Zeer moeilijk etende baby 8 mnd

Hoi Ayse,

Welkom bij ikkeben.
Leuke foto van je zoontje zeg! Lijkt me echt een vrolijk kereltje!

Vervelend zeg als hij zijn mondje dicht houd.
Zou proberen hem af te leiden. Zeg bijv. er komt een muisje aangelopen zo in … mondje gekropen.
Misschien werkt dit.
Of je zegt doe mamma eens na: zeg eens a en dan doe je je mondje wijd open.

Brood eten moet hij nog leren denk ik.
Zou eerst even brood zonder korstjes proberen met wat smeerkaas en dan doe je het zelfde truckje als hierboven beschreven.
Je kunt hem na het brood eten een korstje in zijn vuistje geven waar hij wat op kan sabbelen.

Drinken uit een beker is per kindje verschillend. Het ene kindje is vroeg (voor het eerste jaar) en het andere kindje drinkt met 2 jaar nog uit een tuitbeker.
Jou kindje vind het denk ik prettig om een paar slokjes uit de beker (met hulp) te drinken.
Hardstikke goed van dat kleintje!
Zou hem ook niet aanleren uit een tuitbeker te drinken. Lekker zo doorgaan!

Heb ik je zo een beetje geholpen?

Groetjes Lisan.

Bedankt voor je reactie!!
Mijn zoontje heet Rayan en hij is inderdaad om op te vreten(althans dat vinden wij) Hij kan erg vrolijk zijn maar ook ooooh zo pittig en moeilijk!!

Ik heb echt van alles geprobeerd. Als hij zijn mond ook maar een klein beetje opent, prop ik t erin, maar dat vindt hij niet leuk en ik natuurlijk ook niet!

Ik snap niet waarom hij niks in zijn mond wil(behalve dat hij er van alles mee proeft, maar eten ho maar)

Ik hoop, dat wat je zegt klopt en dus hij t nog moet leren(bijv. om te kauwen!!), maar ik heb nogal wat neven en nichten en ik kan me niet herinneren, dat zij hun mond zo dicht hielden.

Gr.Ayse

Ayse Er

Hoi Ayse,

Sommige kindjes doen dat gewoon.
Krijgt Rayan s morgens pap?
Dan heeft hij natuurlijk trek van dat lange slapen, en zal hij zijn mond toch wel open moeten doen denk ik.
Hoe is zijn schema?

Die van ons deden dat ook wel eens bij een potje met eten dat ze eigenlijk niet zo lekker vonden. (mond dicht)
Ik zette dan toch door en leide dus af. (wat ik in vorige berichtje schreef)

Je kunt bij zo n kleintje niet denken nou dan eet je maar niet want als hij zijn mond de hele dag dicht houd bij het eten dan zou hij niks anders krijgen dan drinken.
Bij grotere kinderen kun je dat nog wel eens doen. Als je niet wilt dan krijg je ook niks.
Dan gaan ze op een gegeven moment wel eten, want dan krijgen ze vreselijke trek.

Probeer je dat morgenvroeg en laat het me even weten hoe dat ging.

Hoi Lisan,

in de ochtend heb ik 'm pap gegeven, nu geef ik 'm melk met brood erin, maar hij eet juist heeeel slecht in de ochtend. Dat gaat er zo moeilijk in. Hij slaapt nog steeds niet door en wordt soms wel 3 keer wakker, niet zo zeer om te drinken(hij krijgt nog steeds borstvoeding, maar gewoon omdat hij dan ff wakker wordt en meteen begint te huilen. Hij is echt zo moeilijk met slapen en eten.

Ik zit vaak met mijn handen in mijn haren, hij maakt me moedeloos!!

Ik geef 'm dus 's ochtends melk met brood, ergens in de ochtend tussen 10 en 11(hij is sinds zijn geboorte iedere dag anders wat betreft slapen, dus…) krijgt hij fruithapje, doe ik wel 'n paar babykoekjes doorheen. In de middag om 'n uur of 13 krijgt hij pap(ik ben 2 maanden bezig geweest met een flesje, maar daar wilde hij niks van weten, vandaar 'n paar keer pap p.d.), dat eet hij wel iets makkelijker, hoewel niks zonder moeite gaat bij hem.
En dan om 17 uur groentehap, dat vondt hij wel lekker, maar ook dat is nu best moeilijk.
En om een uur of 19.30 geef ik 'm weer pap, maar daar eet hij niet zo veel van.

