Hoe moet ik dit aanpakken... slaapproblemen

Wij hebben dit ook gehad. het begon heel onschuldig dat ze graag bij ons op de arm sliep Toen moesten we eerst een stukje lopen en viel ze in slaap en konden we weer gaan zitten maar op een gegeven moment konden we alleen nog met haar rond lopen. Wij hebben ook het boek van Ria Blom gekocht en daar heel veel aan gehad. We zijn begonnen met het slaapje van 19 uur. Ze was voor die tijd vanaf een uur of 6 tot 22 uur wakker en wilde niets. Wij hebben haar toen om 19 uur op bed gelegd en ook haar armpjes ingebakerd. De eerste keer was het 45 minuten huilen. de 2 dag iets minder de 3e dag 30 minuten en de 4e dag 15 minuten en toen was het goed. Wel vaak even 5 minuten maar ik heb me toendetijd hier op het forum laten vertellen dat dat niet erg is omdat heel veel baby;s dit doen en ze vaak zo even de dag verwerken door even te huilen. We hebben een vast schema aan gehouden waar we veel aan hebben gehad. Uit bed dan een schone luier en de fles. Daarna even in de box en als ze aangaf dat ze moe was gelijk weer op bed. Onze dochter had alleen hele kleine slaapjes {nu nog steeds} en heeft heel lang 7a 8 felsjes op een dag gehad. ze was 6 weken te vroeg en kon ook niet veel drinken in 1 keer en kon wel wat extra’s gebruiken.

Lang verhaal maar wat ik wil zeggen. Het kost even tijd maar het werkt echt. Probeer door te zetten. Veel sterkte ik weet hoe je je voelt. Wat ik vaak even deed was als ze net op bed lag even de afwas doen of iets anders. Zodat je even bezig bent en niet alleen op het huilen hoeft te letten.

Hoi hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je heerlijke zoontje en wat fijn dat het met jullie alweer veel beter gaat.

Ikzelf heb ook zo gezeten, dochter viel alleen in slaap op de arm en zodra ik haar neerlegde was ze weer wakker, we waren op het laatst allebei oververmoeid. Ik heb het boek van Ria Blom en zeker de theorie is zeer verhelderend. Toch kon ik mij niet vinden in het laten huilen en al helemaal niet minimaal een kwartier en met een kookwekker naar een half uur en als ze met tussenpozen huilen dan nog een kwartier verlengen. Ik ben gaan zoeken en kwam het boekje, Baby in een ritme van Stephany Lampe tegen. Het is gebaseerd op de theorie van Blom maar echt het kan anders. Je troost je kleine steeds (hier is een stappenplan voor ) en zo leert je baby zelf en zonder huilen in slaap te vallen. Hier heeft het echt super gewerkt. Het boekje is nog geen €10,- en niet superdik dus met een uurtje lezen kun je aan de slag. Je kunt het kopen op een bepaalde website maar ik weet niet of ik dat mag noemen. Mail me anders maar als je de website wilt weten maar misschien heb je aan de titel genoeg.

Echt het gaat je lukken, heel veel succes!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 28 Oct 2010 19:20:48

Sorry het is hier even druk maar ik zie dat ik hem hier kan bestellen http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/baby-in-een-ritme/1001004007616115/index.html#product_images
Die bedoel je toch?

hoi
ik denk inderdaad dat het even door de zure appel heenbijten is, en als je nu al verbetering ziet gaat het je zeker lukken!
Ik kon idd ook nooit tegen huilen, en het eerste half jaar kan je ze niet verwennen wordt gezegd, dus ik troostte ook altijd. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat hij hieraan gewoon raakte of zo. Nu is ie bijna tien maanden en is t een ander verhaal natuurlijk, maar toen ie echt klein was troostte ik m ook altijd, behalve bij het in slaap vallen. Dat heeft ie hier echt moeten leren. Maar ook hier op korte tijd veel vooruitgang, maar moet er wel bij zeggen dat ie tot een half jaar altijd tien minuten-kwartier huilde voor ie sliep. Daarna was dat van de ene op de andere dag over en nu huilt ie nooit meer voor het slapen gaan
De beer die buikje3 bedoelt is een DODO beer, die gebruik ik hier ook, kan op 2 geluiden gezet worden, namelijk de hartslag en een muziekje. De beer gaat ook vanzelf aan als je baby huilt, reageert op geluid. Hier werkt t super, is voor hem herkenbaar en troostend.
Groetjes en succes ermee, het lukt je zeker!
PS: Fijn dat het met jouzelf ook beter gaat, het is niet niks als het niet lekker gaat na je bevalling!

