Slecht praten?

Joey praat veel, heel veel! Hij heeft, naar mijn idee, een gigantische woordenschat en hij maakt vollop hele lange zinnen. De uitspraak vind ik ook perfect voor een 2 jaar en 3 maanden kind. Het enige wat er nog wel eens niet lukt is de letter R op sommige plaatsen in sommige woorden, ‘‘aanrecht’’ zegt hij goed, maar ramen word hamen. Nou ja, dat komt vanzelf denk ik!

Hij is nu 2 keer op de psz geweest, en de laatste keer wees de juf mij er op dat hij via het CB 4 keer gratis naar een soort logopedie kan! Ik vroeg verbaast of ze vond dat dat nodig was, en toen keek ze bedenkelijk en zei dat ze dat niet direct wou zeggen, maar gewoon dat die mogelijkheid er is…

Normaal trek ik me van anderen helemaal niks aan, zoals alle volgens-het-boekje dingen van het CB, maar met dit heb ik toch geen fijn gevoel. Misschien ben ik wel te trots op mijn kind (al hoor ik van iedereen dat hij zo veel, duidelijk en goed praat) en hoor ik niet dat hij heel slecht praat??? Pffff ik twijfel hier eigenlijk helemaal niet aan, bah! Wat stom zeg, en toch laat het me niet los! Hebben jullie dit advies ook gekregen op de psz? Of treffen wij nu gelijk een psz die overal op letten en duidelijk opzoek zijn naar dingen om even lekker aan te kaarten? zucht…

Groetjes Anouk

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

de R komt altijd veel later dus daar moet je je niet druk om maken.vaak pas rond de vierde

mijn zoontje loop wel bij de logepedie en heeft dat echt nodig maar dit werd vanuit het cb gezegd , wel zei de psz dat hij een dagdeel gratis zou kunnen krijgen ivb met zijn taal achterstand maar dan vind ik het teveel worden
2 keer pw psz 1 keer pw logepedie vind ik zat en hij gaat langzaam vooruit.

iig als jij vind (en dat ook te horen krijgt van je omgeving) hoef je hem niet te brengen, maar als jij gaat twijfelen kan je 1 malig een afspraak maken en als het niet nodig is laten ze je dat ook echt wel weten.

wat zegt je ha hiervan?

before you judge me, try hard to love me

Oh meid mijn broertje had vroeger een vriendinnetje die kon de R ook niet uitspreken, werd met alles een L. Ze leek wel een klein chineesje, heeft ook best lang geduurd maar dat is ook allemaal goed gekomen uitzichzelf. Zou me er niet te druk om maken. Morgan zegt Thonas ipv Thomas en chipies noemt ze nog steeds vissies. Komt vanzelf wel. Het is al netjes dat hij zo goed en vlot praat.

Groetjes,

Michèle

Joh maak je niet druk! Als je eens weet hoeveel kindjes van ruim 2 jaar in wel niet ken (of heb gekend) die nog niet eens zinnen maken of woorden zeggen… het komt vanzelf wel en als ik jou zo hoor, doet ie het hartstikke goed! Soms kan je die mensen wel wat doen! Als jij zelf het idee hebt dat ie goed en veel praat, si het toch goed?! Lisa zegt ook veel woorden, maar nog maar heel soms 2 worden schter elkaar hoor… komt vanzelf! Nikki is ook erg lang een “Chineesje” geweest en zij de L ipv de R, kwam ook vanzelf… En ze heeft heel lang paNNestoel gezegd en Venoeg ipv genoeg, net als verkleurd ipv gekleurd… en ze praat nu echt keurig hoor… zonder logo

Bedankt voor jullie reacties! Ik twijfel ook echt niet aan Joey hoor, ik weet gewoon 100% zeker dat hij echt heel goed praat juist! Maar ik erger me er gewoon dood aan dat ze op zo’n peuterspeelzaal dan zo raar doen, ze heeft ook niet gezegd dat Joey dit nodig zou zijn, maar toch, als er nisk aan de hand is, zeg dan ook niks!

Misschien komt het ook wel doordat er op die psz een heleboel buitenlandse kinderen zitten, en ouders die geen nederlands spreken (tenm inste, ze staan allemaal elkaar in de hal en spreken geen nederlands)

Groetjes Anouk

joh op morgan der vorige kdv zat een griet die in alles dat morgan deed wel iets zag en er was echt niks. Gestoord werd ik van der. Gewoon gezegd dat ze lekker der mond moest houden en dat als er wat was ik haar zou inlichten.

