Ik wil niet warm eten!?

Hoi Marianne,

Met de pot mee eten zou ik nog niet doen. Althans, niet precies hetzelfde als jullie want Rubens darmpjes kunnen die kruiden nog niet hebben en zijn niertjes kunnen zout nog niet aan.

Het klopt dat voor ons die potjes niet te eten zijn, maar geloof me, babies die de eerste maanden alleen maar melk gewend zijn, zijn blij met elke andere smaak, dus je pest Ruben echt niet met die potjes.

Als je wilt proberen hem met de pot mee te laten eten, doe dan als jullie bijvoorbeeld aardappelen, groente, vlees eten, gewoon een aardappeltje en een schepje groenten in een apart pannetje en kook dat zonder zout ofzo toe te voegen.

Als je dat pannetje afgiet, bewaar wat kookvocht. Pureer het aardappeltje en de groenten goed en maak het met wat kookvocht nog ietsje smeuïger.

Probeer dat eens en mogelijk dat Ruben dat lekkerder vindt (en proef dat zelf maar eens, is ook niet te eten hoor!). Als dat zo is, ga je gewoon door met zelf versgemaakte hapjes. Reageert hij hetzelfde als op de potjes, dan is hij gewoon even nog niet toe aan een groentehap.

Doe even een week niks en probeer het volgende week weer.

Overigens, wat geef je hem? Het is namelijk het beste om met 1 smaak te beginnen. Van Olvarit heb je potjes “1e hapje”. Met alleen bloemkool, alleen broccoli, alleen spercibonen en alleen worteltjes. Het is de bedoeling dat je een paar dagen achter elkaar dezelfde smaak geeft. Met zo’n klein potje kun je bijvoorbeeld in het begin 3 dagen doen (het mag namelijk maar 48 uur open staan, dus dat is 3x een groentehap).

Begin dus niet meteen met allerlei gemengde smaken omdat dat lekkerder lijkt. Voor Ruben is het echt fijner als hij eerst die enkele smaken krijgt. Zo went hij op zijn eigen tempo.

De eerste keren spugen overigens bijna alle babies de groentehappen uit, maar echt ze wennen er uiteindelijk aan en dan zijn die schaaltjes zo leeg hoor. Het is een kwestie van geduld.

Dus nogmaals, ga niet zelf de smaak van die potjes beoordelen want die zijn allemaal niet te eten voor ons en dat heeft echt niks te maken met het feit dat Ruben het steeds uitspuugt. Hij moet er gewoon langer aan wennen dat hij iets anders krijgt dan melk.

Voor recepten van babyhapjes, zie op de volgende pagina’s:
http://www.keukenkikker.nl/
http://www.babybox.nl/het_eerste_jaar/voeding/voeding.php
http://www.liga.nl/content.asp?id=98

Succes met je kleine man!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 08 Jan 2006 13:42:27

hey sje.

bedankt voor de links daar heb ik zeker wat aan.
ik zit op het moment even bij mijn ouders, en zei vertelden me dat ik vroeger ook al met de pot mee at(rond een half jaar), en dat ik toendertijd gek op rode bietjes was maar mijn moeder deed er dan altijd suiker zout peper door.

Maar nu lijkt dit mij dus geen goed idee zeker de suiker erdoor niet, maar waarom suiker niet goed was voor een baby weet ik niet meer ik heb het wel eens gehoord, heeft iemand een idee waarom dit ook al weer zo is?

Groetjes Marianne Mama Van Ruben

helemaal vergeten.

Ruben heeft de afgelopen week de volgende smaken gehad en dan 3 dagen achter elkaars steeds dezelfde.

wortels met rund. (vond hij niet lekker) 4 hapjes.
rijsttomaatkip. (ging redelijk) 6 hapjes.
bruinebonen, met appel ( vond hij verschrikkelijk) 2 hapjes.

Om de bruine bonen hebben we de grootste lol gehad, niet te beschrijven hoe smerig hij wel niet kon kijken. hahahahaha…

Hoi Marianne,

Volgens mij was bij suiker de reden dat ze nog niet altijd goed in staat zijn om hun suikerspiegel goed op orde te houden, en suikers zorgen voor meer energie dus ze kunnen er teveel energie van krijgen. Plus als ze op een leeftijd zitten dat er tandjes doorkomen, zullen die tandjes er ook niet blij mee zijn.

