Sarah op haar buik in bed - gevaarlijk?

Hoi Baukje,

Ik denk dat ze op deze leeftijd hun hoofdje wel opzij doen maar het blijft en he. Ik heb zelf een kussentje waar je je kindje tussen kunt leggen. Zie: http://www.winkelvoorkinderen.nl/bebecal-wit.html. Wij zijn hiermee begonnen omdat wij ons dochtertje, tegen de regels in, op haar zijtje gingen leggen met 5 weken. Ze had nl een voorkeurshouding en haar achterhoofdje werd platter. Als ze dan om zou draaien zou ze met haar buikje op het kussentje komen en dus gewoon kunnen blijven ademen. Misschien is dat iets voor de gemoedsrust?
Onze dochter ligt al een hele tijd nu op haar rug en ik gebruik zo’n kussentje ook niet meer. Ik heb zelf het gevoel dat als ze gaat draaien dat ze dan wel zou kunnen blijven ademen. Bedenk me trouwens nu zo tijdens het typen wel dat ik nog steeds een aerosleep op haar matrasje heb liggen, dus misschien dat daar het vertrouwen wel uit komt

Hier vanaf 2 week een buikslaper. Wij gebruiken de aerosleep. Dion lag ook een keer met zijn gezicht in het matras maar ik kon zien dat zijn mondje wel ruimte had om te ademen. Hij schijnt dat de hersentjes een signaal naar het nekje geeft om te draaien als ze geen lucht meer krijgen.
Trouwens heb zelf mijn gezicht hard in het matras gedrukt en ik kreeg voldoende lucht binnen, weet niet of het door de earosleep komt. Zou je ook een bij je dochtertjes matras kunnen proberen wij drukken er immers ook nog harden in het matras. Ik denk dat je buikslapen op deze leeftijd ook niet kunt voorkomen want als ze eenmaal draaien, draaien ze toch naar hun voorkeurshouding.

Ik kan me wel voorstellen dat je even schrikt als je ineens je baby op zijn buik terug vind terwijl je haar op de rug hebt achter gelaten de avond ervoor. Ik denk dat ze nu wel sterkt genoeg is om haar hoofd op te tillen of naar de zijkant te draaien ze kan nu immers ook al omdraaien. Ik denk ook niet dat je er iets aan kunt doen ze draaien toch wel waar ze heen willen.

als ze sterk genoeg is om te draaien kan ze ook haar hoofd genoeg optillen. Alleen bijn ons kon Morgan niet meteen terug dus ik moest wel eens lopen als ze anders wilde liggen dan op der buik. Gelukkig heb ik een echte buikslaper dus viel het lopen nog mee

Groetjes,

Michèle

dat heb ik laatst ook ontdekt bij de mijne. hij had dus gewoon op zijn buik geslapen ik schrok me toch een eindje…

heb daarna iedere keer zijn slaapzakje aan de onderkant onder het matras vast gelegd. gelukkig kwam het niet meer voor.

weet niet hoe of wat en wat anderen hierover denken maar verstikking komt toch vaak doordat ze op hun buik liggen en je wordt altijd geadviseerd om ze te leren op hun rug te slapen. dus daar hou ik me dan ook aan. ik vind zijn gezondheid even belangrijker.

hey moppiesmama! heeft het gewerkt op de zij slapen? tegen zijn afgeplatte hoofd? ben daar altijd wel benieuwd naar die van ons begon te herstellen nadat hij op zijn buikje kon draaien en nu ook dankzij tijgeren en 2 uur wakker na voeding zie ik dat het heel erg goed gaat met zijn hoofdje. maar was even benieuwd!

quote:
dat heb ik laatst ook ontdekt bij de mijne. hij had dus gewoon op zijn buik geslapen ik schrok me toch een eindje..

heb daarna iedere keer zijn slaapzakje aan de onderkant onder het matras vast gelegd. gelukkig kwam het niet meer voor.

weet niet hoe of wat en wat anderen hierover denken maar verstikking komt toch vaak doordat ze op hun buik liggen en je wordt altijd geadviseerd om ze te leren op hun rug te slapen. dus daar hou ik me dan ook aan. ik vind zijn gezondheid even belangrijker.

Je legt een kindje niet vast in bed wat ze ook zegen over verstikking. Je kindje kan draaien dus ook als zijn slaapzak aan de onderkant vast ligt en als hij dat twee keer naar de verkeerde kant doet (zo’n kleintje weet nog niet wat goed terug draaien) dan draait ie nooit meer.

Groetjes,

Michèle

Ik sluit me aan bij Michèle, vastleggen is veel gevaarlijker dan op de buik slapen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

is dat zo? ik twijfelde er idd wel aan…misschien moet ik dat dan laten voortaan…bedankt voor het advies.

Dank jullie wel voor de reacties.
Tegenhouden ga ik niet proberen nee, mevrouw heeft het sinds vanochtend ontdekt en is er al de hele dag mee bezig!! Ik draai haar weer teurg op haar rug, draai me om en mevrouw ligt weer op haar buik.
Nu snap ik opeens ook waarom ze de afgelopen 2 dagen alleen maar wilde slapen, ze heeft weer wat nieuws ontdekt. (de vorige keer na 2 dagen slapen kon ze ineens hardop lachen)
Ik ga haar ook niet vastleggen met haar slaapzak, het draaien is toch iets natuurlijks, alleen lees ik nu dus allemaal over de aerosleep. Dat kende ik niet , sorry. Heb het meteen gegoogled en hebben jullie alleen de matrashoes of ook de matras? Ik heb nl een goede nieuwe matras, is alleen de hoes voldoende veilig?

