Ophouden

Ik laat me dochter van 2.5 zelf naar de pot toe gaan ze wilt zelf dan zeken dat ze het in de wc doet of dat ze de pot in de woonkamer zet
misschien is het toch een klein beetje van kijk mama ik ben een grote meid ik kan het zelf heel goed
probeer anders gewoon de pot neer te zetten waar ze zich pretig voelt

groetjes Mama van N’Kita en Raisa

Dank voor het meedenken maar dit heb ik ook al geprobeert. En zomers lekker zonder luier in haar blootje laten lopen met de pop in de buurt. Maar helaas als ze dan voelt dat ze moet raakt ze volkomen in paniek, begint te gillen dat ze een luier om wil om daar in te plassen/poepen.
Nog even voor alle duidelijkheid. Dat ze niet op de pot wil vind ik (nog) geen probleem. Maar dat ze haar ontlasting bijna 1,5 week ophoudt vind ik inmiddels wel een probleem.

Dat klinkt als een medisch probleem, anderhalve week niet poepen is niet normaal.
Ik denk dat je zo gauw mogelijk naar je huisarts moet.
Laat je nog ff weten hoe het is afgelopen?

Ben ik al geweest en er is dus niets met haar aan de hand. Ze is al aan de olie om haar te “dwingen tot poepen” maar zelfs dan houdt ze het op tot ze het echt niet meer tegen kan houden. Ze heeft een vreselijke sterke wil en heeft dus blijkbaar besloten om niet te willen poepen.

Groetjes JacqKie

sorry, ik heb daar overheen gelezen. mineralenolie? ik neem aan dat dat niet een soort laxatiemiddel is? dat zou iets kunnen zijn als ze echt problemen heeft met poepen als het helemaal niet lukt
ze geeft zelf niet aan waarom (pijn, eng)?
volgens mij hoort een normaal persoon gemiddeld eenmaal per 1-2 dagen te poepen,
maar ze poept nog wel? maar pas na een week?

hoe lang is ze al zindelijk? zou ze in een luier wel willen poepen? ik doe maar een gok

Ze wil niet anders dan in haar luier poepen. Dus nee, zindelijk is ze nog niet. Ze geeft verder niet aan waarom. Hebben we ook geprobeert uit te zoeken en er met haar over te praten. Zo van… als je vaker kleine beetjes poept doet het geen pijn enz. maar helaas als het erom spant houdt ze het toch op en dan kan ik praten tegen haar wat ik wil maar dat helpt niet. Dan begint ze te gillen dat we haar met rust moeten laten en niet naar haar mogen kijken enzo. Ze poept nog wel hoor maar inderdaad pas na een ruime week

Groetjes,
JacqKie.

Pfff…herkenbaar.
Stephan heeft het ook gehad, eerst niet durven poepen en het ophouden tot ie dubbel sloeg van de buikpijn. Zo sneu
Hij was toen ook 3,5 jaar.
We waren zo wanhopig dat ie na afloop ook bij ons heeft mogen kijken dat we gewoon nog “leefden” nadat we naar de wc waren geweest
Ja jee, je moet wàt op een gegeven moment…
Uiteindelijk moest hij toch (na ruim een week!) en langzamerhand is hij het vanzelf gaan durven.
Maar de angst was heel groot.
Maf hè.
Je hoort het veel vaker. Het schijnt dat die kids het gewoon eng vinden omdat ze het zien als een deel van zichzelf ofzo…(da’s wat ik gehoord heb in ieder geval)
Ik hoop dat het gauw beter gaat met je dochtertje!