De reden dat kindjes jonger dan 1 jaar geen honing mogen is niet omdat er een stof in zit die ze niet kunnen verdragen. Honing is een natuurprodukt en daar zit een bacterie in die wij volwassenen gewoon kunnen verdragen maar die bij die kleintjes “hardere klappen” uit kan delen. Ze kunnen er erg ziek van worden.

Kijk daar dus erg goed mee uit!

En inderdaad wat je moeder vroeger wel deed met suiker/peper/zout, doe dat niet, want Ruben is nog zo jong, die mag dit nog niet.

Dus ik hoop dat je met die recepten-websites uit de weg kunt. Overigens voor een beginnelingetje doet hij het niet slecht hoor als ik het aantal hapjes lees wat hij gegeten heeft.
Haal die een-smaak-hapjes ook maar eens van Olvarit. Kan best dat hij daar iets beter mee opstart en dat die gemengde smaken gewoon even teveel van het goede zijn geweest voor hem.

Groetekes, Sje

hey marianne,
wij hebben met diantha een beetje hetzelfde probleem.
ze krijgt potjes van olvarit met een soort groente, dat gaat nog het beste.
die potjes met gemengd eten krijgt ze echt niet weg. ook nog te grof denk ik.
ik wil aan zelf koken voor haar beginnen als dat groente eten een beetje lukt.
ze eet ook inderdaad maar een paar hapjes per keer.
is ook nog niet zo erg hoor, ze krijgt ook nog 2 fles en 2 borstvoedingen per dag.

groetjes christa mama van diantha

hoi sje,

badankt voor de links.
staan wel dingen op die ik kan proberen.

christa mama van diantha

Hoi

Met Manon duurde het ook even voor ze het begon te eten.
En sinds vrijdag zijn we overgestapt op drie flessen en nu eet ze ook meer.

Wel eerst potjes met 1 smaak en sinds kort breiden we dit uit.
Ze lust alleen alles wat oranje is + bruine bonen. Alles wat groen is gruwelt ze nog van dus dat doen we over twee weken wel eens weer.

En Manon is alleen van van de potjes…mijn hapjes komen er niet in. Wordt ze boos!

Tessie

dus inmiddels ook al de 3 flessen bereikt heerlijk lijkt me dat.
ik moet eind januarie weer naar het cb toe, en ik zal het er ook eens over hebben, want de middagfles (16:00 uur) gaat er met veel geouweoer in.
dus die mag van mij er wel uit.

Maar het groentehapje ging vandaag beter dan de dagen hiervoor en heeft hij metlange tanden het zijn hele bordje leeggegeten.

hoi hoi!
om groetepap met rode bietjes wat zoeter te krijgen kan je er ook een beetje appel bij koken doe ik hier ook heel vaak en lars is er gek op!
ik maak meestal voor een hele w’eek verschillende soorten groetepap en vries het dan in!
veel succes ermee!

liefs jessica, &

hey dat is een goed idee, kan ik ook wel gaan doen, wat ik overheb een happy van maken en dan hup de vriezer in.
bedankt voor je tip!!

o, ik had nog niet aan 3 voedingen gedacht.
dat scheelt natuurlijk ook.
maar hoeveel cc per fles dan?
diantha drinkt 300 cc zoleeg.
mag ik wel een jerrycan kopen voor haar hahaha.
maar ze krijgt ook nog 2 borstvoedingen natuurlijk. smorgens vroeg de borst, eind ochtend fles, smiddags borst en laatste voeding ook fles + rijstebloem
tessie krijgt manon alleen fles dan?
en ruben? ook fles?
of eet diantha nou zoveel? het is met de borst en fles ook net holle bolle gijs. dat wel natuurlijk.
ik hoor nog van jullie,

Hoi Christa

Manon drinkt aan het einde van de dag voor het slapen alleen een fles. Wel met rijstebloem erdoor hoor.

En 's morgens rond 6.45 uur een fles en 's middags rond 13.30 uur.

Alledrie zit er 200 ml water in + 6 schepjes voeding en 's morgens en 's avonds rijstebloem. Dit drinkt ze niet helemaal leeg.

Bedoel je dit?

Tessie

Sinds Ruben wat meer vast voedsel krijgt drink hij daarna steeds minder van de fles als ik hem een sapje voorschuif wil hij dit wel, dus ik denk dat ik vandaag of morgen ook maar eens over zal gaan stappen naar 3 flessen, hij geeft het nu echt aan.
Maar ik moet eind januarie op het cb verschijnen dus zal ze eens vragen of zei nog ideeén voor me hebben.