groetjes
Ineke

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Hoi ineke, Ik heb de dooddoo hond maar helaas. Ik ehb echt al alles geprobeerd geloof ik. Ik heb alleen echt zoiets met ria blom, het enige wat babys kunnen is huilen. Op een andere manier kunnen ze het niet duidelijk maken en dan laat ik hem over aan zijn lot voelt niet goed.
Maar wat moet ik dan doen?
Bedankt voor je hulp !!!

hoi Kirsie,
ja ik snap t helemaal hoor, maar het is wel zo dat baby’s zich alleen duidelijk kunnen maken door te huilen. En zoals ik al schreef kon ik er ook nooit zo goed tegen, maar met het in slaap vallen ben ik altijd redelijk consequent gebleven. Maar ik liet m nooit langer dan 5 minuten huilen voor ik weer even ging kijken, speentje erin, aai over de bol en weer weg. Ik vond 5 minuten al lang, laat staan 15 minuten! Maar goed, hier werkte het wel, en ik merkte wel dat het niet uitmaakte of ik m er dan uithaalde (wat ik uit wanhoop ook wel eens deed) of niet, hij huilde toch. Maar in zijn bedje viel hij uiteindelijk wel in slaap. Na een week was het huilen nog tien minuten-kwartier en dat is zo gebleven tot ie ongeveer 6 maanden was.
Ik snap je gevoel wel hoor, dat het voelt of je hem in de steek laat, maar het feit dat je er zo mee zit, is een teken dat je een hele goede moeder bent!! En dat voelt je zoontje!! Dus je laat m absoluut niet in de steek, maar bent gewoon een manier aan t zoeken om m lekker in slaap te laten vallen. Ik had hier altijd het gevoel dat het een manier was om zijn prikkels te verwerken die hij had opgedaan in de tijd dat ie wakker was. Ik merkte ook dat als ie meer prikkels had, hij langer huilde.
Het heeft hier ook even geduurd voor alles liep en we een schema hadden, maar ik heb me nooit echt aan een schema gehouden, en gekeken naar wat ie nodig had op dat moment. Als ie moe was, ging ie slapen… enz… Was dat toevallig rond dezelfde tijd als de dagen ervoor, mooi. Was dat niet zo, jammer dan. Een schema heeft ie nu wel, omdat ie nu nog 2x per dag slaapt en altijd zowat rond dezelfde tijd wakker wordt.
Lang verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan. Hou voor ogen dat het goed komt!!! En dat je een goede moeder bent!!

groetjes
Ineke

Hoi Ineke,

Bedankt ! Sorry erg hectisch hier omdat we een week weggaan. Ik ga morgen even reageren.
Maar erg bedankt alvast.

