Voorkeursligging

Ik heb hier gisteren een vraag gesteld en toen had meteen een aantal nuttige reacties, super!

Mijn dochtertje van vandaag 7 wk had in het begin geen voorkeur voor links of rechts. Ik legde haar na elke voeding om en om links en rechts. Sinds een goeie week wil ze alleen nog maar met haar hoofd naar rechts. Elke keer als ik ga kijken is ze weer naar rechts gedraaid. Het bedje aan de andere kant opmaken helpt niet, ze blijft naar rechts draaien.

Heeft iemand tips hoe ik, haar voorkeur voor rechts kan verhelpen… ik heb een nichtje met een helmpje en dan wil ik heel graag voorkomen!

Houd het even in de gaten, anders misschien even naar een osteopaat of kinder fysio/ manueel therapeut. Kan zijn dat haar werveltje wat verschoven is tijdens de bevalling en dat dit makkelijker ligt. Heet overigens Kiss syndroom en klinkt erger dan dat het is. Morgan heeft het ook gehad en met twee behandelingen was ze er vanaf.

Groetjes,

Michèle

hai!

dat probleem had ik ook bij mijn dochtertje alleen met een week of 8/9 begon ze zelf met haar hoofdje te draaien en miss straks bij jouw ook?

groetjes!

Hoi,

Onze dochter had dit ook(voorkeurshouding) en wij legden een opgerolde handdoek de ene keer links en de andere keer rechts.
Die handdoek was dan in een boog neergelegd. Dus in haar nek en dan zo naar boven een stukje om haar hoofdje heen.
Dit ging goed want zo kon ze niet meer draaien.
Wij hebben ook de Fysiotherapeute gehad en die oefende met het hoofdje draaien.
Ook werd geadviseerd in de box ook om en om te leggen en dan ook weer met een badhanddoek opgerold.

Groetjes lisan.

Merel heeft dit ook gehad. Wij zijn ook naar de kinderfysio geweest. Dat heeft goed geholpen. Wij hebben als advies gekregen om haar een tijdje in de babysleep te leggen http://www.babycare.nl/baby-sleep-p-113.html. Dat werkte heel goed. Zo kreeg ze in ieder geval geen afgevlakt hoofdje. Ook moesten wij haar op de buik dragen. Dus niet met haar rug op de arm, maar op de buik. En dan zodat ze naar de niet-voorkeurskant moest kijken. Kijk het inderdaad even aan en neem anders even contact op met de kinderfysio.

Groetjes Natasja

[img]http://m2.lilypie.com/trDOp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

En ook met de fles/borst afwisselend naar links en dan de volgende keer rechts aanbieden.
Zodat ze je aan beide kanten aan moeten kijken.

En haar andersom op het aanleed kussen leggen.
Een lampje aan de kant waar je wil dat ze heen kijkt.

Hier overigens dezelfde ervaring als voorgaande moeders, mijn zoontje had ook een beschadiging aan zijn nekkie opgelopen en had ook een voorkeurshouding, 1x bij de fysio en 1 keer bij een manueel therapeut geweest en t probleem was verholpen.
Is ze verder huilerig of lijkt het of ze pijn heeft als je haar op haar andere kant legt. Hou hard stribbelt ze tegen?
Is haar hoofd wanneer ze in de voorkeurshouding ligt ver naar boven gericht?
Veel weerstand bij het aankleden?
Dan kan het misschien KISS zijn. Je kunt op de kenmerken googelen.
Suc6, ben benieuwd of de tips helpen, anders even kijken of het consultatie bureau je door kan verwijzen naar fysio.
Toedels…

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Allemaal bedankt voor de tips!

Heb niet het idee dat ze pijn heeft als ik haar naarde andere kant leg… ze stribbelt wel een beetje tegen… maar volgens mij gewoon omdat de andere kant favoriet is. Volgens mij dus geen KISS. Ben al bezig met aan de andere kant dragen, flesje geven en op het aankleedkussen… en kmoet zeggen het gaat al wat beter! Meestal draaide ze na een paar minuten weer eigenwijs naar rechts en nu niet meer zo… dus het gaat de goede kant op!

