Hoeveelheid voeding baby 3 maanden

Onze zoon is nu ruim 3 maanden en hij weegt 6,2 kg.
Volgens het consultatieburo moeten we aanhouden dat hij 150 cc flesvoeding per kg lichaamsgewicht mag. Dat komt dus uit op 930 cc per dag.
Nu gaven we hem dat al een tijdje, hij is ook nogal een hongerwolfje.
Op verpakking van de voeding staat ook dat hij dit wel mag tussen de 5 en 6 kg: 5x200 ml = 1 liter zelfs.
Maar op dat pak staat ook dat hij nu (vanaf 6 kg) nog maar 4x200 ml mag, en dat is 800 ml.
Dat is dus weer minder dan het consultatieburo adviseert.

Verder gaat hij steeds langer slapen en eigenlijk zouden we daarom het liefst naar die 4 voedingen gaan.
Maar krijgt hij dan niet te weinig?

En mogen we hem ook 4x240 ml geven. Dan zitten we wel netjes op die 150 per kg. Maar dat is meer dan 200 per fles, wat ook weer slecht schijnt te zijn.

Wat is jullie advies hierin? Hoe zouden jullie het doen?

Hoi!
Raar dat die adviezen niet hetzelfde zijn hè, van bureau en voeding!
Maar als je toch naar 4 flessen wilt gaan, dan zou ik 4 flessen van 210cc geven. Dat is geloof ik ook echt het maximum. Met 7 scheppen is dat dan. Als het gemengd is, kom je alsnog op 230cc of zo uit… 4x230 is 910cc, komt aardig in de buurt toch?
Dus dan voed je om de 4 uur denk ik hè.
Hoe laat geef je dan de laatste fles? Want hij slaapt nog niet door denk ik vanaf 19u of zo?

Groetjes

Ik kan alleen maar zeggen, ga op je gevoel af. En ga vooral niet zo afgepast in cc’s zitten denken. Stel dat-ie een keer een dag heeft dat-ie net wat minder zin heeft in drinken dan raak je mogelijk gestresst omdat-ie niet aan zijn cc’s zit.

Van een kindje wat borstvoeding krijgt weten ze ook niet hoeveel cc’s er op een dag in gaan. Maar zodra een kindje flesvoeding krijgt, wordt er heel afgepast in cc’s gerekend. Ik snap het verschil eerlijk gezegd niet.

Gewoon per flesvoeding zien wat-ie drinkt.

Je hebt zelf ook niet elke dag op precies dezelfde tijden zin in precies dezelfde hoeveelheden eten en drinken, dus dat moeten we van zo’n kleintje ook niet verwachten. Baby’s zijn ook mensjes dus die hebben ook hun goede en minder goede dagen.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 12 Aug 2010 11:10:20

Bedankt voor jullie snelle reactie’s.

Als meer dan 200 per fles wel mag dan gaan we dat maar proberen denk.
Inderdaad 4x210… komt mooi in de buurt.

Dan krijgt hij (moeten we nog proberen natuurlijk en we gaan flexibel met de tijden om) om 8 uur 's ochtends ongeveer, dan om 12.30, 17 uur en om 21.30 de laatste. Dan slaapt hij wel door denken we.

Wat ik ook zo raar vind is dat op het pak staat dat vanaf 6 kg minder voeding nodig is. Namelijk 4x200 ipv 5x. Als het kindje groter is zal hij toch ook wel meer lusten.

Onze zoon drinkt trouwens sowieso altijd alles op wat hij nu krijgt. (die 200 per fles)

Er zit dan meer tijd tussen de flessen, dus eerst gaf je nog 5 flessen van 200 en als ze wat groter zijn en bijv. boven de 6kg dan zit je misschien op 4 flessen van 200.

Ja klopt, minder voeding vond ik ook raar.
Maar volgens mijn cb hebben baby’s dan iets minder behoefte, én met 6 maanden krijgen ze al bijvoeding.
Overigens adviseerde het cb mij om tot 6 maanden nog steeds de laatste fles te geven, ook al stond op het pak dat ze al met minder moest doen.
Kijk, op dat pak staan natuurlijk richtlijnen, er is niet genoeg ruimte om alle uitzonderingen op te schrijven.
Mijn dochter heeft de eerste maanden bv gehad, en aan het eind had ik te weinig melk en is ze zelfs een beetje afgevallen.
Ze was, zoals ze het op het cb noemde, een smalle baby, dus mocht ze best wat meer hebben.