Groetjes kirsie

Hier in het begin (lees de eerste 3 maanden) veel huilen en veel met hem rondgelopen. Ik zat er zelf op de trap ook bij te huilen, verschrikkelijk. Maar hier wel het boek van Ria Blom gebruikt en ook wij hebben hem ingebakerd gehad tot 6 mnd, dit werkte goed. Maar het is wel een kwestie van volhouden en is idd heel moeilijk. Je moet wel eerst even uitsluiten of er medisch niets is, bijvoorbeeld reflux of zo waar hij last van kan hebben. Daarna is het belangrijk om een vast ritme en regelmaat te hebben. Daar zweer ik zo ondertussen bij. Ik heb in het begin op advies van CB mijn kleine laten huilen, 10 min, 20 min, nou blabla dat werkte dus hier helemaal niet. Hij werd super overstuur en kon hem moeilijk tot bedaren brengen. Dus toen heb ik het omgedraaid, zodra hij begon te huilen ging ik ernaartoe zei iets liefs speen in de mond en liep weg. Begon hij weer, ging ik er ook naartoe speen in de mond niets meer zeggen en weg. De eerste keer pakte ik hem wel altijd op om een eventueel boertje te laten. Maar daarna deed ik dit niet meer. Door dit vol te houden, hebben we nu een kind (over het algemeen dan…haha) van de klok. Tja, het is minder flexibel, maar iedereen weet wel waar hij aan toe is. Zowel hij als wij. Succes.

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Hoi Kirstie,

Klopt dat is het boekje! Wel iets duurder geworden zie ik maar echt het werk en het kan zonder huilen. Natuurlijk is huilen de enige manier om aan te geven een dat een baby niet happy is maar dat bedoel je ook niet toch? Bij ons was het in ieder geval zo dat ons moppie niet alleen in slaap kon vallen en daarom heel overstuur ging huilen, is zo’n situatie is deze methode heel fijn. Volgens mij ook wel in andere situaties want troost is toch het fijnste wat je kunt geven.
Moppie laten wij inmiddels ook wel eens huilen, je hoort op een gegeven moment als mama en papa heel goed wat voor huiltje het is en soms zorgt juist je laten zien dat je kleine harder gaat huilen maar dat is in een later stadium. Volgens mij moet jouw kleine ventje eerst leren zelf in slaap te vallen en dat terwijl hij wel leert dat hij erop kan vertrouwen dat mama komt als hij haar nodig heeft.

Heel veel succes, je zit er nu doorheen maar als je dit even volhoudt en er nog een restje energie voor weet te vinden dan komt het echt goed. Sinsdien slaapt ons moppie zonder morren altijd lekker in haar bedje. En als ze wel heftig huilt dan is een knuffel genoeg en slaapt ze weer verder.

Succes!
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 29 Oct 2010 20:28:48

Leyone zo doe ik het dus nu ook idd,
Dat huilen zolang gaat tegen alles in wat ik voel.
Alleen ik ben pas vanaf woensdag bezig natuurlijk en er zit echt al een hoop verbetering in maar hij slaapt nu ook nog onregelmatig in de zin van tijd.
Dan een uur dan een anderhalf uur.
Ik neem aan dat hij ook moet wennen.
Weet jij nog veel van het begin van blom? Sliep hij ook opeens heel veel bv? kan ik er vanuit gaan dat hij straks langer wakker is?

INeke, geduld is idd erg belangrijk. Ik probeer mijn doel te onthouden en door te zetten ik moet wel want zo kan het niet.
En hij hoeft van mij ook niet op de klok dat doe ik bij mezelf ook niet. Aleen zijn voedingen wel.

Wendy kan je een voorbeeld geven van het stappenplan om af te bouwen met troosten?
Ik doe nu bij hem als hij na 10 min nog huilt even naar binnen speentje en hand op zijn bolletje en hij slaapt.
Is het dan zo dat je dat ook nog af gaat bouwen?

Nou je troost voordat je kindje echt gaat huilen. Je probeert eerst alleen met je stem en een aai je kindje weer rustig te krijgen, lukt dat niet dan pak je je kleintje op en zodra het stil is leg je het weer terug, dit doe je net zo vaak totdat je kleintje slaapt, de eerste keer moest ik wel 15 keer oppakken maar daarna ging het heel snel naar minder tot niet meer nodig. Het is een veel uitgebreider stappenplan met extra stappen als stap 1 en 2 hierboven niet werken en tips en adviezen , ook qua inbakeren.

