Peuterspeelzaal of kinderdagverblijf

hallo allemaal,
helaas zit over een week mijn verlof er weer op. heb van de ene kant zin om te aan werken van de andere kant erg moeilijk om mijn 2 kleine schatten weer 3 middagen bij een oppas te brengen. op t moment zit mijn zoontje op t kinderdagverblijf. maar wel in een ander dorp(hier is geen kinderopvang). hij heeft t super naar zijn zin. maar zo leert hij natuurlijk geen kindjes kennen van het eigen dorp. ook vind ik de kinderopvang best duur. heb met tara een moeilijke start gehad, gaat nu gelukkig stukken beter, maar vind t erg moeilijk om haar naar t dagverblijf te doen. ik weet namelijk dat t erg druk is op t moment en ze daar niet alle tijd voor haar hebben. ook liggen de kinderen samen op een slaapkamer en ze slaapt al zo onrustig. nu heeft schoonmoeders aangeboden dat ze wel 3 middagen wil oppassen. we hebben t op t moment niet breed en moet misschien wat meer gaan werken, maar ik kan natuurlijk ook veel besparen door de kinderen niet naar de opvang te doen. en dan hoef ik ook niet gelijk meer te gaan werken. wat wel blijft is dat mijn schoonmoeder en ik niet altijd op een lijn zitten. tygo heeft t ontzettend naar zijn zin op de opvang (zwaait me altijd gelijk uit) maar zit er over te denken om dan voor de peuterspeelzaal te gaan. dan moet hij een middag naar de peuterspeelzaal als ik werk. en dan twee dagen naar oma en dan weer een ochtend peuterspeelzaal. ik persoonlijk denk om t nou alletwee te doen. overal hebben ze andere regeltjes en dan weet hij helemaal niet waar hij aan toe is. (plus kosten tellen ook wel een beetje mee)
wat zouden jullie doen? hoe denken jullie hierover?
tygo is een erg energiek mannetje, hij vind t heerlijk om met andere kindjes te spelen enzo. dus 3 dagen oma en helemaal geen opvang lijkt me ook niet zo een succes. moet erbij zeggen dat ik zelf ook op een naschoolse opvang werk en de meiden van t kinderdagverblijf erg goed ken en dat is voor mij ook een gerust gevoel. weet bij wie ik ze achter laat en bij de peuterspeelzaal is alles nieuw. de overgang naar school lijkt me dan minder groot, omdat hij dan al kindjes in zijn klasje kent.
wat een verhaal hoop dat jullie t nog een beetje snappen. sorry wil altijd alles gelijk vertellen, maar soms klopt de volgorde dan niet meer.

groetjes jolanda

Anna kon ook naar de peuterspeelzaal, maar omdat ze daar maar twee dagdelen in de week naar toe mag is dat voor ons niet haalbaar. Ze moet de hele dinsdag ergens naar toe en op het kdv leren ze ook samen spelen.

Bij ons dus eigenlijk overmacht.

Je weet dat je bij de belastingdienst Kinderopvangtoeslag kunt aanvragen?
Daarmee krijg je een deel van de kosten van de opvang weer terug!

http://www.toeslagen.nl/particulier/kinderopvangtoeslag.html

M.

ja daar zat ik ook al aan te denken. maar mijn man vind dat je zo iemand zeker wel moet vertrouwen. vind ook 3 dagen voor opa en oma erg veel. t zijn middagen, maar toch. weet je er komt nog vaak veel meer kijken. feestjes etc.
zit er heel de tijd mee in mijn hoofd. want heb er eigenlijk geen goed gevoel over als ze 3 dagen naar oma gaan. vooral omdat oma toch haar eigen ding doet, en als ik aangeef dat ze iets niet mogen, hoor ik soms later dat ze dat alsnog gekregen hebben. en als t dan gaat om standaard 3 keer per week.

oh ja en toeslag krijg ik maar dan blijft er nog meestal 80 euro over voor mezelf en dat is voor een kind, laat staan voor 2.

bedankt voor t meedenken.

Even over je schoonmoeder. Mijn schoonmoeder en ik gaan ook niet altijd samen door 1 deur en zij wil ook niks liever dan morgan verwennen en dat mag van mij. Als ik er bij ben. Als zij bij oma logeert wat soms gebeurd hebben wij heel duidelijke afspraken. Onze afspraken. Dus op de tijden dat wij willen naar bed, niet alleen maar boterhammen met jam en niet alleen maar op schoot en knuffelen zeg maar. En daar gaat ze mee akkoord want wij krijgen anders een probleemkind terug en zij weet dat ik haar ander morgan niet meer toevertrouw. Klinkt allemaal heel hard, maar we weten waar we aan toe zijn. En tuurlijk oma is echt wel liever en van oma mag echt meer, maar binnen onze regels.