Lilypie First Birthday tickers

quote:
Er zit dan meer tijd tussen de flessen, dus eerst gaf je nog 5 flessen van 200 en als ze wat groter zijn en bijv. boven de 6kg dan zit je misschien op 4 flessen van 200.

Sorry, maar ik snap het nog steeds niet.
Ik denk niet dat ons jochie dat leuk vind: meer tijd er tussen doen, maar niet meer per fles. Dan krijg hij honger.
En sowieso zit je dan met 4x200 = 800 ml wel een eindje onder het advies van het consultatieburo (met 150 cc per kg lichaamsgewicht)

Je hebt nu al best lange tussentijden zie ik nu.
Tis allemaal lastig hoor.
Wij deden met 4 mnd pas de laatste fles weg, ik gaf om 7u, 11u, 15u, 19u en dan nog 22.30 of zo een fles… Zou je die 5 flessen niet iets langer willen volhouden, om dan toch aan het advies van het cb te voldoen?

quote:
Je hebt nu al best lange tussentijden zie ik nu. Tis allemaal lastig hoor. Wij deden met 4 mnd pas de laatste fles weg, ik gaf om 7u, 11u, 15u, 19u en dan nog 22.30 of zo een fles... Zou je die 5 flessen niet iets langer willen volhouden, om dan toch aan het advies van het cb te voldoen?

Dat willen we best wel, maar we zien toch dat hij steeds langer slaapt.
En dan schuiven de tijden in de loop van de dag al zo’n eind op dat hij 's avonds nog even snel die flessen moet krijgen.
Dat is ook niet ideaal.

Maar als 4x240 ook mag, dan voldoen we toch ook aan het advies van het CB…?

Dat is zo ja.
Dan moet je dus 210 water doen hè en niet 230/240
Succes!

inderdaad ga je niet blindstaren op die cc’tjes, deed ik ook toen die kleine zo klein was, want ja ze zijn nog zo klein en tekort doen wil je ook niet,maar die kleine geeft ook zelf wel aan wat wel en wat niet, wij hebben ook niet elke dag evenveel trek, en als je in de buurt komt met de cc’tjes ist prima… en als hij het op 4 flessies red (misschien met net wa meer) dan is dat helemaal okay
als je kindje het zo aangeeft, ken je er alle boeken en bronnen op naslaan…maar ja kan het er niet ingieten

Ik ben het met Sje eens

Ik heb zelf redelijk lang 5x200 volgehouden maar daarbij de mijne is ook een goede eter altijd geweest en redelijk groot voor zijn leeftijd hij had er groente en een fruithap naast. Ik ben rond 5, 5 1/2maand overgegaan op 4x 200 omdat hij ZELF voor de laatste fles niet wakker werd ik moest hem er voor wakker maken en dan op een gegeven moment dronk hij ook nog maar de helft, de kinderarts zei toen nog van owh je hoeft hem er niet voor wakker te maken hoor, zat ik daarom al tijden elke keer me avond uit te zitten tot tien elf uur om hem nog de fles te kunnen geven haha. Vanaf 6 maanden ging hij ook heel gemakkelijk over op 3 flessen en vanaf 7 maanden op 2 flessen geen probleem.

De eerste maanden groeien ze ook hard en vandaar ook die 5x 200. Op een gegeven moment ga je ook vervangende voedsel geven. Ik zit dus nu op 2x 200 en een broodmaaltijd, fruithapje en een groentemaaltijd met een zuiveltoetje. Zijn ook 5 maaltijden op een dag. Daarbij sapjes enzo voor de extra vocht.

Als jouw kind nog tevreden is met 5 flessen van 200 gewoon zo houden! als hij steeds wat laat staan is 4x ook goed. en dan ongeveer 3 / 4 uur tussen de flessen is het toch meestal? Ik hield 4 uur aan hoewel iets eerder of later ook prima was en snachts gewoon laten komen na de laatste fles en dan om de zelfde tijd smorgens weer pakken zodat ze overdag het zelfde regelmaat houden.