Ik vind t allemaal zooooo lastig, ik heb er gewoon een hekel aan gekregen om hem eten te geven.
Ik ben net nog ff bezig geweest met brood met kaas, zonder kaas, en alleen een korstje, hij moet er allemaal niks van hebben, ik word hier zo moe van, gatverredamme!!
Hij begon te kokhalzen na 1 klein stukje brood en al t fruit, wat hij had gegeten kwam er ook nog een uit!!

Ik ben zelf vandaag ook nog eens ziek, dus is t helemaal niet makkelijk!

Ik woon overigens in Egypte in Hurghada, ik werk parttime als hostess en moet 'm 3 dagen per week(halve dagen) naar de oppas brengen, zijn ritme(als je van een rimte kan spreken)is constant verstoord, dat helpt er ook nog eens niet bij.

Ik ben een beetje chagrijnig erdoor geworden hoor!
Sorry!!

Groetjes…

Heey,

Welkom hier!
Wat vervelend dat je zoontje zo slecht wil eten!

Ik zal er ook nog een advies tegenaan gooien
Ik denk dat je zoontje een vast ritme moet hebben. Dus op vaste tijden eten en op vaste tijden naar bed. Dit is in het begin heel lastig, maar daar wen je snel aan.
Ook voor je zoontje is dit fijn, omdat hij dat weet waar hij aan toe is.
Zo weet hij dan dat hij straks een boterham gaat eten, en doet het misschien wel.
Voorbeeld van een schema:

7.00 pap
9.30 slapen
10.30 fruit met drinken (uit een beker, bijv. diksap)
13.00 boterham met melk (kan je ook uit een beker geven, als hij dat wil)
13.30 slapen
15.30 een koekje (rijstwafeltje of soepstengel) met drinken
17.30 avondeten (groente)
19.00 naar bed (evt. half 7 naar bed)

Je kan dit schema natuurlijk aanpassen of omgooien, of een extra keer laten slapen 's middags, en hem 's avonds later naar bed doen.
Het kan echt wel even duren voor hij er helemaal aan gewent is, maar ik denk dat dit het beste is.
Over het eten: Als hij zijn mond dicht houdt, gaat het moeilijk, dus ik zou dan zijn eten weer weghalen en dan maar niet eten.(Deed ik ook bij mijn zoontje al op die leeftijd) de volgende keer heeft hij misschien wel honger, en eet dan wel.

Succes ermee!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hoi!

bedankt voor je reactie! Ik snap wat je bedoelt, maar als je eens wist, wat ik allemaal al heb gedaan om een ritme te creeeren, maar hij is iedere dag zoo anders. Hij kan gerust de ene ochtend 2 uur slapen(komt erg weinig voor) en de volgende ochtend slaapt hij bijv. maar 20 minuten, en dit is al zo sinds hij geboren is.
Ik heb hem ruim 2 maanden ingebakert, hij heeft fysiotherapie gehad, ik ben 6 maanden alleen maar thuis geweest en nu nog werk ik maar 4 ochtenden en verder ben ik alleen maar thuis voor hem om er wat van te maken. Maar t is onmogelijk!

En nu hebben ook nog eens t probleem met eten, ik wordt er helemaal gestoord van na 8,5 maand alleen maar je best doen.
Zo heb ik 'm om 13 uur melk met brood gegeven en voor de zekerheid ook nog een glas melk en brood klaar gelegd, maar bekertje met een klein beetje melk ging erin, en toen ik t met brood gaf, kwamen alle stukjes brood er meteen uit en na een paar minuten kotste hij er weer alles uit!!!
Pffffffffffffff!!!
Daarna heb ik 'm in bed gedaan(hij zat al te wrijven in zijn ogen) en hij sliep na 10 minuten ofzo, maar guess what, na een half uurtje was hij alweer wakker…

Ik hou zielsveel van hem, ik ga door t vuur voor hem, en ik zou 'm voor geen goud willen missen, maar sorry, dat ik t zeg, ik vind mama zijn vaak geen ene moer aan!!! En als ik dit zo zeg, voel ik me meteen enorm schuldig, maar wanneer gaat t leuk worden???(buiten de schaarse leuke momenten dan)

Ik heb t idee, dat t bij anderen zo makkelijk en vanzelf gaat, of heb ik t mis?!?!

Ik snap je helemaal hoor meid!!
Nu gaat het momenteel even heel lekker met Seth, maar er zijn ook tijden, grrr!!

