Om mijn oudste dochtertje uit te leggen dat poep eigenlijk afval is heb ik haar het volgende verhaal verteld en daarna ging het poepen op de pot of op de WC veel makkelijker.
Als je eet dan kijkt je buikje welke hapjes goed genoeg zijn om je van te laten groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om je van te laten groeien. Al die hapjes die niet goed genoeg zijn, gooit je buikje op een hoop tussen je billetjes en dat wordt dan poep. Dus eigenlijk heb je poep helemaal niet meer nodig want je kunt er toch niet van groeien. En om nou weer plaats in je buikje te maken voor nieuwe hapjes eten is het handiger om die poep op de WC uit je billen te laten vallen.
En dat is best moeilijk om te leren, maar met je plasje gaat het ook al een hele tijd goed, want plas dat is eigenlijk allemaal slokjes van je drinken waar je buikje niks mee kan doen. Dus zoals je altijd je plasje uit je billetjes laat komen, zo hoort de poep er ook uit te komen.
Toen ik mijn dochtertje (3 jaar) deze uitleg gegeven had lukte het haar vrij snel daarna om op de WC te poepen omdat ze besefte dat poep niet een stukje van haarzelf is maar dat het te vergelijken is met alle andere troep die je normaal in de pedaalemmer gooit.
Groetekes, Sje