Zwemles


#1

Hallo,

Ik wil heel graag dat onze dochter van net 5 jaar leert zwemmen. Ze houdt van water, in de badkuip en in het zwembad.

Maar ik ben het niet eens met het hele ABC zwemdiploma circuit in dit land. Ik voel me wel bijna gedwongen om hieraan mee te doen. Want ja iedereen doet het, en ja stel je voor er gebeurt iets met je kind. De bangmakerij leidt ook bij mij af en toe tot minder leuke gedachtes. Maar dan moet je ook ervoor zorgen dat je kind alleen in de huiskamer fietst. Wij wonen overigens op het platteland, geen rivier, geen zee in de buurt en geen zwembad en vijver in de tuin.

Nogmaals (goed) leren zwemmen dat is belangrijk, dat is absoluut ook mijn overtuiging. Maar niet 1.5 jaar lang elke week naar de zwemles en in ons geval dit geheel keer 3 (we hebben 3 kleintjes).

Mijn idee zou zijn dat ze zwemles krijgt maar alleen totdat ze goed kan zwemmen, in het water springen en niet bang is om met het hoofd onder water te gaan.

Ik heb zelf nooit zwemles gehad maar ben heel goed in zwemmen en duiken. Mijn man idem dito. Vroeger was er niet zo’n ophef.

Wie volgt mij? Hoe lossen/losten jullie dit op?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Carla

Gewijzigd door - Carla123 op 04 Nov 2011 23:06:40


#2

Heb net bij je andere topic schoolgaande kinderen gereageert.

Gr Patries


#3

ik had ook al ergens gereageerd, maar kan het niet terug vinden!
Ik zou absoluut niet bezuinigen op deze dingen! In ons waterrijke landje moeten kinderen gewoon goed kunnen zwemmen! En met alleen a kun je dat niet!
En ik woon ook niet bij de zee, en niet bij een rivier, maar als mijn dochter zo groot word dat ze zelf het dorp door mag, komt ze wel langs een vaart! En water is water! Ook als ze 12 zijn en per ongeluk het water in fietsen!
Investering voor het leven lijkt me!

Manderijn


#4

Mijn zoontje is 6,5 jaar en is t/m zijn 5de heel erg bang geweest voor water. Dat is de reden dat we een tijdje gewacht hebben met zwemles. Hij is nu bijna een half jaartje bezig, en tja… hij kan zwemmen hoor, naja zwemmen? Lees: hij kan zichzelf boven water houden, en dat is natuurlijk het belangrijkste.

Maar leren zwemmen ís gewoon belangrijk. Ook wij wonen in de polder en geen direct water in de buurt. We gaan wel regelmatig naar het strand, maar ook al heeft hij straks 3 diploma’s mag hij écht nog niet verder dan zijn billen de zee in. Zwemmen in zee is wel even wat anders dan in een warm zwembad, waar geen stroming staat o.i.d.

En daarbij, al zwem je alleen maar in een zwembad, kan zij zich misschien wel redden maar wat als het erg druk is, en ze -per ongeluk?- onder water geduwd wordt door een kindje? Ze raakt in paniek en weet niet meer wat ze moet doen?

Naja, goed ik wil je niet bang maken natuurlijk, en idd overal kunnen ongelukken gebeuren. Toch ben ik van mening dat kinderen tegenwoordig minimaal a en b moeten halen. Ook omdat er tegenwoordig veel meer activiteiten en uitdagingen in het zwembad zijn. Nu ben ik echt nog niet zo heel oud maar als ik terugdenk aan wat wij vroeger voor ons A-diploma moesten doen (2 baantjes rug, 2 baantjes buik en watertrappelen?), maar ook aan hoe het zwembad er toen uitzag… 1 rechthoekig bad met 1 halfopen glijbaan, 1 duikplank met bal waar je naar kon springen en startblokken!

En hoe het zwembad er nu uitziet… wat er verder allemaal te doen is… dan hebben de kinderen volgens mij ook veel meer vaardigheden nodig, omdat er gewoonweg ook veel meer risico’s zijn!