Groetjes Bianca, mamma van Stephan en Kaya

Hoi Jacqkie,
Ik kom jouw bericht tegen door te googlen en heb me maar gelijk op deze site aangemeld omdat ik blij ben een herkenbaar verhaal te lezen. Ik weet niet meer wat ik na 3 maanden zindelijkheidstraining in poepjes/hoopjes of hoe mijn dochtertje van 3,5 het allemaal noemt, moet doen. Ik heb echt alles geprobeerd maar ze wil gewoon niet naar de wc. Gelukkig komt bij haar het regelmatig mee met een plasje als ze het echt niet meer kan ophouden of het floept eruit in haar badje. Maar normaal op de wc of potje wil ze niet. Ze beloofd wel vaak, morgen doe ik het echt maar het blijft bij morgen dus het gebeurt nog steeds niet. Ze was vrij laat met zindelijk worden wat plassen betreft maar dat ging na 2 weken prima. Hoe gaat het nu met jouw meisje of heeft iemand nog een waardevolle tip want het huilen staat me af en toe nader dan het lachen, zeker als het een paar dagen duurt en ze pijn heeft in haar buik of het uitschreeuwt omdat ‘het’ veel te groot en teveel is geworden om er gemakkelijk uit te komen.
Groetjes,
Yvette

Ik herken het probleem maar al te goed. Mijn dochter is ook 3,5 jaar en is als de dood om op de wc op potje te poepen. Ze is al zinderlijk met plassen sinds ze net 2 jaar was. Ze heeft ook sinds die tijd controle over het poepen en vraagt dan om een luier. Maar zelfs in een luier blijft ze het eng vinden en gaat er vaak een drama aan vooraf… Het gaat gelukkig nu iets beter, maar poepen op de wc lijkt nog heel ver weg… Haar zusje van 17 maanden poept wel af en toe op de pot en daar kijkt ze met veel ontzag dan naar!
soms houdt Loïs het poepen wel 4 dagen op en op vakantie poepte ze zelfs in 14 dagen tijd maar 3 x…
Ik hoop toch wel dat ze voor haar 4e verjaardag gaat poepen op de wc… wij hebben ook alles al geprobeerd, we hebben dr zelfs beloond met grote kado’s (om dr zo ver te krijgen) maar die weigert ze dan gewoon, ik wil niet poepen op de wc…!!
Waarom niet?? "nou gewoon daarom niet!!"
als iemand nog tips heeft hoor ik het wel…

Liefs van de mama van Loïs & Isis

Hallo JacqKie,

Jouw verhaal is herkenbaar alleen het record ‘poep ophouden’ van mijn dochter, nu bijna 4 jaar, is 8 dagen. 1,5 week is echt niet aanvaardbaar vind ik!!!
Mijn dochter heeft toen ze 5 maanden oud was een kloofje in haar anus gehad (vanwege te harde ontlasting onstaan) Dit is zeer pijnlijk en het heeft een half jaar geduurd eer wij wisten wat er nu eigenlijk aan de hand was en hoe goed haar te behandelen. De kinderarts wist er ook geen raad mee want volwassen mensen krijgen therapie maar hoe vertel je een kind van 10 maanden hoe ze moet gaan poepen. Dus…veel laxeermiddelen die uiteindelijk niet eens voor kleine kinderen, laat staan, babys geschikt zijn! Heel vervelend allemaal maar ze is zo bang voor poepen geworden dat ze ook niet meer ging. Als zij na 4 dagen niet had gepoept dan gaven wij haar dus een klisma want anders werd het weer krijsen en gillen zo een pijn deed het poepen. Als jij eens zag wat er uit dat kleine lijfje kwam! heel zielig en heel vervelend. Nu is ze bijna 4 jaar en ben vorig jaar begonnen met een therapie waar ze haar controle probleem aanpakte. Zoals jij verteld heeft het iets met ‘controle houden’ te maken. Dat denk ik ook. Mijn dochter heeft heftige therapie gehad maar zelf op school waren ze verrast over haar snelle verbetering in haar lichaamsbeleving. Het gaat om Cranio Sacrale therapie. Het heeft bij mijn dochter geholpen tot het moment dat ik haar toch es zindelijk wilde laten zijn. Nu is het dus weer een flink probleem. 1 a 2 keer per week gaat ze en dan allleen omdat wij haar op de pot zetten net zolang tot ze heeft gepoept. Dit kan dus wel een uurtje duren. Systemen met beloningen en noem maar op heeft nooit geholpen, daar trapt ze gewoon weg niet in. Zij wil gewoon niet poepen, is bang en wil het gewoon uit haar leven bannen. Ik ga nu ik ongeveer 4 maanden bezig ben met zindelijkheidstrainingen (plassen gaat prima) weer haar therapeut opbellen want het is duidelijk dat ze weer volledige controle wil houden. Ik raad jouw echt aan om eens bij jouw in de buurt te kijken naar zo’n therapeut. Het word tot een bepaald bedrag vergoed maar ik was met 5 sessies klaar. (Toen waren we klaar, Mijn dochter was zeer hardnekkig want ze hebben haar met zen tweeen behandeld omdat ze zowel lichaamlijk als fysiek te sterk was voor 1 therapeut. Je kan ook op internet zoeken naar ervaringen van deze therapie. Ik zal je zeggen: doen!!! ik ga ook weer en het is echt wonderbaarlijk maar het was ook heftig. Ik hoop een reactie van jouw gauw te lezen