Oh gelukkig dat ze verder niks heeft en dat ze waarschijnlijk alleen maar eigenwijs is. Dat dacht ik al een beetje omdat je verder nergens last mee had, maar dacht tip je er even over want je weet het nooit.

Groetjes,

Michèle

Dag mama van Lenna,

Het kan idd zijn dat haar nekje vast zit net als mijn kleine. Die kon ook niet naar links draaien uiteindelijk na 1 behandeling bij de osteopaat heeft het gelijk geholpen. Gelijk die avond kon hij alle kanten kijken. Controleer ook maar even of je kleine beide kanten op kan kijken door de hoofdje langzaam te draaien. Je zult gauw merken of die daar moeite mee heeft. Verder kan ik je aanraden om 1 hydrofiele luier op te rollen en aan de onderkant van je kindje (dus bijv. onder de linker helft van de lichaam leggen, niet helemaal onder natuurlijk anders rolt je kleine om) zodat ie zich verplicht voelt om links te slapen. Dat zag ik de verpleegsters in het ziekenhuis vaak doen en het helpt!!!

Succes ermee!

Gr. mama van Meric

Hoi mama van Lenna,

Mijn zoontje, Duncan, had dit ook vanaf ong de 10e dag, eerst niet en toen begon dat ineens…
Ik heb op het CB gevraagt of ze ons wilde doorsturen naar de kinderfysio en dat deden ze.
( mijn beste vriendin had dit met haar zoontje, heeft dus ook n helmpje gehad, vandaar dat ik meteen daar heen wilde) Was ook goed want dat was echt nodig! Duncan deed steeds zijn hoofd naar links ( zijn kant gezien) en hij heeft vanaf dat ik in die zelfde week naar de kinderfysio geweest ben opn speciaal kussen geslapen.
Dat is n kussen metn soort graan erin, daar heeft hij op moeten slapen tot hij zelf om kon draaien. Dat heeft heel goed geholpen want zn hoofdje is weer mooi kwa vorm ( het was echt plat geworden aan 1 kant....) Maar totn jaar zijn die schedeltjes "zacht"dus op tijd naar laten kijken anders kan het zijn dat ze n helmpje nodig heeft en dat wil je niet! Niet dat ik je bang wil maken hoor, maar ik heb bij die vriendin gezien dat het niet zo leuk is. Dat is trouwens ook weer goed gekomen, maar ze was gewoon iets te laat doorgestuurd.. Duncan heeft nu nog 1x in de 3 weken fysio en we mogen waarschijnlijk eerdaags wegblijven, zo goed gaat het nu met alles! We moesten iets langer doorgaan omdat hij ookn voorkeur had ontwikkeld de "overstrekkende houding"heet dat, dat vond ie ook heerlijk( graag zitten of achterover kijken, en dit kwam voort uit die voorkeursligging)
Maar alles gaat nu goed dus ik hoop dat we echt mogen wegblijven bij de fysio.
Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt, en dat het meevalt allemaal.

Ik hoop dat alles goed komt met je dochter en dat de voorkeur weer weg gaat, iig het beste !

Groetjes mama van Duncan ( Elma)

Hallo allemaal,
Mijn dochtertje Arijana heeft ook voorkeurshouding, naar rechts. Ze is nu 8 weken oud.
Tips van fysio zijn:

• nacht: onder het hoeslakentje leg je een handdoekje. Dit ligt onder haar rechts lichaamszijde. Niet bij het hoofd.
  • dag: zijligkussen tijdens het slapen (2x op linker zijde, 2x op rechter zijde
  • buikligging: zoveel mogelijk doen als zij wakker is
  • box: in rugligging hoofd net ietsje hoger op een opgevouwen handdoek

Ik las net in een artikel dat het invloed heeft op motorische ontwikkeling van de baby. Ik maak me heel erg zorgen. Hoop dat iemand aan tips van fysio wat heeft.

xxx dessa