Hulp nodig voor mijn katten

Als je zeker weet dat haar gezondheid goed is, dus geen suikerziekte of afwijkingen (ja ik bedoel ook tumoren) dan ben ik bang dat het de leeftijd is en dat ze aan het beginend dementeren is. Ik ga misschien iets heel hards zeggen nu, maar als dat zo is moet je goed denken wat je wilt. Wat je zegt nu is het opruimen en schoonmaken en sarah kan eigenlijk niet meer vrij rondkruipen als je thuis komt. Persoonlijk zou ik toch overwegen of het zo nog wel kan, want het is een bekend feit dat zeker ontlasting maar ook plas van katten toxoplasmose kan veroorzaken en das niet alleen als je zwanger bent. Daarbij is teiger op een heel respectabele leeftijd al.

Ik zeg het niet om je je rot te laten voelen want wij zijn er natuurlijk in het afgelopen jaar 2 kwijtgeraakt van 14 en bijna 14. Dus ik weet hoe veel pijn het doet. Wat je moeder gedaan heeft kan niet, ik bedoel hier zijn heel af en toe ook wel eens ongelukjes, maar als je kat zo ver is dat hij echt gaat plassen en dat meerdere keren per dag dan wordt het echt tijd om deze overweging te maken. Maar wat ik zeg ga eerst na of het haar gezonheid niet is.

Groetjes,

Michèle

Je moet zeker oppassen voor Toxmoplasma hoor :O, helemaal niet aangedacht, ik heb zelf de bacterie in mijn linkeroog zitten en nu zit het in een cyste (hoe je dat ook maar schrijft) en is het niet gevaarlijk totdat het weer uit breekt als bijv. mijn weerstand minder wordt. Dit gebeurde tien jaar geleden en viel het ter verhelpen met een zalfje, maar vorig jaar was het al zover uitgebroken dat er een fikse ontsteking binnen in mijn oog zat met brandhaarden boven en onderlangs langs, die zat al zo dicht bij mijn blinde vlek ed. dat als ik een dag later met vier soorten antibiotica was begonnen ik naar alle waarschijnlijkheid blind was aan dat oog!, sinds dien zie ik wazig en doet mijn oog harstikke pijn en kan ik ook bijna niet tegen zonlicht in mijn oog, loop dan ook altijd met een zonnebril op mijn hoofd.

In je oog is dan wel zeldzaam en het komt vaker voor in t lichaam. Maar vooral met zon kleintje die rondkruipt en alles in de mond doet en je alles niet goed schoonkrijgt, zou ik toch die overweging maken of je ze nog wel in dezelfde ruimte wilt hebben.

bijv. de keuken is voor de kat ofzo en sarah kan vrij rondkruipen in t rest van het huis.???

Het kan ook een reactie op stress zijn. Mijn zusje heeft een kat die na de verhuizing heel lang overal tegenaan plaste. Om gek van te worden. Elke dag gordijnen wassen, tegels van het aanrecht poetsen enz… Als je kat het alleen doet als jij er niet bent, zou het inderdaad met stress te maken kunnen hebben alhoewel ze dan eerder overal gaan plassen dan poepen. Mijn zusje heeft het probleem uiteindelijk op kunnen lossen door een soort ambi-pur stekker maar dan bedoeld voor katten. Een stekker dus voor in het stopcontact met een bepaald stofje waar ze relaxter van worden. Hier merk je zelf qua geur niets van.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hoi
bedankt voor jullie reacties.

Ten eerste denk ik niet dat Teiger dementerende is. Ze weet donders goed waar de bak staat.
ik schreef het iets anders, beetje fout van mij, sorry.
Ik zei: Volgens mij weet ze niet meer dat dat ding er staat.
Maar ik bedoelde het een beetje boos en overdreven. Dom dom, zo komt het niet over natuurlijk.
Ze weet het echt wel, maar als ik weg ben, of slaap (en dan kan ze ook niet bij me) gaat ze het ergens anders doen.
Ikzelf denk ook dat het stress is, of onvrede.
Het is echt goed begonnen sinds Sarah er is. Daarvoor was ze het af en toe, als de bak niet schoon genoeg was naar haar idee. (voorheen maakte ik hem om de dag schoon).
Maar nu dus vaker. En vandaag schoot mij ook te binnen dat ze sinds Sarah er is ook niet meer op de slaapkamer mag. Want Sarah slaapt in het ledikant naast mijn bed.
Ze is van alle drie nog steeds het snelst met spelen. Is heel lief en knuffelig.
Ook is ze dus bij de DA binnenste buiten gekeerd. Want dat wilde ik eerst uit sluiten.
Kern gezond beest. Ik stop er dan ook veel geld in, haha, mag dan ook wel.