oja, haar kinderarts was heel tevreden over deze behandeling (blijft toch beetje in alternatieve sfeer zitten) en heeft ook een verwijzing voor geschreven.

liefs

Het niet willen poepen is een typisch probleem an die leeftijd. Ze zien idd de poep als een deel van zichzelf en zijn bang dat ze het kwijt zullen zijn… Een vriendin van me deed haar dochtertje 's avonds een luier om en dan deed ze wel haar behoefte. Van zodra ze gedaan had weer een onderbroekje aan. Na een tijdje ging ze vanzelf wel op de wc…

hoi,

met mijn kids nooit geen last gehad

Om mijn oudste dochtertje uit te leggen dat poep eigenlijk afval is heb ik haar het volgende verhaal verteld en daarna ging het poepen op de pot of op de WC veel makkelijker.

Als je eet dan kijkt je buikje welke hapjes goed genoeg zijn om je van te laten groeien en welke hapjes niet goed genoeg zijn om je van te laten groeien. Al die hapjes die niet goed genoeg zijn, gooit je buikje op een hoop tussen je billetjes en dat wordt dan poep. Dus eigenlijk heb je poep helemaal niet meer nodig want je kunt er toch niet van groeien. En om nou weer plaats in je buikje te maken voor nieuwe hapjes eten is het handiger om die poep op de WC uit je billen te laten vallen.

En dat is best moeilijk om te leren, maar met je plasje gaat het ook al een hele tijd goed, want plas dat is eigenlijk allemaal slokjes van je drinken waar je buikje niks mee kan doen. Dus zoals je altijd je plasje uit je billetjes laat komen, zo hoort de poep er ook uit te komen.

Toen ik mijn dochtertje (3 jaar) deze uitleg gegeven had lukte het haar vrij snel daarna om op de WC te poepen omdat ze besefte dat poep niet een stukje van haarzelf is maar dat het te vergelijken is met alle andere troep die je normaal in de pedaalemmer gooit.

Groetekes, Sje

Heb je al roosvicee laxo geprobeerd, je kunt bij de huisarts ook speciale verdovende creme krijgen , waardoor het minder zeer doet om als het eenmaal hard is te kunnen poepen.(lidocaine creme)
JE moet in ieder geval er wel voor zorgen dat ze genoeg blijft drinken.Mijn nichtje had het zelfde probleem en gilde het uit van de pijn als ze eenmaal toegaf aan het poepen. Door dat het zo hard was geworden.

