Ineens slecht slapen/nachtmerrie?

Hoi dames,

Ons meisje is nu 1,5 jaar en slaapt sinds 1 week ineens heeel slecht! Ze wordt heel vaak huilend wakker en is dan moeilijk te troosten. Wij denken aan nachtmerries aangezien ze nog half in slaap is als ze ligt te huilen.
Probleem is echter dat ze daarna niet makkelijk meer in slaap valt. Uren ligt ze wakker en huilt ze. We hebben inmiddels al veel geprobeerd, troosten, niet praten maar wel aanwezig zijn, natuurlijk halen we haar even uit bed als ze echt overstuur is maar ze komt haar kamertje niet af. We hebben eergisteren een nachtlampje gekocht maar dat biedt tot nu toe weinig soelaas.
We zijn moe aan het worden! Meestal is ze van 23.00 uur tot een uur of 02.00 aan het stieren! Overdag is er niets aan de hand, ze is vrolijk en lief. Oja, als ik haar 's-nachts een paracetamolletje geef dan slaapt ze wel verder…vreemd he? Mijn buurvrouw had het over groeipijntjes? Ik heb werkelijk geen idee, maar parac. kun je niet blijven geven (nu 2 nachten gedaan). Hellup!
Iemand tips?

Als je denkt aan groeipijnen (ze kan het nog niet zeggen natuurlijk) kun je de beentjes masseren, zijn meestal de beentjes. Mijn dochter heeft er ook veel last van gehad.
Ook ik gaf dan soms een zetpil.
Dat hebben ze dan meestal een paar dagen en dan weer weken of maanden niet en dan begint het vaak weer even.

Sterkte met de kleine meid

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hé, een “ineens-topic”. Hoelang lopen de sprongen van het oei-ik-groei-boek door?

Groetekes, Sje

Hoii Cin77, ik heb nu precies hetzelfde…
al een week lang…

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

[img]http://b2.lilypie.com/6r9fp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” />

hallo cin77
heb je toevallig de overlooplamp aan
ik had het ook speciaal een lampje gekocht en het hielp niet
het was snacht s zo slim dat ze bij ons tot 4 uur wakker was vanaf 11 uur
wij hebben elke keer s avonds haar lampje aangedaan voordat ze naar bed ging en als wij zelf dan naar bed gingen en we deden de overlooplamp aan was ze stil
ik ben nu aan het uitproberen of ze weer zonder de overlooplamp aan kan slapen maar elke keer als ik die uit doe is het misse boel dus misschien helpt het bij jou ook
succes ermee

@ linda 24, ja, de overlooplamp hebben we ook al aangehad. Helaas, dan begint ze nog harder te huilen! Dan denkt ze volgens mij dat we eraan komen…maar bedankt voor je tip!
@ sje, het sprongetjes boek loopt volgens mij tot 17 maanden.

bedankt voor jullie reacties. Als je een druk leventje hebt (en dat heb je met een kindje en een partime job) en je hebt veeeel te weinig slaap dan breekt je dat soms op…gelukkig heb ik een partner die er goed tegenkan, hij blijft altijd rustig, terwijl ik wel eens behoorlijk onrustig kan raken zo midden in de nacht als mijn meisje blijft huilen…
Ik hoop dat dit een fase is dat weer snel voorbij gaat!

Liefs Cinn

Klopt cin en 1.5 jaar is om en nabij 17 maanden

Groetjes,

Michèle

Dus het kan dan heel goed een sprong zijn.

Groetekes, Sje

het sprongenboek loopt dan misschien tot een bepaalde tijd, maar die “fases” blijf je toch wel houden bij een kind.
dat het niet meer in het oei ik groei staat wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen “sprongetjes” meer kunnen maken…sterker nog ik weet wel zeker van wel.
en volgens mij is het gewoon niet verder beschreven in het boek omdat we zolangzamerhand de sprongen wel herkennen. het punt is alleen dat dat sprongenschema wel makkelijk is en dat je toch altijd daar kunt kijken van: oh dan was het toch een sprong in plaats van iets anders…(ziek…pijn…etc)

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Sprongetjes die niet meer in het oei-ik-groei-boek staan, heten peuterpuberteit.

Groetekes, Sje

ja maar het blijven “sprongetjes” —> “fases” net hoe je het noemen wil…
en die zullen wel heftiger zijn dan de sprongetjes in de baby tijd
oh wat kijk ik daar naar uit. Ik heb al zo’n temperament vol mannetje

Nee op zich niet Inge. Want met een sprong leren ze zeg maar een nieuwe vaardigheid daarna ontwikkelen ze deze dus sprongen zijn het niet. Ze zin echt gewoon vervelend dan

Groetjes,

Michèle

En wat dacht jij, dat ze tijdens peuterpuberteits-fases niet vervelend zijn?! Ik spreek jou over een jaartje nog wel denk ik!

Groetekes, Sje

Hoi,

Ook na de baby tijd hebben ze wel degelijk sprongen waarin ze wat leren. Ik ben het dus niet eens met het feit dat ze dan zo nu en dan vervelend zijn.
Het zijn dan vaak wel heftige tijden waarin grenszoeken dan heel erg erbij komt. Ik merk aan mijn dochter als ze heel erg haar grenzen gaat op zoeken ze of heel erg moe is maar als dit een week aanhoudt dan komt daar nog vaak frustratie bij kijken dan is ze echt iets aan het leren. Na een week of 1,5 heeft ze dan ook daadwerkelijk iets geleerd en zijn het extreem grenzen zoeken voorbij. Waarom dan geen sprongen boek bij ieder kind gaat het in geheel eigen tempo.

Maar ik denk als ik het zo lees dat het met paracetamol wel gaat slapen dat ze ergens pijn heeft. dat het groiepijnen kunnen zijn.
Groeipijnen treden meestal in rust erg op. netzo iets als oorpijn.

groetjes

lon106

Dank jullie wel voor alle reacties.

Of het werkelijk een sprongetje is weet ik niet, het zal idd wel een soort fase zijn. Overdag is er namelijk niets aan haar te merken en dat was tijdens de “beruchte” sprongetjes wel anders…we hebben hier een pittige dame rondlopen hoor
Vanacht viel het mee, na 1,5 uur ging ze weer slapen en is daarna niet meer wakker geworden!! Dit is voor ons al een vooruitgang hihi! We wachten vanacht wel weer af, in ieder geval fijn om jullie reacties te lezen.
Liefs!

@ Lon tuurlijk leren ze dat zul je mij niet horen zeggen anders zou de hele wereld vol zitten met peuters. Oke sommige mensen hebben dat helaas wel, maar goed das een ander topic

Maar een sprong zoals in HET boek staat gaat om het ontwikkelen van de basis dingen. Ontdekken, kruipen, optrekken, lopen enz. Daarna leren ze dingen verfijnen en andere dingen ontwikkelen, maar tot 17 maanden zijn het echt mentale sprongen. Het is ook aangetoont dat de hersenen dan ook echt veel groeien en in capaciteit toenemen. Dus tuurlijk zijn ze niet alleen maar vervelend, alleen is er geen ‘gebruiksaanwijzing’ voor helaas.

Groetjes,

Michèle

ja mar in de peuterpubertijd leren ze toch ook dingen?
misschien valt het dan niet echt samen ofzo.
we zullen zien

@Sje: had je het tegen mij?? want ik neem aan dat ze JUIST in de peuterpubertijd vervelend zijn