Groetjes,

Michèle

Ik kwam vanmiddag mijn vrindin tegen in de winkel. Haar dochtertje is een maand ouder dan Joey en ze gaan naar de zelfde psz, ook dezelfde dagen. Alleen was zij vorige week ziek en zijn ze dus nog niet samen geweest. Mijn vriendin heeft, net als ik, al vanaf het begin niet echt een fijn gevoel bij de psz… We hebben geen echte rondleiding gehad of uitleg over hoe het er aan toe gaat. We werden ook nauwelijks welkom geheten bij de eerste keer brengen, en ook na afloop niet echt een fatsoenlijke overdracht gehad. Weinig enthoudiasme van de juf, zeker vergeleken bij hoe ik zelf en al mijn ex-collega’s deden op de KDV’s waar ik heb gewerkt.
Daarnaast vinden we het ook allebei niet zo prettig dat er zo veel buitenlandse kindjes op zitten… Ik heb helemaal niks tegen buitenlandse kinderen hoor, maar 3 nederlanders met 8 buitenlanders vind ik geen ideale verdeling eerlijk gezegd.

Bij ons in de buurt zit nog een psz, en daar gaan mijn vriendin en ik van de week eens een kijkje nemen! We willen misschien de kinderen dan proberen over te plaatsen, want als wij er allebei geen goed gevoel over hebben dan is dat misschien beter… Wat vinden jullie?

Groetjes Anouk

Volg je gevoel, dan komt het allemaal goed. Klinkt zweverig, maar dat is naar mijn idee het beste met dit soort dingen. In combi met een beetje verstand, dan is het helemaal perfect.

Groetjes,
M

Ik zou mezelf ook echt niet druk maken om de uitspraken van Joey op die leeftijd hoor!
Dat komt vanzelf allemaal goed.

Als je geen goed gevoel hebt bij die PSZ dan zou ik ook op zoek gaan naar een ander, je wilt je kind tenslotte toch met een gerust hart achterlaten.

Gr, Danielle

Wij hebben op mijn werk op 10 kinderen 1 nederlands kindje en dit gaat perfect Hij heeft er totaal geen last van en kinderen communiceren op hun manier en dan komen ze er wel Maar ik begrijp je wel hoor, ik riep ook altijd: mijn kind niet tussen al die buitenlanders! Maar als ik op mijn werk zie hoeveel die buitenlandse kindjes aan het nederlandse kindje hebben en hoeveel plezier dat nederlandse kindje heeft…zij maken nog geen onderscheid in culturen, accepteren elkaar zoals ze zijn (daar zouden wij als ouders nog wel eens iets van kunnen leren ).

Maar ik snap jou wel wat betreft de juf. Ik werk zelf op een speelzaal en kijk heel kritisch naar hoe de leidsters van ons zoontje met de kinderen omgaan. De eerst maand had ik hier heel erg veel moeite mee omdat ik een andere manier van werken gewend was, ook naar de ouders toe. Ik vond ze ook wat afstandelijk maar ik ben zelf wat tijd gaan ‘opeisen’ door heel gericht vragen te stellen over ons zoontje. Ben ook heel confronterend geweest (op een nette manier) omdat ik vond dat ze eisen stelden waar de onze nog niet aan kon voldoen. Nu komen ze steeds vaker naar mij toe om iets over hem te vertellen, dus dat is goed geweest

Over die R moet je je geen zorgen maken. De onze kan de R prima uitspreken, maar de L niet. Hij zei altijd: ik ben gevarren, ik ga de baj rorren. Echt heel raar, maar nu langzaamaan verbetert hij zichzelf. De L is nu geen r meer maar een j. En sinds een paar dagen is hij heel erg bezig met heel overdreven de L te zeggen: mama, kom je voetballllllllllen? Zijn tong klapt dan bijna dubbel…
Ik zou me over Joey geen zorgen maken, die gaat het wel redden hoor. Komt vanzelf

Succes! Volg je gevoel maar geef jezelf en Joey ook een kans om te wennen aan de speelzaal en de manier van werken daar

Anouk, laat je niet gek maken zeg. Zijn ze dwaas daar. Dylano praat nog niet. Eeen paar woordjes houd wel op bij 6 ofzo. En hier zeifen ze kijk het even nog 2 maanden aan en ga dan terug naar je ha. Dus zou me niet druk maken over de r

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Toevallig kreeg ik deze week een opmerking van de juf op de creche dat Tim zoveel en duidelijk praat. Dat hij een ontzettend grote woordenschat heeft voor zijn leeftijd en lange zinnen maakt. Tja dat hij veel woorden kent weet ik, maar weet natuurlijk niet hoeveel normaal is voor zijn leeftijd. Maar de R zegt Tim ook niet altijd hoor. In sommige woorden kan hij hem wel zeggen en in sommige woorden gebruikt hij de letter L waar de R hoort. Zoals bijv. de kleur rood zegt hij lood. Volgens mij komt dit vanzelf wel, dus ik zou me er echt niet druk om maken.