Ten eerste: Ga naast je werk ook even proberen tijd voor jezelf te nemen! Even lekker een middagje ontspannen zonder kind.
Verder: lekker naar buiten met hem, en dat soort dingen doen, om de tijd te doden.

Mijn zoon Seth was is het begin ook hel moeilijk met slapen ed. Maar ik merkte dat als ik hem een goed en duidelijk ritme gaf, dat het steeds beter ging.
Toen hij net als jouw zoon 8 maanden was, sliep hij maar 3x per dag een half uur. En dan ook af en toe ineens 2 uur… Snapte er niets van.
Maar met 9 maanden sliep hij nog maar 2 keer, en dan 2x een uur ongeveer. Als hij wat moeier was, dan sliep hij wat langer enz.
Ik denk dat je dus moet beginnen met hem op vaste tijden op bed te leggen, en als hij na een half uur wakke ris en je merkt aan hem dat hij nog helemaal niet uitgeslapen is, gewoon laten liggen en kijken of hij verder wil slapen.

Maargoed, het is wel zo dat het jouw kindje is, en jij het beste aanvoeld wat hij nodig heeft.
Wat ik mij af vraag is of jullie ook nieteen soort consultatiebureau hebben, waar je met jouw vragen heen kan.
Bij ons kan je dan namelijk iemand thuis mee laten kijken die je dat tips geeft.
Sterkte!
Liefs, Anne

)
dankje…

Ik ben zelf trouwens geen Egyptische, ik werk hier en ben getrouwd met een Egyptenaar.

Maar nee, in Egypte bestaat er niet zoiets als consultatiebureau!!! Helaas!!! Dan was ik er zeker geweest. Inbakeren en fysio heb ik toen ook via consultatie geregeld, ik ben in totaal 7 maanden in NL geweest vorig jaar.
Dat is wel zo fijn in NL…

Ik weet t gewoon ff niet meer, ik wil zo graag dat hij t goed doet, maar t is zo vreselijk frustrerend dat hij zo moeilijk is…
Trouwens tot nu toe, groeit hij op zich goed, maar als ik niet zou pushen, zou dat niet zo zijn denk ik.

Maar trouwens hoe zat t met kauwen, want Rayan kauwt niet, hij slikt t gewoon in 1x door, niet gek dat 'ie dan gaat kokhalzen, toch?!?!?!
Hij moet nu toch wel kunnen kauwen?!?!

Ik zie ook net dat kinderen met 8,5 maand in een sprongetje zitten:
En dat betekend vaak moeilijk doen met eten en slapen ed.
En uitproberen enzo.

Zie topic: http://www.ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=11990&whichpage=1

Ik zelf denk dus dat hij je een beetjeuit probeerd, maar dat zou ook heel goed zo kunnen zijn, dat het niet zo is. Als hij je uitprobeerd:
Heel consequent zijn. Alles uitleggen, als je nu niet gewoon gaat eten, haald mama het weg. Als je het dan hebt weggehaald, niet iets anders aanbieden. Ook met slapen: Vast bedritueel, en in bed leggen, als hijniet gaat slapen 's nachts of weer wakker wordt, even gaan kijken of er niets is, een aai over de bol en weer weggaan. Als hij gaat brullen na 5 minuten gaan kijken en hetzelfde herhalen. En dan weer na 10 min enz.

Wat lastig dat je op die manier geen hulp kunt krijgen… Dat zou al een hoop schelen.
Wat betreft het kauwen: Heeft hij dat met alles, dat hij het in 1x door slikt, en niet kauwt, en heeft hij dat altijd al gehad?
Wat voor brood eet je kindje?
En je geeft nog borstvoeding, hoe vaak, en wanneer?

Verder denk ik dat je je niet druk hoeft te maken over het gewicht van je kindje. Je zegt zelf dat hij een normaal gewicht heeft, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij ineend veel te licht wordt als hij eentijdje niet goed eet.
Verder is het vaak zo dat pushen met eten vaak averechts werkt, dan gaat hij helemaal tegenstribbelen.

Liefs, Anne

Hij is nu 8100 gram en 69 cm. Hij zit zo ongeveer op het middenlijn, misschien net iets eronder, maar groeit volgens de dokter hier ook goed.

Hij kauwt niet! Ik gaf 'm gisteren dus groente met voor t eerst pasta erin(kleine stukjes) maar hij slikte t in keer dus door en moest t daarna weer overgeven toen hij moest hoesten.
Verder geef ik 'm zo af en toe een stukje wortel, maar daar bijt hij nog niet echt op, hij speelt er meer mee, hij heeft ook sinds 1,5 week zijn 1e tand trouwens.
En hij krijgt een koekje waar hij meer op sabbelt, dan echt eten

Maar moeten ze nu echt kunnen kauwen dan? Of is dat ook per kind verschillend?!