N. zwemt nu 3x per week: 2x reguliere zwemles en 1x schoolzwemmen. Hij gaat wel gewoon het volledige ABC-traject volgen, gewoon omdat hij het leuk vind. Maar anders moest hij ook minimaal A halen van mij.
En ook daarna wil ik het er proberen in te houden om toch ongeveer 2x per maand te blijven zwemmen, gewoon om het bij te houden. Als hij een paar maanden niet zwemt kunnen we overnieuw beginnen met zijn angsten…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#5

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je hier zo diep over nadenkt. Nooit bezuinigen op de veiligheid van je kind.

Tuurlijk kun je ook goed leren zwemmen zonder diploma, maar vergeet niet dat dat diploma in bepaalde gevallen wel degelijk nodig is.

Stel nou ze wil ooit een duik-workshop gaan doen? Mooi dat ze niet mee kan doen want ze heeft geen diploma!
Als een van mijn dochters een keer haar kinderfeestje in een zwembad wil vieren, geloof maar dat er geen kindjes meegaan die geen zwemdiploma hebben. Ik wil al die diploma’s vooraf zien!

En als ze in groep 6 gaan schoolzwemmen, dan is ze de enige die nog voor diploma A op moet! De rest van de klas gaat voor B, C of nog verder. Zal ze niet blij zijn dat je haar niet nu gewoon op zwemles hebt gedaan.

En “1,5 jaar elke week naar het zwembad” vind ik persoonlijk geen argument om dan maar geen zwemles te doen. Tuurlijk is het niet altijd leuk en handig, maar het hoort er nou eenmaal bij als je kinderen hebt. Poepluiers verschonen is ook niet leuk, maar het hoort er nou eenmaal bij.

En wat betreft “vroeger was er niet zo’n ophef”: vroeger hoefden kindjes ook niet in autozitjes, er zaten niet eens gordels op de achterbank, maar tijden zijn veranderd.

Lastig dat je voor 3 kinderen telkens 1,5 jaar lang wekelijks naar het zwembad moet? Niet klagen, je wist vooraf dat je daar ooit een keer aan moest geloven.

Sorry hoor, maar mensen die op tijd en/of geld willen bezuinigen terwijl het leven van hun kind ermee gemoeid is, daar kan ik slecht tegen.

Groetekes, Sje


#6

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik moet toch nog een keer nadenken

@Sje. Je toonzetting vind ik niet prettig. Verwijten, dat hoef ik niet, evenmin als een schop tegen het scheenbeen over het wel of niet nemen van kinderen gelinkt aan zwemlessen en poepluiers.
Tips en meningen van anderen, daar sta ik open voor, ook als die verschillen van wat ik denk. Anders had ik dit niet gepost.
De andere meiden hadden ook een andere mening dan ik. Zij zetten mij met hun doordachte maar zakelijke argumentatie erg aan het denken. Kun je misschien wat van leren.

Groet,

Carla


#7
quote:
het wel of niet nemen van kinderen

Over iets kunnen leren gesproken: kinderen neem je niet! Je mag heel gelukkig zijn als je ze mag krijgen! En dan mag je ook zorgen dat je er heel zuinig op bent. Dus je doet ze op zwemles!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Nov 2011 22:51:37


#8

@Sje, in groep 6 gaan schoolzwemmen? Beginnen ze daar dan pas mee bij jullie?

Hier op school doen ze in groep 3 en 4 schoolzwemmen! (en ook daar hebben de meeste kinderen al een aantal diplomas omdat veel kinderen met 4,5/5 jaar al beginnen.
Ik geloof dat er in zijn klas 3 kindjes zijn die nog helemaal geen zwemles gehad hebben.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#9

Hier is schoolzwemmen inderdaad in groep 6 en het is 10 weken. Dus niet het hele schooljaar. (In mijn herinnering was het vroeger het hele schooljaar of heb ik dat mis?)

Het is meer een aanvulling dan dat het noodzaak is blijkbaar. Het zit er zelfs aan te komen dat schoolzwemmen hier afgeschaft wordt.

Mogelijk omdat de meeste kinderen gewoon hun diploma’s al hebben. Schoolzwemmen is in het verleden uit nood geboren, net zoals bijv. de schooltandarts. Kinderen van ouders die het niet breed hadden, moesten ook kunnen leren zwemmen en moesten ook begeleid worden wat betreft een goed gebit.

