Rode stipjes

Wij zijn een weekendje bij mijn ouders op de camping geweest en gisterochtend haalde ik Jessey uit bed met allemaal rode stipjes op haar gezicht, oortjes en twee op haar handje. Vanochtend zijn er in het gezicht een paar, en een op de hoofdhuid bij gekomen…
Ik kan het niet thuisbrengen! Ze zijn rood, maar wel wegdrukbaar, het zijn vlekjes, dus geen bultjes. Ze is verder niet ziek, ze laat alleen soms wat van de fles of groente staan sinds een week, en daarnaast is ze wat lastiger met slapen. Maar dit laatste is denk ik sprongetje?
Ik weet niet goed wat ik er mee aanmoet. Dokter of niet, wat denken jullie? Mijn tante zei direct dat het muggenbultjes waren, maar dan zijn ze toch dikker, verschillende grotes en minder rood? Ik zal een foto toevoegen, willen jullie eens kijken?

Groetjes Anouk

Gewijzigd door - mama_snoekie op 09 Aug 2010 16:51:42

Heeft ze in de zandbak gespeeld? Dan zouden het beetjes van zandvlooien kunnen zijn.

Het zijn geen blaasjes? In dat geval zouden het namelijk waterpokken kunnen zijn.

Groetekes, Sje

nee geen zandbak… En het zijn geen blaasjes nee, echt stipjes in de huis, alsof ze er met een stift op gezet zijn…

Groetjes Anouk

Hm, vreemd. En ze heeft niet voordat ze die stipjes kreeg 3-4 dagen koorts gehad?

Groetekes, Sje

Het zouden best eens muggenbulten kunnen zijn. Reza heeft een paar weken terug ook zo onder de vlekjes gestaan zoals jij ze omschrijft. (Duidelijk muggenbulten want heb de volgende ochtend 4 muggen gevonden op haar kamertje). Binnen een paar dagen waren ze weg.
En als je het niet vertrouwd gewoon ff langs de huisarts!
Succes.
Groetjes Nancy

Lilypie First Birthday tickers

Hmm geen koorts gemerkt… Ik temp haar nooit, als ik daar geen reden voor heb, en ze heeft niet opmerkelijk warm aangevoeld…
Ik kijk het morgen nog even aan, en ga anders wel langs de huisarts, ik vind het toch vreemd! Maar ze heeft er gelukkig geen last van

Oh zou het geen ellergische reactie op eten kunnen zijn? Ze heeft een potje friso’s mama’s hapje gehad, maar ik weet al niet meer wat daar precies in zat!

Groetjes Anouk

Het kan een allergische reactie zijn,

ik heb even gegoogeld en kwam verscheidene ziektes tegen die beginnen met bultjes en waar een kind zich niet ziek bij hoeft te voelen. Niet om je bang te maken hoor, maar om je te helpen! Als ik jouw was zou ik morgen gewoon naar de huisarts gaan als je het nog niet vertrouwd en als ze niet weggetrokken zijn.

Je was wel op een camping dus in de natuur, muggen en vlooien zijn heel waarschijnlijk!

Rode hond
Rode hond (Rubella) is een goedaardige kinderziekte die zich verspreidt door met virus besmette luchtdeeltjes.
Deze ziekte is gevaarlijk voor zwangere vrouwen, die geen antistoffen hebben, omdat ze niet zijn ingeënt of de ziekte nooit eerder hebben doorgemaakt. Rode hond kan afwijkingen veroorzaken bij het ongeboren kind.

Incubatietijd
Twee tot drie weken.

Verschijnselen
Over het algemeen zijn kinderen weinig ziek (licht verkouden, vergrote lymfeklieren achter de oren en in de nek). Soms zijn keel en gehemelte rood. In een enkel geval is er sprake van koorts. Na 24 uur verschijnen de eerste rode vlekjes op het gezicht, deze verspreiden zich binnen een paar uur over romp en ledematen. De vlekjes verdwijnen na enkele dagen weer.

Besmettelijkheid
Van zeven dagen voor tot zeven dagen na het uitbreken van de vlekjes.

Verzorging
Als bij een flinke verkoudheid. Zorg ervoor dat uw kind voldoende drinkt.

Complicaties
Er komen zelden complicaties voor.

Huisarts raadplegen
In verband met het risico voor zwangere vrouwen is het raadzaam om de huisarts te laten vaststellen of het om rode hond gaat.

Vijfde ziekte
De vijfde ziekte (Erythema infectiosum) is een virusziekte die voornamelijk voorkomt bij kinderen van vier tot tien jaar en die meestal ontstaat tijdens het voorjaar of in de vroege zomer.

Incubatietijd
Vijf tot tien dagen.

