Mijn zoontje van 2 en een half wil al wéken niet eten . het enige wat hij krijgt is s ochtends een fles pap , en soms wilt hij een schaaltje vla , hij drinkt alleen maar . hij is bijna een kilo afgevallen en ga me nu wel zorgen maken . Ik maak me nu wel zorgen …
Help mijn peuter wil niet eten
[quote]
Mijn zoontje van 2 en een half wil al wéken niet eten . het enige wat hij krijgt is s ochtends een fles pap , en soms wilt hij een schaaltje vla , hij drinkt alleen maar . hij is bijna een kilo afgevallen en ga me nu wel zorgen maken . Ik maak me nu wel zorgen …
[img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;14;6/st/20060614/e/Luca's+Birthday/dt/6/k/d840/event.png[
Hoi Nila,
Denk je dat er een lichamelijke oorzaak is voor het niet willen eten, of is hij eerder opstandig? Ik heb nl. wel gelezen dat kinderen het niet eten als soort van machtspelletje gebruiken en vooral als ze in de peuterpubertijd zitten. Er zijn wel wat boeken te vinden waarin wat speelse tips worden gegeven hierover.
Hoop dat hij zijn eetlust snel terug heeft.
Groetjes
Gewijzigd door - XuXu op 19 Jan 2009 22:11:23
Niks doen! Volledig negeren! Hij zit in de peuterpuberteit en is je tot wanhoop aan het drijven! Zorgen dat-ie genoeg blijft drinken. Hij is waarschijnlijk aan het uitproberen of het hem lukt om dan maar lekkere dingen te krijgen als koekjes, snoepjes, chipjes enzo.
Zet hem eten voor als het etenstijd is. Eet-ie niks en etenstijd is voorbij, bord of schaaltje weghalen en klaar ermee. Volgende maaltijd pas weer op volgende maaltijd-tijd.
Groetekes, Sje
quote:
Niks doen! Volledig negeren! Hij zit in de peuterpuberteit en is je tot wanhoop aan het drijven! Zorgen dat-ie genoeg blijft drinken. Hij is waarschijnlijk aan het uitproberen of het hem lukt om dan maar lekkere dingen te krijgen als koekjes, snoepjes, chipjes enzo.Zet hem eten voor als het etenstijd is. Eet-ie niks en etenstijd is voorbij, bord of schaaltje weghalen en klaar ermee. Volgende maaltijd pas weer op volgende maaltijd-tijd.
Groetekes, Sje
Zou dat echt wel weken duren?
Een paar dagen snap ik wel, maar zo’n kereltje houd dat toch geen weken vol?
M.
Hoi Nila,
Ik was net even aan het kijken naar een site waarin ik teksten voor kinderliedjes kon vinden. Zag dat ze daar ook tips geven wat betreft voeding enz. Misschien heb je hier iets aan.
Succes
Ik heb geen idee of hij nu aan het uitproberen is of dat hij echt geen trek heeft . Ik zal proberen om een afspraak te maken met het CB . mischien dat die nu tips hebben om me zoontje weer aan het eten te krijgen . verder is hij wel heel levendig /actief . Drinken doet hij goed .
@Marselendiana, ik schreef toch nergens dat het weken kon gaan duren? Of lees ik nou over mijn eigen tekst heen?
Groetekes, Sje
Nee Sje, Nila gaf zelf aan dat het al weken aan de gang is. haha
Dat vind ik ook wel lang duren hoor. Hij kan best in een fase zitten maar weken niet eten…dan zou ik me ook ongerust maken.
Zou anders toch langs de huisarts gaan.
Kan nooit geen kwaad.
Bianca
Onze meiden eten al heel hun leven belabberd avondeten. Als ze 5 hapjes eten is het veel. Soms eten ze helemaal niks van avondeten. De oudste is 5 jaar en de jongste wordt deze week 4. Dus wekenlang is voor ons nog kort.
Ze krijgen door de dag heen blijkbaar voedingsstoffen genoeg. En mijn maatstaf was en is nog steeds “als ze 's ochtends hun ontbijt niet extra gulzig eten, zijn ze de vorige avond niet met honger naar bed gegaan”.
Ze groeien en ontwikkelen zich allebei volgens de curves in het groeiboekje, dus blijkbaar kunnen ze het hebben op deze manier. Ik ga geen strijd van avondeten maken. Ze beginnen hier voor het eten al vaak met vragen “hoeveel hapjes moet ik eten?”. Word er doodmoe van. Gelukkig geniet mijn man wel van wat ik op tafel zet.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 20 Jan 2009 22:15:35
Ja dat herken ik ook wel hoor. Als het aan hun lag eten ze nooit groente.
Maak er inderdaad ook geen strijd van. Ze eten wat de pot schaft en eten ze niet dan pech voor hun.
