Hallo, ik ben net nieuw op deze site en heb al heel wat informatie kunnen vinden.
Super !
Nu heb ik 1 vraagje waar ik geen antwoord op kon vinden; WIE KAN MIJ HELPEN ?
Mijn zoontje van 8 weken heeft op zijn gehemelte en aan de zijkant van zijn tandvlees enkele harde witte puntjes.
Het consultatieburo stuurde mij telf. door naar de huisarts en die wist niet wat het was. Omdat mijn zoon er blijkbaar geen ( niet genoeg ) last van heeft ben ik naar huis gestuurd met de mededeling : hou het maar even in de gaten of het niet meer wordt.
Maar ik wil toch wel graag weten wat dit nou kan zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Alle tips zijn welkom.
bedankt en groetjes,
Paula
Witte puntjes op gehemelte
Hoi Gytha,
Bedankt voor je mail.
Volgens de arts is het geen spruw, want dat zijn meer vlekjes, ??!!
Curtis , zo heet mijn zoontje, heeft echt witte bobbeltjes.
Groetjes,
Paula
Als je de witte puntjes gedeeltelijk weg kunt wrijven (met een steriel gaasje) en als er ook witte puntjes op de tong verschijnen is de kans groot dat het spruw is. Huisarts bellen voor Daktarin Orale gel. En als jij borstvoeding geeft voor en na elke voeding tepels met die Orale gel insmeren en bij elke voeding nieuwe zoogkompressen pakken.
Als het echt alleen witte puntjes op het verhemelte zijn die verder niet veranderen, en die je ook niet gedeeltelijk weg kunt wrijven dan is er niks aan de hand. Dat schijnt zo te horen bij die hele kleintjes. Ik zag het destijds in de kraamtijd bij mijn oudste ook en toen ik het navroeg werd gezegd dat dat niks verontrustends is. Hebben bijna alle baby’s blijkbaar in die eerste periode.
Dus “hou het maar in de gaten of het niet meer wordt”, klopt inderdaad! Maar ze hadden je wel wat meer uitleg mogen geven vind ik.
Zoals je het omschrijft als “witte bobbeltjes” zou ik me geen zorgen maken, dan zijn het die witte vlekjes die ik destijds bij mijn oudste ook zag.
Groetekes, Sje
Hallo Sje,
Bedankt ! voor de info. Ben iig wat meer gerustgesteld.
Het zijn idd bobbeltjes die ik niet kan wegwrijven.
Ik hou het gewoon nog even in de gaten.
Groetjes,
Paula
Hoi Paula,
Krijgt hij borstvoeding? Dan kan het komen door het vetgehalte in de voeding. Het zijn dan een soort vetbultjes, hetzelfde wat ze soms ook wel op de wangetjes hebben. Kan geen kwaad.
Groetjes,
jantje
hoi hoi
Kan bij fv ook mijn beide kinderen hebben dit namelijk ook gehad.
groetjes titsia
Hoi Jantje en Titsia,
Ik geef hem flesvoeding en dat gaat redelijk goed.
Gr.
Paula
Onze zoon Robin had ook van die witte puntjes. Dat waren toch nog restjes Spruw. Hebben we weggekregen met Daktarin.
Hij vond dit wel heel smerig maar het spul hielp goed.
Groetjes Jessica.
Gewijzigd door - Miep-Stein op 11 Sep 2008 23:12:18
Hoi,
Eerlijk gezegd heb ik tot een paar dagen geleden nooit echt in Curtis zijn mondje gekeken. Misschien heeft hij idd wel spruw gehad ??!?!
Hij heeft wel een tijdje veel gehuild, maar dan zegt men : dat doen alle babies.
Dan denk je eerder aan darmkrampjes en hebben we ons daarop gericht.
Het gaat nu iig veel beter, alléén die witte puntjes dan.
Ik ga weer naar de dokter voor evt. een receptje Daktarin.
Bedankt allemaal !
Gr.
Paula
als een kind spruw heeft dan kunje het weghalen srpuw zit door het hele mondje op de tong etcertea
Spruw gaat niet zomaar vanzelf over, dus hij zal het niet gehad hebben. Voor spruw heb je echt medicatie nodig want het is een schimmelinfectie.
Groetekes, Sje
hoi,
Okay dat is duidelijk, maar wat is het dan ? Volgende week moet ik toch naar het c.bureau voor zijn eerste prikje, dan vraag ik of ze er naar willen kijken.
Misschien kom ik het dan te weten.
Groetjes,
Paula
is soms erg lastig met die kleintjes he nou hoop dat ze je daar wel kunnen vertellen wat het is
groetjes titsia