Fruithapje zelf maken

Hallo,

Wie van jullie heeft er ervaring met het zelf maken van fruithapjes? Binnenkort starten wij met het eerste fruithapje en deze wil ik graag zelf maken. Gewoon fruit in de staafmixer en klaar? Of moet er nog wat anders bij in? Welke soorten fruit kan ik gebruiken? Hoe en hoelang bewaren en kan het in de vriezer bewaard worden?
Je leest een heleboel vragen en ik hoop dat jullie er een antwoord op hebben.

Alvast bedankt,
Liefs Tams

Wij hebben altijd de fruithapjes zelf gemaakt en dan op een hele simpele manier.
Banaan alleen prakken. Iets wat heel sappig was prakten we met een ligakaakje.
Je kan ook combineren met fruit. Bijvoorbeeld sinaasappel en banaan. Vinden die kindjes heerlijk.

Bewaren deden we nooit. We maakten elke dag 1 portie. Behalve als we van huis waren kochten we een potje zodat we toch een fruithapje konden geven.
Wat we over hadden gooiden we altijd direct weg. Maar dat gebeurde niet vaak want op een gegeven moment weet je precies wat je kleintje aan hoeveelheid opkan

Begin met enkele soorten fruit. Dus niet meteen allerlei smaken bij elkaar gooien. Eerst een paar dagen alleen maar gepureerde peer, dan een paar dagen gepureerde banaan, etc. Het kindje is alleen maar melk gewend geweest tot nu toe dus het moet de tijd krijgen om aan nieuwe smaken te wennen.

Als de enkele smaken goed gaan, kun je fruitsoorten gaan mengen.

Geef niet meteen aardbeien, voor dat fruit zijn veel mensen overgevoelig. Laat je kindje eerst een aantal maanden wennen aan het eten van groenten en fruit en als dat goed gaat, dan kun je bijv. ook eens aardbeien proberen.

Fruit bewaren zou ik niet doen. Het wordt er niet lekkerder en gezonder op.
Soms maakte ik weleens fruithap voor 2 dagen maar langer bewaren is niet te doen. Dan gaat het verkleuren, evt. gisten en het verliest zijn voedingswaarde.

Dus liefst eigenlijk gewoon elke dag vers maken. Kleine moeite en veel lekkerder.

Hou ook rekening met de mate waarin fruit laxerend of stoppend werkt. Heeft je kindje altijd al moeite met ontlasting bijv. dan niet teveel of liever geen banaan geven. Heeft je kindje snel last van dunne poep, dan geen of in mindere mate kiwi, meloen, pruimen of druiven geven bijvoorbeeld.

Voor nog meer tips, zou je evt. boven in beeld bij de zoekffunctie fruit of fruithap kunnen typen. Krijg je ongetwijfeld nog meer tips.

Groetekes, Sje

Hoihoi,

Ik ben begonnen met 4 maand potjes omdat die een stuk fijner zijn nog dan dat je met de staafmixer kunt krijgen.
Ben ook begonnen met enkele soorten fruit, niet gemengd.
Daarna ben ik zelf fruit gaan maken met de staafmixer.
Als het te dun was deed ik er een liga doorheen en dan nog even met de staafmixer erdoor.
Als het nu te dun is gooi ik er een lepel bambix doorheen maar dat is vanaf 6 maand.

Naast aardbei moet je ook een beetje oppassen met kiwi.
Kiwi heeft een scherpe smaak.

Liefs maaike

En als je kiwi gaat geven, doe geen moeite om alle pitjes eruit te krijgen want dat is geen doen. Gewoon erin laten zitten en mee pureren. Die pitjes vind je de volgende dag vanzelf weer in de luier terug!

Groetekes, Sje

Hoi hoi
Ik pak altijd de gele kiwi die is iets zachter van smaak .
Kiwi prak ik met een vork net als banaan en de rest doe ik met een staafmixer .
Ik maak iedere dag vers en bewaar niets . Ik ben begonnen met appel 3 dagen dan peer 3 dagen en toen banaan 3 dagen . Na ongeveer 2 weken heb ik er weer een soort fruit bij gepakt. Nu Tim wat ouder wordt vindt hij het lekker als het wat grover is en nu doe ik zacht fruit in het snijbakje wat bij mijn mixer zit.
Maar dan toch even een vraagje hoe doen jullie het met druiven want dat vindt ie niet lekker uit de staafmixer , er blijven velletjes in zitten .
Groetjes Dorethe

Gewijzigd door - Dorethe op 19 Aug 2008 15:53:14

Druiven moet je eigenlijk pellen. Hoop werk. Als je per se een laxerend fruit wilt kunnen geven kun je beter pruimen geven. Die zijn groter dus die zijn makkelijker te schillen.