Mijn dochter heeft nooit lang geslapen, het langste is 1,5 uur maar in die tijd was 45 minuten de max. Dat is lang zo gebleven. Ook de rust en regelmaat die Blom geeft is heel belangrijk en dat deed hier veel goed.
groetjes,
Wendy

Herkenbaar verhaal. Wij hebben hier ontzettend veel gehad aan het boekje van ria blom. Kan alleen maar zeggen volhouden meid ook al is het loeizwaar. Hier hadden we na drie weken een vrolijke goedslapende baby terug die goed in een ritme zat.
Wat beterft wakker maken voor de fles dat heb ik nooit gedaan tenzij het echt te lang ging duren. Ben meer voor de baby z’n eigen ritme laten zoeken.
Wat hier erg hielp was alles steeds in dezelfde volgorde doen. Dus bv wakker verschonen voeden even knuffelen en even in de box en dan weer naar bed.
Let ook op een overdaad aan prikkels zoals bv niet te veel speelgoed in de box doen en niet de hele dag tv/radio aan laten.
Op deze leeftijd hebben ze gewoon nog erg veel slaap nodig. Ongeveer 5 kwartier op incl voeding is meer als voldoende leg hem dan gewoon weer op bed.
Wat bij mij hielp was om een kookwekker aan te zetten op de huilmomenten en dan met jezelf afspreken wanneer je weer gaat kijken. Ga wat doen op de huilmomenten bv even opruimen zodat je niet steeds op de klok zit te kijken.
En slaapt hij?Ga dan zelf ook eventjes liggen want je moet ook om je eigen rust denken, dan kun je ook beter tegen het huilen.

groetjes Ramona

[img]http://lbdm.lilypie.com/uGNVp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Pregnancy tickers” />

[img]http://lilypie.com/pic/2010/04/12/XaXw.jpg" width=“100” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie - Personal picture” />[img]http://lb2m.lilypie.com/9ODvp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Second Birthday tickers” />

Ik ben nu sinds vorige week woensdag middag bezig.
De ergste dag was de eerste toen heeft hij lang gehuild, als ik eraan denk doet het me nog pijn al lijkt het slapen hem wel goed te doen en voel ik me ook beter. Eindelijk ben ik aan het genieten van hem.
Gister leek hij een dip te hebben. Voor de rest wisselt het zo erg, Soms gaat hij gelijk slapen maar meestal huilen en binnen 10 minuten in slaap.
Alleen ik blijf het moeilijk vinden. Hij kijkt me aan op een manier… het lijkt wel of hij bang is. Ik twijfel dan zo.
Het lijkt wel goed te gaan met hem voor de rest blij, alleen is hij nu schor sinds een paar dagen. Hij is erg warm maar heeft steeds geen koorts maar 37,3.
Daardoor nog meer getwijfeld. Mag ik dan wel inbakeren? Straks is het voor niets geweest en dat wil ik echt niet dus ben ik doorgegaan.
Graag wilde ik toch weten hoe jullie ervaring is. Gaan ze op een gegeven moment zonder huilen in slaap vallen? Als je stopt met bakeren van de armpjes worden ze dan gewoon weer wakker steeds ? Of kunnen ze dan zelf in slaap vallen.
En voor de ouders die dit bij hun kinderen gedaan hebben die ondertussen groter zijn… zijn die kindjes wel vrolijke kinderen geworden?
Ik ga dat boekje toch ook maar bestellen. Ben erg benieuwd hoe ik dat kan bereiken zonder dat vreselijke huilen.
Omdat ik merkte dat hij vaak in 10 min in slaap viel heb ik het zo gedaan maar omdat ik het toch vreselijk blijf vinden wil ik het toch doen zoals oa leyone.
Dus leyone, de volhouder wint? Hoe lang duurde het tot je kindje in slaap viel?
Ik wil jullie in iedergeval sowieso allemaal bedanken.
Ineke lief dat je zegt dat ik een goede moeder ben, het voelt alleen niet zo als ik de kamer uit loop. Alles is zo dubbel. Zware baan moederschap.