Groetjes,

Michèle

quote:
ja daar zat ik ook al aan te denken. maar mijn man vind dat je zo iemand zeker wel moet vertrouwen. vind ook 3 dagen voor opa en oma erg veel. t zijn middagen, maar toch. weet je er komt nog vaak veel meer kijken. feestjes etc. zit er heel de tijd mee in mijn hoofd. want heb er eigenlijk geen goed gevoel over als ze 3 dagen naar oma gaan. vooral omdat oma toch haar eigen ding doet, en als ik aangeef dat ze iets niet mogen, hoor ik soms later dat ze dat alsnog gekregen hebben. en als t dan gaat om standaard 3 keer per week.

oh ja en toeslag krijg ik maar dan blijft er nog meestal 80 euro over voor mezelf en dat is voor een kind, laat staan voor 2.

bedankt voor t meedenken.

Zoek eens contact met een of twee gastouderbureau’s bij jullie in de buurt.
Die bemiddelen namelijk bij het zoeken van een geschikte gastouder.
En daar kun je heel specifiek aangeven welke eisen en wensen je hebt.
Dat vertrouwen is een van de punten.

Wij hebben trouwens bewust gekozen voor opvang bij de gastouder, en
niet voor opvang aan huis, omdat Hylke dan juist ook in contact komt met andere kinderen.

Veel gastouder(bureau)s hanteren bij het onderbrengen van 2 kinderen juist een veel gunstiger tarief! Dus zeker de moeite waard om uit te zoeken.

M.

quote:

De toeslag voor het tweede kind en volgende kind is trouwens hoger, dus dat zou ik even opzoeken. Verder vind ik een kdv ideaal. Ons mannetje is helemaal gelukkig als hij daar weer een dagje mag gaan spelen. Hij gaat momenteel 2 dagen en als straks de tweede er is gaan ze samen 3. Opa’s en oma’s vonden wij geen optie, wel voor het incidenteel invallen en dan kun je tenminste met een gerust hart een beroep op ze doen.

Lilypie 1st Birthday Ticker

hoi dames bedankt voor jullie reacties.
ben nu even alles aan t laten uitrekenen. heb er toch geen goed gevoel over als mijn kinderen drie dagen naar oma gaan. voor oma ook best pittig twee van die kleintjes. en inderdaad oma moet leuk blijven. ook ging ik gister mijn zoontje halen en hij wou gewoon niet mee naar huis. hij heeft t zo naar zijn zin. ben ook wel erg vertrouwd met de groep. er staat toch meer toezicht op dan bij een gastouder. heb ook het gast ouder bureau gebeld. gewoon prijs opvragen en contact met die ouders. krijg eerst een gesprek met hun zonder verdere verplichtingen. kijken wat er mogelijk is.
dus nog even aan t uitzoeken allemaal.

groetjes jolanda

quote:
hoi dames bedankt voor jullie reacties. ... er staat toch meer toezicht op dan bij een gastouder ...

groetjes jolanda

Dames?

Meer toezicht bij een kdv dan bij een gastouder?
Hoeveel personeel loopt er daar rond op het kdv, op hoeveel kinderen?
Een gastouder mag maximaal 4 of 5 kinderen in huis hebben.
Volgens mij is die verhouding ongeveer hetzelfde als in een kdv.

M.

Oh, en als ik dan http://ikkeben.nl/forum/topic.asp?topic_id=14485 lees…
Dan ben ik toch blij dat wij voor een gastouder gekozen hebben.

Niet dat Hylke altijd zin heeft om daar naar toe te gaan,
of nooit huilt als ik weer weg ga bij het wegbrengen,
maar wel altijd dezelfde gastouder en dezelfde (per dag beetje wisselende)
kinderen. Dat geeft ook voor hem een vertrouwd gevoel.

M.

sorry heb t misschien een beetje verkeerd opgeschreven.maar bedoelde eigenlijk. op de groep waar hij zit staan ze altijd met 2 dezelfde leidsters en een stagiaire die daar al voor een jaar stage loopt. leidinggevende loopt regelmatig binnen. en ze kunnen elkaar om advies vragen. gelukkig bij ons is er veel structuur in de planning. en staan er eigenlijk altijd dezelfde uitgezonderd vakanties of ziek.

ik zie ook vele voordelen in een gastouder. maar vind dat je wel een klik met diegene moet hebben. en vertrouwen. tuurlijk worden die mensen eerst gescreend .maar heb al eens een naar verhaal gehoord van een kennis. dat gastouder tv zat te kijken toen ze kwam en haar dochtertje alleen buiten aan t spelen was zonder toezicht. neem aan dat t de bedoeling is dat ze zeker de kinderen in de gaten houdt en zeker niet zelf haar eigen ding maar gaat doen. was misschien moment opname maar toch. kindje is gelijk daar weggehaald.

groetjes jolanda