Groetjes,
Sandra

ruben had fisio voor het zelfstandig leren staan en toen dat klaar was kreeg ik een brief dat hij alles kon maar dat hij wel een spraaktaalachterstand had…
ruben praat best goed (de r rolt ook een beetje) en hij praat je zo na, gister het alfabet nagepraat hihi
maar ruben is een kat uit de boomkijker en de fisio is hier maar half uur dus tegen de tijd dat ze weg ging begon hij te praten…dus wat weet zij er nou van!!!
het cb krijgt die brief ook …1maart moeten we daar weer heen dus dan zal ze er wel over beginnen… ik zeg…laat maar l*llen!!!

als je kind echt niet goed praat merk je het wel en anders maak je inderdaad 1malig een afspraak met de logopedist en dan zeggen zij wel of het nodig is…!

groetjes!!

karin

Yentha kon op de leeftijd van Joey nog bijna geen enkel woord volledig zeggen. Ze praatte altijd met de twee eerste letters van woorden. Heel vervelend want “ka” kon zowel kast, kat, kar, enz betekenen… En zelfs bij haar hebben ze niks gezegd over logopedie of spraakachterstand. Een paar maand later was ze een spraakwaterval
Dus denk dat Joey het wel héél deftig doet!
Noa kan al best goed praten vind ik zelf. Ze maakt nog geen lange zinnen, maar wel zinnen zoals: mama Noa wassen, Noa patatjes eten, papa Yentha halen, Noa oma bellen, enz. Maar evengoed zeggen ze binnen een maand, als ze twee wordt,op het cb dat ze niet goed bezig is

ach ja…ze zijn daar volgens mij bang dat ze anders zonder werk zitten

karin

ik vind niet dat je je druk moet maken meisie! als hij al zoveel woorden kan is het goed. als hij 2 woord zinnen kan maken is het helemaal goed. maar als hij klanken nog niet goed kan uitspreken, ik bedoel rico heeft juist moeite met de L
hij doet wel een olifant na op zijn manier dus: LLLLLLLLLLL
maar als hij kleien wil zeggen zegt hij kreien.

@ mamavan3jongens: rico heeft helemaal geen moeite met de R en spreekt die heel vlot uit. “trein” b.v. maar eerder moeite met de L en hij zegt ipv: trap: krap.
terwijl hij wel : tenen b.v. kan zeggen dus het is niet dat hij ook moeite heeft met de T. misschien als de rest van het woord “moeilijker” is dat hij moeite heeft met letters.
maar met de R eigenlijk helemaal niet. auto rijden roept hij ook de hele dag

Ik maak me ook echt niet druk om Joey hoor, hij praat gewoon hartstikke goed! Ik ben de tel kwijt geraakt, maar hij zegt zeker veel meer dan 100 woorden goed! Verder maakt hij zinnen van 4 of 5 woorden, en gebruikt hij woorden als die-dat-het-een-de-in-achter etc om de zinnen kloppend te maken. Hij zegt soms zelf zinnen in verleden tijd, zoals gedaan-deed-liep.
Verder heeft hij een uitstekende grove en fijne motoriek, kan hij tot 13 tellen en herkend hij alle cijfers, hij kan ALLE kleuren benoemen, kan hij van alle gangbare dieren vertellen hoe ze heten en wat voor geluid hij maakt, begrijpt hij de begrippen van tijd enigzins, hij is niet verlegen en komt goed voor zichzelf op… Wat kan ik verder nog zeggen, haha! Hij doet het gewoon perfect, zelfs de PP-streken en al het negatieve gedrag wat daar bij hoort gaat volgens het boekje hahaha

Vrijdag moet hij naar het CB en ik durf eigenlijk wel te wedden dat ik daar niks negatiefs zal horen! Misschien hooguit de speen afleren?? Maar die krijgt hij alleen in bed, dus daar begin ik dit jaar met sinterklaas mee af te leren! Dan issie net 3!

Groetjes Anouk

hier moet je horen wat je zelf schrijft. ik weet zeker dat 80% van de kinderen van Joey’s leeftijd niet zover is als hij. echt goed hoor, Rico nog niet bekant hahaha

Ach ieder kind in zijn eigen tempo toch! En of ze nu langzaam of supersnel zijn, er valt altijd wel wat op te merken. Ik trek mij daar normaal ook helemaal niks van aan, maar nu zo op die psz waa ik toch niet echt een fijn gevoel bij heb… Dat kwam even raar aan, totaal onverwachts en vooral oojk onterrecht! Nou ja, deze week ga ik samen met mijn vriendin opzoek naar een andere locatie

Groetjes Anouk

huh haha meen je dat? hoezo ga je op zoek naar een andere locatie ?