Maar voorheen dronk hij. ( krijgt alleen de fles)

8:00 uur 250 cc Nu 220 cc
12:00 uur 240 cc Nu 180 cc + groentehap.
16:00 uur 240 cc Nu 200 cc + Fruithap.
19:30 uur 260 cc Nu 260 cc + 3 schepjes rijsterbloem.

Groentehap en fruithap wil ik straks omwisselen zodat hij met ons mee kan eten aan tafel.

nou, diantha krijgt om 6.30 de borst, om 9.30 fruithap dan om 11.00 een fles 300 cc met rijstebloem, dan s middags 1 of 2 keer borst. [dat rommelt een beetje s middags, borstvoeding loopt wat terug] om 17.30 een paar hapjes groente en probeer steeds wat sap maar ze hoeft het niet echt. en om 19.30 de laatste fles 300 cc met 3 schepjes rijstebloem.
en de laatste avonden wil ze na de fles ook nog aan de borst en valt daarna in slaap.
misschien is zij nog niet echt toe aan 3 voedingen. de fruithap gaat nu goed. ze vindt het lekker wat ik vers maak. maar de groente wil nog niet echt.
misschien moet ik nog maar even 4 voedingen aanhouden?

Hoi Christa.

Ik zou het toch even met het cb overleggen, even horen wat zei er van vinden.
en uiterraard voel je zelf het beste aan wat je kleine meid nou eigenlijk wil.

ja ik ga toch maar met het cb overleggen, wel bedankt voor het meedenken.
ik moet trouwens 19 januari.

Hai,

Mijn kindjes wilden ook nooit groente hapjes mee eten.
Wij hebben eerst geprobeerd om de groente te vervangen door fruit.(dus 2 fruithapjes per dag)dat ging goed. Het ging er in als pap, dus hij had wel trek.
Ik heb een pureer-apparaat gekocht, en geprobeerd of ze het wel lusten als het minder grof was. En voila! Geen problemen meer. Ik maakte dus zelfs het eten uit de potjes fijner. Het is ook eigenlijk best wel veel voor zo’n kleintje. Ineens een andere smaak en een andere structuur! Mijn eerste ging vanaf 1 jaar met de pot mee eten, en onze jongste eet al vanaf 4 maanden met de pot mee. We zijn er vanaf een maand of 7 een beetje zout bij gaan doen, en hij eet nu (14 maand) gewoon met ons mee. Als we hachee of chili eten, eet hij nog wel een potje hoor…hihi Jus zijn wij gaan geven vanaf 1 jaar. (een heel klein beetje, de rest water of melk)
Succes op het cb! (ps: doe wat jij zelf denkt dat goed is voor je kindje! Het cb wil (zoals je vast al weet) nogal eens van de modelbaby uit gaan, en mijn kinderen waren dat allebei niet…)
Groetjes Charon

Maar gelukkig gaat het allemaal steeds beter met de groente potjes, hij vind plotseling alles lekker ,al helemaal wat de pot schaft.

Dus vanavond voor de kleine man buinebonen met appelmoes.

Maar over het cb, ja ik heb dan niet zo’n leuke, dus kan volgens hun helemaal niks goed doen.
Maar zolang Rubby goed groeit en gezond is maak ik me daar echt niet druk over.

nou marianne, je hebt meestal ook niet zoveel aan het cb hoor.
je gaat voor de prikken maar als er echt iets is, ga ik wel naar de huisarts.
als ik op het cb iets vraag krijg je altijd zo`n antwoord waar je niks mee kan. ik kan het beter hier op de site vragen hihi.
en diantha zit al vanaf haar geboorte met gewicht en lengte aan de bovenlijn.
dan valt hun mond altijd open!!
kunnen wij ook niets aan doen toch?
ze is groot geworden op de borstvoeding dusse…gewoon op je gevoel afgaan hoor

[URL=http://imageshack.us][/URL]

En ik krijg vaak het tegenovergestelde te horen, let wel een beetje op want gezien zijn lengte en gewicht zit hij net iets onder het gemiddelde.

Ach ik maak me er niet druk om geen kind is hetzelfde dus ook niet gezien de lengte en gewicht ze moeten gewoon vaak wat te zeuren hebben.