Schooltandarts en schoolzwemmen beginnen steeds meer achterhaald te worden in veel wijken/gemeenten/regio’s.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 04 Nov 2011 23:02:53


#10

Hier is het inderdaad het hele schooljaar, groep 3 én 4. 2 jaar dus.
Er zijn idd gemeenten waar er geen schoolzwemmen meer gegeven wordt. En ook hier is daarover gesproken maar blijkbaar is er toch beslist dat het voorlopig nog doorgaat.

Ik vind het op zich goed dat het er nog is, voor de kinderen uit gezinnen die het niet kunnen opbrengen. Want pffffff goedkoop is het niet zeg!
Maar over het algemeen niet echt noodzakelijk omdat zoals al gezegd, veel kinderen al diploma’s hebben.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#11

Bij ons was schoolzwemmen ook het hele jaar door! In de zomer op de fiets naar het buitenzwembad een dorp verder op, en in de wintermaanden in een grote bus naar het binnenbad, een paar dorpen verder op!

Manderijn


#12

Hier is geen schoolzwemmen. En ja, ik vind zeker dat kinderen een zwemdiploma nodig hebben. Als een badjuf of badleraar vind dat je kindje redelijk veilig kan zwemmen, dan krijgt je kindje het A diploma. Niet voor niets dat dit niet al gebeurd zodra je kindje al drijven kan bij wijze van. Zelfs A is niet echt genoeg om ze veilig te laten zwemmen in bv een zwembad met stromingen enz. De taak van badleraren is om jouw kindje veilig te leren zwemmen en die nemen ze heel terecht, heel serieus. Ook al heb je geen zwembad in de tuin, sloot naast de deur of weet ik wat, dan nog kan er bij een vriendje wel een zwembad zijn of een sloot in de buurt van ergens waar je op visite bent. Mijn dochter (8) had van de week een verjaardagsfeestje, jawel hoor ze gingen naar een subtropisch zwembad en ik kon haar lekker laten gaan zonder zorgen. Ook van de zomer zijn ze met de buren naar het zwembad in het dorp geweest ( de jongste is 6). Ik heb 2 kinderen achter elkaar laten zwemmen, ruim 2 jaar dus. Nu is dat voorbij en komen de danslessen, voetbalwedstrijdjes en trainingen enz. Dat hoort er allemaal bij of het nu 1 2 of 3 kinderen zijn.
Hier hebben ze beide op zaterdag ochtend les gehad waardoor ik bij de eerste om en om wisselde met mijn man. Wellicht is dat een mogelijkheid ? Afgezien van alle enge dingen die we ons bedenken als ze niet goed kunnen zwemmen, is het domweg ook goed een vaak leuk voor ze. Dan geniet ik toch ook !

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!


#13

Tja ik wil hier toch wel even iets over opmerken. Hier hebben we geen zwemles, dus ik maak mijn dochter zelf watervrij, en als we dan naar NL gaan, gaan we op zwemles, maar mijn moeder had ook 6 kids en niet voldoende geld om ze allemaal naar zwemles te doen, mijn ma heeft ons dus allemaal zwemles gegeven aan een meertje waar we 5 minuten vandaan woonden dat deed ze de hele zomervakantie, en als we dan gingen schoolzwemmen hadden we binnen de kortste keren een zwemdiploma, mijn 3de zusje heeft zelfs haar B& C, gehaald maar nooit d’r A!
Het is natuurlijk niet ideaal, maar ik zou het ook zo doen als ik echt het geld er niet voor had!



#14

@malawimamajada, ja ok, maar degene die dit topic opende heeft niet genomend dat ze er geen geld voor had, dat staat nergens, ze vond het voornamelijk jammer van d’r tijd. en dan wordt het in mijn ogen anders.

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers


#15

En daarom reageerde ik ook zo recht voor z’n raap. Als het om de veiligheid van je kinderen gaat, moet tijd geen rol spelen.

Groetekes, Sje


#16

Tja ik weet ook niet of ik er meteen zou neerzetten dat ik er geen geld voor heb, als het een van je eerste berichtjes is! Maar ja, als het om tijd gaat vind ik het jammer, ik weet niet of je een werkende mama bent Carla, maar tja misschien toch tijd voor vrijmaken, of een zwemschool vinden waar je drie kleintjes achter elkaar kunnen zodat je maar 1 keer per week hoeft?