Groetekes, Sje

Klopt ik heb een keer druiven gedaan en dat werd zo’n troep dat ik het hem niet eens gegeven heb.

meloen is ook erg lekker, tenimste vind Job wel hehe.

Liefs maaike

Wij maken ook zelf het fruithapje. Wij zijn alles vanaf het begin gaan prakken, gepureerd kwam sneller uit haar mond (als ze het van een lepeltje at). Wij maken fruit klaar voor 1 keer, als ze in het begin niet alles op at, at ik de rest op. Wij zijn begonnen met peer toen banaan en daarna appel. Jade is nu 6,5 maanden (we zijn vanaf 5 maanden fruit gaan geven) en eet zelfs meloen, nectarine, aardbei en lust ook sinasappelsap, verse natuurlijk.

Veel plezier! Jade geniet van elke fruithap!
Groetjes Frauk

Hoi,

Pureren met een staafmixer zorgt voor veel lucht in het fruithapje. Kinderen die gevoelig zijn met spugen, spugen eerder door het lucht dat in het hapje zit. Ook moeten ze er erg van boeren. Ik zou het gewoon prakken.
Overigens ben ik er achter gekomen dat kant en klare fruithapjes goedkoper zijn dan al dat vers fruit. Je moet het dan echt doen omdat je het graag vers wilt hebben, voor de prijs hoef je het niet te doen.

Groetjes

jantje

Hoi,

Onze dochter heeft altijd alles vers gehad in het begin alle fruitsoorten apart en daarna van alles gecombineert en soms ook apart. Ik maakte altijd voor zes dagen in een keer klaar. Ik deed alles met de staafmixer ik mixte in het begin net zolang dat het echt bijna vloeibaar was. Daarn verdeelde ik het in bakjes en hup de vriezer in bij appel en banaan deed ik altijd een paar druppels citroen blijft het er smakelijke eruit zien. En wat betrefd die lucht door het mixen kwestie van even laten staan even met de pot op het aanrecht “slaan/ bumpsen”. Mijn dochter was een spugerd en nooit last gehad dat ze dan meer ging spugen.

groetjes

lon106

Wij maken ook alles zelf. Hup met de staafmixer. Dan vries ik het in in ijsblokbakjes. Heel erg makkelijk (2 maanden houdbaar) en je kunt dan elke keer een blokje meer pakken als ze het helemaal op eet. Begonnen met banaan, meloen, perzik en peer. Allemaal nog apart. Later ga ik mengen. Groenten ben ik begonnen met bloemkool en wortel. Ook met de staafmixer. Hartstikke handig.

Gewijzigd door - Sabijn op 24 Aug 2008 15:56:26

Wij geven Noa ook vers (gepureerd) fruit. Appels zou ik wel eerst even koken ( net als appelmoes) want alleen zo door de keukenmachine is wel erg zuur. Wij hebben die fout nl. gemaakt.
Banaan is Noa niet dol op. Maar voor de rest eet ze alles wat we haar voor zetten. Tot nu toe hebben we al appel, peer, perzik, mango, meloen en banaan gegeven. Onrijp fruit ( zoals perziken die nog niet helemaal rijp zijn), kun je rijper maken door ze te koken. We schillen alles ( dus ook de perziken). Dan in de keukenmachine en het is klaar. Als het nu te veel sap bevat dan dikken we het in door er liga eerste stap door te gooien. Meestal is het zo dat we voor een dag of 2/ 3 fruithap maken, maar onze koelkast kan vrij laag dus zo lang is het dan toch wel goed te houden.
Succes ermee.

Groetjes Claartje

Gewijzigd door - Claartje op 02 Sep 2008 14:18:30

Hoi,

Ik heb vandaag voor het eerst een fruithapje zelf gemaakt: gele kiwi met een klein stukje verkruimelde liga erdoor. Ze vond het heerlijk! Enkele dagen geleden wilde ik meloen geven maar dat moet waarschijnlijk niet in de staafmixer? Het leek wel zo’n luchtig toetje!

Groetjes Tams