groetjes Bianca mama van Rick en Chris

Ik heb alles al aan voeding en laxeermiddelen uit geprobeerd. Mijn dochter van bijna 4 heeft sinds 2 jaar het sterkste laxeermiddel wat er is. (Is voor kinderen vanaf 8 jaar) Hierdoor word haar poep nooit TE hard van maar haar probleem ligt ook niet in haar verkeerde voeding. We hebben allergie testen gedaan en urinetesten maar echt alles is goed aan haar. (gelukkig) Het zit bij mijn dochter echt tussen haar oren. Ze is tenslotte groot gebracht met ‘poepen doet veel pijn’. En daar valt niet meer aan te tornen.
Ik raad nog steeds Cranio sacrale therapie aan. Hier worden blokkades opgeheft en zal worden geleerd haar controle los te laten.

groetjess

PS

hier een link waar ervaringen met cranio sacrale therapie te lezen zijn.

http://craniosacraaltherapie.altned.nl/

Ik heb met mijn dochter(4 jaar) ook een groot probleem met poepen.
Ze is nu al 2 jaar aan de laxeer middelen omdat ze luie darmen heeft, ze is nu zindelijk met plassen dus ik had gehoopt dat poepen ook wel op de wc ging maar niet dus.
en daar kwam ook bij dat ze moest afbouwen met de medicijnen met als gevolg dat haar poep harder werd. Nu is ze dus heel erg bang om te poepen omdat ze het nu voor het eerst voelt. dit gaat zover dat ondanks een overdosis laxeermiddelen ze het 7 dagen kan ophouden. ik heb ten einde raad de huisarts gebeld en ze heeft me doorverwezen naar de poeppoli in ons ziekenhuis(rijnstate).
ik ben pas 6 okt. aan de beurt maar het is niet vol te houden nu. Ze gilt het uit iedere dag van de buikpijn, er zit maar 1 ding op en dat is een klisma, dat is voor haar echt traumatisch.
maar even terug op jacqkie, je kunt dus aan de huisarts vragen voor een doorverwijzing naar de kinderarts als je het niet meer ziet zitten. de poeppoli is er voor kinderen vanaf 3 jaar. kijk op google maar op poeppoli
succes er mee.
sandra

Gewijzigd door - mama sandra op 06 Sep 2009 20:14:13

Dag allemaal,

Mijn dochtertje van bijna 3 heeft ook het probleem dat ze niet wil poepen en krijgt al een tijdje Forlax Junior (maarkt de ontlasting zacht). In eerste instantie 2 x per dag een zakje, dat ging een stuk beter en ze ging dagelijks of om de dag poepen. Toen ben ik van 2x naar 1x per dag gegaan en ging ook super. Na nog meer afbouw is het weer fout gegaan. Ze hielt het weer 2 a 3 dagen op en deed per ongeluk een poepje in de douche ‘helemaal overstuur!!’. Ik heb dinsdag de gehele dag met een huilend en ‘au mama billen’ peutertje gezeten omdat ze al vanaf donderdag haar poep ophield. S’morgens bij de huisarts geweest en een zetpil gekregen om de boel op gang te laten komen…nou ik heb het geweten. Rond 1600 uur kwamen er eindelijk 3 poepluiers. Maar nu begint het weer ondanks de zakjes Forlax Junior 2 x per dag is het weer ‘mama au billen’. Ze vertikt het gewoon…Zou het een optie zijn om met deze leeftijd naar een therapeut te gaan?

Mierrrtjuh

Hier ook hetzelfde probleem.
Job heeft van de huisarts laxeermiddel gekregen en het is echt de bedoeling dat hij zulke dunnen ontlasting dat hij dat met geen mogelijkheid op kan houden.
Ik zou aandringen op een goed laxeermiddel zodat ze de '‘poep’'signalen van haar lichaam weer leert herkennen.
En dat ook de angst om te poepen mss weggaat

ik moet er ff bijzeggen dat ik nog geen poepjeservaring heb …
maar ik weet wel dat een vriendin van mij, altijd samen ging poepen met haar dochtertje, gezellig op de wc samen, zij op de wc en die kleine op het potje, boekkie erbij, kon af en toe wel ff duren,maar ze hadden de grootste lol, en dan nam de angst een beetje af …misschien iets om te proberen ??