Ik ben zo ongerust over eten en kauwen met name eigenlijk omdat ik een neefje heb die autistisch is en nog steeds niet kauwt(17 jaar is hij nu!!)en alles gewoon doorslikt(aangepast eten uiteraard)

Pfffff, wat een zorgen, wat een zorgen!!!

trouwens ik geef nog steeds borstvoeding, maar dat is voornamelijk in de nacht omdat hij nog steeds wakker wordt en als hij ziek is, is t ook ideaal, want dat is dan t enige wat hij wel wil, wat eten betreft, vandaar dat ik t nog blijf geven!

Hoi Ayse,

Ook ik ben nieuw en weet niet precies nog hoe het hier allemaal werkt, maar ik herken je verhaal zo dat ik me meteen geregistreerd heb.
Mijn dochtertje is nu 8 maanden en doet precies hetzelfde!
De ene keer monje stijf dicht, kokhalzen ook. Brood is het allermoeilijkst. Ik ben er wel achter dat hele kleine stukjes wat ouder brood het beste werkt. Daar murmelt ze een heel klein beetje op, en kokhalst een stuk minder.
Ik heb nog wel meer tips, maar geloof me, ook hier drama en frustratie!
Heel veel sterkte,
Groetjes, Lavie

Super knap van je dat je het al ruim 8 maanden vol houdt om borstvoeding te geven! Daar mag je best trots op zijn!

Mijn zoontje is 8 maanden en eet ook nog geen brood.
Hij vind stukjes maar niks en begint meteen te kokhalzen.
Dus ik laat het brood gewoon nog even achterwege. Ik probeer nu groentehap met zachte stukjes, dat gaat redelijk, zodra dat echt goed gaat ga ik het brood nog wel eens introduceren.

Groetjes Carolien.

heej
senna vindt brood ook helemaal niet lekker.
op het cb zeiden ze probeer eens een tosti en ja dat lukt wel maar ook niet altijd het zijn meest maar 4 5 stukjes en dan is ze klaar volgende week weer naar het cb en ga het er weer over hebben is toch niet normaal ze is bijna 1 jaar.

groetjes

[img]http://lb1f.lilypie.com/i05up1.png" width=“400” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie First Birthday tickers” />

Hallo allemaal,

ik zie ineens weer wat reacties op mijn topic) Ja, t is nog steeds een drama bij ons. Hij is inmiddels 9 maanden! Brood geef ik niet meer sinds die tijd, ik word er depressief van!
Hij krijgt wel 's morgens melk met kleine stukjes brood erin(, weet t anders ook niet. Hij moet gewoon geen brood, maar ook andere dingen wil hij niet hoor.
Mensen snappen me niet, als ik zeg, hij is niet geinteresseerd, hij is t echt niet! Andere baby’s doen hun mond automatisch open als er eten aan komt (als ze ook honger hebben of trek), bij ons gaat t mondje automatisch DICHT!

Ik ga binnenkort naar NL en dan ga ik ff vragen bij cb, of ze wat meer duidelijkheid kunnen geven hierover, want t is wel raar, dat hij zo doet, vind ik!
Hij pakt nu wel een stukje appel of wortel, maar hij speelt er in zijn mond er meer mee, dan dat hij t eet!

En ja ik geef nog steeds borstvoeding, soms vraag ik me af of t daarmee te maken heeft, dat hij zo moeilijk is met vast voedsel?!?! Ik geef nu ook vooral BV(niet veel meer hoor, meer 's nachts, want hij slaapt nog steeds niet door!! en dan drinkt hij ook maar weinig, want hij wordt niet wakker omdat hij honger heeft)omdat ik dan weet, dat hij de voedingsstoffen dan via mij krijgt, al is t maar een klein beetje.
Want als hij ziek is, is t helemaal een ramp, dan ben ik wel blij, dat ik nog BV geef, anders…

Ik ben wel erg blij te horen, dat jullie er ook mee te maken hebben( geeft me meer hoop!), want als je zo andere topics leest en anderen hoort, lijkt t wel alsof hun baby’s alles lusten(wat super voor ze is natuurlijk), maar ik word daar nogal depri van omdat de mijne juist zo moeilijk is en in mijn ogen aan de dunne kant is.
In ieder geval hoop ik dat we elkaar op de hoogte houden over hoe t met onze moeilijke eters gaat, een beetje steun is nooit weg, he?!