#17

Dag allemaal.

hier iemand waar het schoolzwemmen is afgeschaft
hier was het schoolzwemmen vanaf groep 3.
Onze oudste zit nu sinds februarie op zwemles. Hebben bewust wel gewacht tot hij 5 was (was ook beter) hij heeft nu 2x per week zwemles, dit omdat hij
het moeilijk vind, en anders naar een ander groepje moet (hij is nu
zo gewend aan deze kindjes)
En idd het is een opgave zeker nu we 2 x per week moeten (daarnaast hebben we ook nog logopedie)
maar het gaat wel om de veiligheid van je kind idd. En wij hebben gekozen nu even 2xper week te gaan (1x gaat hij een half uurtje met 2 andere kindjes) goed
de kikkervoetjes oefenen…
Onze jongste is net 4 geworden dus die gaat volgend jaar ook alweer.
(hopelijk heeft de oudste dan zijn zwemdiploma, wat ik betwijfel, ik denk dat ie zeker nog een jaartje bezig is.

Carla, zeker als je 3 kindjes hebt *(weet niet heb je ze kort achter elkaar gekregen?)
je moet maar denken in het belang van het kind is het gewoon beter.
Kan me je reaktie wel voorstellen hoor, dat je dus 3 x ruim 1.5 jaar zit te kleppen.
Maar het is voor een goed doel moet je maar denken.

Als ze dan uiteindelijk het diploma hebben, ben je apetrots! en is het de moeite waard geweest…

Succes met je keuze!!
groetjes, mama van 2 kids


#18

Ik heb me dochter met 4 jaar onder zwemles gedaan en hier heb je ongeveer binnen 1,5 jaar je diploma A.

Ik vind dat ze dat zowie zo moet halen en de rest is bij zaak.

Wij zwemmen bij een vrijwillers groep en betaal daar maar voor 1x in de week les voor een maand nog geen 12 euro.

Straks als ik bevallen ben, dan heb ik zeker al oppas op de dag dat zij zwem daar heb ik allemaal al aan gedacht.

Opschool hebben ze hier vanaf groep 4 school zwemmen daar kan ze dus mooi de rest van haar diploma’s halen

Gewijzigd door - moeder van 1 op 20 Nov 2011 14:36:45


#19

Oh dat is zeker niet duur zeg, mamavan1 !

Wij betalen hier 100 euro per maand!
Verschil is dan wel dat hij 2x per week zwemt, en -als het goed is- binnen 1 jaar A, B en C heeft. Maar als ik zie hoe snel het nu gaat, komt dat vast goed
Is nu 5 maanden bezig en zwemt al zonder drijfmiddelen, kan in principe al alles wat ze voor A diploma moeten kunnen, moet alleen nog wat netter.
En (ik natuurlijk apetrots ) hij is de eerste van het groepje die al de hele les zonder drijfmiddelen mag! Terwijl ik voordat ze gingen starten dacht dat hij er veel moeite mee zou hebben en er waarschijnlijk langer over zou doen dan de meeste kinderen. (hij is motorisch niet zo sterk, tot ongeveer 5,5 jaar ontzettend bang in het water en autistisch waardoor hij veel moeite heeft met meerdere dingen tegelijk. Maar hij vind het zó leuk, dat hij er echt alles voor geeft en het dus ook gewoon super snel doorheeft )

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#20

Fijn Suszje dat het met je zoon zo goed gaat, maar 100 euro
per maand??
dat vind ik dan wel weer vreselijk duur.
Hier zijn de verschillen ook vrij groot hoor,
wij betalen ongeveer 32 Euro voor 4 weken (om de vier weken een nw kaart halen)
bij de andere zwemschool betalen ze voor 4 weken ruim 40 euro.
Onze zoon moet nu ff tijdelijk (?) 2x in de maand waardoor we ongeveer 64 euro
per maand kwijt zijn, hij zwemt nog niet zonder drijfmiddelen (kurkje nog om middel) maar vanaf vorige week mochten ze ineens van startblokken in het diepe afspringen!! Apetrots natuurlijk. hij moet nu 2x in week omdat hij de kikkervoetjes vrij moeilijk vind , maar als hij met 2x per week af kan. helemaal goed natuurlijk (hopen dat hij wel in dit groepje kan blijven)

groetjes!