Ik heb het collegestof even gepakt want als ik de boeken moet doorspitten is zoveel werk en misschien helemaal niet nodig
Hou wel in je achterhoofd dat wat Autisme precies is niet vaststaat zoals bijna alle ‘‘ziektebeelden’’ of anders dan normaal hoe je het wilt beschrijven, zijn er verschillende meningen over.
Je hebt het Klassieke autisme
- afwezigheid van sociale interactie
- taal nauwelijks tot ontwikkeling gekomen
- cognitief zwakbegaafd
- papegaaien (dus steeds iets na zeggen etc)
- bij stress fladderen
- voorkeur wiegende bewegingen, houterig,
- geobserdeerd doos simpele, zich herhalende bewegingen
(of te wel dit is heel erg te herkennen bij kleine kinderen, vinden bijvoorbeeld herhalende bewegingen ook heel interresant)
Syndroom van Asperger:
- repetief gedrag
- monomane interesses
- behoud grammaticaal correcte taal
- geen ernstige cognitieve achterstand
Alvast voor in de toekomst als het wel zo zou zijn, over het ontstaan van Autisme bestaan veel bakkerspraatjes, trek je er niets van aan!
Geloof trouwens als ik het goed heb dat je het pas vanaf een jaar of 2 echt kan vatstellen! Misschien zijn er ouders met echte ervaring ermee, want wat ik weet is alleen uit boeken, presentaties en colleges.
Ik vond met google deze site:
http://www.autisme.nl/autismealgemeen.html?mnu=tmain100:sovaut100&s=1&l=nl&t=1282177116
Inhoeverre er alleen feiten op staan weet ik dan natuurlijk niet, maar het is van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, dus ik mag aannemen dat wat eropstaat dat het ook klopt.