Is inderdaad altijd lastig. Onze zoon kreeg tot voor kort 5 keer 180 ml (+ 6 schep). Op advies van de kinderarts hebben we eerst het aantal flessen terug gebracht naar 4 (incl. 1 papfles) en zijn we daarna begonnen met fruit en nu groente. TOen ik heb 4 flessen ging geven, wilde ik de hoeveelheid ophogen, maar dat kreeg hij niet op. Hij kreeg dus 4 keer 180 (incl. 1 papfles). Inmiddels krijgt hij 3 keer 195 (+ 6,5 schepje), 1 papfles en fruit. Groente zijn we mee aan het oefenen, maar gaat nog niet zo hard.

Wat ik wil zeggen is: je zoontje geeft zelf wel aan hoeveel hij wil. Is hij met 4 keer 180 tevreden? Prima toch! Heeft hij toch nog meer nodig, kun je altijd nog ophogen!

Succes, want ik vind het ook altijd erg lastig.

Nou, dat zelf aangeven van meneer, dat kennen wij dus helemaal niet.
Dat is ook wat ze op het CB in eerste instantie zeiden: wat hij wil.
Maar die 5x200 drinkt hij altijd helemaal op zonder slag of stoot.

Verder hebben we een beetje wat Jaantje ook zegt. Hij gaat meer slapen, dus we moeten hem nu 's avonds wakker maken voor die 5e fles. Vandaar het idee om 4 flessen met wat meer voeding te geven.

Om gewoon 1 fles te laten vervallen (zonder vervangend voedsel, want hij is nog maar 3 maanden) … lijkt me dat hij dan ook een beetje weinig krijgt.
Of niet?

Op zich vind hij die 5x200 wel goed, maar door zijn ritme krijgen we
a) dat hij 's avonds nog even snel die flessen moet
en/of
b) dat we hem ('s avonds) wakker moeten maken voor zijn fles
(overdag eigenlijk ook om het beter te verdelen)

Het kan echt geen kwaad om hem 5 flessen te blijven geven hoor en vooral omdat hij nog maar 3 maanden is . Zal het gewoon blijven doen totdat hij het zelf weigerd en je kan het savonds gewoon steeds wat eerder inplannen kijken of hij dan alsnog de nacht doorkomt. Als hij over de dag heen gedeelten laat staan en je het bij elkaar opteld en het tot 1 hele fles komt dan weet jij genoeg hij is eraan toe om naar 4 te gaan en heeft hij dan wel te weinig dan meld hij zich wel, ookal is het dan 1x snachts en is hij dan tevreden met een halve fles dan weet je voor de volgende avond toch nog even wakker maken voor een halve die heeft hij dan nog nodig.

en daarbij elk kind is anders de een eet wat meer dan de andere kijk naar mij en bakmama, Dmitry is 9,5 kg en 8 maand en Jorg is lichter en al 1 jaar geweest en de een is wat actiever en gebruikt meer energie en de ander is lekker rustig… Gewoon 4/5 flessen aanhouden in je hoofd wil hij 5 prima wil hij 4 ook prima met zes maanden kan je al naar 3 gaan, maar er zijn ook kinderen die er dan nog 4 nodig hebben, het verschilt zo erg en jij bent de MaMa ^^

Blijft lastig hè.

Ben het met Sje eens en denk dat de meeste kindjes prima kunnen aangeven hoeveel ze zelf willen drinken.

Onze dame is nu ook 3 maanden en drinkt al een tijdje regelmatig maar 4 flessen. Wanneer we haar nl. na een uur of negen nog proberen wakker te maken voor een voeding dan drinkt ze niks. Ons CB vindt 4 flessen eigenlijk te weinig maar vindt ook dat je gewoon naar je kindje moet kijken.

Maar ja, wij voeden op verzoek, maar proberen wel zo’n 3,5 a 4 uur tussen de flessen te houden omdat ze anders meer last heeft van krampjes. Ze lijkt hier een ritme te hebben van een dag 5 flessen daarna weer een dag 4 flessen.

[img]Lilypie Eerste Verjaardag Ticker[img]