Overtuigen


#21

Ook een testament hebben wij niet…
Ik zit er daarom over na te denken om een voogd aan te stellen…
Ik zou graag willen dat beide kids bij mijn broertje terecht komen, aangezien mijn ouders niet fulltime voor ze kunnen zorgen… (als het moet wel natuurlijk), maar mn moeder heeft veel mankementen waardoor ik de kids niet bij ze wil opzadelen.

Ik weet dat mijn broertje straks een goede baan heeft… (hij studeerd nu nog), en de kids een goed leven kan geven.

maar zoals het er nu voorstaat, en wij komen te overlijden gaan de kids sowieso naar mijn ouders.
ook als ik kom te overlijden gaan de kids naar mijn ouders, en moet Chris er voor zorgen dat hij de kids terug kan krijgen.
En als mijn ouders gemeen zouden WILLEN zijn, dan krijgt Chris de kids niet terug… Het is erg lullig allemaal… en ik snap er geen hol van… maar zo is het ons uitgelegt toen.
Kan inmiddels veranderd zijn natuurlijk,

e

Greetz, Melanie



#22

Wij hebben zwart op wit en ondertekend staan en in een brandwerende kluis liggen dat als er wat gebeurd dat onze kinderen naar vrienden gaan.
Beide ouders zijn hier ook van op de hoogte mijn meeste zussen ook.
Naar mijn weten is dat ook rechtsgeldig.
Dus dat zou je ook kunnen doen.
Je zou nog naar een rechtswinkel kunnen gaan en kunnen navragen of dat nog rechtsgeldig is.

Sterkte,

Groetjes,


#23

Als het goed is, is zo’n door jezelf ondertekende brief ook rechtsgeldig.
Maar dan nog, worden er in een testament veel meer dingen geregeld, dus ook al zou zo’n zelfgemaakt document rechtsgeldig zijn, het is geen verkeerd plan om eens een afspraak bij een notaris te maken voor een informatief gesprek. Dat is als het goed is kosteloos.

Groetekes, Sje


#24

Iets wat je zelf hebt geschreven en ondertekend en in een kluis hebt liggen is NIET rechtsgeldig!! Het moet echt vast gelegd zijn bij de notaris , en als dat niet is gebeurt, is een dergelijk briefje heel erg handig om je voorkeur kenbaar te maken, maar rechtsgeldig is het dus niet.
Dat geld ook voor je testament ( het zijn namelijk twee verschillende dingen). Wij hebben in de familie een keer mee gemaakt dat er idd ook een brief was geschreven waar de gene graag zijn geld aan wilde geven mocht hij komen te overlijden, maar omdat het niet vastgelegd was bij de notaris, was het niet rechtsgeldig, en was het aan de familie wat ze met die info deden, er gehoor aan geven, of de erfenis toch zelf houden (hij wilde namelijk dat het naar verschillende goede doelen gaan) . Sterker nog, stel dat er een moment komt en dat je zegt, tis allemaal leuk en aardig, maar als ik dood ga, dan wil ik dat niet kind , maar mijn vriendin bv alles erft. Ook al laat je dat vast leggen, als je kind het testament aanvecht, zal die altijd gelijk krijgen.

De wet is soms een beetje raar en ook best ingewikkeld!!

liefs woezel


#25

@Mellanie; geen testament en niet getrouwd, dat zou volgens mij kunnen betekenen dat wanneer je partner zou komen te overlijden, zijn familie volgens de wet erfrechten hebben en het deel van je partner kunnen opeisen, en andersom net zo… halve spaarrekening weg, half huis weg, lijkt me niet de bedoeling.
ls je niets rond voogdij hebt geregeld voor de kinderen dan betekend het wanneer jullie beide zouden komen te overlijden, beide families aanspraak kunnen maken op de kinderen en de rechter uiteindelijk bepaald bij wie de kinderen het beste geplaatst kunnen worden, dat zou dus ook een pleeggezin kunnen zijn. Het is dus niet zo dat kinderen zomaar aan jouw ouders worden toegewezen. En wanneer je partner de kinderen wel erkent heeft als zijnde zijn kinderen, dan blijven de kinderen gewoon bij hem mocht jou iets overkomen. Tenzij jullie er natuurlijk bij de notaris iets anders over afgesproken hebben, maar zo te lezen is dat niet het geval.

