1,5 jaar en veel kwijlen

HEllup!!
Mijn zoon is anderhalf en kwijlt enorm veel. Soms wel zoveel dat 2 of 3 slabbers tegelijk nog niet helpen.
Bij de huisarts geven ze aan er niets aan te kunnen doen maar het lijkt mij toch niet heel gezond.
Je hoort wel eens dat baby’s veel kwijlen maar na 1 jaar moeten ze daar toch helemaal overheen zijn? Graag reacties, ervaringen en tips.

Thanks
Groetjes de mam van Sam

Allereerst, welkom op de site.
Is je zoontje veel verkouden? Is weleens nagekeken of hij wel goed door zijn neus kan ademen?
Kan goed zijn dat dat de oorzaak is dat-ie door zijn mond ademt en dat hij daardoor veel kwijlt.

Groetekes, Sje

dank je.

Sam is licht astmatisch en heeft in het begin het RS virus gehad en dat houdt in dat hij elke virusje wat in de lucht hangt oppakt en dus verkouden is.

Door zijn neus ademen lukt in principe wel, hij speent bv. gewoon en dat kan niet als je niet door je neus kan ademen.

Ik was al op internet aan het zoeken en evt zijn het de neusamandelen waardoor hij inderdaad meer door zijn mondje ademt en daardoor kwijlt. Maar het laten verwijderen (doen ze ook niet meer 1-2-3) is niet altijd de oplossing.

Het CB en de huisarts doen er zo lakoniek over, hij zal wel met tandjes bezig zijn en het gaat vanzelf over, best frustrerend.

heel eerlijk
alexander is mijn derde kind en mijn eerste kwijler… hij kwijlt nu af en toe er nog lustig op los , is 18/19 maanden nu

ik heb me erbij neer gelegd, je hebt bij de c1000 heerlijke wegwerp slabbers en tja dan nog 2 shirtjes per dag

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hoi hoi

Zitten er misschien weer kiesjes aan te komen? Of is 't van langduriger aard?

Het is inderdaad langduriger van aard en heeft niets met zijn tandjes en/of kiesjes te maken helaas.

Joep is nu bijna 16 maanden en kwijlt ook enorm veel. Bij het cb zeiden ze dat het het meest lastig was voor mij als moeder maar dat er niets aan te doen is.
Wat wel vervelend is, is dat hij in zijn hals steeds iritatieplekken heeft, ik blijf smeren. Gelukkig heb ik een goede zalf gekregen en is het nu vrijwel weg.
Tja en ik hoop dat het kwijlen snel voorbij is…

Oja, die irritatieplekken in de hals ken ik nog wel toen Jens als baby nog zo’n overmatige spuger was (én kwijler). Ik smeerde aanvankelijk met sudocrème, wat niks hielp. Adviseerde ze me op 't cb (ja ja, soms hebben ze wel goeie ideeen…) om eenvoudigweg Vaseline te smeren.
Want, zo schijnt 't, sudo droogt uit en vaseline hydrateert/is vettend … Ja bedenk 't maar eens… Dacht dat sudo ook hydrateerde, huid herstelde… maar kennelijk niet met die plekken.

Vandaag bij het CB geweest en ze geven nog een tip!
De mondspieren en de spieren daarom heen laten bewegen, op een bepaalde manier trainen. Dan hebben ze meer controle over die spieren en gebruiken ze hem om het mondje dicht te houden. Oefeningen zijn dan (voor deze leeftijd): met je tong naar je neus, kin, links en rechts zodat hij het probeert na te doen. laten likken, het aflikken van een lepel etc. blazen op een fluit. zuigen en blazen op een rietje. bellen laten blazen en uit een gewone beker laten drinken. Het is het proberen waard en ook nog eens leuk om te doen.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het niet vervelend vind voormezelf (alhoewel alle foto’s met slabbertje zijn) maar voor hem en dat hij altijd een nat truitje heeft als ik het niet blijf ververssen. Vooral nu het weer kouder wordt.

Succes en alle tips zijn welkom, alvast bedankt

Herkenbare oefeningen! Die kreeg onze jongste ook bij de logopedie omdat ze sliste. Dus kan goed dat je dat slissen ook kunt voorkomen door nu die oefeningen al te doen. Ons dochtertje had namelijk in de babytijd ook altijd zo’n hang-mondje. Ze kwijlde gelukkig niet, maar wel altijd zo’n hangmondje met die tong half naar buiten. Dus geen sterke tong- en mondspieren en daarom sliste ze toen ze eenmaal begon te praten. Ze heeft een half jaar logopedie gehad, wordt nu bijna 4 en is van het slissen af.

Nog wat tips voor oefeningen uit haar schriftje:

Je kunt ook nog hageltjes, chocoladevlokken of snoeppapierstukjes op tafel leggen en op laten pikken met de tong.

Ik smeerde vaak tijdens het eten expres wat appelmoes, chocopasta of wat dan ook in de mondhoekjes en boven en onder de lipjes van mijn dochtertje zodat ze dat op kon likken.

Nog een oefening: ijsstokje of een theelepeltje op het eerste gedeelte van het tongetje houden en je kleine man het stokje omhoog laten duwen. Datzelfde laten doen als het stokje onder de tong en aan de zijkanten van de tong gedrukt wordt. Tegendruk geven en het stokje weg laten duwen naar onderen/zijkanten.

Nog een oefening, maar daar is-ie waarschijnlijk nog te jong voor: een rietje in de lengte op de tong leggen en laten proberen de tong er omheen te krullen. Dus zodat de tong een rolletje wordt.

Groetekes, Sje

Heerlijk die tips, daar kunnen we wat mee!
Ik ga er fijn mee van start, het zijn ook nog eens leuke oefeningen dus dat komt helemaal goed.

Super bedankt.