@ mama Selma: Ja het heeft super geholpen ze heeft een prachtig mooi rond bolletje gelukkig

@ Michèle en mama Selma: Ik heb ook altijd geleerd dat je de onderkant van de slaapzak instopt zodat ze niet naar boven kunnen wurmen en helemaal bloot komen te liggen. Kan dat kwaad dan? Denk het niet hoor, als ze gaan draaien draait de slaapzak toch gewoon los? Of ben ik blond?

@ Baukje: de aerosleep is een dunne matras die je op de huidige matras plaatst. Het is te dun als enkele matras hoor dus je nieuwe matras moet je gewoon gebruiken. Daarbij is het belangrijk dat je ook de matrasovertrekken/hoezen besteld omdat die van een goed ademende stof zijn gemaakt. Of je koopt ergens anders een hoes met een goede open structuur maar bijvoorbeeld katoen is niet handig erop. Ze verkopen het ook allemaal bij Prenatal dus misschien kun je je gewoon even laten adviseren? succes!

groetjes,
Wendy

quote:
@ Michèle en mama Selma: Ik heb ook altijd geleerd dat je de onderkant van de slaapzak instopt zodat ze niet naar boven kunnen wurmen en helemaal bloot komen te liggen. Kan dat kwaad dan? Denk het niet hoor, als ze gaan draaien draait de slaapzak toch gewoon los? Of ben ik blond?

Je kan dit alleen doen met een slaapzak die lang genoeg is en ze zijn vaak niet sterk genoeg om die hele lap eronder uit te trekken want met draaien trek je hem er niet uit zeg maar alsthans niet helemaal dus niet eronder leggen. Liever een keer meer lopen dan niet meer lopen. Overigens als ze zelf ook terug gaan draaien kun je ze helemaal laten begaan.

Groetjes,

Michèle

@Wendy
dus een molton onderlaken is niet meer nodig?
Enkel matras, aerosleep matrasje en een daarvoor bestemde hoeslaken?

Nooit een kindje vastleggen! Ook niet door het slaapzakje onder het matrasje door te halen! Kan levensgevaarlijk zijn. Vanaf een maand of 5 gaan ze nou eenmaal hun hele bedje door. Dat hoort erbij.

Niet belemmeren in hun slaap. Die slaapzaktruc niet uithalen want als je kindje alleen maar 1 kant op kan draaien (dus alleen maar rechtsom bijvoorbeeld) draait het de beentjes vast en kan de bloedsomloop afgeklemd worden. En je wilt toch neem ik aan wel dat je kindje ooit leert lopen.

Niet vastleggen! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

Ook op die leeftijd niet meer gaan knutselen met slaaprollen of kussentjes waar ze tussen kunnen liggen. Ze moeten vrij kunnen bewegen. Die slaaprollen en kussentjes zijn voor de hele kleintjes die juist door te draaien gevaar lopen. Maar als je ze gebruikt voor kindjes die juist wel de leeftijd hebben waarop ze in bed gaan draaien, dan kunnen ze weer levensgevaarlijk zijn.

Lekker laten gaan die kleine mop!

Groetekes, Sje

Ik sluit me zondermeer aan bij Sje, nooit zelf gaan knutselen om ervoor te zorgen dat je kindje zich niet meer kan draaien. Dit is echt levensgevaarlijk en we blijven dat hier maar zeggen. Niet meteen verwijtend naar wie dan ook, maar gewoon bezorgd om de kinderen van medemensen/mede-ikkebenners. Ik adviseer met klem om een andere oplossing te zoeken die veilig is.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Boukje: Ik gebruik ook de aerosleep, heb ook een af en toe buikslaper hier . Werkt perfect! Ik gebruik een gewoon matras, aerosleep erop (dus idd geen molton) en daarover een aerosleep matrashoesje. De aerosleep is uitwasbaar.

Weer wat geleerd, wij stoppen de slaapzak niet meer in!

@ Baukje, ja klopt, matras. aerosleep en aerosleephoeslaken. Succes!

idd weer wat geleerd maar daar is deze site ook voor geloof ik Bedankt Sje en Asje! hier word de slaapzak ook niet meer vastgeklemd aan het matras…dan maar omrollen en tien keer op en neer gaan zijn gezondheid is toch echt het belangrijkste…trouwens is mijn eerste kind en gelukkig vertrouw ik jullie advies dat is alleen maar positief.

Lekker laten draaien dus!

Ik lees wel in je topic dat ze nog in de wieg slaapt.
Is deze niet aan de zijkanten met stof bekleed?
Omdat een wieg smaller is dan een ledikantje,
wordt het, (net als in een kinderwagenbak) afgeraden om daar kindjes die zelf kunnen draaien zonder toezicht in te laten slapen.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je wieg is, en of deze aan de zijkanten ook bekleed is, maar de kans bestaat dan dat je kindje bij het opzij draaien met het gezichtje in/tegen de zijbekleding komt te liggen. Dus misschien daar nog even goed naar kijken.

Groetjes Carolien.

Ja, idd, aan de zijkanten bekleed. Maar ik heb vandaag zo’n aerosleep gekocht, en in de ledinkant maat. Vind het een beetje zonde van het geld om er twee te kopen. Dus mijn meisje ligt vanaf vandaag in het ledikant. En ze is al vanaf 20;00 in baby-dromenland,