Dit is een gedeelte uit de mail die ik naar Yvette gestuurd heb:
Ik weet niet welke flesvoeding je gebruikt, maar je zou over kunnen stappen op de versie daarvan die speciaal is voor krampjes en kindjes die slecht kunnen poepen. Volgens mij heet die versie van Nutrilon “Omneo”. Van Friso en Nan weet ik niet hoe die versie heet.
Ga in elk geval nooit zitten tobben met drupjes olie bij de flesvoeding (ouderwetse tip) want dat mengt niet met elkaar. Daardoor blijft de olie aan de binnenkant van de fles achter en krijg je alleen maar moeite met het schoonmaken van die flessen.
Verder bestaat er Roosvicee Laxo. Dat is puur pruimensap en dat helpt ook laxeren. Dat mag je dochtertje al wel hebben omdat ze in de fruithapjesleeftijd zit. Je kunt gewoon die Roosvicee aanmaken met wat water en het haar als sap geven. Je kunt het ook aan de flesvoeding toevoegen, maar ik weet niet of ze er dan zo aan gewend raakt dat ze haar flesvoeding niet meer zonder laxo lust. Dus ik zou gewoon lepeltje laxo aanmaken met water (niet te zoet maken) en dat als sap geven. Kijk wel uit dat je er niet teveel van op een dag geeft. En niet puur geven want dat kan nooit lekker zijn, zo zoet.
Met fruithap kun je ook de ontlasting wat sturen. Geef geen fruit wat een stoppende werking heeft. Dus geen banaan en appel.
Fruit dat goed laxeert is: sinaasappel (persen, want ze mag het velletje nog niet eten), kiwi, meloen, pruim, druif (velletje eraf en pitjes eruit).
Als ze echt problemen blijft houden met poepen dan zou ik contact met de huisarts opnemen. Er bestaat namelijk lactulose. Dat is een siroop die op recept verkrijgbaar is bij de apotheek en die dosering is afgestemd op het gewicht van je kindje. Maar dat schrijven ze dus alleen maar voor als alle natuurlijke trucjes niet werken.
Groetekes, Sje