Ik heb hier wel een vriendin, een duist vrouwtje, haar zoon is al 10 maanden, en zij geeft bewust nog altijd geen stukjes of brood, alles geeft ze gepureerd. Ze zegt, dat ze in Duitsland nooit zo vroeg stukjes geven en zij wil zeker weten, dat haar zoon alles binnen krijgt en dus vindt ze, dat ze nog tijd hebben. Soms benijd ik haar, ze is zo zeker van haar zaak, terwijl ik me gek maak omdat er in NL al met 6/7 maanden met brood begonnen moet worden!

Wat een gedoe he meiden, ik voel ook helemaal met jullie mee, echt. t is vreselijk! Iedere keer, dat ik hem weer eten moet geven, moet ik ook enorm zuchten, dan denk ik, als t nu maar goed gaat…iedere keer weer!
Groetjes!!
Ayse

Hoi Ayse,

Ik lees dat jij je er erg zorgen om maakt, vervelend hoor! Ik maak me er niet zo’n zorgen om, dan eet hij nog maar even geen brood of stukjes, ik pureer werkelijk alles, en ook de liga’s maak ik zacht met een beetje water. Dan neemt hij het wel. Eet je zoontje wel fijn gepureerde groente of fruithapjes?
Je schrijft dat je het idee hebt dat zoontje erg dun is, weet je ook wat hij op dit moment weegt? Als ik naar de foto van dat vrolijke ventje van je kijk, dan maakt hij een prima gezonde indruk! Maar dat kan natuurlijk heel goed van de borstvoeding komen.

Ik heb overigens ook wel lang borstvoeding gegeven, 7 maanden, dus wie weet heeft het toch daarmee te maken??.. Ik vind dat ze ook erg vroeg beginnen met brood en vast voedsel zoals rijstewafeltjes, mijn zoontje kan dat echt nog niet. Maar ik heb me altijd aan de regels rond borstvoeding gehouden, in de eerste 6 maanden geen bijvoeding geven (kindje heeft het eerste half jaar genoeg aan borstvoeding en als je geen bijvoeding geeft verkleind dat de kans op allergieen, dat laatste heeft overigens bij ons niet geholpen want hij heeft nu toch een koemelkallergie…). Dus we zijn ook nog maar net anderhalve maand bezig met het opbouwen van fruit en groente hapjes. En nu dus een ligapapje erbij, dat gaat ook wel goed. Dat brood en die stukjes komen later wel.
Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je kindje goed groeit.

Heeft je zoontje al tandjes? Die van mij nog niet, dus dat maakt het misschien ook wat lastiger?

Groetjes Carolien

O ik lees net in een berichtje naar boven dat ie 1 tandje heeft…
Maar een baby hoeft echt nog niet te kunnen kauwen hoor, daarom geef je hem ook zachte dingen of dingen die door het sabbelen zacht worden zoals speciale baby-liga. Maar een stuk wortel…?? Nee joh, dat vind ik al hard aan mijn gebit, dat gaat een baby echt niet lukken! Hij is er maanden aan gewend om alleen maar te zuigen, en nu ineens moet ie gaan sabbelen, smakken, dat kost even tijd om te wennen, en dan komt moeders ook nog met stukjes aan…hihi nee dat vinden ze niet zo leuk! Gewoon lekker alles pureren en pas als ie fijngemaakte fruit en groentehap en liga goed eet, dan maak je het voorzichtig steeds een beetje minder fijn en kan je ook weer andere dingetjes (zoals brood) proberen.
Niet zo’n zorgen maken hoor, lekker genieten van dat mooie mannetje!

Groetjes Carolien

Hallo Carolien,

waar ik me voornamelijk zo zorgen over heb gemaakt en nog steeds maak, is t feit, dat hij niet geinteresseerd in eten lijkt. Dus ook niks zoets! Hij eet echt alleen maar omdat hij honger heeft(gepureerd eten gaat wel), en ik kan nog steeds niet zeggen, dat hij iets erg lekker vind ofzo, ik zie geen verschil. Hij eet als hij echt honger heeft, maar verder is er geen interesse zoals andere baby’s. Je ziet vaak baby’s naar alles graaien om te eten, dit doet hij dus nooit! Hij houdt zijn mond dicht bij iedere poging om hem iets aan te bieden, maakt niet uit wat.