Ik ga vanavond even zoeken naar dat aroma ding op internet.

Ow, en van toxoplasmose ben ik me zeker bewust.
We hebben een erg ruime woonkamer en tot nu toe heb ik altijd alles op tijd door en schoon gemaakt met Dettol.
Sarah is nog nooit in de buurt geweest van iets van de katten.
Het liefst wil ik het eerst proberen op te lossen voor ik drastische maatregelen moet nemen.

Misschien dat ik extra aandacht en speel uurtjes ga inlassen.

Lilypie First Birthday tickers

Ik zat me indd af te vragen of ze het alleen doet als jij er niet bent, want dan lijkt het me niet iets dat met dementie te maken heeft maar indd stress. En weet je zeker dat het de oudste kat is?

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ja, zeker weten.
Teiger is ooit, heel lang geleden, naar het asiel gebracht omdat ze niet zindelijk zou zijn.
Nadat ik haar kreeg (met anderhalf) heeft ze er (tot nu) nooit meer last van gehad.
Tenzij de bak dus niet naar viooltjes ruikt
Elvis en Midas zijn heel netjes.
Elvis ruimt zelfs alles van de andere op, zo lief. Komt hij met iets aanlopen om in de bak te leggen om het nóg meer te verstoppen.
Een vaatdoekje, of een verdwaalde sok.
Je wilt niet weten hoeveel ik weg heb kunnen gooien dankzij Elvis, de schat.

quote:
Behandeling De beste oplossing voor stress bij de kat is natuurlijk het wegnemen van de oorzaak. Soms helpt het een extra kattenbak te plaatsen of een ander merk grit te kiezen. Maar in veel gevallen is de precieze oorzaak niet te achterhalen. De kat kan immers niet praten en vertellen wat hem/haar dwars zit... Om die reden wordt doorgaans voor een medicamenteuze behandeling van stress bij katten gekozen. De mogelijkheden zijn: • Feliway-spray of verdamper. Dit gaat stress tegen door middel van geur (feromonen, lichaamseigen geuren die de kat ook achterlaat als hij kopjes geeft), waardoor de kat zich meer op zijn gemak gaat voelen. Als een kat 'kopjes geeft', scheidt hij feromomen af. Het blijkt dat katten niet sproeien op plaatsen waar zij deze gezichtsferomonen hebben afgegeven. • Clomicalm. Dit is een soort antidepressivum in tabletvorm, ook wel ‘ prozac' voor huisdieren genoemd. Er zijn goede ervaringen met dit medicijn.

Wanneer het probleemgedrag ontstaat door een verstoorde relatie in de kattengroep en de bovenstaande medicatie geen effect heeft, wil het tijdelijk opsluiten van een kat in een kleinere ruimte wel eens een eind aan het sproeigedrag betekenen, maar ook het overplaatsen van de kat naar een ander adres biedt soms uitkomst.
Eventueel is ook gedragstherapie mogelijk bij de kat. Tenslotte menen sommigen positieve effecten te zien van een homeopathische behandeling.

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page131/page163/sproeien.html

ze zeggen ook wel eens of is dat bij een hond, dat je ze er met hun neus doorheen moet halen (lekker baantje … bah bah) maar goed misschien helpt dat !
onze kat heeft naar mijn mening annorexia … die eet, en kits dan heel de boel onder… niet altijd maar wel vaak (te vaak … ) ook een lekker baantje, toen we nog vloerbedekking hadden heb ik haar ook met haar snoet erdoorheen gehaald, en nu doet ze het in iedergeval altijd op de tegelvloer in de keuken…

Dat is een methode die voor een kat niet gaat werken. Zeker niet als de aanleiding voor het gedrag te maken heeft met stress. Dit zou dan eerder de stress verhogen denk ik. Ik ben benieuwd of je dat stekker-stofje gaat halen en of het gaat helpen.

@ Sugars303 dat werkt zeker niet dat weet ik uit ervaring. Twister was ook zo’n kat die uit nijd piste. En als ik te laat thuis was op de mat scheet. Dat heb ik er wel uitgekregen toen we verhuisde maar niet door der kop er door te raggen. Overigens dat schrokken en kotsten deed zij ook en toen ze nog alleen was mieterde ik het eten gewoon terug in der bakje. We waren er toen zo vanaf. Later is ze het weer gaan doen, maar we hebben er meerdere nu die het doen en dan heeft teruggooien geen zin want ze eten gewoon een ander bakje leeg.