Het is idd zwaar maar op den duur gaat het beter. Hier ook een baby die tot 6 maanden ingebakerd is geweest. Hij huilde ook veel en na een gewenningsperiode met inbakeren ging dit na een tijdje prima. Je zag gewoon dat het kind en ook ik tot rust kwam. Nu is mijn kleine bijna 1 en een vrolijk kind. Met 6 maanden zijn we begonnen met uitbakeren zoals dat heet. Tja, dit kost ook even wat energie omdat ze niet gewendt zijn om met de armen vrij te slapen. Mijn kleine heeft toen weer even een periode gehad van veel huilen en onrustig zijn. Maar achteraf zou ik hem nog zeker ingebakerd hebben ook al kost ook het uitbakeren wat energie. Maar ik denk dat het ene kind makkelijker met het uitbakeren omgaat dan de ander. Totdat ze zich omrollen kun je rustig blijven inbakeren en heb je ook de rust. Nu gaat het slapen over het algemeen prima. En maakt hij normaal gesproken tukjes van 2 x 2 uur op een dag. Maar voor alles geldt rust en regelmaat en ritme, zie Ria Blom. Succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

hoi Kirsie,
hier tot 6 maanden altijd 10 minuten gehuild voor hij ging slapen. Behalve 's avonds, dan ging hij altijd meteen slapen. Dat is van de ene op de andere dag gestopt en sindsdien gaat ie heel makkelijk slapen, zonder huilen! Waar het nu aan lag??? Geen idee, ik heb het idee dat het prikkelverwerking is, zoals ik eerder al schreef.
Verder heb ik zelf ook een moeilijke tijd gehad na de bevalling, dus ik snap je gevoel dat het niet voelt of je een goede moeder bent als je de kamer uitloopt, maar je doet het voor de bestwil van je kindje, dat alleen al maakt je een goede moeder!
Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik het na een tijdje goed kon relativeren, die 10 min. huilen voor het slapen. Het was immers altijd zo, wat ik ook deed, en hij ging daarna altijd slapen.

Oh ja, hij is nu wel altijd heel erg vrolijk hoor. (behalve de laatste paar dagen, hij heeft waterpokken ) Maar dan nog mag ik niet mopperen, hij is wel wat hangerig, maar huilen doet ie alleen nog als ie valt of zo.

groetjes
Ineke

Ow ja waterpokken dat krijg je natuurlijk ook nog allemaal
Nou het is ook niet vreemd dat ze dan hangerig voelen.
Ik heb dat dus ook wat je schreef. Ik heb gemerkt dat als ik bij hem blijf zitten hij echt overstuur raakt. Als ik na 5 a 10 minuten terug kom dan wordt hij rustig.
Alleen… ik weet niet wat hij vandaag heeft. Lang wakker en steeds na 50 minuten weer wakker. Dan denk ik, probeer nog de speen maar dat werkt niet.
Dus als hij vrolijk lijkt haal ik hem eruit,
Maar dan na 30 minuten alweer wrijven in zijn ogen en gapen dus weer terug. En dan begint het huilen weer van voor af aan. Hij ligt nu alweer 20 min in bed is even 5 minuten in slaap gevallen nadat ik de speen er weer in heb gedaan maar nu weer huilen. Ik begrijp het niet ging steeds beter. Bennu anderhalve week bezig. Pfff ik dacht dat we het ergste wel gehad hebben. Ben wel blij om te horen dat je zoontje wel vrolijk is verder. Denk steeds als ik maar niets kapot maak, Anderzijds raak ik wel steeds meer overtuigd dat hij dit ook nodig heeft. Hij wil zoveel zien hij raakt gewoon oververmoeid,
Kan ook niet wachten tot hij doorslaapt. Hij valt meestal rond 7 a 8 in slaap en komt dan om de 4 uur om voeding.
Geduld geduld moeilijk hoor,

