen toch wel komt brengen. Dus een mooie aandachtstrekker.

Maar die speenketting…neu niet in bed doen hoor.

liefs Annelies

@ Annelies: wat voor slechte ervaring heb jij met een speenketting? Gewoon uit belangstelling hoor, niet vervelend bedoeld, iedereen moet dit soort dingen helemaal zelf weten.
ik kan me voorstellen dat mensen misschien bang zijn voor verstikking of iets dergelijks, maar de ketting die wij (nog steeds gebruiken ) kan dat echt niet namelijk. Het is ook geen echte ketting maar een kort bandje dat echt veel te kort is om ook maar half om de nek van m’n dochter te kunnen, anders had ik het ook nooit gedaan, en mijn man al helemaal niet, die is nog voorzichtiger (banger…) dan ik, haha! Dus ik vroeg me af waar jou slechte ervaring uit bestaat.

Groetjes, Judith

Het hoeft niet per se om de nek vast te draaien, het kan bijv. ook om het polsje vastdraaien en dan knelt het ook van alles af. Dat wil je ook niet.

Ik weet niet beter of speenkettingen, in welke vorm dan ook, zijn verboden in bed. En daarom hebben ze die speendoekjes verzonnen of dat je er bijv. een spuugdoekje doorheen haalt zodat het voor het kindje makkelijker terug te vinden is 's nachts.

Groetekes, Sje

Mmm, ja, ik snap het. Stom, had ik nog helemaal niet aan gedacht…:flushed: maar goed, wij gebruiken onze speenketting al ruim een jaar en hebben er nooit problemen mee gehad, ik vond juist het nadeel van zo’n doekje dat die toch kwijt kon raken in bed (bv naar het voeteneinde) en dat mijn dochter nogal de neiging had om er uitvoerig mee te gaan spelen als ze eigenlijk moest slapen… Dus, weer iets wat zo z’n voor- en nadelen heeft! Ik blijf m iig wel gebruiken, maar ik snap het heel goed als anderen dat niet doen!