Verschijnselen
De ziekte begint met felrode bultjes op de wangen. De uitslag breidt zich vervolgens uit naar billen, ledematen en romp. Vaak treedt ook koorts op. Kenmerkend is dat de roodheid vaak wegtrekt en een paar uur later weer terugkomt. Na ongeveer zeven tot negen dagen verbleken de vlekjes zonder te vervellen of littekens te vormen. Bij inspanning, na een heet bad of zonlicht kunnen de vlekjes terugkeren.

Besmettelijkheid
Zodra er uitslag ontstaat, is de ziekte niet meer besmettelijk.

Verzorging
Er is geen speciale verzorging noodzakelijk.

Complicaties
Er komen geen complicaties voor.

Huisarts raadplegen
Het is niet nodig om een arts te raadplegen.
Vrouwen die in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte krijgen, hebben een iets verhoogde kans (9% ) op een miskraam of een doodgeboren kindje. U kunt zich hier niet tegen beschermen. De ziekte is immers besmettelijk in de week voordat de uitslag optreedt en de ziekte herkend wordt. Deze vrouwen krijgen het advies met hun huisarts contact op te nemen.

Waterpokken
Waterpokken (Varicella) wordt veroorzaakt door het varicella-zoster virus, dit virus is identiek aan het virus herpes-zoster (gordelroos). Waterpokken is een goedaardige ziekte die echter bij kinderen met een verminderde weerstand levensbedreigend kan zijn. De ziekte komt over het algemeen voor bij kinderen tussen de twee en zeven jaar.

Incubatietijd
Twee tot drie weken.

Verschijnselen
Deze ziekte begint met vlekjes, die de tweede dag overgaan in blaasjes. De blaasjes drogen na enige tijd in. Er ontstaan dan korstjes die er afvallen zonder littekens achter te laten.
De blaasjes komen voor op romp, gezicht en ledematen en soms enkele in de mond. Koorts en jeuk komen voor, maar maken het kind niet echt ziek. Door krabben kunnen de blaasjes geïnfecteerd raken.

Besmettelijkheid
Deze ziekte is zeer besmettelijk. Besmetting vindt plaats via besmette luchtdruppeltjes of door direct contact met de blaasjes.
Vanaf één dag voor het uitbreken van de blaasjes, totdat de huidblaasjes zijn ingedroogd, is het kind besmettelijk. Dit duurt meestal tien dagen.

Verzorging
De jeuk kan bij kinderen ouder dan twee jaar eventueel met een mentholgel behandeld worden. Houd de nagels van uw kind schoon en kort. Vermijd krabben, dit verergert de jeuk en kan littekens veroorzaken.
Wanneer uw kind geen koorts heeft, mag het naar buiten. Vermijd wel het contact met andere kinderen en laat uw kind niet in het zand of de modder spelen, omdat waterpokken door bacteriën geïnfecteerd kunnen worden. Als er plekjes in de keel aanwezig zijn en uw kind heeft keelpijn, dan kan een waterijsje of koude drank verlichting bieden.

Complicaties
Ontsteking van de blaasjes. Als waterpokken gepaard gaan met hoge koorts en keelpijn kan dit ook wijzen op een complicatie.

Huisarts raadplegen
Bij het optreden van bovengenoemde complicaties.

Bron: http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz52.html

owja toen hier de waterpokken waren, zag je de zelfde dag ook al wel wat blaasjes, weet trouwens niet of dat altijd zo snel gaat…

Lijkt me niet dat het de vijfde ziekte is. Dat is meer vlekkerige uitslag dan puntjes-uitslag.

Rode hond lijkt me ook stug. Die begint met een verkoudheid en zodra de eerste vlekjes er zijn, zit het lichaam binnen enkele uren helemaal onder. Als de eerste vlekjes er gisterochtend zaten, zou ze al helemaal onder hebben moeten staan met uitslag.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 09 Aug 2010 19:58:37

Ik las wel ergens dat het bij waterpokken niet zo hoeft te zijn dat het meteen blaasjes zijn. Dat wil ook weleens pas de 2e dag gebeuren dat de plekjes blaasjes worden. Dus volgens mij is waterpokken nog steeds een optie.

Groetekes, Sje

Kan me herinneren dat luna het in de eerste instantie ook zo de waterpokken had, zou me niks verbazen als jessey de waterpokken heeft.
Toen ik net de foto’s voor de reacties zag, dacht ik meteen die heeft de waterpokjes.
Sterkte met de kleine meid.

Gr Patries

Ik had al lang bij de huisarts gezeten hahaha…
Je kan wel gaan gissen, maar hoe onzeker word je daar van.
Een lkeine moeite toch, en daar zijn ze voor. Beter een keer voor niks, dan niet geweest en spijt…

Succes ermee!

ook ik had bij de huisarts gezeten anouk!
Even over die waterpokken, rico kreeg na 2 dagen pas blaasjes!

