Ik vind het ook raar dat ze het durft te vragen. Dat je die treinreis vergoedt en dat ze dat aanneemt, daar kan ik me iets bij voorstellen (hoewel mijn moeder dat nooit zou doen, maar dat is per moeder verschillend), maar dat ze een soort van inkomstenderving aan je gaat vragen vind ik erg zakelijk.
Draai het eens om: Over tig jaar is je schoonmoeder oud en bejaard en jij moet elke week een dag naar haar toe om haar te helpen. Zou jij de vergoeding voor die treinreis aannemen? En zou jij inkomsten die je op zo’n dag misloopt bij haar proberen te declareren?
Ik kan het me niet voorstellen dat ik dat zou doen. Mijn ouders helpen ons heel vaak met oppassen enzo en als ik ze dan ergens mee wil bedanken zegt mijn moeder altijd: “Meid, laat ons nou lekker helpen nu we dat nog kunnen. Jullie tijd komt nog als wij heel oud en hulpbehoevend zijn. En dan staan we tegen die tijd toch quitte?”
En dat vind ik nou precies waar het tussen ouders en kinderen om draait. Gewoon onvoorwaardelijk voor elkaar klaar staan. Op het moment dat je moeder wordt, weet je dat je de zorg voor je kind hebt. En die zorg houdt niet op zodra je kind de deur uit is. En als je dan op een gegeven moment een soort van zakelijke overeenkomst met je kind probeert te sluiten, dan vraag ik me af hoe het met de liefde voor je kind en kleinkind gesteld is.
Misschien komt dat wat hard over, maar ik vind het gewoon raar als een moeder een soort van salaris aan haar kind durft te vragen.
Voorbeeld, de moeder van mijn zwager die streek zijn overhemden toen hij nog niet samenwoonde met mijn broer. Dan vroeg ze een bepaald bedrag per overhemd!
En omdat hij vanwege zijn werk de tijd niet had, ging ze een half dagje per week bij hem poetsen. Vroeg ze ook geld voor!
Ik heb dat altijd zo raar gevonden.
Ik hoop dat een en ander goed opgelost wordt. Als je dichterbij woonde dan mocht Luca lekker dat ene dagje in de zoveel tijd bij onze meisjes komen spelen hoor. En ik wil er niks voor hebben! Die ene boterham extra en die paar bekers melk of sap, dat overleven we echt wel.
Alle sterkte!
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 08 Mar 2006 20:39:11