Overigens boukje wij hebben ook een stresskat alleen die likt zijn hele kont kaal dus ik heb hier regelmatig een baviaan rondwandelen.

Groetjes,

Michèle

Ik heb eens even gekeken op de website van dat goedje en een forum ( google de naam feliway spray ) en het meest voorkomende gedrag bij stress is sproeien en urineren. Maar ook veel krabben, agressief reageren, zich overmatig poetsen en onzindelijkheid kunnen hier zeker ook een teken van zijn. Ik ben benieuwd of je het gaat proberen en vooral of het je gaat helpen.

ik heb de reacties niet gelezen dus sorry als het al gezegt is maar het is inderdaad de leeftijd. hij weet het niet meer. het enige wat meestal wel helpt is een krant in een hoek leggen en hem helpen dat eigen te maken

@ Bakmamma denk dat teiger dan de boel bij elkar krijst. Van al mijn katten kan er 1 aan een lijntje omdat ze dat van jongs af aan geleerd heeft. De rest gaat hysterisch gillen

Ze zeggen niet voor niks een hond heeft een baas een kat personeel

Groetjes,

Michèle

quote:
ik heb de reacties niet gelezen dus sorry als het al gezegt is maar het is inderdaad de leeftijd. hij weet het niet meer. het enige wat meestal wel helpt is een krant in een hoek leggen en hem helpen dat eigen te maken

Nou inderdaad, want zoals er al gezegd was doet hij het alleen als de baas niet in de buurt is. Dus het lijkt mij sterk dat hij het dan niet meer weet en als de baas thuis is wel.

Hoi hoi
bedankt nogmaals voor de reacties.
Het is een beetje druk in mijn leven (en hoofd) de laatste weken, en ik kan niet vaak meer reageren.
Maar ik lees alles!!!

De Feliway-spray heb ik opgezocht op internet. Het klinkt goed. Ik ga het zeker proberen als mijn andere oplossing niet werkt. (het is nl niet goedkoop)

In een bench ga ik Teiger niet stoppen, al vond ik het wel een goed bedacht idee. Maar daar is ze geen 14 voor geworden.
Aan een lijntje…geen denken aan, zei Teiger me! Haha. Ik heb het ooit helemaal in het begin geprobeerd (Teiger was anderhalf), en ze raakte zo in de stress dat ze net zo lang bleef kronkelen en trekken tot ze los was.
(het kan wel, van kitten af aan wennen, maar ik kreeg Teiger pas met anderhalf)

Ik ga nu het volgende doen:
als eerst houd ik elke avond een speel kwartier. Teiger is de snelste van alledrie (ja, die ouwe doos) en is helemaal blij met een kwartiertje spelen. De andere twee gaan dan even de gang op.
Daarnaast geef ik ze nóg meer postitieve aandacht. Het schoot er een beetje bij in sinds Sarah er is.
Ik doe dit nu al een week, en ik merk het verschil. Teiger “doet” meer. Is meer aanwezig nu.

En, morgen, ga ik een tweede bak kopen. Ookal hebben ze hem eerst genegeerd, ik ga het alsnog proberen.

Mocht het nog niet lukken, dan komt de Feliway-spray in huis.

Groetjes!!

Oh fijn dat het al beter gaat en dat van dat speelkwartiertje is zeker een goed idee. Ik hoop dat die spray niet nodig is en dat teiger zo goed bijtrekt.

Groetjes,

Michèle

fijn dat het al wat lijkt te werken, hopen dat dat doorzet.

liefs,
Rinske

Ik ben benieuwd, hoop dat het werkt. Dit is een leukere en goedkopere oplossing. Succes

@Asje, zeker leuk.
Vandaag heb ik een laser pen gekocht. Nou ja, laser PEN…
in de vorm van een poes. Het komt uit de dierenwinkel.
Ik heb een klein zaklampje met allerlei dia’tjes. Maar als je dan iets verder schijnt wordt de afbeelding zo groot, dat ze er niet meer mee spelen.
Maar leuk vinden ze het wel.
Als ik vanavond helemaal niets meer te doen heb, gaan we spelen!!

Met een breinaald rondjes draaien over de grond of over de vloer onverwachte bewegingen maken was/is hier ook altijd leuk