Ik ga er toch maar mee naar de huisarts morgenvroeg. Het heeft even wat geregel gekost, omdat ik morgen de eerste dag op mijn nieuwe werk heb, en dit niet direct al af wil zeggen. (ik heb al geen beste naam door mijn verleden bij die stichting)
Maar het baart me toch wel zorgen! Dus gewoon ff laten zien en maar hopen dat het iets totaal onschuldigs is!
Ik weet het, het is heel stom, maar ik heb me een beetje laten leiden door alle ‘‘aaah het is niks’’ opmerkingen op de camping vanmorgen. En doordat ik van daaruit niet snel bij een huisarts kon zijn, heb ik er ook niet op aangedrongen (zelf geen vervoer en ver van huis) om een HA te bezoeken, heel stom, maar ik zag ze al denken allemaal—> overbezorgd moedertje etc etc… Zucht, wanneer leer ik nou eens naar mijn moeder gevoel et luisteren en niks van anderen aan te trekken! Nou ja, morgenvroeg direct bellen en dan gaan we!

Groetjes Anouk

haha ja dat ken ik dat afwachten van het zal wel meevallen,
en het hoeft ook niets te zijn maar je kan er altijd even naar laten kijken
stel je namelijk voor dat het wel iets is en je er wat aan kan doen…

Ik heb het vorig jaar redelijk afgeleerd het ff aanzien…
Het was toen al een week lang dat ik wat waziger en vlekjes zag en dat mijn linkeroog ontzettend zeer begon te doen… Toen ik eindelijk bij de huisarts zat werd ik doorgestuurd naar de oogarts bleek dat ik een hele grote ontsteking in mijn oog had met twee ontstekingshaarden moest per direct beginnen met 4 soorten zware antbiotica waardoor ik 8 weken uit mijn doen was. Als ik een dag langer had gewacht met naar de huisarts gaan oogarts en dan nog me antbiotica krijgen, dan was ik waarschijnlijk allang blind geweest aan dat oog zo groot was die ontsteking… Sinds dien sla ik wat sneller alarm soms te snel…

Beter 1x teveel dan 1x teweinig en het is ook voor je eigne gemoedrust en stel dat het wel muggenbulten, vlooienbulten of allergische reactie is weeet je tenminste wat het is en kan je er een zalfje opdoen tegen de jeuk ed. of heeft Jessey erzelf geen last van?

Ons meiske heeft er ook zo een paar in dr gezicht en dat zijn muggenbultjes. Het gekke is dat ze er inderdaad niet meteen zo`n bulten van krijgen maar rode stippen. Het zou ook verklaren waarom er geen koorts ed is en ze slechter slaapt ( eventueel zoemende muggen dus ) en ze alleen op dr handje en knappe snoetje zitten. Maar voor de zekerheid kun je er beter even mee naar de ha gaan inderdaad.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hmmm de afspraak is gemaakt, half 1 kan ik er heen. Ik heb mijn werk kunnen wisselen met morgen.
Maar ik denk nu ook dat het muggenbultjes zijn… Het is niet meer geworden, de vlekjes zijn wat vager en groter geworden, uitgevaagt lijkt het. En Danny ontdekte er gisteravond een op zijn onderarm, en ook Joey heeft er een in zijn nek! Er waren inderdaat wel muggen op de camping, maar ik ben niet geprikt! Waarom mijn kleine meisje dan wel zo veel!? Nou ja, ik laat er voor de zekerheid wel even naar kijken.

Groetjes Anouk

wat boeit jou nou dat ze denken: weer zo’n overbezorgd moedertje.
ja ik snap je ook wel maar ik walg op het moment van huisartsen ze moeten juist een moeder wat serieuzer nemen dat zou een hoop gedoe schelen.
en als het wel muggenbulten zijn prima, maar als rico er zo zou uitzien zou ik ook bij de huisarts zitten
enne dat deed ik ook en bij hem waren het waterpokken
maar op den duur had hij blaasjes en daar kwam gele rommel uit, bleken het ontstoken waterpokken te zijn, dus ik was blij dat ik was gegaan voordat het helemaal uit de hand was gelopen.

Inderdaad gewoon naar je eigen gevoel luisteren. Als het wel mugge bultjes zijn dan weet je dat in ieder geval. Nu blijf je maar gissen en zit je er over in. Vervelend dat anderen altijd denken het beter te weten en je daar dan onzeker van word. Dat herken ik wel een beetje.
En dan ook nog je eerste werkdag dat voelt nog eens dubbel zo vervelend. Goed dat je toch hebt door gezet. Ik ben benieuwd wat het nu is.

Ik denk dat kindjes aantrekkelijker zijn voor muggen. Hahahaha geen idee, maar ik word nog maar een enkele keer gestoken terwijl de kindjes meteen onder zitten.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!