Het meisje met de zwavelstokjes

Rico heeft een heeeel groot sprookjesboek van ons gekregen. een heel dik groot boek met kartonnen bladzijdes. Het boek is heel mooi rood met vage structuur erop en een spiegel (van sneeuwitje) op de voorzijde… enfin vandaag begon ik aan het verhaal het meisje met de zwavelstokjes. kent iemand dit verhaal? ik had er wel ooit van gehoord maar nog nooit gelezen maar wat zielig zeg! ik kreeg meteen zo’n gevoel van: jeee wat erg…
het was maar een sprookje maar ik vond het echt zielig!

Ik ken het en ja het is zielig. Maar de meeste sprookjes zijn zielig en soms ook best eng. We hadden het er van de week nog over hier, de meeste sprookjes zijn helemaal niet voor kinderen bedoeld van oorsprong.

Groetjes,

Michèle

Ik had me er ook nog nooit zo in verdiept… en kende de meeste sprookjes wel vaag, maar nooit helemaal precies.
Tot ik een paar weken geleden een heel groot sprookjesboek vond.
Ben sneeuwwitje voor gaan lezen voor de oudste, maar eigenlijk heb ik er spijt van.
Hij vind t eigenlijk best eng met die boze stiefmoeder enzo. Begreep (gelukkig ) niet dat een mama niet van een kindje kan houden (dat het niet haar eigen kindje is snapte hij niet zo) en schrok er eigenlijk best van dat dat kon gebeuren.

Maar nu kan ik het natuurlijk niet afhaken en ben voorlopig verplicht om het verhaal af te lezen.

Volgende keer voor ik aan een sprookje begin voor te lezen, lees ik m eerst maar even zelf

nee ik vind sprookjes ook best eng omschreven.
zo “schiet de jager de wolf dood” en eet "de wolf grootmoeder op"
maar ik ben heel goed in snellezen en voordat ik eht dan uitspreek verander ik de zin al (ja dat is mijn talent haha)
dus als er staat “toen schoot de jager de wolf morsdood” (zo stond het er!) lees ik "toen pakte de jager zijn net en ving de wolf.
en toen er stond “de jager pakte zijn mes en sneed de buik van de wolf open en daar stond oma levend en wel!” dan lees ik"toen deed de jager de mond van de wolf open en daar was oma weer!"
dat vind rico reuze grappig…dus ik verdraai wel heel veel zinnen van het sprookje.

Arm kind als iemand ooit het verhaal leest zoals het hoort snapt hij er niks meer van

Groetjes,

Michèle

haha ja dat is wel weer zo maar dat verzin ik dan wel weer.
wellicht wordt dat iets van: die je toen tehoren kreeg waren peuter sprookjes en nu krijg je grote jongens sprookjes
als ie ze al te horen krijgt… je zou er toch zo op rare ideeen van komen.
de zelfde uitspraak als" je hebt zeker teveel films gekeken"
is dan"je hebt zeker teveel sprookjes gelezen"

Triest sprookje inderdaad. In de Efteling hebben ze dat sprookje ook heel mooi gemaakt. Met een soort hologram-achtige filmtechniek. Heel knap gedaan. Niet eng overigens hoor, gewoon heel ontroerend. Duurt iets van 5 minuten ofzo.

Dus voor wie naar de Efteling gaat, ga vooral het meisje met de zwavelstokjes kijken! Naast De Sprookjesboom (en die zit weer naast de Fakir, en die zit weer naast de Chinese Nachtegaal en dan loop je onderhand het sprookjesbos weer uit)

Voor wie niet kan wachten, zie hier:

Staan nog meer versies op.

Deze is duidelijker, maar die is niet vanaf het begin: http://www.youtube.com/watch?v=Ut-6oAEMAl0&feature=related

Hier, alleen de geluidsband: http://www.youtube.com/watch?v=BetugymSkTc&feature=related

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 30 Jun 2011 21:02:22

Wij lezen alleen de drie biggetjes voor Seth, die vindt hij heel erg leuk.
Die is ook niet eng en eigenlijk wel grappig omschreven in een kartonnen kinderboek.

Overigens ken ik het meisje met de zwavelstokjes helemaal niet.
Liefs, Anne

Ja ik ken het verhaal, heel zielig, wij hebben er een keer een musical over gemaakt in de basisschool!

@Sje: dankje ik zal straks is kijken!

@Anne: haha die is idd het kindvriendelijkst omschreven als er wolven in voorkomen maar in mijn boek “eet hij ze met huid en haar op”

Ja ik ken het sprookje ik vond het als kind altijd het ergste sprookje wat er was Maar ik vond het ook altijd een mooi verhaal
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee meer wanneer mijn ouders begonnen zijn met sprookjes voorlezen maar ik laat het voorlopig nog maar even
We gaan eerst wel jip en janneke, puk van de petteflat, dikkie dik, pinkeltje en weet ik wat nog meer lezen

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie

ach als je net zo’n grote fantasie hebt als ik, kunnen sprookjes best al. met 95% van de zinnen verdraaien kom je een heel eind. en ik geniet er trouwens ook van. zou zo een boek kunnen schrijven. heb altijd al geschreven (zowel gedichten als verhalen) dus opzich