Maar als ik uit het verhaal van Nila begrijp krijgt hij op de hele dag alleen maar 1 fles pap en een beetje vla. Dus geen fruit en geen groente geen brood enz.
Dat is wel erg weinig toch?
Bianca
Hoi,
Veel drinken kan ook wijzen op grote keelamandelen. Ook al heeft hij niet veel last van verkoudeheden die maar blijven. de dochter van mijn broer dronk ook altijd veel en dan vooral s’morgens vroeg als ze was opgestaan moest ze eerst drinken anders kreeg ze niets weg. Ook ging ze op den duur minder eten. Helemaal niet eten was gelukkig bij haar niet het geval. Maar als ze at dronk ze daar veel bij. Het eerst wat de kno arst vroeg was drink ze veel en dan vooral bij eten en in de ochtend. Ook stinken ze meestal erg uit de mond. Valt niet tegen op te poetsen.
Daarnaast kan het ook een symptoom van obstipatie. Als onze dochter verstopt raak gaat ze ook steeds minder eten maar het drinken blijft want dat vult de maag en neemt voor een gedeelte het hongergevoel weg.
Ik vind het persoonelijk wel erg lang duren dat ie niet veel meer dan pap en vla blijft eten. Je hebt wel kinderen die dit gedrag extreem lang kunnen volhouden maar die eten toch wel af en toe brood enzv en proberen na aandringen wel een paar happen te eten.
Ik zou het even laten nakijken bij de ha. Dan weet je zeker dat het niet iets lichamelijk is.
Groetjes
lon106
hier kennen we het ook hoor…mijn dochtertje eet vooral haar avondeten niet! de rest van de dag eet ze goed…alleen savonds pff
ik bied het gewoon aan, en als we klaar zijn met eten, ruim ik af.
schijnt volgens mijn pedagoge bg echtt een fase te zijn…
wel lastig soms…zal ze echt geen honger hebben?? maar goed daar ben ik nu overheen gestapt…als ze 1 keer in de week 3 happen eet…prijs ik haar goed!
Als ze 's ochtends haar ontbijt niet extra gulzig eet of er bijv. duidelijk niet genoeg aan heeft dan is ze niet met honger naar bed gegaan.
Groetekes, Sje
Contact gehad met de verpleegkundige van het CB . Zij gaf me enige tips en sinds dien eet Luca nu smiddags een half broodje … ( or
)
Ik moet geen aandacht aan hem besteden als hij niet eet , maar als hij één hapje eet dan moet ik Luca complimentjes geven .
Alle drie de maaltijden moet ik aan de eettafel eten .
Niet te veel opscheppen maar kleine porties .
Warm eten doet hij nog steeds niet , maar ik ben al lang blij dat er nu een halfbruine boterham in gaat … PPffffff
De verpleegkundige gaf het advies om wel een toetje te geven , ook al eet hij niet z’n warm eten .
Doen wij ook gewoon.
Iedereen krijgt gewoon zijn toetje.
Gelukkig zit er wel vooruitgang in.
Zal best wel goed komen hoor.
Groetjes
Bianca
hier ook van die fase’s hoor. vreselijk vindt ik het.
Ik negeer het ook eet ze niet dan maar niet!
Ze krijgt wel een toetje, maar als ze veel eet krijgt ze meer toetje eet ze niet dan maar een beetje.
Maar meestal als ze goed gegeten heeft kan ze niet eens veel van toetje op haha
succes weet hoe frustrerend het is.
Hier gaat het weken goed en dan kan ze goed weer een poosje niks eten.
Maar de aanhouder wint!
groetjes Gytha
hi hier nog een “niet” eter.
frustrerend he. gek wordt je ervan. Ik negeer het ook, maar inwendig maak ik me druk, vitamines? mineralen? waar haalt ie ze vandaan?
het ontbijt gaat goed, maar de lunch en avondeten is echt FC Knudde.
GEK wordt ik ervan. Maar wel tussendoor aan mn been hangen en smeken om koek (koek is bij hem rijstewafels en knackebrod en crackers). dus hij heeft wel trek…en als ik niet toegeef dan heb ik hier een gillende peuter in huis, nou gezellig joh hier. want ik probeer echt standvastig te zijn. Maar het drinken werd ook slecht dus toen vond ik het wel zorgwekkend (maar hij was ook verkouden met korts en erg hoesten, nog effe bij de HA geweest).
zucht. En wij geven echt het goede voorbeeld hoor, gezellig aan tafel, veel groente en fruit blabla. pfffffff
x Floss
Ik kan het haast niet geloven , maar Luca heeft vanavond een potje bruine bonen gegeten !!! dat ná 6 weken geen warm gegeten te hebben . Mischien was het maar eenmalig , mischien ook niet …