Ja het is echt moeilijk om vol te houden, maar het loont echt de moeite hoor. Ik zou hem nu gewoon blijven inbakeren anders raakt hij misschien nog meer van slag.
Je doet het hartstikke goed zo. Hier werd het huilen steeds minder en na een week of drie was hij al veel rustiger. daarna huilde hij nog steeds wel hoor met slapengaan, zo ongeveer 10 minuutjes meestal. Dat hebben ze soms ook nodig om rustig te worden en alle indrukken te verwerken.
Blijf gewoon zo doorgaan en blijf hem rust en structuur bieden. Als hij te vlot wakker word en niet meer gaat slapen overdag haal hem er dan gewoon uit en leg hem weer terug als hij gaat wrijven. Hij gaat vanzelf z’n ritme wel vinden. Hier duurde het tot 4 maanden voordat hij echt ritme kreeg en toen werd alles echt een stuk makkelijker.

groetjes Ramona

Was dit ook jouw eerste kindje ramona?
Ze zeiden bij het cb, als hij gaapt of wrijft in zijn bedje leggen. Dat deed ik dus maar wat mij nu echt opvalt… als ik dat doe gaat hij vaak een tijd huilen. Doe ik het pas als hij jengelig is en wrijft in zijn ogen en hem dan in bed leg dan slaapt hij heel snel zonder teveel protest in.
Net weer gedaan ik hoop alleen wel dat het geen hazeslaapje is.
Hoe lang duurde het bij jou voor hij doorsliep?
En geef jij fv? Hoe vaak en hoeveel. Hij is momenteel zo onrustig in de nacht. Hij boert niet in de nacht en ik denk dat hij daardoor weer last heeft van zijn buik ofzo. Ik denk als ik hem echt ga wakker maken hij niet meer slaapt.
Maar nu las ik ook dat het sprongetjes tijd zou zijn.
Wanneer was jij begonnen met de rust en regelmaat?

Hai,

Ik heb ook zo gelopen de eerste maanden, en ik vond het huilen hart verscheurend en ik dacht ze is zo klein ik kan haar nu niet verwennen, maar op een gegeven moment komt er toch een breekpunt dat je zelf op bent en dat je kindje ook niet in ze hum is.
Wat bij mij wel hielp was een slaap ritueeltje, iedere avond het zelfde:Bedje beetje verwarmen, pyama aan die lekker warm is gemaakt op de verwarming en slaapzakje ook, en daarna een boekje lezen en liedje zingen en nog even naar de knuffels kijken en dan naar bed… Mijn kleintje ging wel huilen maar ik kwam iedere keer terug en stelde haar gerust maar pakte haar niet op en de eerste dagen was het max 15 min voor ze in slaap viel. En dat ritueel kan iedereen voor zich zelf invullen natuurlijk… Ik liep wel uit de kamer maar kwam snel weer terug om te laten weten dat ik er nog ben. en dat soms wel een paar keer , het is doorzetten en best zwaar, maar het geeft bij heel veel kindjes resultaat.

Succes

Hoi beetje late reactie. Maar goed. Hoe gaat het nu? Ik was begonnen op het advies van het cb toen rens ongeveer 1 maand oud was. Het is idd mijn eerste. Ik heb tot 10 maanden bv gegeven. Ik heb dat altijd op verzoek gedaan. Ook in de nacht. Hij sliep met 10 weken 's nachts door. Wakker maken heb ik nooit gedaan.
Moet wel zeggen dat hij met de ria blom methode vrij snel een eigen ritme kreeg.
Maar dat duurt wel een paar weken. Over het algemeen zijn baby’s makkelijker als ze hun eigen ritme mogen bepalen.
Slaapjes wisselden hier ook nogal. Maar hij sliep wel veel. Op die leeftijd was hij incl voeding en verschonen ongeveer 5 kwartier op. Ik vond het ook niet altijd leuk dat hij zoveel sliep maar dat hebben ze gewoon nodig. Word vanzelf minder.
En nu is Rens bijna 2 en zou ik soms willen dat hij ietsje meer sliep.
Hier heeft Rens ook nog wel een tijd 10 minuutjes gehuild voordat hij sliep. Heeft denk ik idd te maken met het verwerken van prikkels.
Rens is een vrolijk peutertje die nu absoluut geen slaapproblemen meer heeft.

groetjes Ramona