Hij woog 8100, maar 2 weken terug was hij afgevallen(ik heb 'm een weekje niet gepusht en hup hij was afgevallen, dus ik push weer, helaas!!), toen woog hij nl. 7700. Dat is echt niet veel voor een baby van toen 8,5 maand.
Ik zag t ook aan hem, maar nu ziet hij er iets beter uit. Ja op de foto ziet hij er gezond uit, dat is hij gelukkig ook hoor, maar hij heeft geen babyvet.

Het probleem is, dat ik wat vrienden heb, die ook baby’s hebben, die een maandje ouder zijn, en als je ziet wat zij allemaal eten en aten toen ze net zo oud waren…Zij krijgen ook nog steeds borstvoeding, maar bij hun gaat er alles in, bij ons is t iedere keer oorlog en als hij dan honger heeft gaat t na een beetje pushen wel, maar tussendoortjes gaat sowieso niet, want dan heeft hij geen honger. Hij moet echt honger hebben om iets te eten.

Groetjes
Ayse

Dat is inderdaad vervelend, zeker als je bij vrienden zit dat die kindjes al het eten interessant vinden en er gretig in happen!

Mijn zoontje neemt het meeste wat ik hem gepureerd geeft wel, zonder strijd of pushen. Soms iets minder zin in z’n groente hap. Ik merk alleen nooit of ie het echt lekker of vies vind, want hij eet alles met dezelfde mimiek op…ik heb hem nog nooit een vies gezicht zien trekken, zelfs niet bij zijn eerste hap groentehapje. Alleen bij stukjes, dan werkt ie het zo snel mogelijk weer naar buiten of zet het op een kokhalzen, dus dat laat ik nu nog maar even achterwege.

7700 bij 8,5 mnd lijkt me inderdaad ook niet veel, jammer inderdaad dat je nu weer zo moet pushen, maar z’n gewicht neemt gelukkig weer een beetje toe, hoop dat hij binnenkort ook iets meer interesse in eten gaat tonen!

Groetjes Carolien

Ik ben ook nieuw hier, na het lezen van jouw berichtje heb ik me ook geregistreerd.
Heel herkenbaar allemaal wat je schrijft!
Mijn dochter is nu 8,5 maand oud, en ze heeft altijd flesvoeding gekregen (BV kwam niet op gang na zware bevalling) maar ze vertoont wel ongeveer hetzelfde gedrag als je zoontje.
Ze krijgt nu 3 flessen per dag, een fruithapje, een yoghurt bakje. Tussendoor drinkt ze (net als jouw zoontje) goed water uit een open bekertje.
Ze weigert echter alles waar stukjes in zitten, en de meeste groenten. Ze hapt één keer, kokhalst, duwt alles er weer uit en weigert vervolgens. En ik ben dus al sinds 6 maanden aan het aanbieden, elke dag, en ik herken in jouw verhaal de moedeloosheid en wanhopigheid die je kan gaan voelen. Alsof je faalt omdat jouw kindje niet wil eten. Ik heb ook alles al geprobeerd, potjes, vers, etc, het maakt allemaal niet uit.
Zou inderdaad ook kunnen dat ze in de sprong zit, maar goed dan hoop ik dat die snel over gaat!!
Heb je ooit gehoord over de Rapley methode??? Dit is een link naar meer info: http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_001.htm
Ik ben ook regelmatig a la Rapley aan het aanbieden. Ze vindt dat in elk geval veel leuker, en speelt met het eten, duwt het telkens in haar mond, maar als ze er dan iets af bijt (ze heeft al 5 tanden), dan duwt ze de stukjes weer uit haar mond. Ze heeft echt nog maar 1 of 2 keer zitten kauwen, en dan kijkt ze heel vies en verbaasd, ik denk dat ze niet in de gaten heeft hoe ze het eten van haar tong naar links of naar rechts kan bewegen in de mond, om te gaan kauwen. Ik ga dat toch maar eens proberen, dat in het wangetje stoppen, om te zien of ze dan de smaak van het kauwen te pakken krijgt.
Ik voel me ook regelmatig gefrustreerd… mijn man snapt het niet goed, maar ja hij is ook niet degene die elke dag weer vol goede moed probeert…
Ach, uiteindelijk zullen ze wel leren eten toch??
En om een achterstand of autisme zou ik me echt niet te gauw zorgen maken, als je zoontje goed contact met je maakt en zich verder normaal ontwikkelt.

Liefs
mamatoB

Elke minuut die je in het verleden leeft, verlies je in de toekomst