Ik zou zeggen, genoeg redenen om te trouwen!!! haha
maar voor voordij moet je alsnog een testament bij de notaris laten opmaken, dan is trouwen alleen niet voldoende.

Succes met overhalen

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#26

Ohhhh wat een gedoe hè… De notaris gaf ook aan, toen wij gingen tekenen voor het huis, dat hij aanraadde om te trouwen, of geregistreerd partnerschap deden, ivm inderdaad zoals mama van Jasper al zegt, als Chris komt te overlijden, hebben zijn ouders de helft van dit huis etc… Nou vind ik zijn vader nog niet zo erg…maar zn moeder… grrr nee dank je…

Ik ga het er vanavond maar eens even over hebben… want niet getrouwd, geen testament… word je niet blij van als je wat overkomt… (hoop t niet natuurlijk)

Greetz, Melanie



#27
quote:
Marsel, je link trekt het topic uit z'n verband. Is het in te korten?

Groetekes, Sje


Ik zie de link niet meer staan, dus dat is opgelost

M.


#28
quote:
Dat dacht mijn zus dus ook: niet trouwen maar wel geregistreerd partnerschap. Nou, dat lijkt zoveel op trouwen dat ze net zo goed hadden kunnen trouwen. Ze moesten in ondertrouw, getuigen regelen, het moest in een trouwzaal. Het was gewoon net een bruiloft! Als het dan toch zoveel op trouwen lijkt, dan zou ik eerlijk gezegd gewoon trouwen. Voor de kosten (gemeentehuis, ondertrouw etc.) maakt het ook niet uit!

En wat je verder nog doet aan feestelijkheden, kun je zo uitgebreid duur maken als je zelf wilt.

Dus probeer Chris maar niet te verleiden met “dan maar geregistreerd partnerschap om alle 4 voortaan dezelfde naam te kunnen gebruiken”, want het gaat hem veel te veel op een bruiloft lijken en dan haakt-ie misschien alsnog af. Dan is de teleurstelling alleen maar nog groter!

Groetekes, Sje


Aangifte partnerschap: Ja, minimaal 2 weken van te voren.
Getuigen, ja natuurlijk, maar dat kost geen geld
En nee het moet echt niet in de trouwzaal, kan gewoon bij
de burgelijke stand aan een bureautje.
(Of dat moet recent gewijzigd zijn…)
Je kunt er wel voor kiezen om het op een bruiloft te laten lijken.

Maar op maandagochtend is het in principe gratis
(behalve dan de kosten voor het boekje enzo, paar tientjes)

Hier in Almere:
Huwelijksaangifte (ondertrouw) of aangifte geregistreerd partnerschap € 11,80
Trouwboekje/partnerschapsboekje € 21,10
Huwelijk of geregistreerd partnerschap op:

  • maandagochtend om 9.00 of 9.30 uur
    (aangifte en trouwboekje of partnerschapsboekje moet u wel betalen). gratis

Tel daar dan nog 30 euro bij op voor koffie met gebak met je getuigen,
en klaar ben je.

Zo veel kost het dus echt niet.

M.


#29
quote:
Aangifte partnerschap: Ja, minimaal 2 weken van te voren. Getuigen, ja natuurlijk, maar dat kost geen geld En nee het moet echt niet in de trouwzaal, kan gewoon bij de burgelijke stand aan een bureautje. (Of dat moet recent gewijzigd zijn...)

M.


Dan is het recent gewijzigd of het verschilt per gemeente, maar mijn zus moest een trouwzaal kiezen.

En wat dat gratis betreft, daar zijn gemeenten ook verschillend in. Ik las laatst dat je in bepaalde gemeenten alleen nog maar gebruik mag maken van die gratis mogelijkheden als je het ook echt niet kunt betalen. Dus als je het gewoon kunt betalen, dan mag je met een beetje pech gewoon dokken!

Blijkbaar zaten de gratis momenten in bepaalde gemeenten zo ver vooraf vol dat mensen die het echt niet konden betalen en toch moesten trouwen of partnerschappen om wat voor reden dan ook gewoon moesten wachten. Da’s de omgekeerde wereld natuurlijk, dus vandaar dat ze daar eens strenger naar zijn gaan kijken.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 19 Dec 2012 11:44:07